PDA

View Full Version : welke lijm voor vastzetten topkam



Chris Winsemius
11 augustus 2009, 22:52
Hoi allemaal

Bij 'n gitaar van mij zit de topkam los, niet vastgelijmd. Bij het opdrukken op bepaalde posities beweegt de topkam mee, niet de bedoeling dus... ;)

Welke lijm moet ik gebruiken om de (messing) topkam vast te zetten, in de toekomst komt er wel 'n benen of ivoren topkam op maar ik wil nu gewoon even verder kunnen spelen.

bvD!!!

niekb
11 augustus 2009, 22:54
Gewoon een drupje secondenlijm. Klein beetje is genoeg.

Puerco
11 augustus 2009, 23:14
Als je toch al weet dat de huidige kam erafgaat kun je ook overwegen om niet te lijmen maar een stukje karton, fineer of wat dan ook ertussen te klemmen zodat hij strak zit en niet meer kan bewegen.
Wel zo makkelijk als je hem straks gaat vervangen, geen zorgen om de lijm los te krijgen en de resten op te ruimen.
Dat opvullen zul je verder waarschijnlijk aan de headstock kant moeten doen ivm. intonatie.

niekb
12 augustus 2009, 00:16
Als je toch al weet dat de huidige kam erafgaat kun je ook overwegen om niet te lijmen maar een stukje karton, fineer of wat dan ook ertussen te klemmen zodat hij strak zit en niet meer kan bewegen.
Wel zo makkelijk als je hem straks gaat vervangen, geen zorgen om de lijm los te krijgen en de resten op te ruimen.
Dat opvullen zul je verder waarschijnlijk aan de headstock kant moeten doen ivm. intonatie.

Hierdoor wordt de topkam wel hoger. Dit gaat ten koste van je afstelling.
Met 1 drupje tik je m zo weer los als je er een andere kam op gaat zetten.

Puerco
12 augustus 2009, 00:34
Je moet het ook niet eronder proppen maar ernaast, zodat het klemt in de gleuf zeg maar.
Het hangt er maar net vanaf hoe tijdelijk je het wilt hebben.

barno
12 augustus 2009, 00:35
Je moet het ook niet eronder proppen maar ernaast, zodat het klemt in de gleuf zeg maar.
Het hangt er maar net vanaf hoe tijdelijk je het wilt hebben.

veel topkammen zitten niet in een gleuf, ik doe ook meestal drupje seclijm als ik snaren uitlijn op een nieuwbouw, kam kan je daarna gewoon lostikken, bijna geen residu

edit: oops, was al gezegd

no 1 hops
12 augustus 2009, 07:25
er zijn gitaren geweest waarin ik twee kleine schroefjes of spijkertjes gebruikte als het een model gibson/western was, dus zo'n dikke
persoonlijk sluit ik liever al het hout af met seconden lijm als een soort van lak zodat de vleugje houtlijm, die ik voor de topkam gebruik, niet in het hout dringen kan.
vooral de kopse kant van de toets wil nog wel eens onbehandeld zijn en die dicht je mooi af met sec lijm

Chris Winsemius
12 augustus 2009, 12:35
Dank allemaal!
De topkam past precies in de gleuf maar is niet gelijmd.

Secondenlijm dus (?).

Puerco
12 augustus 2009, 15:26
Ja tenzij het een topkam met toonkamers is, die mag je natuurlijk alleen maar vastplakken met supadupatopkammenlijm. Maar dat spreekt voor zich natuurlijk :cheerup:

Chris Winsemius
12 augustus 2009, 19:01
LOL

Anyway: willekeurige tube bisonkit gepakt, kam en uitsparing met aceton schoongemaakt, beetje lijm d'r op en laten drogen.

Net getest: blijft vastzitten.

Thanks!

wwlos
12 augustus 2009, 21:43
Jakkes! Dat is veel te elastisch, waardoor de kam kan langzaam kan kruipen; bovendien zit je bij het verwijderen met vieze troep.

Chris Winsemius
13 augustus 2009, 12:18
Jakkes! Dat is veel te elastisch, waardoor de kam kan langzaam kan kruipen; bovendien zit je bij het verwijderen met vieze troep.

Is nog steeds blijven zitten....

Anyway: heb die gitaar komende week live nodig en dan betaal ik later maar iets meer bij een gitaarbouwer als die benen of ivoren topkam d'r op gaat.

Puerco
13 augustus 2009, 14:40
Maak je niet druk Chris, het is maar een kammetje en heeft eigenlijk niks te houden. Als ie niet meer wiebelt is het goed toch en die troep is met een krabbertje wel weer weg te krijgen.
Volgende keer wel harde lijm gebruiken he?! (sustain)

soup
22 april 2012, 21:31
Zucht!!!!!!!!! Ik haal net alle snaren van mijn akoestische gitaar, ik maak alles even schoon met een doekje. Ik ga heel voorzichtig over de topkam en hij komt gewoon los, kut!!! :( Moet ik hem per se vastmaken met lijm of kan ik mijn snaren er zo weer op doen? Heb namelijk geen lijm ter beschikking.

Wat voor soort lijm heb ik nu nodig om deze opnieuw vast te lijmen?


Edit: Heb net dit topic nog gevonden maar kan iemand me eventjes zeggen welke lijm de beste is? Witte houtlijm?


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?81549-Topkam-los

Ike57
22 april 2012, 21:38
Het kan geen kwaad om hem niét vast te lijmen. Als hij niet verschuift is het geen probleem en zal de snaarspanning hem wel op z'n plaats houden.
Wil je hem toch vastlijmen gebruik dan gewoon een klein druppeltje secondenlijm.

Mattia
23 april 2012, 08:48
Lijm is puur om 'm een beetje op z'n plek te houden. Dat doen de snaren in principe ook zonder al teveel moeite. Druppel secondenlijm of zelfs titebond is meer dan voldoende. Op een van m'n gitaren is de topkam al jaren 'los' omdat ik als de snaren verwisseld worden steeds vergeet om een tubetje lijm te zoeken. Invloed op klank en bespreekbaarheid is er niet duidelijk.

aaronstonebeat
23 april 2012, 21:59
Ik heb door heel andere omstandigheden blanke nagellak ontdekt voor het bijwerken van kleine stukjes lakwerk. Ik zou niet schromen het in te zetten om een topkam 'vast' te zetten.

Je komt wel vaker onderdelen tegen die los blijken te zitten: een leerling belde een paar dagen terug met enige vertwijfeling dat hij had geprobeerd de snaren van zijn Les Paul te vervangen toen de brug en het staartstuk eraf vielen en hij niet meer wist hoe één en ander weer ineen te zetten.

soup
24 april 2012, 15:44
Je komt wel vaker onderdelen tegen die los blijken te zitten: een leerling belde een paar dagen terug met enige vertwijfeling dat hij had geprobeerd de snaren van zijn Les Paul te vervangen toen de brug en het staartstuk eraf vielen en hij niet meer wist hoe één en ander weer ineen te zetten.

Heb mijn topkam heel voorzichtig en goed kunnen vastlijmen dus dat is opgelost. :D Ben tevreden.


En wat jouw leerling heeft meegemaakt heb ik vroeger zelf ook eens meegemaakt, je schrikt dan wel even op dat moment.