PDA

View Full Version : Grolsch straplocks



j3r03n
11 augustus 2009, 22:44
(Advertentie)

Iedereen kent ze wel, de Grolsch® straplocks (en zo niet: doe er nu je voordeel mee); een ingenieus systeem dat voorkomt dat je gitaarband / strap onverwacht losschiet, je dierbare gitaar op je tenen te pletter valt en jij jezelf onsterfelijk belachelijk maakt op het podium. Het grote voordeel van dit type straplocks is: ze kosten een fluitje van een cent en bij elke straplock krijg je een gratis biertje! Wat wil je nog meer?


http://lorinator.feminoise.com/img/straplocks.jpg http://www.tone-toys.com/de/media/images/fla_dicht_git.jpg

Het bevestigen is dermate simpel, dat je ondertussen een kind de was kunt laten doen (of iets dergelijks): gitaarstrap erop, rubbertje over de strapbutton en gaan. Maar hier zit ook meteen het nadeel van de Grolsch® straplocks.

De gitaarband draait tijdens het gitaarspelen af en toe ten opzichte van de gitaar. Normaal gesproken is dit geen probleem, maar doordat er nu een rubberen ringetje tussen zit, draait de strapbutton ook mee en die raakt daardoor steeds losser. Grote kans dus, dat een dezer dagen alsnog je gitaar ter aarde dondert. Deze keer zal echter de halflosse strapbutton met geweld uit zijn gaatje getrokken worden en het hout beschadigen. Ik heb het eens live zien gebeuren en barstte plaatsvervangend in tranen uit.

Zijn er gitaarnetters aanwezig die hier een simpele oplossing voor hebben? Ikzelf schroef telkens voor het spelen de strapbuttons vast -de schroevendraaier ligt nu standaard op mijn pedalboard- maar ik heb het idee dat ik zo uiteindelijk de schroef doldraai en net zo ver van huis ben. Iemand tips?

rocker_71
11 augustus 2009, 22:47
Schaller straplocks?










sorry, was wel flauw.

Hoogie
11 augustus 2009, 22:52
Een Fluitje van een cent. het is toch een beugel:soinnocent:

Bram+
11 augustus 2009, 22:52
De eerste oplossing:
http://2.bp.blogspot.com/_5Xb46xs_iwk/SSwVBcuScvI/AAAAAAAADmc/DDPLRXCX1zk/s320/duct-tape-3m.jpg
Hoewel het rubberen grolschringetje dan ook niet meer nodig is.

Tweede oplossing: een betrouwbaardere straplock-systemen gebruiken zoals die van Schaller of de Cliplocks van DiMarzio :D

Evengoed altijd uitkijken of je schroeven nog goed vastzitten, anders de schroef extra vastzetten door in het schroefgat (al dan niet met houtlijm) een lucifer te douwen alvorens de schroef er weer in te draaien.

j3r03n
11 augustus 2009, 22:56
Schaller straplocks?

Een Fluitje van een cent. het is toch een beugel:soinnocent:

Ooh ja, het financiële aspect:

Een Grolsch straplock kost bij AH €0,78 en je krijgt voor die prijs nog 0,45L bier erbij. Voor een complete set dus €1,56 en 0,9L bier. Let wel: voor deze spotprijs dient men de lege beugelflessen te retourneren naar de supermarkt voor het statiegeld.

FruscianteFan
11 augustus 2009, 22:57
Mijn Jaguar is zo eens gevallen - ondanks schaller straplocks. De oplossing? Tape! Het is niet mooi, maar het werkt wel. Bijkomend voordeel is dat de strap niet meer draait ten opzichte van de gitaar, dus hij zit ook nooit meer vervelend gedraaid.

@ Bram +: het ging bij mijn Jaguar mis ondanks lucifers én lijm.

j3r03n
11 augustus 2009, 23:07
Toen ik eens zag dat een strapbutton uit een mooie telecaster werd gerukt, werd dit ook snel verholpen met een paar meter Duct tape, maar dat wil ik mijn eigen gitaren dus niet aandoen. :dontgeti:

Straplocks van Schaller / Dunlop / DiMarzio kosten al gauw 10 tot 20 keer zoveel als deze rubbertjes, dus duidelijk een andere prijsklasse. De truc met de tandenstoker / lucifer zou hier inderdaad ook toe te passen zijn. :ok:

j3r03n
11 augustus 2009, 23:13
... betrouwbaardere straplock-systemen gebruiken zoals die van Schaller ...


het ging bij mijn Jaguar mis ondanks lucifers én lijm.

Grolsch garandeert in elk geval niet dat het 100% safe is ;)

@FruscianteFan: Was de schade groot? Heb je nu permanent duct tape op je gitaar? Dat zou ik bij mijn Jaguar namelijk niet graag willen. :( Mocht het probleem bij mij steeds groter worden, ga ik de strapbuttons daadwerkelijk vastlijmen met een tandenstoker ertussen.

FruscianteFan
11 augustus 2009, 23:30
Dan wil ik graag nog benadrukken dat lijn en extra hout niet per se werkt. De schade is groot ja - de hele onderste rand zit vol butsen en krassen, met als dieptepunt een stuk van 1 x 5 cm zonder lak en een stuk van het ontblote hout is half versplinterd (ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om dat stukje eraf te halen, zit ook niet in de weg). Ik kon wel janken, de gitaar zag er daarvoor nog helemaal nieuw uit (was ze ook).

Ik heb nu permanent duct tape op de jaguar ja. Ergens vind ik dat niet erg omdat de bovenste hoorn bij Japanners toch veel lelijker is dan op Amerikaanse (en Mexicaanse) Jags, en natuurlijk omdat het mijn favoriete gebruiksvoorwerp is.

soup
11 augustus 2009, 23:40
Ik ben er overtuigd van dat de strap op mijn gibson onmogelijk los kan komen. Deze zit echt zo goed vast en in dat leder is geen beweging te krijgen. Ik had al moeite om het er op te krijgen.

j3r03n
11 augustus 2009, 23:46
Tot hij een keer valt en je een Pete Townsend signature hebt ;)

Doemdenken: ja.

Voorkomen is beter dan genezen: ja. :soinnocent:

soup
11 augustus 2009, 23:55
Tot hij een keer valt en je een Pete Townsend signature hebt ;)

Doemdenken: ja.

Voorkomen is beter dan genezen: ja. :soinnocent:
:(


maar er geraakt niks meer tussen, zit echt al strak

Bram+
12 augustus 2009, 09:14
@ Bram +: het ging bij mijn Jaguar mis ondanks lucifers én lijm.
Ik vermoed dat het in de regel wel gewoon werkt, omdat dat het bij jou verkeerd ging. Zulke gevallen zul je altijd hebben; bij mij heb ik wel het idee dat het echt muurvast zit, dus dat is al 1-1 voor de lucifer-met-lijmmethode. Ook niet alle professionele gitaristen ducttapen hun gitaar in en die staan gemiddeld genomen vaker op het podium dan veel van ons hier, dus je zou er vanuit kunnen gaan dat het moet kunnen zonder tape. Eerder een kwestie van goed onderhoud dus, zoals ik al zei: regelmatig kijken of je schroeven nog goed vast zitten.

FruscianteFan
12 augustus 2009, 12:04
Ik vermoed dat het in de regel wel gewoon werkt, omdat dat het bij jou verkeerd ging. Zulke gevallen zul je altijd hebben; bij mij heb ik wel het idee dat het echt muurvast zit, dus dat is al 1-1 voor de lucifer-met-lijmmethode. Ook niet alle professionele gitaristen ducttapen hun gitaar in en die staan gemiddeld genomen vaker op het podium dan veel van ons hier, dus je zou er vanuit kunnen gaan dat het moet kunnen zonder tape. Eerder een kwestie van goed onderhoud dus, zoals ik al zei: regelmatig kijken of je schroeven nog goed vast zitten.
Daar heb je wel gelijk in. Met m'n Les Paul heb ik er ook geen problemen mee, met de (Squier) Strat ook niet.

Het heeft trouwens niets te maken met hoe vaak ik op het podium sta. Ook thuis is het voor mij belangrijk dat ik de gitaar om kan hangen (ik speel meestal staand). Maar goed, da's bijzaak. Het heeft ook niet echt te maken met onderhoud, want als ik gitaar sta te spelen en ik merk dat de schroef er niet helemaal in zit, dan ga ik daar wat aan doen (niet de Jaguar, die heeft wat speling door de tape). Ik denk dat het meer te maken heeft met de gitaar zelf.

Nu bedenk ik trouwens dat pa en ik geprobeerd hadden er grotere schroeven in te draaien, maar die paste niet door de straplocks. Geen wonder dat het niet meer goed gaat met de originele schroeven.

Thijssie06
12 augustus 2009, 12:05
Wat voor straplocks gebruikt deze gast dan ? ;)""

http://www.youtube.com/watch?v=YNVnOhAtP-I&feature=related

Deze blijkbaar geen:

http://www.youtube.com/watch?v=XpA98V9WmOY
(http://www.youtube.com/watch?v=ixA8cA_fVJc&NR=1)

Ik gebruik gewoon schallers geen problemen mee :ok:

HaroldA
12 augustus 2009, 12:28
Tweede oplossing: een betrouwbaardere straplock-systemen gebruiken zoals die van Schaller of de Cliplocks van DiMarzio :D

Je vergeet de Dunlop Straplocks! Die hebben ten minste geen moertje wat los kan gaan en hebben ook geen boven- of onderkant... Muurvast! :ok:

http://www.mavmusicgear.com/wp-content/uploads/2009/01/dl_straplocks.jpg

Bram+
12 augustus 2009, 12:34
Je vergeet de Dunlop Straplocks! Die hebben ten minste geen moertje wat los kan gaan en hebben ook geen boven- of onderkant... Muurvast! :ok:

http://www.mavmusicgear.com/wp-content/uploads/2009/01/dl_straplocks.jpg

Ik vergeet het niet, maar ik was gewoon niet van plan een volledige uiteenzetting van alle mogelijke straplocksystemen te maken :D (zie ook 'zoals'). Wel een mooi systeem overigens, stuk compacter dan de Schallers.

FruscianteFan
12 augustus 2009, 12:36
Wat voor straplocks gebruikt deze gast dan ? ;)""

http://www.youtube.com/watch?v=YNVnOhAtP-I&feature=related

Deze blijkbaar geen:

http://www.youtube.com/watch?v=XpA98V9WmOY
(http://www.youtube.com/watch?v=ixA8cA_fVJc&NR=1)

Ik gebruik gewoon schallers geen problemen mee :ok:
Ik snap niet waarom mensen dat willen doen, eigenlijk.

boybrouwer
12 augustus 2009, 13:13
heb nog een andere heeele simpele budget tip; i.p.v. je groslch rubbertje een ronde (leren) veter eromheen, platte knoop erin en klaar, dat gebruik ik al een tijdje een geen last meer gehad van losse straps:)

j3r03n
12 augustus 2009, 13:32
Ik snap niet waarom mensen dat willen doen, eigenlijk.
Om te testen of de tandenstoker- / lucifermethode goed werkt ;)


heb nog een andere heeele simpele budget tip; i.p.v. je groslch rubbertje een ronde (leren) veter eromheen, platte knoop erin en klaar, dat gebruik ik al een tijdje een geen last meer gehad van losse straps:)
Ooh das ook slim!

Muzieknono
13 augustus 2009, 08:32
Ik ben er overtuigd van dat de strap op mijn gibson onmogelijk los kan komen. Deze zit echt zo goed vast en in dat leder is geen beweging te krijgen. Ik had al moeite om het er op te krijgen.

Houdt er wel rekening mee dat leer werkt en soepeler wordt na verloop van tijd, dus hou het goed in de gaten.

Mvgr. Dirk Jan :B

Puerco
13 augustus 2009, 09:01
Anders monteer je toch gewoon "EVH straplocks" :blast:
http://inlog.org/wp-content/uploads/2009/06/vanhalenguitar.jpg

heinz3110
13 augustus 2009, 13:11
Vergeten mensen ook niet om doodleuk te checken of alle schroeven vastzitten bij een nieuwe aankoop-en vervolgens aan te draaien?

Nu kan je zeggen, ja maar, dat moet toch goed zitten bij mijn aankoop van triljoenziljoen, maar vergeet het maar. Goed aandraaien dus en....soms is het beter om wat langere en/of ietwat dikkere parkers door de halsbandhouder te jassen. Werkt beter dan lijm en lucifers.

O ja. Doe al jaren met grolsch. En nooit problemen mee gehad

ER!K
13 augustus 2009, 13:35
Anders monteer je toch gewoon "EVH straplocks" :blast:
http://inlog.org/wp-content/uploads/2009/06/vanhalenguitar.jpg

Ik zou het gat van de straplock aan de bovenkant dan wel de andere kant opdraaien, anders is het alsnog nutteloos :p
Die Grolsch straplocks, zijn dat gewoon de rubberen bandjes die op die flesjes zitten? zo ja, dan kan ik er vast wel een paar meenemen bij mijn werk :soinnocent:

j3r03n
13 augustus 2009, 14:43
Vergeten mensen ook niet om doodleuk te checken of alle schroeven vastzitten bij een nieuwe aankoop-en vervolgens aan te draaien?
Het is in mijn geval geen kwestie van vergeten, maar van het elke keer opnieuw moeten vastdraaien, zelfs al na een halfuurtje spelen. Gewoon ontzettend irritant dus.


Die Grolsch straplocks, zijn dat gewoon de rubberen bandjes die op die flesjes zitten? zo ja, dan kan ik er vast wel een paar meenemen bij mijn werk :soinnocent:
Inderdaad, die rode Weck-dingen ;) Werk je bij de emballage van een supermarkt?

heinz3110
13 augustus 2009, 15:31
Het is in mijn geval geen kwestie van vergeten, maar van het elke keer opnieuw moeten vastdraaien, zelfs al na een halfuurtje spelen. Gewoon ontzettend irritant dus.

Dat bedoel ik dus. Blijkbaar is de schroef te "sloom" voor het gat. Iets langere en of dikkere schroef wil dan wel eens helpen.

Het heeft toch geen zin om telkens maar aan te draaien voor iets wat altijd vast behoort te zitten toch? Bij mijn gitaren waar dat voorkomt, tja.... dan jas ik er subiet een schroef in waarvan ik weet dat ie goed blijft zitten - zonder de boel te hoeven ontsieren overigens.

j3r03n
13 augustus 2009, 15:46
Bedankt voor de tip ;)

ER!K
13 augustus 2009, 16:20
Inderdaad, die rode Weck-dingen ;) Werk je bij de emballage van een supermarkt?

Niet specifiek bij de emballage, maar ik ben vakkenvuller bij een Albert Heijn, dus ik huppel zo nu en dan wel eens langs de emballagemachine :)

kenx
13 augustus 2009, 16:43
Ja, je zoekt zelf maar wat de beste manier is, maar koop gewoon voor iets meer dan een tientje échte straplocks, en dan ben je tenminste zeker, dat 'ie niet meer los komt...

Grtz

FruscianteFan
13 augustus 2009, 17:12
Ja, je zoekt zelf maar wat de beste manier is, maar koop gewoon voor iets meer dan een tientje échte straplocks, en dan ben je tenminste zeker, dat 'ie niet meer los komt...

Grtz
Was het maar waar.

Ik heb trouwens ook weleens gehad dat de straplock van mijn Les Paul loskwam, het gedeelte dat aan de strap vastzit. Gelukkig had ik haar goed vast op het moment dat het misging, anders had ik nu wellicht ervaring met een headcrack.

Ik denk dat voor elk 'systeem' geldt dat je regelmatig moet checken of het nog wel goed zit.

HaroldA
13 augustus 2009, 17:15
Ik denk dat voor elk 'systeem' geldt dat je regelmatig moet checken of het nog wel goed zit.

Zeker bij Schallers (en alle andere die met een moertje werken). Bij Dunlop zal je dat niet gebeuren...

j3r03n
13 augustus 2009, 18:08
Ja, je zoekt zelf maar wat de beste manier is, maar koop gewoon voor iets meer dan een tientje échte straplocks, en dan ben je tenminste zeker, dat 'ie niet meer los komt...
Haha, de strekking tot nu toe is juist dat "echte" straplocks hetzelfde probleem hebben. Alleen kost zo'n rubbertje niks en hoef je niet moeilijk te doen om ze te bevestigen (dikkere/dunnere schroeven etc.).

Martijn-w
13 augustus 2009, 19:24
Bij mij is ook al een paar keer de strap losgeschoten tijdens een optreden. Sinds vandaag heb ik een grolsch straplock gemonteerd, overgehouden van een weekje kamp. Dan hoor je de ploppers iedere avond bij het kampvuur en bij iedere plop wordt er even stilgestaan bij het feit dat we het toch verdomd goed hebben zo met een biertje en een vuurtje en gezellig volk :P

Rooker
13 augustus 2009, 19:39
joh.......... Ik dacht alteid dat ik gek was. Met alleen de band om draaien de schroefjes los, met de rubberen grolsch ringetjes draait de schroef los en zelfs met de Schaller straplocks draaien bij mij de schroefjes los. Zelfs een dikke schroef erin draaien had bij mij geen zin. En geloof me, zulke rare bewegingen maak ik niet met me gitaar. Volgens mij is dit ook in het bijzonder het geval bij strats. Ik heb het opgegeven en draai ze nu telkens na het spelen weer aan met idd het risico dat ze doldraaien. Ik denk toch dat ik de houtlijm met lusifer nog is ga proberen:strat:

Psychomantis
14 augustus 2009, 14:21
je kan er ook altijd een oogboutje indraaien. Ziet er belachelijk uit maar dan komt ie toch ni meer los XD

Farether
14 augustus 2009, 14:59
Ik was gister bij een optreden van een amerikaanse band en ik zag dat zij ook van die grolsch dopjes gebruiken!:seriousf:
Zelf heb ik op de meeste gitaren ook van die grolsch dopjes maar op mijn 335 heb ik nu toch maar straplocks gehaald
(waren ook maar een tientje dus dat valt eigenlijk ook allemaal wel mee)
omdat ik de band er af moet halen omdat die anders niet in de koffer past.

GeofJackon
14 augustus 2009, 16:37
Leuk idee. Ik heb wel dadelijk Schallers op m'n Schecter gezet. Zolang je het borgmoertje strak genoeg aandraait zijn er geen problemen. En Als het echt loskomt is er nog altijd Loctite

Di Stefano
15 augustus 2009, 13:35
Ik heb gewoon superlijm in de gaatjes van de schroeven gedaan en deze dan aangedraaid. Ze zijn echt niet meer los te krijgen tenzij je de helft van de gitaar afbreekt. Je zit dan wel voor altijd vast met hetzelfde type straplock, in dit geval Schaller. Als je ooit wil veranderen gaat dat moeilijk.

nickofzo
24 augustus 2009, 20:28
kheb schaller straplocks.. op men gibson.. aangezien de gitaarband er ook steeds af moet om in de koffer mee te gaan vind ik dat wat makkelijker.. heb een vrij stevige ledere gitaarband .. nooit een probleem mee gehad.. heb ze echt ook muurvast aan de strap bevestigd door een moersleutel te gebruiken, nooit hoeven aandraaien dus..
ik vind het van grolsch inderdaad erg ingenieus.. had dat in gedachten toen ik de straplocks ging kopen .. vond dit toch iets veiliger voor een gitaar van 2000 pleuri .. want zoals ik al zei de band moet er ook iedere keer af gehaald worden.. .. vind ik de schaller straplocks iets ingenieuser

Il_Falco
24 augustus 2009, 21:34
Juist een pakketje van thomann ontvangen met daarin men strap van Planet waves.
ik was aan het denken, zou je die uiteinden (die locking system) niet kunnen verplaatsen naar een andere strap van jou?

(Voor de geinteresseerden: dat systeem van Planet Waves werkt ook uitstekend hoor! heel gemakkelijk: geen losdraaiend schroefje, nadeel: weinig keuzemogelijkheid.)

FruscianteFan
24 augustus 2009, 21:53
Wat een gedoe is het toch allemaal. Jackson (althans, de mijne) heeft het goed voor elkaar. Geen locks, wel enorme knoppen. Ik heb ooit overwogen om er straplocks op te zetten, tot ik besefte dat het prima werkt zoals het is. Ik heb op die gitaar nooit problemen gehad met de schroeven, en dat wil ik graag zo houden.

En ik durf gewoon de gitaar op m'n rug te hangen, zonder grolsch dingen ofzo.

nickofzo
25 augustus 2009, 00:31
Juist een pakketje van thomann ontvangen met daarin men strap van Planet waves.
ik was aan het denken, zou je die uiteinden (die locking system) niet kunnen verplaatsen naar een andere strap van jou?

(Voor de geinteresseerden: dat systeem van Planet Waves werkt ook uitstekend hoor! heel gemakkelijk: geen losdraaiend schroefje, nadeel: weinig keuzemogelijkheid.)

gewoon met moersleutel weer losdraaien.. anders gewoon een extra setje.. kbedoel andere gitaren die zouden ook wel zouden kunnen gebruiken.. dan is het gewoon kwestie van klikken .. kan je wisselen van straps enzo.. wat je zelf maar wilt:P

Pirate
25 augustus 2009, 00:51
omdat ik geen bier drink heb ik gewoon een stukje fietsband gepervorreerd en die bij de strap gedaan, geen problemen gehad :D

nickofzo
25 augustus 2009, 01:18
omdat ik geen bier drink heb ik gewoon een stukje fietsband gepervorreerd en die bij de strap gedaan, geen problemen gehad :D

maar kan je da strap er ook makkelijk afhalen?


WAT GEEN BIER DRINKEN:O haha grapje hoor

spirit
25 augustus 2009, 11:49
Ik snap het probleem niet, waarom wel een goede, en misschien ook dure gitaar om je nek hangen, en vervolgens gaan zeuren dat een setje goede straplocks het 10 voudige kosten van 2 beugelflesjes.

nickofzo
25 augustus 2009, 12:03
Ik snap het probleem niet, waarom wel een goede, en misschien ook dure gitaar om je nek hangen, en vervolgens gaan zeuren dat een setje goede straplocks het 10 voudige kosten van 2 beugelflesjes.

klopt..

15 euri veiligheid op een 2000 gitaar is niks

j3r03n
26 augustus 2009, 01:39
Haha, de strekking tot nu toe is juist dat "echte" straplocks hetzelfde probleem hebben. Alleen kost zo'n rubbertje niks en hoef je niet moeilijk te doen om ze te bevestigen (dikkere/dunnere schroeven etc.).

Leuk hoor jezelf quoten, maar dan hoeft men tenminste niet één bladzijde terug te bladeren...

thierry1982
26 augustus 2009, 17:18
Gelukkig levert Huub Boel standaard straplocks bij de duurdere gitaren :).

nickofzo
26 augustus 2009, 20:03
toch heb ik geen probleem met echte straplocks.. vind het juist wel fijn.. voral ivm koffer

matto
4 september 2009, 23:32
Ik gebruik al jaren lang Grolsch straplocks, op de wat dikkere leren gitaarbanden werkt het minder goed omdat de schroef dan inderdaad wel eens mee gaat draaien.

j3r03n
5 september 2009, 17:47
Ik bedenk me net iets:

Is het niet handig wanneer je, zoals ik, toch nooit de strap van je gitaar afhaalt, de strap vastzet met twee revetjes (moerplaatjes) in plaats van de strapbutton? Dus gewoon een platte schroef in je gitaar draaien, en daarmee je gitaarband tussen twee revetjes inklemmen. Dat laat zeker niet los, en de schroef zal ook niet losdraaien.

Zijn er mensen die het zo doen?

HaroldA
5 september 2009, 18:03
Zijn er mensen die het zo doen?

Present! :cheerup:

Sonnilion
13 december 2009, 22:20
Ik heb laatst een Gibson Les Paul gekocht en ik wil uiteraard niet dat die op de grond klettert.
Weet iemand of je straplocks hebt die op de Gibson knoppen passen? Dus dat je niet hoeft te gaan schroeven in je gitaar?

j3r03n
13 december 2009, 22:34
http://lorinator.feminoise.com/img/straplocks.jpg http://www.tone-toys.com/de/media/images/fla_dicht_git.jpg
100% schroefvrij.



Over schroefdiktes van de standaard straplocks weet ik niks, en ergens in dit topic is ook zo'n plectrumvormig opklikstraplock langsgekomen. Als je weet hoe je internetbrowser werkt, kun je bijvoorbeeld even op de vorige pagina kijken ;)

Midwolda
13 december 2009, 22:50
Yup, die Grolsch-ringen werken p-e-r-f-e-c-t... zeker weten!

Bram+
13 december 2009, 23:13
Mijn excuses voor een antwoord-ontwijkend antwoord, maar wat is het probleem van twee schroeven eruit draaien, andere knopjes erop zetten en de schroefjes (al dan niet een andere set) weer indraaien? Het is echt niet veel moeilijker dan een pot appelmoes openen en sluiten en bovendien je moeder niet.

FruscianteFan
13 december 2009, 23:17
Yup, die Grolsch-ringen werken p-e-r-f-e-c-t... zeker weten!Ik had even zo'n Grolschrubbertje gebruikt op mijn Rick-kopie. Halverwege de repetitie schoot het rubbertje eraf. De band zelf bleef keurig zitten.

Heb toch maar echte straplocks besteld voor die gitaar.

j3r03n
13 december 2009, 23:40
Mijn excuses voor een antwoord-ontwijkend antwoord, maar wat is het probleem van twee schroeven eruit draaien, andere knopjes erop zetten en de schroefjes (al dan niet een andere set) weer indraaien? Het is echt niet veel moeilijker dan een pot appelmoes openen en sluiten en bovendien je moeder niet.

Daar zie ik het probleem ook niet van, maar vaak past de maat van de schroeven niet op Gibsons.

Bram+
14 december 2009, 00:09
Daar zie ik het probleem ook niet van, maar vaak past de maat van de schroeven niet op Gibsons.
Precies, en zul je 'm dus óf iets harder moeten aandraaien (als de straplockschroeven dikker zijn), óf een van de lucifermethodes die hier al beschreven zijn moeten gebruiken (als de straplockschroeven dunner zijn).

Sonnilion
14 december 2009, 00:26
Ik heb het hele topic al doorgelezen, en ik vind die Grolsch dingen te riskant.
Ik wil liever niet gaan schroeven, omdat ik bang ben dat het net als mijn vorige gitaar de hele tijd losgaat. Dus ik vroeg me gewoon af of er van die straplocks waren die er gewoon al oppaste. Maar zo te lezen overal, moet ik wel gaan schroeven of de Grolsch dingen gebruiken.

Sonnilion
14 december 2009, 00:37
Daar zie ik het probleem ook niet van, maar vaak past de maat van de schroeven niet op Gibsons.

Ja, dat bedoel ik meer. :)

flitslicht
14 december 2009, 01:05
Ik heb een Harley Benton band van Thomann bij mijn gitaar gekregen (waarde €3,98 ). De uiteinden met de gaten zijn van een soort kunststof en zijn zo stijf dat ik ze niet over de knopjes op mijn gitaar heen kreeg. Ik heb die knopjes er toen afgeschroefd en kon ze met erg veel moeite via de 'verkeerde' kant door de riem krijgen. Daarna heb ik ze weer vastgeschroefd, zit als een huis. De band is wel goedkoop maar niet lelijk of zo, gewoon low-profile zwart.

zjanke
14 december 2009, 01:22
Precies, en zul je 'm dus óf iets harder moeten aandraaien (als de straplockschroeven dikker zijn), óf een van de lucifermethodes die hier al beschreven zijn moeten gebruiken (als de straplockschroeven dunner zijn).

Of de originele schroeven gebruiken...:chicken:


We geven goud geld uit aan plectra, kabels en pedaaltjes en die fucking 12,95 voor een fatsoenlijk setje straplocks is te veel :stop:

HaroldA
14 december 2009, 01:28
We geven goud geld uit aan plectra, kabels en pedaaltjes en die fucking 12,95 voor een fatsoenlijk setje straplocks is te veel :stop:

Ach, ik ben weer terug naar de Grolsch oplossing. De straplock die achter op de hals zat bij mijn SG stak veel te ver naar achteren waardoor de gitaar voorover viel.

De Grolsch rubbers zorgen er gelijk voor dat je band niet draait om de strapbuttons...

Mijn Les Paul is wel voorzien van Dunlop straplocks. Die hebben geen moertjes die los kunnen raken.

lindstrom
14 december 2009, 10:48
We geven goud geld uit aan plectra, kabels en pedaaltjes en die fucking 12,95 voor een fatsoenlijk setje straplocks is te veel :stop:

+1 !!

en ik ben van mening dat een gitaar standaard geleverd moet worden met een setje straplocks.

j3r03n
14 december 2009, 10:51
Maar zo te lezen overal, moet ik wel gaan schroeven of de Grolsch dingen gebruiken.


ergens in dit topic is ook zo'n plectrumvormig opklikstraplock langsgekomen.

Omdat het internet blijkbaar een erg ingewikkeld medium is, heb ik speciaal voor jou Google (da's een zoekmachine) geraadpleegd. Dunlop heeft ze. Planet waves heeft ze. Schaller heeft ze. Hier 2 plaatjes:

http://www.elderly.com/images/accessories/ACC/SL1S.jpg http://www.guitars.co.uk/acatalog/Planet_lock_straplock.jpg

Plastic straplocks zonder geschroef. Ze werken volgens het zelfde principe als Grolschrubbertjes, maar dan zijn ze van Een Echt Merk dus dan is het goed ;)

HaroldA
14 december 2009, 10:54
+1 !!

en ik ben van mening dat een gitaar standaard geleverd moet worden met een setje straplocks.

En ik vind dat een gitaar geleverd hoort te worden met 2 Grolsch beugels... :ok:

Riky
14 december 2009, 14:34
Gebruik al paar jaar de grolsch methode. 0,0 problemen mee gehad. Werkt perfect.

lindstrom
14 december 2009, 15:48
En ik vind dat een gitaar geleverd hoort te worden met 2 Grolsch beugels... :ok:

net als dat je bij de aanschaf van een gitaar een kratje bier cadeau moet krijgen! :blast::ok::cheerup:

HaroldA
14 december 2009, 15:56
net als dat je bij de aanschaf van een gitaar een kratje bier cadeau moet krijgen! :blast::ok::cheerup:

Dus 2 beugels en een krat bier? Wat zijn beugels dan? Is dat geen bier? :???:
:soinnocent:

Chris Winsemius
14 december 2009, 16:10
Dus 2 beugels en een krat bier? Wat zijn beugels dan? Is dat geen bier? :???:
:soinnocent:

Tja, dat verkopen ze niet bij de bouwmarkt... ;)

OT: nog steeds Grolsch-voorstander betreffende gitaren. Geen bijgeluiden bij high gain (straplocks hoor ik dan gewoon) en redelijk veilig. 100% veiligheid bestaat helaas niet maar grolsch werkt voor mij het beste.

matto
14 december 2009, 16:17
Heb inderdaad ook nooit problemen met Grolsch beugels:cooler:

Basileia
14 december 2009, 16:22
Hier ook een groot voorstander van de methode-Grolsch.
Wat ben ik blij met mijn baantje achter de emballagemachine bij de appie^^

zjanke
14 december 2009, 16:43
Tja, dat verkopen ze niet bij de bouwmarkt... ;)

OT: nog steeds Grolsch-voorstander betreffende gitaren. Geen bijgeluiden bij high gain (straplocks hoor ik dan gewoon) en redelijk veilig. 100% veiligheid bestaat helaas niet maar grolsch werkt voor mij het beste.

Ik hoor ze ook Chris: Ze dempen ergens rond de 1278Hz, maar omdat mijn tele toch een keer op de grond gekletterd is, gebruik ik toch maar straplocks...

Chris Winsemius
14 december 2009, 17:07
Ik hoor ze ook Chris: Ze dempen ergens rond de 1278Hz, maar omdat mijn tele toch een keer op de grond gekletterd is, gebruik ik toch maar straplocks...

LOL!

Anderzijds: wel handig relicen ;)

Anyway: met Gibsons ben ik zeer voorzichtig (hoek kop-hals, vallen is afbreken) maar met Teles en Strats gaat er minder snel iets mis.

Met straplocks heb ik helaas al meegemaakt dat er toch iets losschoot en je kan met die dingen niet je gitaar makkelijk op de grond zetten....

Bij mij zit de demping trouwens meer rond de 1279 Hz, that's one louder :D

toneblo
14 december 2009, 17:21
...zo, starks ook eens even 4 grolsch beugels op de kop tikken.
Die strap-locks hebben de rare neiging om te gaan "vreten" in elkaar.
( metaal tegen metaal )
Dit zorgt ervoor dat de schroef van het body-part los komt te zitten.
Niet zo fijn, maakt je schroefgat wat "ruimer" , dat kan wel weer problemen geven wanneer je een nieuwe straplock schroef wilt monteren.
Die mogen namelijk niet al te dik zijn!

Grolsch is imho een puike en zeer praktische oplossing! :ok:

Sonnilion
14 december 2009, 20:19
Of de originele schroeven gebruiken...:chicken:



Ja, dat is het 'm juist, die moeten dus wel door die knoppen van de straplocks passen. Maar dat ga ik dus even uitproberen.

m@rijn
14 december 2009, 20:21
ik heb enkel problemen met die grolsch dingen wanneer ik mijn dikke strap gebruik. Dan willen die er wel eens vanaf schuiven. Maar met mijn strat met dunne strap, nooit problemen. Je moet al serieus gek doen om die strap ervanaf te krijgen.

mesaman
15 december 2009, 13:13
ik vind grolsch een hele goede oplossing voor alle problemen.....meestal zie ik mensen van die goedkope lidl bier in blik gebruiken...maar dat zijn meestal ook geen gitaristen...ik zelf gebruik graag een hertog jan of anders een goede wisky.

rudolf
15 december 2009, 13:19
Niet zo minderwaardig over die halve liter schultenbrau blikken. Die smaken gewoon prima.

Effe een serieuze vraag, hoe werkt de straplock + lucifer methode eigenlijk? kon het zou gauw niet terugvinden in dit topic. Ik heb namelijk net nieuwe straplocks gemonteerd. Alleen de schroef van de straplock was wat dunner dan de schroef die er orgineel inzat. Dus ik krijg nu het idee dat het allemaal niet zo stevig vastzit. Moet ik dan een lucifertje in het gat doen en daarna de schroef er langsaf draaien?

BVD

Tankman
15 december 2009, 13:19
Als je spontaan koppijn wilt is Grolsch ideaal. Ze zeggen het zelf he, je hebt bier en je hebt Grolsch.

Doe mij maar een Hertog Jan, Dommelsch of Jupiler...Dat is nou echt bier...

Midwolda
15 december 2009, 13:22
Ik drink zelf geen alcohol, maar ik heb mijn vriendin kunnen overhalen om twee beugelflesjes Grolsch te halen.
Nu heb ik dus èèn gitaar stevig in de schouderband, maar de rest wordt een probleem...
ze vindt het namelijk echt niet te zuipen, dat Grolsch.
Dus hoe kom ik nou aan die andere stuk of tien setjes, he? Nou? :???:

Heibel
15 december 2009, 13:27
Naar aanleiding van dit topic heb al 'n half jaar of zo de Grolsch straplocks op alledrie mijn gitaren. Allen volkomen probleemloos en het ziet er nog Rock 'n' Roll uit ook!

matto
15 december 2009, 19:07
Ik drink zelf geen alcohol, maar ik heb mijn vriendin kunnen overhalen om twee beugelflesjes Grolsch te halen.
Nu heb ik dus èèn gitaar stevig in de schouderband, maar de rest wordt een probleem...
ze vindt het namelijk echt niet te zuipen, dat Grolsch.
Dus hoe kom ik nou aan die andere stuk of tien setjes, he? Nou? :???:

Heb jij geen(dorstige) vrienden?:seriousf:

j3r03n
15 december 2009, 19:34
Of Twentsche vrienden, die lusten wel meer dan tien setjes ;)



Naar aanleiding van dit topic heb al 'n half jaar of zo de Grolsch straplocks op alledrie mijn gitaren. Allen volkomen probleemloos en het ziet er nog Rock 'n' Roll uit ook!
Ontroerend om te horen dat ik toch iets heb kunnen bijdragen aan de maatschappij :)

Philippe
15 december 2009, 20:52
Niet zo minderwaardig over die halve liter schultenbrau blikken. Die smaken gewoon prima.

Effe een serieuze vraag, hoe werkt de straplock + lucifer methode eigenlijk? kon het zou gauw niet terugvinden in dit topic. Ik heb namelijk net nieuwe straplocks gemonteerd. Alleen de schroef van de straplock was wat dunner dan de schroef die er orgineel inzat. Dus ik krijg nu het idee dat het allemaal niet zo stevig vastzit. Moet ik dan een lucifertje in het gat doen en daarna de schroef er langsaf draaien?

BVD

Heb een soortgelijk probleem gehad.
Die gaten zijn meestal een cm of 2 diep.
- Gewoon 1 of 2 lucifers doormidden knippen/snijden/hakken en erin stoppen.
- Eventuele ruimte die er nog over is opvullen met tandenstokers.
- De boel een beetje "aanstampen" dat het gat mooi gevuld is.
- Met een kleine kruiskop in het midden een deukje drukken zodat de schroef er mooi in kan.
- Schroef erin draaien.

Tada..muurvast!

flitslicht
15 december 2009, 21:00
Ik drink zelf geen alcohol, maar ik heb mijn vriendin kunnen overhalen om twee beugelflesjes Grolsch te halen.
Nu heb ik dus èèn gitaar stevig in de schouderband, maar de rest wordt een probleem...
ze vindt het namelijk echt niet te zuipen, dat Grolsch.
Dus hoe kom ik nou aan die andere stuk of tien setjes, he? Nou? :???:

Wow, een vriendin zonder smaak :eek:

Stuur me maar even een PM met je adres, ik heb nog twee lege kratjes staan...

j3r03n
15 december 2009, 21:12
Als je het lief vraagt kun je bij je lokale supermarkt bij de emballage echt wel een paar van die rubbertjes meekrijgen.

Wat ik ook al eens gedaan heb: een krat vol lege flessen kopen. Je betaalt dan gewoon het statiegeld aan de kassa, je peutert de rubbertjes eraf, je levert hem weer in en je krijgt je statiegeld weer terug.

Maar optie één is minder omslachtig ;)

matto
15 december 2009, 23:46
Als je het lief vraagt kun je bij je lokale supermarkt bij de emballage echt wel een paar van die rubbertjes meekrijgen.

Wat ik ook al eens gedaan heb: een krat vol lege flessen kopen. Je betaalt dan gewoon het statiegeld aan de kassa, je peutert de rubbertjes eraf, je levert hem weer in en je krijgt je statiegeld weer terug.

Maar optie één is minder omslachtig ;)


Het wordt tijd voor een Grolsch music hall ........

HaroldA
15 december 2009, 23:50
Het wordt tijd voor een Grolsch music hall ........

Je bedoelt de Little Devil in Tilburg? :ok:

EuroCinema
16 december 2009, 11:02
Omdat het internet blijkbaar een erg ingewikkeld medium is, heb ik speciaal voor jou Google (da's een zoekmachine) geraadpleegd. Dunlop heeft ze. Planet waves heeft ze. Schaller heeft ze. Hier 2 plaatjes:

http://www.elderly.com/images/accessories/ACC/SL1S.jpg http://www.guitars.co.uk/acatalog/Planet_lock_straplock.jpg

Plastic straplocks zonder geschroef. Ze werken volgens het zelfde principe als Grolschrubbertjes, maar dan zijn ze van Een Echt Merk dus dan is het goed ;)

Die van Dunlop heb ik, maar ik ben er niet enthousiast over. Ik ben er al 1 kwijtgeraakt die spontaan los was gekomen en de andere zit ik steeds vast te draaien. Bovendien zijn ze itt de Grolsch niet flexibel, dus drukken je strap heel strak tegen de body, wat met de strapbutton plaatsing van een 335 model (1tje zit achterop gitaar ipv zijkant en moet dus een draai maken) vervelend is.

tostiapparaat
30 december 2009, 00:34
heb wel eens plaatjes gezien van mensen die er gewoon een soort boutje in gedraaid hadden en dan de strap tussen twee van die schijfjes in

(sorry, ik weet de namen van die dingen dus niet)

HaroldA
30 december 2009, 00:43
Ik las vandaag op dit schitterende forum nog een zeer gave toepassing van de Grolsch straplocks: plaats ze onder een knop van een pedaal en deze verdraaid niet meer zo makkelijk!

Als ik mijn kabels in m'n pedalcase leg, raken deze altijd mijn Decimator waardoor de knop verdraaid. Grolsch beugel rubber er onder (gat wel iets groter gemaakt) en hij draait ineens lekker stroef. Ideaal! :dance:

j3r03n
30 december 2009, 01:57
@ Harold: Wauw, handige tip!

@ tostiapparaat: die dingen heten revetten of moerplaatjes. Harold doet het ook zo, zoals je hier kunt lezen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2139599#post2139599.

j3r03n
23 februari 2010, 23:19
Ik bedenk me net iets:

Is het niet handig wanneer je, zoals ik, toch nooit de strap van je gitaar afhaalt, de strap vastzet met twee revetjes (moerplaatjes) in plaats van de strapbutton? Dus gewoon een platte schroef in je gitaar draaien, en daarmee je gitaarband tussen twee revetjes inklemmen. Dat laat zeker niet los, en de schroef zal ook niet losdraaien.

Zijn er mensen die het zo doen?

Present! :cheerup:
Bij de repetitie van de vorige week was het zo ver: de strapbutton kwam tijdens het spelen met schroef en al los. Het hout was daardoor erg beschadigd en het schroefgat verwijd. Nu heb ik er een dikkere schroef en twee revetjes ingedraaid: werkt perfect! Sterker nog, ik denk dat ik dit vaker ga toepassen :crazyhappy:

http://i47.tinypic.com/b7i77t.jpg

En het is nog mooier dan dit (http://farm4.static.flickr.com/3117/3230318072_b804e361a3.jpg) ook :soinnocent:

hezz
24 februari 2010, 00:05
Bij de repetitie van de vorige week was het zo ver: de strapbutton kwam tijdens het spelen met schroef en al los. Het hout was daardoor erg beschadigd en het schroefgat verwijd. Nu heb ik er een dikkere schroef en twee revetjes ingedraaid: werkt perfect! Sterker nog, ik denk dat ik dit vaker ga toepassen :crazyhappy:

http://i47.tinypic.com/b7i77t.jpg

En het is nog mooier dan dit (http://farm4.static.flickr.com/3117/3230318072_b804e361a3.jpg) ook :soinnocent:

Dacht ik laatst ook aan, die strapbuttons zijn zo lelijk en groot. Helaas moet ik elke keer de strap afhalen om m'n strat in de koffer te stoppen, dus dan is het gemak van een strapbutton toch nog wel eventjes fijn :makeup:

j3r03n
25 augustus 2010, 10:17
Nou zag ik op youtube toch n gaaf filmpje van hezz: http://www.youtube.com/watch?v=tjCi5yefz-o

Bedankt voor de tip, die ga ik ook toepassen.

tostiapparaat
25 augustus 2010, 15:18
En het is nog mooier dan dit (http://farm4.static.flickr.com/3117/3230318072_b804e361a3.jpg) ook :soinnocent:

het is misschien lelijk, maar ze werken wel.



lelijk interesseerde mij niks meer na dit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AXXVZWIT-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WBTWTLGT-D.jpg