PDA

View Full Version : Preamp op versterker aansluiten?



Velter
12 augustus 2009, 17:17
Ik ben volledig nieuw tot racks, dus ik weet er niet veel van.
Ik las ergens dat je een preamp en een poweramp nodig hebt, maar je kan de preamp niet gwn aansluiten op versterker?

Liquid_Metal
12 augustus 2009, 17:24
Via headphones out zou dat kunnen, maar op de conventionele manier lijkt me niet handig. Bovendien is een 'gewone' versterker (hifi dus) niet gemaakt voor gitaargeluid (en de speakers ook niet) dus het zal niet lekker klinken.

Als je nieuw bent in rackgear raad ik je aan eerst eens wat topics door te lezen en topics te volgen. Doelloos vragen stellen zal bij menig rackgebruiker voornamelijk tot frustraties leiden.

Velter
12 augustus 2009, 17:26
Ik bedoel op mijn gitaarversterker, ik heb een orange tiny terror.

caliban
12 augustus 2009, 17:28
Kan je wat specifieker zijn over welke preamp en wat voor versterker je het juist hebt? Je kan perfect een gitaarpreamp aansluiten op de poweramp van een gitaarversterker (in de laatste zit al een preamp ingebouwd maar die bypass je dat simpelweg). Op een hifiversterker gaat meestal ook, maar de sound die je daarmee krijgt is wat twijfelachtig. Kurt Cobain gebruikte een studio preamp van mesa over een crown (en nog wat anders) poweramp.

caliban
12 augustus 2009, 17:29
Ik bedoel op mijn gitaarversterker, ik heb een orange tiny terror.

Heeft je tiny terror een fx-loop? Indien ja, kan dat prima klinken, indien nee, ga je de preamp die je erop aansluit door de preamp van de tt laten gaan, en gaat het geluid van die eerste preamp niet zuiver versterkt worden.

Velter
12 augustus 2009, 17:29
Wat ik wil is dus Rocktron Gainiac 2 gebruiken samen met m'n Orange Tiny Terror.

Velter
12 augustus 2009, 17:31
Heeft je tiny terror een fx-loop? Indien ja, kan dat prima klinken, indien nee, ga je de preamp die je erop aansluit door de preamp van de tt laten gaan, en gaat het geluid van die eerste preamp niet zuiver versterkt worden.

Geen fx-loop, maar erg uitgebreid is de tt niet, enkel tone en gain knop, dus denk ik dat het beter gaat klinken met een preamp erbij.

caliban
12 augustus 2009, 17:39
Ik ken de rocktron gainiac niet, maar zelf zou ik liever geen extra preamp in het signaalpad willen. (Heb het ooit gedaan met een ENGL e530 voor mijn mesa mark III en dat klonk wel leuk, maar je houdt niet zo veel over van wat de preamp doet.)

peter_heijnen
13 augustus 2009, 10:55
De gitaarinput van je versterker is niet echt bedoeld om er een gitaarpreamp aan te hangen, maar dat betekent niet dat het niet kan natuurlijk. Je kunt die preamp gewoon aansluiten en voor enige referentie kun je de tiny terror eerst clean instellen met alleen je gitaar en daarna pas met de preamp in je signaalpad. Begin met de output van de gainiac op nul en draai dan het geluid erin. Gewoon uitproberen dus, je gaat zo snel niets opblazen of zo.

MattB
13 augustus 2009, 13:17
Ik heb dit net zelf geprobeerd met een Rocktron XDC op een Epi Valve Junior en het werkt prima. Je moet gewoon met alle volumes op 0 beginnen en experimenteren. Misschien is het niet optimaal maar het werkt ;)

Velter
13 augustus 2009, 19:00
Ok, bedankt. Ik kijk later dan wel uit naar een degelijke poweramp :)

caliban
13 augustus 2009, 21:13
Heb je de rocktron al of moet je hem nog gaat kopen?