PDA

View Full Version : Speakerdoek/nepleer custom top, waar vind ik dit?



Serenity
11 augustus 2009, 18:42
Hallo,

Ik heb zelf een Fender Superchamp XD, ik wil nu de versterker eruit halen, en een topje bouwen want ik heb een marshall anniversary speaker eronder staan die veel mooier geluid heeft.

Ik heb nog speakerdoek nodig en het materiaal wat om het hout heen zit, soort van nepleer.
Ik wilde jullie vragen waar dit te krijgen is want ik heb gezocht en kon het niet vinden.
Ik woon in de buurt van Arnhem btw.

Alvast bedankt,

Bram.

orreltak
11 augustus 2009, 19:02
...................

orreltak
11 augustus 2009, 19:08
dat spul heet tolex mocht je het gaan opzoeken.
www.tube-town.de/

www.tonefactory.nl/

tonefactory ben ik niet helemaal zeker meer van

caliban
11 augustus 2009, 22:05
Is tolex in feite niet hetzelfde als nepleer?

Frits van Mourik
11 augustus 2009, 23:39
Nee, zeker niet!
Nepleer (liever: kunstleer) is bedoeld voor meubelbekleding.
Het blijft na bevestiging behoorlijk rekbaar en soepel.
Hierdoor beschadigt het redelijk gemakkelijk, ook op een harde ondergrond.
Tolex is een soort van "superbehang", uitsluitend bedoeld voor 'n harde ondergrond:
tijdens het aanbrengen is het nog enigszins rek- strek- en plooibaar,
maar als 't eenmaal zit, dan zit 't ook, en is dan behoorlijk slijtvast.

nico verduin
12 augustus 2009, 07:34
Tolex werd vroeger gemaakt van afval rubber van autobanden. Of dat nog zo gebeurt weet ik niet. Zal wel niet meer mogen agv milieu eisen.

Puerco
12 augustus 2009, 07:53
Tolex werd vroeger gemaakt van afval rubber van autobanden. Of dat nog zo gebeurt weet ik niet. Zal wel niet meer mogen agv milieu eisen.

Sorry Nico, maar Tolex is toch echt gemaakt van vinyl en niet van rubber...
Zag je vroeger trouwens veel op autodaken geplakt, gewoon van de fabriek af. Erg smakeloos maar toendertijd erg populair.

http://www.dacenterprises.com/images/ExtVinylTop.JPG

nico verduin
12 augustus 2009, 09:53
Zo had ik het ooit eens gelezen.

Je hebt gelijk.. heb ik het denk ik verkeerd gelezen

Little Jay
12 augustus 2009, 10:01
Nico houdt zich netjes aan de forum-regels, dus doe ik het: vanaf zijn site www.verelec.com verkoopt hij ook speakerdoek en tolex/tweed (kijk onder bekleding).

caliban
12 augustus 2009, 13:13
Nee, zeker niet!
Nepleer (liever: kunstleer) is bedoeld voor meubelbekleding.
Het blijft na bevestiging behoorlijk rekbaar en soepel.
Hierdoor beschadigt het redelijk gemakkelijk, ook op een harde ondergrond.
Tolex is een soort van "superbehang", uitsluitend bedoeld voor 'n harde ondergrond:
tijdens het aanbrengen is het nog enigszins rek- strek- en plooibaar,
maar als 't eenmaal zit, dan zit 't ook, en is dan behoorlijk slijtvast.

Ik heb ook het idee dat kunstleer meestal dikker is. Enig idee van het verschil in chemische samenstelling?

nico verduin
12 augustus 2009, 14:22
Nep leer is weer wat sterker vermoedelijk. Echter daar wil de toplaag nog wel eens van loslaten. Skai moet je zeker niet gebruiken.. .dat is echt bagger. veel te zacht. Tolex heeft bewezen de proef aardig te kunnen doorstaan.. BF Fenders zijn al zo'n jaar of 45 oud en mits met enige zorg behandeld zien ze er nog prima uit. En waar hebben we het over.... paar tientjes handel? Maar je za l niet de eerste zijn voor wie geldt: Penny wise-- pound foolish:seriousf:

Serenity
13 augustus 2009, 17:05
Hmm ik zie dat het tolex op de site www.verelec.com maar 3 euro is, in de andere winkels veel duurder.
Het is in winkels zoals deze, ook al eerder vermeld: http://www.tube-town.net/ttstore/index.php/cat/c119_Tolex.html veel duurder.
Maakt het veel verschil of niet?

Puerco
13 augustus 2009, 17:49
Houd er rekening mee dat bij verelec de prijs per decimeter (=10cm) is.

Serenity
13 augustus 2009, 20:37
Ai ja ik zie het ik had niet verdergelezen dan 130 CM :P
Mja ik ben nu bezig met m'n ontwerpje en ik ga binnenkort even het hout halen, ik show 'm wel alsie af is :D