PDA

View Full Version : Les Paul- model nieuwe hardware



Hans001
12 augustus 2009, 17:40
Hey gitaarnetters,

Laatst in een zotte bui nog een Les Paul model gekocht. Gitaartje is ouder dan ikzelf en heeft al behoorlijk wat meegemaakt. Echt wel tijd voor een renovatie.

Wat er moet vervangen worden:
- pickups
- al de rest van electronica
- tuners

Allereerst de pick-ups
Het eerste dat in me opkwam was Seymour Duncan. Ff gezocht en de Seth Lover humbucker staat me van geluid wel aan (alsook van schoonheid :d). Goeie keuze? Nu vroeg 'k me ook af of het interessant is om een setje van deze te bestellen, of eerder dat te combineren met een andere humbucker?
Muziekstijl gaat hierbij van Jazz, over Blues tot de klassieke Rock solo's.

Dan de schakeling. Naast de klassieke Les Paul opstelling biedt een humbucker met 4 draadjes wel wat meer mogelijkheden. Coil splitting, uit fase en serie/ parallel schakelingen zijn opties. Wat raden jullie het meeste aan?

En als laatste de tuners. Hierbij zoek 'k een prijs kwaliteit goede oplossing, maar zeker niet overdreven.

Kan weer niet wachten om hier aan te beginnen :lp:

Orpheo
12 augustus 2009, 18:08
ik vind seth lovers goed. heel fijne paf-sound. ik heb een setje seth lovers te koop, gouden cover met zwarte spoelen eronder. de seth lovers hebben echter 2 draadjes, geen 4 (als ik me niet vergis). als je ze wilt hebben, moet je me effe een PM'etje sturen :P

ik vind de prail ook heel lekker, maar heeft een heel 'eigenwijze' look. in parallel is het een transparante, heldere paf, in serie een hotte humbucker, en de p90 en railtone spreken voor zich.

goedkope tuners? GOTOH! 22 dollar bij warmoth, beste tuners EVER. daar zou ik gelijk ook de pickups kopen en ook de eventuele pots. aldaar is het in general het goedkoopst, en shipping is heel snel (via UPS, USPS is wat trager vaak).

Seths zijn echte pafs, heel transparant, en niet bijzonder veel output. als je dat zoekt, zijn ze te gek. wil je iets meer 'power' en grit moet je gaan voor de pearly gates, en wil je een echt veelzijdige axe, moet je de jb in de brug prakken, en de screamin demon in de hals. NIET de jazz, maar de SD. de SD heeft een veel minde rneuzig geluid, veel minder hifi.

Bram+
12 augustus 2009, 18:17
Seth Lover PU's zijn ook verkrijgbaar in 4 conductoruitvoering.

Hans001
12 augustus 2009, 19:09
Nu begin 'k te twijfelen met een '59 model van Seymour. Lijkt me zeker ook wel interessant. Zou een combinatie met Seth Lovers een verrijking zijn? (Gary Moore, Santana en consoorten is zowat 't gene wat 'k er mee wil spelen)

Zeker eens uitkijken naar Gotoh tunertjes dus!

Orpheo
12 augustus 2009, 21:16
Nu begin 'k te twijfelen met een '59 model van Seymour. Lijkt me zeker ook wel interessant. Zou een combinatie met Seth Lovers een verrijking zijn? (Gary Moore, Santana en consoorten is zowat 't gene wat 'k er mee wil spelen)

Zeker eens uitkijken naar Gotoh tunertjes dus!

gary moore: fel, scheurend, veel hoog en midhoog
santana: weinig mid, veel midlaag, zacht hoog

dat gaat niet uit 1 pickup komen met gelijke spoelen; daar heb je een mismatch voor nodig; prails dus ;)

Of een set van tonefordays, maar goed, das mijn smaak ;)

de '59 van duncan vind ik saai, muffig, weinig karakter en power (niet output, maar ballen).

RoelTM
12 augustus 2009, 21:51
Hey gitaarnetters,

Laatst in een zotte bui nog een Les Paul model gekocht.

http://laredoperformance.com/forums/images/smilies/ttiwwp.gif


;)

Hans001
12 augustus 2009, 23:49
Mjha, dan is de P-rails idd wel een mooie optie. 't uiterlijk is dan zowat het minpuntje, maar mss zijn ze het desondanks helemaal waard.

Pickupsetje van P-rails, in combinatie met 2 switchjes is dan de beste optie veronderstel 'k?

Wordt het karakter van zo'n pick-ups niet gecompenseerd door de veelzijdigheid?

De gitaar zelf is niet zo spectaculair hoor. Chinees geschroefde hals modelletje. Anyway, foto's volgen nog.

macwilliams
13 augustus 2009, 07:36
Ik heb de prail icm de tripleshot ringen. Geen geboor in de body en de schakelaartjes lekker dichtbij. Is het overwegen waard.

Hans001
13 augustus 2009, 18:18
Aardig stukje technologie die tripleshot ringen. Al lijkt me de schakelaar net iets te klein en toch ietswat onhandig geplaatst. Dan lijkt me 2 miniswitchjes, telkens tussen tone en volume een meer interessante oplossing.

Orpheo
13 augustus 2009, 20:28
Aardig stukje technologie die tripleshot ringen. Al lijkt me de schakelaar net iets te klein en toch ietswat onhandig geplaatst. Dan lijkt me 2 miniswitchjes, telkens tussen tone en volume een meer interessante oplossing.
eerst proberen, en dan miepen ;) ik heb die t.s.'s ook gehad, en ik vind ze geweldig werken. ze zijn klein genoeg om niet in de weg te zitten, en groot genoeg om goed te kunnen controleren.