PDA

View Full Version : oude framus gereinigd ( smerigste gitaar ooit!!!)



wietse
12 augustus 2009, 12:58
vanmorgen gekocht voor 20 euroootjes op een kindervrijmarkt, ding heeft duidelijk z'n leven lang in een rokerige ruimte gehangen, ik heb nog nooit zo'n smerige gitaar meegemaakt.
de tuners leken bijna goudkleurig, en de binding was koffiebruin.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/framuswesterndirt.jpg
de gitaar plakte als je hem oppakte, na veel peotswerk met eerst thinner om voorzichtig het grofste vuil er af te krijgen, en daarna commandant is dit het resultaat.
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/framuswesternclean.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/framuswestern.jpg

veel werk maar ben tevreden met het resultaat, hals nog effe gshimd, groot voordeel van deze gitaren is dat ze een geschroefde hals hebben.
speelt prima leuke mellow klank, geen schreeuwlelijk, nu hij klaar is gaat hij weer de verkoop in.
maar wilde jullie toch effe het enorme verschil laten zien.

BamBuFan1
12 augustus 2009, 14:01
Ben ik effe blij dat het internet tot nu toe nog volledig geurloos is...

LaurentB
12 augustus 2009, 14:05
Leuke gitaar!

Git Aar
12 augustus 2009, 23:15
Pas zoiets in mn handen gehad. Volgens mij Koreaans en oud. Aparte brugkam, verstelbaar met schroeven.
Redelijk geluid. Gewoon eurootje of 50 voor vragen.

Rinze
12 augustus 2009, 23:19
Pas zoiets in mn handen gehad. Volgens mij Koreaans en oud. Aparte brugkam, verstelbaar met schroeven.
Redelijk geluid. Gewoon eurootje of 50 voor vragen.

Framus was en is Duits..

wietse
13 augustus 2009, 04:32
Framus was en is Duits..
en wel wat meer waard dan 50 euro, maar zal wel voor rond de 50 euro weggaan, ik hoef nooit het onderste uit de kan.
is trouwens een model gemaakt van 1965 t/m 1968 met deze brug, de texan noemde men hem.

zoon van Piet
13 augustus 2009, 15:17
Yup, de Texan. Volgens mij is die nog wel langer gemaakt dan 68.. ik had er ooit een, die volgens mij uit de 70's kwam. Vreselijke baggergitaar! maar goed, ze zijn niet allemaal zo slecht.

Maar heeft deze ook die verschrikkelijke 'Vielschichthals' uit duizend stukken?

Want ze zijn wel allemaal volslagen onverwoestbaar, met die hals, de triplexkast en de geschroefde constryctie. Deze knapen graven ze op als onze beschaving al lang verdwenen is!

Little Jay
13 augustus 2009, 16:00
Maar heeft deze ook die verschrikkelijke 'Vielschichthals' uit duizend stukken?

Hé, ik heb 3 electrische Framussen (Frami?) met die hals en dat zijn uitstekende halsjes hoor! Superstabiel en superstijf. Door Framus destijds speciaal ontwikkeld om een stabiele hals te creëren en omdat het produceren van die hals meer koste dan een massieve hals (zo las ik in het Duitse tijdschrift "Gitarre & Bass"), kun je het ook niet een kostenbesparende maatregel benoemen!

Framus is inderdaad onverwoestbaar, klinkt goed (heb de Texan nog nooit gehoord trouwens) en speelt lekker. Wat wil je nog meer?

zoon van Piet
13 augustus 2009, 17:48
Hoho, kwisniedajekwaadwerd..
( en het is juist leuk om einelijk iemand te zien die waardering heeft voor ouwe Moffen!)

Of Framus de Vielschicht ontwikkeld heeft, weet ik niet.. Maar ik twijfel, want het was een constructieprincipe dat je ook zag bij de andere Duitse merken.
Ik heb het niet kostenbesparend genoemd.. maar heb ook daar vraagtekens, want dit maakte het mogelijk goedkoper hout te gebruiken.

'Geforceerd kwartiers' heet het in vaktermen en het voordeel is inderdaad dat het nauwelijks ooit krom zal trekken. Maar daar staat tegenover dat deze halzen dood zijn en dood klinken. Deze constructiemethode wordt niet meer toegepast en daar zal een reden voor zijn..
Het kán gebeuren -bij duurdere modellen van beter hout- dat ze nog redelijk of goed klinken. Maar mijn Texan klonk nergens naar en had nauwelijks volume.. de eerste de beste japanner die ik kocht ( een heuse 'fender') klonk véél beter dan deze Duitser..

Maar misschien is het mijn jeugdtrauma?

wietse
13 augustus 2009, 19:54
heeft inderdaad een gelmineerde hals, dit werd vooel door duitsers gebruikt, maar ik heb ook een japanse tele kopie die dat heeft, en een andere japanse tele heeft vreemd genoeg alleen een gelamineerd fretboard.
heb op het moment 2 akoestische framussen in huis, de 1 is aan een vriend van mij beloofd, deze dus.
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/framus-1.jpg

ook met geschroefde en gelamineerde hals, deze is wat ouder en de afwerking is vele malen minder.
terwijl deze wel een ebben brug en ongewone stringguide heeft.
de texan heeft wat meer volume dan deze maar beide zijn ze niet erg luid
de klank is erg mild, meer jazzy.

Serenity
13 augustus 2009, 20:39
Ik moet zeggen, hij heeft wel stijl die gitaar van je :D.
Vriend van me heeft ook zo'n oude framus, ding valt van ellende half uit elkaar, is wel mooi ding btw.

zoon van Piet
13 augustus 2009, 21:55
die stringguide had mijn texan ook..

ik heb ook nog een plaatje van de nek van mijn Hoyer Solist, met een soort half/half constructie: buitenkanten mahonie, middendeel Vielschicht

http://img407.imageshack.us/img407/9408/afbeelding135qw5.jpg

een van de allerbeste gitaren die ik heb, dus het kan wel..

Portel
14 augustus 2009, 00:06
Is het wel een beetje fatsoenlijke gitaar?

Misschien wil ik hem wel kopen

Little Jay
14 augustus 2009, 12:24
Hoho, kwisniedajekwaadwerd..
( en het is juist leuk om einelijk iemand te zien die waardering heeft voor ouwe Moffen!)

heh heh heh, nou er is wel wat meer nodig om me kwaad te krijgen hoor! noem het maar gepassioneerd ;-). Ik heb de halzen nooit dood vinden klinken, maar misschien wel op een akoestische? Heb één akoestische framus (deze:http://www.framus-vintage.de/modules/modells/instruments.php?katID=4667&instrumentID=3840&modellID=1359&cl=EN) en die heeft een massieve hals en massief bovenblad. Was destijds een goedkoop model maar klinkt heel goed, ooit voor 35 euro op de kop getikt, maar daarvoor moest ik 'm wel weer in elkaar lijmen......

wietse
17 augustus 2009, 08:04
Is het wel een beetje fatsoenlijke gitaar?

Misschien wil ik hem wel kopen

helaas hij is al verkocht, een vriend van me werd er verliefd op, hij mocht zich voor 5 tientjes de nieuwe eigenaar noemen.

Little Jay
17 augustus 2009, 09:40
Heel schappelijke prijs!

Tof dat er ook nog mensen zijn die nu eens niet anderen een poot uit willen draaien met de verkoop van gitaren...... Op eBay vragen ze vaak een veelvoud voor een Texan.

zoon van Piet
17 augustus 2009, 11:26
Heel schappelijke prijs!

Tof dat er ook nog mensen zijn die nu eens niet anderen een poot uit willen draaien met de verkoop van gitaren...... Op eBay vragen ze vaak een veelvoud voor een Texan.

Maar de vraag blijft of ze dat ook gaan krijgen.. de Texan scoort niet hoog op tone, al heeft ie het voordeel dat ie vaak goed bespeelbaar (te maken) is. En er zijn er heel veel van gemaakt en ze zijn ook nog eens volslagen onverwoestbaar. De verzamelaarswaarde is betrekkelijk. Maar feit blijft dat deze voor een schappelijke prijs ging - en nog schoon ook! Dit was echt een vuilegitaarprijs!

guitarkid
10 september 2009, 14:07
Is dit geen Klira....??
Ik kan me vergissen, maar de inlay op de headstock en de brug duiden daarop.

Gr. C.




http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/framuswestern.jpg

wietse
10 september 2009, 15:08
Is dit geen Klira....??
Ik kan me vergissen, maar de inlay op de headstock en de brug duiden daarop.

Gr. C.

je vergist je, die inleg is altijd framus.

http://www.elderly.com/vintage/items/images/40U/40U-3756_headstock-front.jpg

soms is het wat puntiger maar het is typisch framus.

axmaster
10 september 2009, 16:22
Toen ik de foto van Wietse zag dacht ik ook dat het een Klira was. Ik had een paar jaar geleden zo'n Klira, en die had dezelfde brug en 'inlay' op de headstock. Ik heb me er nooit toe kunnen zetten om die gitaar bespeelbaar te maken. Het ding zag er zo massief uit, alles was dik: het gelamineerde bovenblad, het ijzerwerk (de schroeven van de brug en de slagplaat(!), de metalen plaat aan de onderkant van het halsblok), de lak. Ik heb hem uiteindelijk maar weggegooid. Totaal niet uitnodigend om te bespelen. Ik heb alleen de brug nog, dat was zo'n mooi stukje metaal/houtwerk.

Mocht ik weer zoiets van iemand krijgen, dan post ik het hier wel. Misschien dat een van jullie er aardigheid in heeft. Laatst kreeg ik een Aria nylonsnaar aangeboden. Ik heb maar geweigerd, wat moet je ermee, van die gitaren die niet lekker genoeg klinken. Maar misschien ben ik wel verwend door het geluid van drie massieve gitaren.

Groet, Peter

guitarkid
10 september 2009, 16:32
je vergist je, die inleg is altijd framus.

http://www.elderly.com/vintage/items/images/40U/40U-3756_headstock-front.jpg

soms is het wat puntiger maar het is typisch framus.

Duidelijk... Maar toch frappant dat het allemaal zo op Klira lijkt (of andersom..)
Typies Duits, misschien?
Ik had een oude Klira met (vrijwel) exact dezelfde brug en inlay, vandaar. Was overigens een fijne gitaar. Was, want is door mijn zoon (van toen drie) vakkundig gesloopt. Is ooit wel eens besproken op dit forum..... ;)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125790&page=7

Gr. C.

axmaster
10 september 2009, 16:36
Nou Guitarkid, we hadden beide dezelfde reactie. Wellicht dat Framus ook gitaren onder de naam of voor de firma Klira maakte. Of ze hadden een partijtje inlays en bruggen over die ze aan de makers van de Klira verkochten.

De Klira die ik had had trouwens een hals waarbij de headstock niet in een hoek ten opzichte van de hals stond. De hals en headstock waren dus uit een platte plank gemaakt. Scheelt wel weer hout en extra handelingen.

Groet, peter

zoon van Piet
10 september 2009, 17:39
Nou Guitarkid, we hadden beide dezelfde reactie. Wellicht dat Framus ook gitaren onder de naam of voor de firma Klira maakte. Of ze hadden een partijtje inlays en bruggen over die ze aan de makers van de Klira verkochten.

De Klira die ik had had trouwens een hals waarbij de headstock niet in een hoek ten opzichte van de hals stond. De hals en headstock waren dus uit een platte plank gemaakt. Scheelt wel weer hout en extra handelingen.

Groet, peter

Dat de Duitse firma's veel voor mekaar maakten staat vast. Merken als Lindbergh ( postordermerk) maakte helemaal geen gitaren, maar bestelden gewoon bij wie leveren wilde. Met name Framus, Klira en Gima maakten gitaren voor iedereen. Hofner maakte zelfs de bodies van de eerste semi-akoestische Ovation modellen.

guitarkid
10 september 2009, 17:54
Dat de Duitse firma's veel voor mekaar maakten staat vast. Merken als Lindbergh ( postordermerk) maakte helemaal geen gitaren, maar bestelden gewoon bij wie leveren wilde. Met name Framus, Klira en Gima maakten gitaren voor iedereen. Hofner maakte zelfs de bodies van de eerste semi-akoestische Ovation modellen.

Hallo ZvP.

Nou, dat verklaart een hoop, zo niet alles. Leuk om te weten. Dank hiervoor.

Gr. C.

Blend
10 september 2009, 19:32
en wel wat meer waard dan 50 euro, maar zal wel voor rond de 50 euro weggaan, ik hoef nooit het onderste uit de kan.
is trouwens een model gemaakt van 1965 t/m 1968 met deze brug, de texan noemde men hem.

Geinig ding... Wat voor materiaal is het hout?

Little Jay
11 september 2009, 01:46
.... Ik heb hem uiteindelijk maar weggegooid......

WAAAATT????! Gitaren gooi je niet weg....! Nooit niet!
Word je er op betrapt dan is de straf........CASTRATIE!!!

Ok, serieus: weggooien zou ik echt nooit doen!

axmaster
11 september 2009, 12:35
Geloof me, die Klira was echt bagger. Mijn 'hoofdgitaar' is een Larrive OM 09 van Madagascar Rosewood. Dan heb ik nog een volledig massieve Ayers Auditorium en een zelfgebouwde klassieke gitaar (ook helemaal massief). Ik zou die Klira gewoon nooit bespelen. En dan staat 'ie alleen maar in de weg. En hij was niet eens mooi, met z'n lelijke nep sunburst. Maar goed, volgende keer post ik het hier...

zoon van Piet
11 september 2009, 13:26
de straf........CASTRATIE!!!

wat bruut! ik ben meer voor het anaal inbrengen van gezegde gitaar..

Want ik begrijp best dat die Klira niet kan tippen aan je mooie massieve gitaren.. In verhouding tot die topgitaren klinken de meeste Duitse westerns nergens naar. Maar er zijn altijd nooddruftige gitaarbroeders die het minder moeten doen. Voor hen kan een Klira een waardevol instrument zijn..
Maar los van dit stichtelijke praatje kan ik opmerken dat het moedwillig weggooien van zo'n gitaar niet het einde hoeft te betekenen van het instrument. Zoals opgemerkt zijn Duitse westerns volstrekt atoombestendig en volslagen onverwoestbaar. Het zal niet de eerste gitaar zijn die uit het vuil getrokken werd en liefdevol opgenomen in de verzameling..

peter_heijnen
14 september 2009, 10:55
Axmaster dank voor je aanbieding, echter hier is noch het topic noch het subforum voor bedoeld, helaas.

Vragen of opmerkingen? => PM!