PDA

View Full Version : Celestion of Weber?



Freddy Krueger
11 augustus 2009, 20:06
Ik heb hier een Fender-achtig Deluxe Reverb BF versterkertje (zelfbouwprojekt) en daar zit nu een Celestion Vintage 30 in. Dat klinkt op zich wel mooi (veel druk), maar soms ook weer net iets te scherp, dus niet het sprankelende heldere geluid van Fender, maar meer Marshall-scherp.

Nu zat ik te denken aan een andere speaker en na wat zoeken lees ik met enige regelmaat dat veel mensen een Weber 12F150 in hun Deluxe Reverb hebben gezet en daar wel tevreden/blij mee zijn.

Heeft iemand in dit forum hier ervaring mee? Wat win ik er mee, wat verlies ik er mee?

the sure thing
12 augustus 2009, 11:45
Ik heb hier een Fender-achtig Deluxe Reverb BF versterkertje (zelfbouwprojekt) en daar zit nu een Celestion Vintage 30 in. Dat klinkt op zich wel mooi (veel druk), maar soms ook weer net iets te scherp, dus niet het sprankelende heldere geluid van Fender, maar meer Marshall-scherp.

Nu zat ik te denken aan een andere speaker en na wat zoeken lees ik met enige regelmaat dat veel mensen een Weber 12F150 in hun Deluxe Reverb hebben gezet en daar wel tevreden/blij mee zijn.

Heeft iemand in dit forum hier ervaring mee? Wat win ik er mee, wat verlies ik er mee?... ik denk dat gezien je combo'tje je zowiezo die V30 eruit moet knikkeren. Weber is een goede keuze als je clean wilt blijven spelen: een Celestion G12M20 is een goede keuze om het scherp eraf te halen en bijv. ook met pedaaltjes de scheurkant op te gaan.

Chris Winsemius
12 augustus 2009, 12:04
... ik denk dat gezien je combo'tje je zowiezo die V30 eruit moet knikkeren. Weber is een goede keuze als je clean wilt blijven spelen: een Celestion G12M20 is een goede keuze om het scherp eraf te halen en bijv. ook met pedaaltjes de scheurkant op te gaan.

Laatst ook 'n Celestion Heritage 65 Watter in 'n DR-style amp geprobeerd en dat beviel zeer goed, soepeler en "minder hard" (klank, volume ook ietsje zachter) dan 'n (Heritage) H30.

Freddy Krueger
12 augustus 2009, 14:09
... ik denk dat gezien je combo'tje je zowiezo die V30 eruit moet knikkeren. Weber is een goede keuze als je clean wilt blijven spelen: een Celestion G12M20 is een goede keuze om het scherp eraf te halen en bijv. ook met pedaaltjes de scheurkant op te gaan.

Kan een G12M20 wel 22 watt buizen aan? Ik wil het scheurwerk uit pedalen halen, dus de speaker mag lang clean blijven, misschien toch de Weber?

the sure thing
12 augustus 2009, 15:23
Kan een G12M20 wel 22 watt buizen aan? Ik wil het scheurwerk uit pedalen halen, dus de speaker mag lang clean blijven, misschien toch de Weber? tsja.... Ik zou het wel aandurven... tenzij je je volumeknop(pen) echt allemaal op 10 hebt staan... Ik denk dat de celestion beter is in het WEERGEVEN van distortion sounds. Ik doelde niet op het vervormen van de speaker zelf.

Chris Winsemius
12 augustus 2009, 15:36
de vermogensratings bij Weber/Jensen zijn:

dit is max, ietsje meer: pech ;)

Celestions heb ik zelf nog niet op kunnen blazen....
------------------------------------------------------
Ik heb trouwens zelf nog geen M20s in Fender combo-kasten gebruikt, met 65 Watters heb ik goeie ervaringen in Fender combo-amps en vond het ook zeer goed in 'n DR...

Freddy Krueger
12 augustus 2009, 17:14
In een Amerikaans forum las ik dat Celestions beter (overtuigender) overkomen in grote ruimtes, en Weber speakers het erg goed doen in kleinere ruimtes. Gezien het feit dat het een "laag" volume versterker is gaat er in grotere ruimtes toch een microfoon voor. Dus, toch maar Weber? 12F150 is een er ook in 50 Watt.

the sure thing
12 augustus 2009, 17:56
In een Amerikaans forum las ik dat Celestions beter (overtuigender) overkomen in grote ruimtes, en Weber speakers het erg goed doen in kleinere ruimtes. Gezien het feit dat het een "laag" volume versterker is gaat er in grotere ruimtes toch een microfoon voor. Dus, toch maar Weber? 12F150 is een er ook in 50 Watt.Haha! Als ik je posten doorlees, denk ik dat je de keuze allang gemaakt hebt :)

Freddy Krueger
12 augustus 2009, 18:54
Haha! Als ik je posten doorlees, denk ik dat je de keuze allang gemaakt hebt :)

Ja ik verwacht wel dat een 12F150 oké is. De reden dat ik met deze topic kwam is dat ik hoopte op een Fender Deluxe Reverb eigenaar met een Weber 12F150 ingebouwd. Ik was benieuwd naar specifiek commentaar.

Celestion V30 is best wel mooi, maar soms zo koud en scherp, voor jazzy stuff heel bruikbaar, metname clean, met een randje gaat het al gauw pijn doen.

the sure thing
12 augustus 2009, 20:04
Celestion V30 is best wel mooi, maar soms zo koud en scherp, voor jazzy stuff heel bruikbaar, metname clean, met een randje gaat het al gauw pijn doen. Dat noemen ze hier "prikt goed door de mix heen" :)

Mr.Jay
12 augustus 2009, 22:42
MIjn ervaring met speakers, Fenders en specificiek een DELREV. is een Celestion, en wel ene H30 of LEAD80 ( blijft cleaner).
Vergeet niet op 2-3 geeft een DELREV al zijn max. 22W cleane power, daraboven gaat ie nog stuk door. Ik zou dus echt geen M erin durven zetten, zeker niet als je geen speakervervorming zoekt. Het gaat goed totdat...........

Een CERAMISCHE C12N ( type wat jij noemt) WEBER/JENSEN vind ik ook wel oké, maar wat botter in het hoog, harder(brutaler bedoel ik dan) dan een Celestion Heritage (of oude nog liever). Een G12H30 vind ik in ELKE Fender héél mooi klinken, een echte winnaar. De LEAD80 gaat ook die kant op, tikkie botter, maar heeft zijn voordeel van powerhandling. Het is maar net wat je nodig hebt. En niks "UK-sound", iets wat ik wel van de BLUE ALNICO vind.
De V30 vind ik waardeloos in een Fendercombo, heb ene DR gehad ooit waar er ene inzat, vreselijk onmuzikale combio was dat.
De H30 klinkt gewoon goed in elk freq.gebied, zéér muzikaal en aangenaam.
Voor mij echt geen Weber meer in zo'n Fender. En een alnico al helemaal niet!
De H30 klinkt ook heel vriendelijk met pedalen. De C12N's kunnen daar wat mee "piercen".

matto
12 augustus 2009, 23:28
Ik heb een 70 ies Celestion H 30 in mijn de luxe reverb zitten en ben daar erg tevreden over ook met cleane sounds.
Een Electrovoice EVM 12 L vind ik ook altijd weer lekker klinken in een de luxe.
Sinds afgelopen weekend ben ik ook in de gelegenheid om een oranje JBL in een de luxe te testen mijn eerste indruk is goed maar ik heb het nog niet uigebreid op wat hogere volumes beluisterd.
Weber blue dog is ook een lekkere speaker in een de luxe maar ik vind het wel wat veel een stempel op het totaalgeluid drukken.

Freddy Krueger
13 augustus 2009, 10:00
MIjn ervaring met speakers, Fenders en specificiek een DELREV. is een Celestion, en wel ene H30 of LEAD80 ( blijft cleaner).
Vergeet niet op 2-3 geeft een DELREV al zijn max. 22W cleane power, daraboven gaat ie nog stuk door. Ik zou dus echt geen M erin durven zetten, zeker niet als je geen speakervervorming zoekt. Het gaat goed totdat...........

Een CERAMISCHE C12N ( type wat jij noemt) WEBER/JENSEN vind ik ook wel oké, maar wat botter in het hoog, harder(brutaler bedoel ik dan) dan een Celestion Heritage (of oude nog liever). Een G12H30 vind ik in ELKE Fender héél mooi klinken, een echte winnaar. De LEAD80 gaat ook die kant op, tikkie botter, maar heeft zijn voordeel van powerhandling. Het is maar net wat je nodig hebt. En niks "UK-sound", iets wat ik wel van de BLUE ALNICO vind.
De V30 vind ik waardeloos in een Fendercombo, heb ene DR gehad ooit waar er ene inzat, vreselijk onmuzikale combio was dat.
De H30 klinkt gewoon goed in elk freq.gebied, zéér muzikaal en aangenaam.
Voor mij echt geen Weber meer in zo'n Fender. En een alnico al helemaal niet!
De H30 klinkt ook heel vriendelijk met pedalen. De C12N's kunnen daar wat mee "piercen".

Mooi en helder samengevat! Nu ga ik dus twijfelen! Ik dacht dat Celestions altijd een bepaald soundje hadden (iets wat ik niet lekker vind), nu ga ik al bijna denken dat een G12H30 een goede optie is. Zijn daar trouwens 2 versies van? Low en High? (Voor bas en gitaar). En is 30 watt wel genoeg? Gaat het niet te snel oversturen? Qua prijs is het goed te doen, voor minder dan 100 heb je al een nieuwe, dat is wel fijn, zeker als het mocht tegenvallen.

Mr.Jay
13 augustus 2009, 21:29
Ik dacht dat Celestions altijd een bepaald soundje hadden (iets wat ik niet lekker vind), nu ga ik al bijna denken dat een G12H30 een goede optie is. Zijn daar trouwens 2 versies van? Low en High? (Voor bas en gitaar). En is 30 watt wel genoeg? Gaat het niet te snel oversturen? Qua prijs is het goed te doen, voor minder dan 100 heb je al een nieuwe, dat is wel fijn, zeker als het mocht tegenvallen.

Voor minder dan 100 krijg je geen Heritage H30 en dat is de enige échte. Er is een ANNIVERSARY die vind ik helemaal niks. De HERITAGE lijkt wel op een oudje, alleen nieuwer/brutaler.
30W is wat krap, maar die speakers kunnen veel hebben. Echter heb ik om juist die powerhandling-reden vaker gekozen voor een CLASSIC LEAD80, en die is inderdaad cheapo. Een prima allround/alternatieve speaker voor een DR of TweedDLX (on-sterïods dan).
De H30 is echter toch net wat mooier van toon, dus het ligt eraan hoe hard je em wil gebruiken. Voor mijn gehoor nog steeds geen echt Britse sound, wat ik wél van een BlueAlnico vind b.v. Maar goed, ieder zijn smaak. Je blijft duidelijk het Fenderkarakter horen.
De Heritage H30 is de "bas-versie" 55Hz. Ik prefereer zelf de ouwe G12H30's en wel de 75Hz-versie met de 003-cone, of de 014-cone, maar die is altijd 16 ohm helaas.

Freddy Krueger
13 augustus 2009, 22:34
Voor minder dan 100 krijg je geen Heritage H30 en dat is de enige échte. Er is een ANNIVERSARY die vind ik helemaal niks. De HERITAGE lijkt wel op een oudje, alleen nieuwer/brutaler.
30W is wat krap, maar die speakers kunnen veel hebben. Echter heb ik om juist die powerhandling-reden vaker gekozen voor een CLASSIC LEAD80, en die is inderdaad cheapo. Een prima allround/alternatieve speaker voor een DR of TweedDLX (on-sterïods dan).
De H30 is echter toch net wat mooier van toon, dus het ligt eraan hoe hard je em wil gebruiken. Voor mijn gehoor nog steeds geen echt Britse sound, wat ik wél van een BlueAlnico vind b.v. Maar goed, ieder zijn smaak. Je blijft duidelijk het Fenderkarakter horen.
De Heritage H30 is de "bas-versie" 55Hz. Ik prefereer zelf de ouwe G12H30's en wel de 75Hz-versie met de 003-cone, of de 014-cone, maar die is altijd 16 ohm helaas.

Oké bedankt, weer iets geleerd. Ik zal denken, zoeken en eventueel kopen.

Freddy Krueger
13 augustus 2009, 22:45
VOOR Mr JAY:

Hoe zit het met de Weber Ceramic 1230?

Lijkt dat een beetje op de Heritage 30?

Comfortably Daniel
14 augustus 2009, 08:07
hmm...ik ben zelf geen fan van Celestions in een Deluxe reverb.
Zeker om de oude Fender sound te houden zou ik voor één van de Webers gaan...bijvoorbeeld de 12F150A of T.

Rutger
14 augustus 2009, 09:03
nu ga ik al bijna denken dat een G12H30 een goede optie is.

Bijna??

De combinatie Fender - H30 werkt altijd goed!
Echt de ultieme combinatie.

Chris Winsemius
14 augustus 2009, 14:25
Paar keer zeer goede ervaringen met oude en Heritage H30s in DRs gehad maar ook weleens minder, vond laatst een Heritage 65 Watter lekkerder werken dan een Heritage H30 in 'n DR-style amp.

Mr.Jay
14 augustus 2009, 20:26
VOOR Mr JAY:
Hoe zit het met de Weber Ceramic 1230?
Lijkt dat een beetje op de Heritage 30?

Ken die Weber verder niet. Heb het niet meer zo met Webers. De kwaliteit varieert enorm per exemplaar, reden waarom veel gebruikers/bouwers er ook mee gekapt zijn. Bovendien is Weber abnormaal duur met shipping/handling.

Freddy Krueger
14 augustus 2009, 21:43
Ken die Weber verder niet. Heb het niet meer zo met Webers. De kwaliteit varieert enorm per exemplaar, reden waarom veel gebruikers/bouwers er ook mee gekapt zijn. Bovendien is Weber abnormaal duur met shipping/handling.

Ik dacht dat juist Weber erg constant was??? Ja, er zijn bouwers die van Weber zijn afgestapt, maar had dat niet te maken dat NL geen distributeur meer heeft voor Weber? Ik had hem toch niet direkt bij Weber willen bestellen, in Duitsland en misschien ook in de UK krijg je ze voor een acceptabele prijs.

Het zou toch wel fijn zijn als er ooit een site komt met een overzicht en sound samples van alle legendarische versterkers met alle "betere" speakers en "betere buizen", en dan alles met alle legendarische gitaren, en dan wel alles clean en met oversturing. Het is steeds maar weer een verrassing. Gelukkig zijn er nog forum lezers die met bruikbare tips komen.

chocorookie
15 augustus 2009, 08:59
Jay ----------->+1

Weber tot 2008 waren nog redelijk goed, de laatste speakers "houden in".
De laatste 15% kwaliteit die je door componentkeuze en tweaken uit de versterker wilt halen wordt teniet gedaan door afgelopen speakers die ik had geplaatst t.o.v. een oude als test.

En ja, ik draai de nieuwe altijd flink in, dus dat is geen issue.

En de huidige Italiaanse "Jenssens"............., ik weet het niet. Je kunt er een naam op plakken maar..........

pimmetje
15 augustus 2009, 09:17
Ken die Weber verder niet. Heb het niet meer zo met Webers. De kwaliteit varieert enorm per exemplaar, reden waarom veel gebruikers/bouwers er ook mee gekapt zijn. Bovendien is Weber abnormaal duur met shipping/handling.Shipping/handling is bij Weber idd absurd duur.

Ze lijken in kwaliteit idd achteruit gegaan. Een dik jaar geleden begon dat voor wat betreft mijn ervaring al met lullige slordigheidjes als + en - verkeerd aangeven op de speaker. Nu is dat niet 't ergste... daar kom je zo achter en corrigeer je in een paar seconde, maar toch.

Laatste zending vond ik ze ook wat slordig met een kit. Ze waren o.a. een transformator en smoorspoel vergeten te sturen :D.
Ook de onderdelen van de kit zijn niet allemaal van de hoogste kwaliteit.

Ik ben zeer tevreden met mijn huidige Weber speakers, maar ik weet niet of ik Weber idd nu nog steeds zo zou aanprijzen als ik een paar jaar geleden zou doen (of zelfs deed).

Maar de juiste Weber klinkt wel héél lekker :D.

Mr.Jay
15 augustus 2009, 09:28
3 dingen >
1) over Webers : Zelfs Mark Baier van VICTORIA schold erop dat de kwaliteit zo schommelde en is ermee gekapt. Ik heb er ook rare gevarieerde ervaringen mee laatste tijden, dus blijf er weer es vanaf.

2) over Jensen R.I.'s : Heb er ALTIJD al op gescholden :-). Heb echter na wat laatste tests mijn keutel ingetrokken en ga toegeven dat ze niet verkeerd hoeven te klinken !
LET WEL, nu komt ie : in een OUWE TWEED FENDER !!! In elke andere gebouwde clone e.d. heb ik er nog steeds mijn eerste mening over, knudde, hard, medogenloos treble en onmuzikaal. En ga vooral geen alnico's in de omjuiste amp zetten (zoals een SuperRev., CTS uitgezonderd, buitenbeentje-speaker)

3)Dan even verder off-topic maar wellicht leuk om te weten:
Maar in een ouwe, volledig originele TweedBassman heb ik afgelopen jaar speakers zitten testen om een vervanger te vinden voor de waardevolle ouwe P10Q's die vroeg of laat tóch kapot gaan. Je wil niet weten wat we (met een maat) allemaal getest hebben, o.a.: Webers, Jensen véél ouwe types, Oxfoords, CTS, Mojo, EMI, Celestion, alles wat er zo ongeveer is.
Ouwe P10Q laten reconen met Webercones die exact lijken op de originelen, Jensen R.I.P10Q laten reconen met zo'n zelfde cone en noem maar op.
Wat bleek ?????????
Een zó uit de doos P10Q R.I. Jensen (dus met smooth cone, terwijl de oudjes ribbed zijn) kwam nog het meest dicht in de buurt van de oudjes. En écht goed in de buurt.
De oudjes BLIJVEN nr.1, zeker qua hoog en softheid ( souplesse, niks kan daar tegenop), maar het karakter en bruikbaarheid was subliem van de R.I.
De rest was meestal TE HARD, BRUUT, SCHERP HOOG, DUF in het MID etc.etc.
Heb dus daarna een tijdje gespeeld op die ouwe Basman met 4 R.I. Q's, wél paar jaar ingespeelden. Ging fantastisch.

Maar mijn ervaring inmiddels met ouwe Tweedamps is dat het fenomeen SOFTE VINTAGE TOON, HOUT met name in de sound ligt aan het ouwe CABINET !
Dus zo'n cab gevul dmet R.I. Jensens kan makkelijk !
Ik heb nog geeneen clone-cab gehoord wat DIT karakter heeft.
Zelfs niet eentje gemaakt met oud pine. HOUT moet toch al 50 jaar. muziek op zijn kiezen hebben gehad. Wordt daar echt beter van.
Zie het als een ouwe gitaar > gevibreerd oud muzikaal hout. ZELFDE geldt dus voor een CAB.
Het OUWE CAB, de OUWE OT en goeie NOS buizen zijn de belangrijkste parts in een vintage amp. In precies de goeie volgorde durf ik te zeggen.
Heb Tweedamps gehad die ook voor de rest weinig origineels meer aan boord hadden > en tóch die HOUTEN (warmte) houten, softe, heerlijk ranzige vintagetoon.
Heb vele clones gebouwd met ouwe vintage parts, echt early 60's parts allemaal en TOCH haalde je net niet DIE toon eruit > nieuw CAB !!!!
Deel 4 van G.Webers boek staat ook een leuk stukje over het zoeken naar het juiste hout voor een goed, muzikaal cabinet.

Puerco
15 augustus 2009, 11:26
Ted Weber is helaas overleden.....:(
Hij kampte al een tijdje met z'n gezondheid, wachtte op een longtransplantatie die dus helaas nooit kwam.
Zware week, eerst Les Paul en nu dus Ted Weber.

Freddy Krueger
16 augustus 2009, 15:52
Ted Weber is helaas overleden.....:(
Hij kampte al een tijdje met z'n gezondheid, wachtte op een longtransplantatie die dus helaas nooit kwam.
Zware week, eerst Les Paul en nu dus Ted Weber.

Goh wat jammer.

In het verleden heb ik wel eens direkt mijn vraag aan Weber gestuurd en kreeg dan binnen 1 dag een goed antwoord terug van Ted zelf. Dat vond ik wel erg positief. Ik was eigenlijk van plan dat nu ook maar te doen, en te vragen waarom zijn speakers nu minder van kwaliteit zijn, maar dat hoeft dus nu niet meer. Misschien had het wel te maken met het feit dat hij ziek was, en de foute mensen de verantwoordelijkheid kregen??

chocorookie
16 augustus 2009, 23:16
Yup, zeer jammer...............

ik las dit ook net.

En stiekem ben ik een beetje bang dat wij een klein antwoord hebben op onze vraag over de kwaliteit bij Weber de laatste 1 1/2 jaar.
Die was er denk ik niet meer toen Ted goed ziek werd..............
TA draait de boel nu waar de $$$ tekens hoger in het vaandel staan dan controlle op constante qualiteit. (speaker and shipping minded)

Spijtig.

Choc

Puerco
17 augustus 2009, 13:09
Van de Weber website:

http://www.tedweber.com/tedstone.jpg

Freddy Krueger
19 augustus 2009, 12:59
hmm...ik ben zelf geen fan van Celestions in een Deluxe reverb.
Zeker om de oude Fender sound te houden zou ik voor één van de Webers gaan...bijvoorbeeld de 12F150A of T.

Wat is er zo anders aan de A en T uitvoering t.o.v. de normale 12F150?

Freddy Krueger
30 augustus 2009, 22:48
hmm...ik ben zelf geen fan van Celestions in een Deluxe reverb.
Zeker om de oude Fender sound te houden zou ik voor één van de Webers gaan...bijvoorbeeld de 12F150A of T.

Ik heb net een zgan Weber 12F150a voor weinig gekocht, ik ben benieuwd, eens kijken hoe zit met de headroom van deze speaker en wat er gebeurt als er gescheurd wordt!