PDA

View Full Version : ik krijg elektriciteit van mijn gitaar.



Gabrielle
11 augustus 2009, 17:28
hallo

ik heb deze week een elektrische gitaar wat ik kan testen en mss naderhand wel wil kopen. maar mijn vraag is " is het normaal dat ik elektriciteit krijg van de gitaar en als ik de snaaren lichtjes aanraak dan hoor je het knetteren door de versterker."

ik ben nog maar een beginner , en ik ken er nog niet zo veel van.
ik weet ook niet welk merk de gitaar is

mvg
Gabrielle

remmiedepemmie
11 augustus 2009, 17:42
Nee, dat is niet normaal. Kun je het niet vragen aan degene waarvan je de gitaar hebt gekregen?

wietse
11 augustus 2009, 17:53
waarschijnlijk staat de versterker niet op een geaarde contactdoos aangesloten, dan krijg je zulke dingen.
helaas vind je in de meeste huizen alleen geaarde contactdozen in de keuken en douche.

Plant
11 augustus 2009, 18:27
Yep, de oorzaak ligt bij je versterker.

Eigenlijk wel slordig. Als je spanning voelt, betekent het in de praktijk dat er in de versterker (ontstoor)condensatortjes tussen fase / aarde en nul / aarde zitten. Als je dan de versterker niet aard, staat er ongeveer halve lichtnetspanning (plm. 110V AC) op de aarde. En daar is dus ook je gitaar (afscherming van de kabel) op aangesloten. En via die kabel ook de metalen hardware (en dus ook snaren) van je gitaar. Als je de gitaar aanraakt staat die spanning over jou.

Op zich is er met die ontstoorcondensatortjes niks mis, maar als je dan de versterker niet kunt aarden krijg je dit.

Die ontstoorcondensatortjes zijn doorgaans niet echt noodzakelijk, als je niet kunt aarden moet je ze er maar uit (laten) halen. Je ziet ze meestal alleen bij Amerikaanse versterkers die hier in 230V uitvoering op de markt komen. In Amerika, waar ze geen 230V maar 110V op het lichtnet hebben speelt dit iets minder. Als daar de halve netspanning op de aarde staat is dat 'maar' 55V. Ook niet goed, maar ja... :dontgeti: