PDA

View Full Version : volumeverschil single coils vs humbuckers



heavy-metal-thunder
11 augustus 2009, 20:27
Ik speel in een all round coverbandje en gebruik daarvoor veel een les paul model, maar sommige nummers klinken gewoon leuker met een strat (vb. funky stuff of softere nummers enz...). Live word ik steeds geconfronteerd met het volumeverschil die beide gitaren geven. Met de strat met zijn lage output single coils, klinkt alles veel stiller dan met de hummbuckers van de Les Paul. Ik vind het vrij vervelend om tussen de nummers door de volumeknoppen te veranderen, zeker als we over PA spelen wordt het een ramp.

Nu wou ik eens weten hoe anderen dat oplossen. Gaan jullie toch tussen de nummers draaien aan de knoppen?

PS: meestal speel ik op een Vox ac30 TB en de minste draai aan de volumeknoppen ontaard in grote geluidsverschillen. Ook mijn pedalen reageren totaal anders op beide gitaren (met de Les Paul boosten mijn od en disto pedaal niet zo veel, maar met de strat wordt het dan ineens een pak luider als ik ze intrap).

arcane
11 augustus 2009, 20:32
Misschien zou je een EQ pedaal kunnen aanschaffen, om het signaal van je single coil gitaar te boosten. Of gewoon een volumepedaal ;)

Mitch
11 augustus 2009, 20:43
Het blijft lastig. Soms vanuit de versterker, zoals bij jou maar ook zeker door pedalen die ineens een ander volume krijgen. De lagere impedantie van de elementen geeft ineens een heel andere respons.
Ik probeer zelf gewoon gitaren te nemen die redelijk matchen, maar als je echt van een Les Paul naar een stratocster wil dan kun je een boost of een cut gebruiken. Achter in de pedalenketen of juist voorin, net wat beter matcht. Een EQ, tja, je wil juist die andere klank van de gitaar, niet van een pedaal. Een compressor kan ook een optie zijn, zowel voor boost als voor cut.

arcane
11 augustus 2009, 21:04
Het blijft lastig. Soms vanuit de versterker, zoals bij jou maar ook zeker door pedalen die ineens een ander volume krijgen. De lagere impedantie van de elementen geeft ineens een heel andere respons.
Ik probeer zelf gewoon gitaren te nemen die redelijk matchen, maar als je echt van een Les Paul naar een stratocster wil dan kun je een boost of een cut gebruiken. Achter in de pedalenketen of juist voorin, net wat beter matcht. Een EQ, tja, je wil juist die andere klank van de gitaar, niet van een pedaal. Een compressor kan ook een optie zijn, zowel voor boost als voor cut.

Je kunt met een EQ toch gewoon simpel boosten, door gewoon alle schuifjes op dezelfde stand te zetten, zodat je alle frequenties boost?

geert1976
11 augustus 2009, 21:32
Je kunt met een EQ toch gewoon simpel boosten, door gewoon alle schuifjes op dezelfde stand te zetten, zodat je alle frequenties boost?

ik zeg het maar weer een keer Gibson M3 HSH config, solitbare humbuckers, klink die als een strat en floyd rose trem alles in één:cheerup::cheerup:

rocker_71
11 augustus 2009, 21:36
Volgens mij is dit een geschikte situatie voor een Seymour Duncan pickup booster. :supercool:

heavy-metal-thunder
11 augustus 2009, 21:39
Je kunt met een EQ toch gewoon simpel boosten, door gewoon alle schuifjes op dezelfde stand te zetten, zodat je alle frequenties boost?

absoluut, als ik de output van de strat ga pushen tot die overeenstemt met die van humbuckers, dan gaat het volumeverschil opgelost zijn. Ik kan aannemen dat het in uw genre http://www.myspace.com/bleifreiband zo goed gaat. Maar wij spelen pop, rock, bluesrock tot hardrock van de laatste 50 jaar, bij een funk nummer of jaren 50 buddy holly wil ik wel een clean geluid uit de strat krijgen.

Mitch
11 augustus 2009, 21:41
Je kunt met een EQ toch gewoon simpel boosten, door gewoon alle schuifjes op dezelfde stand te zetten, zodat je alle frequenties boost?

Natuurlijk. Nog veel handiger is het om alle schuifjes dan lekker te laten staan en alleen het level wat omhoog te schuiven. Maar als je alleen volume wil boosten is het niet zo gek om gewoon een volume booster te kiezen in plaats van een EQ.

rocker_71
11 augustus 2009, 21:44
http://www.seymourduncan.com/images/products/effects_pedals/sfx-01.jpg

deefke666
11 augustus 2009, 21:57
ik speel met een shecter helraiser en een mexicaanse tele opt podium,
als ik de tele gebruik dan speel ik met een EQ en drive die is ingesteld op mijn tele geluid...
ga ik naar de helraiser dan gaat de EQ af en klaar is dave...
geen volume verschil en elke gitaar heeft zijn eigen afstelling....
voor mij persoonlijk werkt dit prima....

heavy-metal-thunder
11 augustus 2009, 22:12
ik speel met een shecter helraiser en een mexicaanse tele opt podium,
als ik de tele gebruik dan speel ik met een EQ en drive die is ingesteld op mijn tele geluid...
ga ik naar de helraiser dan gaat de EQ af en klaar is dave...
geen volume verschil en elke gitaar heeft zijn eigen afstelling....
voor mij persoonlijk werkt dit prima....


staat de drive bij de Schecter? Zet je de EQ voor de drive pedal?

toch nog een opmering bij uw waardevolle tip: ik een poosje met 2 od pedals gespeeld, 1 OD voor de Les Paul en 1 voor de strat (telkens zodanig afgesteld dat de volumes matchen). Maar het probleem ontstond dat als ik met de strat clean wou spelen en ik de od uit zat. Omdat de od-pedal veel feller reageerde op de single coils, zakte het cleane volume in elkaar.

Ik heb ook een tijde het TB kanaal van de vox voorbehouden voor de LP en het normal kanaal voor de strat. ik kon dan de volumes op elkaar afstellen, maar van zodra de stombox uit ging ontstonden er grote volumeverschillen.

deefke666
11 augustus 2009, 22:21
mijn versterker is afgeregeld op de helraiser en voor drive gebruik ik afwisselend de amp drive of de ht dual pedaal, alles afgestemd op de hellraiser....

als ik dan overschakel op de tele gebruik ik constant de EQ die afgestemt is op de tele en van volume overeen komt met het geluid van de helraiser...
voor de drive van mijn tele gebruik ik dan een tweede ht dual....

heavy-metal-thunder
12 augustus 2009, 22:42
ik zeg het maar weer een keer Gibson M3 HSH config, solitbare humbuckers, klink die als een strat en floyd rose trem alles in één:cheerup::cheerup:

nah, neen, heb een fijne Les Paul, die goed klinkt en vlot speelt. Heb een leuke strat, waar ik graag op speel. Heb geen behoefte aan een Floyd Rose. En bovenal, het probleem zit hem niet in merk van gitaar, maar in het feit dat de humbuckers veel meer output hebben dan single coils (zeker van een reïssue). Ik ga niet op de strat spelen omdat het een rustig nummer is dat stiller moet klinken, maar ik neem ze omdat ik vind dat die gitaar beter bij dat nummer past. Een funk nummer of vb. iets van Deep Purple of Peppers wordt niet stiller gespeeld dan vb. iets van Guns 'n roses.

geert1976
13 augustus 2009, 00:16
nah, neen, heb een fijne Les Paul, die goed klinkt en vlot speelt. Heb een leuke strat, waar ik graag op speel. Heb geen behoefte aan een Floyd Rose. En bovenal, het probleem zit hem niet in merk van gitaar, maar in het feit dat de humbuckers veel meer output hebben dan single coils (zeker van een reïssue). Ik ga niet op de strat spelen omdat het een rustig nummer is dat stiller moet klinken, maar ik neem ze omdat ik vind dat die gitaar beter bij dat nummer past. Een funk nummer of vb. iets van Deep Purple of Peppers wordt niet stiller gespeeld dan vb. iets van Guns 'n roses.

ik heb bij mijn M3 bijna geen last als de pu's split en dan klinkt die als een strat

barno
13 augustus 2009, 00:52
ik vind het gek dat er nog nergens het woord volumeknop is gevallen ...
Ik soundcheck (volume) op laagste output gitaar. Als ik tijdens de gig een humbucker gitaar neem voor een ander nummer, draai ik gewoon twee tandjes terug op de gitaar. en ik zorg er ook altijd voor dat ik goed bij mijn amp kan, for major adjustments :)

heavy-metal-thunder
13 augustus 2009, 08:01
ik vind het gek dat er nog nergens het woord volumeknop is gevallen ...
Ik soundcheck (volume) op laagste output gitaar. Als ik tijdens de gig een humbucker gitaar neem voor een ander nummer, draai ik gewoon twee tandjes terug op de gitaar. en ik zorg er ook altijd voor dat ik goed bij mijn amp kan, for major adjustments :)

ja, ik wist dat die ging komen :-) Persoonlijk vind ik mijn Les Paul niet mooi klinken onder od/disto als volumeknop wat dicht staat, eigenlijk ook niet clean. Gewoon alles open.

De volumeknop van mijn vox (en ook van mijn Marshall, waar ik soms op speel) is eerder van het type "aan of uit". Een klein beetje terugdraaien kan resulteren in bijna geen geluid meer, een tikkeltje verder wordt dan ineen véél te luid. Ik heb wel al overwogen om er een ander type pot (logaritmische?) in te steken. Dan zou het volume subtieler kunnen afgesteld worden.

Maar, het gaat hem niet enkel over het volume op de amp, maar vooral de verhoudingen clean/overdrive/disto die totaal anders worden. Als ik het clean even luid af stel voor beide gitaren, en ik trap nadien een od/disto pedaal in, dan wordt het met de single coils een pak luider dan met gelijke settings met de humbuckers. Ik zou dan het level van de pedalen moeten aanpassen, maar als je daar live moet mee beginnen (wij zijn een band die probeert ambiance te maken ==> nummers volgen elkaar snel op, wie op de dansvloer staat, mag er niet meer af geraken). Maar op dit vlak is het idd. beter om de volumeknop van de humbuckergitaar wat dicht te draaien, dan wordt de output hiervan lager en gaan pedalen meer reageren zoals bij single coils.

bedankt toch voor de tips.

lindstrom
13 augustus 2009, 08:45
zoals al een paar keer gezegd is, een pedaal erbij om je strat ietsje te boosten is een goede optie, echter kun je ook de elementen van je les paul ietsje naar beneden schroeven en die van je strat juist iets omhoog.

maar dat pedalen idee is beter, denk aan een goede cleanboost, die seymourduncan pickup booster kleurt ook iets en dan verlies je het karakteristieke geluid van je strat, kan niet de bedoeling zijn natuurlijk, je pakt immers niet voor niks de strat.

de MXR custom audio linear linedriver/booster (met blauwe led) is echt heel erg goed, totaal geen kleuring maar puur clean boost.

Midwolda
13 augustus 2009, 09:11
En een compressor/limiter voor je Strat op distortion dan?
Die kun je terug zetten in volume zonder aan helderheid, sustain of klank in te leveren.
Of je kunt er je HB's mee boosten. Werkt altijd goed, vind ik.