PDA

View Full Version : beginnen met solderen



Thomas.
12 augustus 2009, 12:42
Hallo,
het leek mij niet onhandig als gitarist om ook het een en ander te kunnen solderen. Nu heb ik geen enkele soldeer ervaring en die zou ik graag opdoen middels het in elkaar zetten van een bouwpakket van een (effect)pedaaltje. Ik heb er echter geen inzicht in wat voor bouwpakket ik dan het beste kan nemen. Ik heb o.a. gekeken op newtone, byoc en musikding, maar daar ben ik niet veel wijzer op geworden (hoewel de byoc kits er wat complexer uit zien dan die bij newtone en musikding, bovendien zijn ze wat prijziger). Wat is dus een goed pedaaltje om ervaring op te doen en wat ook nog een beetje leuk is om te bouwen? Het soort pedaal maakt mij niet zo veel uit, het gaat hoofdzakelijk om het ervaring op doen.

p.s. een soldeerbout moet ik ook nog kopen. Ik begreep uit 'onderzoek' op dit forum dat ik met een simpele soldeerbout van ongeveer 20-25W en eventueel met temperatuurregeling wel goed zit?

caliban
12 augustus 2009, 13:08
Hallo,
het leek mij niet onhandig als gitarist om ook het een en ander te kunnen solderen. Nu heb ik geen enkele soldeer ervaring en die zou ik graag opdoen middels het in elkaar zetten van een bouwpakket van een (effect)pedaaltje. Ik heb er echter geen inzicht in wat voor bouwpakket ik dan het beste kan nemen. Ik heb o.a. gekeken op newtone, byoc en musikding, maar daar ben ik niet veel wijzer op geworden (hoewel de byoc kits er wat complexer uit zien dan die bij newtone en musikding, bovendien zijn ze wat prijziger). Wat is dus een goed pedaaltje om ervaring op te doen en wat ook nog een beetje leuk is om te bouwen? Het soort pedaal maakt mij niet zo veel uit, het gaat hoofdzakelijk om het ervaring op doen.

p.s. een soldeerbout moet ik ook nog kopen. Ik begreep uit 'onderzoek' op dit forum dat ik met een simpele soldeerbout van ongeveer 20-25W en eventueel met temperatuurregeling wel goed zit?

Ik heb denk ik anderhalf jaar geleden de eerste keer een soldeerbout gebruikt en ondertussen heel wat gebouwd/verbouwd. Een eenkanaalse preamp, een tubescreamer (die van musikding, en eentje van generalguitargadgets, maar die kwam serieus duur uit), ENGL preamp gemodificeerd, enkele mensen hun amp gemodificeerd. Ik ben begonnen met een soldeerbout die bij mijn grootmoeder in de garage lag, ondertussen heb ik thuis er nog twee andere. Eentje zelf gekocht (was vrij goedkoop), en eentje van Weller, maar die heb ik gekregen, dus geen idee wat die gekost heeft.

Ik kan musikding aanraden, alleen duurt het soms lang voordat ze leveren. Hun tubescreamer is leuk om mee te beginnen, maar ik denk dat je best kijkt naar wat je nodig hebt. Als je niks hebt aan een overdrivepedaal erbij, moet je die niet gaan bouwen. Zelf zou ik momenteel eerder voor een tremolo ofzo gaan.

Voor het solderen zelf, heb ik wat opgezocht op internet. Je vindt redelijk goeie sites waar de basis wordt uitgelegd.

HaroldA
12 augustus 2009, 13:20
En ik kan je Newtone (http://www.newtone-online.nl/catalog) aanraden. Zeer snelle levering en een heel erg handig support forum (http://www.newtone-online.nl/forum)!

Op youtube vind je trouwens hele goede filmpjes over hoe te solderen...


Edit:
Lees dit eerst: Interessante topics om effecten te bouwen en te fixen (http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,3005.0.html)

Arvoitus
12 augustus 2009, 17:03
Jep, Newtone heeft een aantal leuke kits. Met een goede en duidelijke handleiding, als je er dan nog niet uitkomt dan hebben ze echt een uitstekende forum.

Farether
12 augustus 2009, 22:41
Ik raad newtone ook aan!
zeer snelle levering, goede service en als je nog hulp nodig hebt kan je op het forum al je vragen kwijt.
Eigenlijk zijn alle kitjes van newtone vrij gemakkelijk dus dat lijkt me een mooi begin.

Rutger
13 augustus 2009, 09:23
En leer eerst goed solderen! Men denkt vaak dat solderen een koud (warm) kunstje is, maar om écht goed te solderen moet je toch eerst even oefenen.
De kwaliteit van je eigen brouwsels hangt toch ook sterk af van de kwaliteit van je soldeerwerk.

HaroldA
13 augustus 2009, 09:26
De kwaliteit van je eigen brouwsels hangt toch ook sterk af van de kwaliteit van je soldeerwerk.

inderdaad! Zeker als je met stripboard gaat werken is netjes solderen echt noodzakelijk.

En probeer ook te snappen wat je doet, zeker als het om het solderen van de in- en outputjacks en schakelaars gaat!

nico verduin
13 augustus 2009, 10:24
inderdaad! Zeker als je met stripboard gaat werken is netjes solderen echt noodzakelijk.

Niet alleen stripboard hoor.... Daar heb je tenminste nog een beetje ruimte:seriousf:

Thomas.
16 augustus 2009, 18:56
Ik heb inmiddels en soldeerbout van 25W (Weller SP 25L) en alle overige benodigde spullen gekocht. Wat betreft kits ben ik voor de flower booster van newtone gegaan (een SHO kloon). Deze moet je bouwen op een experimenteerprint en die was veel groter dan nodig is voor het pedaal zelf. Ik ben dus even naar de elektronicazaak gegaan en heb 20 weerstandjes gekocht. Het overbodige stuk print en deze weerstandjes heb ik gebruikt om te oefenen met solderen. Zie hier het resultaat van mijn eerste schreden in de wereld van gesmolten tin en lood:
http://img174.imageshack.us/img174/1527/img0368.jpg

Ik heb het idee dat ik nog iets sneller moet solderen en wat minder soldeer moet gebruiken, maar voor een eerste keer vond ik het wel redelijk gaan.
Morgen begin ik aan de flower booster.

Coolcat
16 augustus 2009, 19:08
De pinnetjes knip je best zo kort mogelijk af na het solderen. Ik heb al eens problemen gehad door een vergeten beentje dat ik niet had afgeknipt.

caliban
16 augustus 2009, 20:58
De pinnetjes knip je best zo kort mogelijk af na het solderen. Ik heb al eens problemen gehad door een vergeten beentje dat ik niet had afgeknipt.

Ik knip de pootjes meestal al af voor het solderen (zo blijft de tin beter rond het pootje zelf zitten, en verspreid het zich niet verder naar andere 'soldeergaatjes' toe).

nico verduin
16 augustus 2009, 21:00
Ik heb inmiddels en soldeerbout van 25W (Weller SP 25L) en alle overige benodigde spullen gekocht. Wat betreft kits ben ik voor de flower booster van newtone gegaan (een SHO kloon). Deze moet je bouwen op een experimenteerprint en die was veel groter dan nodig is voor het pedaal zelf. Ik ben dus even naar de elektronicazaak gegaan en heb 20 weerstandjes gekocht. Het overbodige stuk print en deze weerstandjes heb ik gebruikt om te oefenen met solderen. Zie hier het resultaat van mijn eerste schreden in de wereld van gesmolten tin en lood:
http://img174.imageshack.us/img174/1527/img0368.jpg

Ik heb het idee dat ik nog iets sneller moet solderen en wat minder soldeer moet gebruiken, maar voor een eerste keer vond ik het wel redelijk gaan.
Morgen begin ik aan de flower booster.
Het helpt nog wel eens als je de print eerst ff inspuit met SK10 (heel dun laagje) soldeerlak. Dat zorgt ervoor dat het koper niet gaat oxideren en zorgt voor een mooie uitvloeing van je soldering.