PDA

View Full Version : ik krijg elektriciteit van mijn gitaar.



Gabrielle
11 augustus 2009, 17:28
hallo

ik heb deze week een elektrische gitaar wat ik kan testen en mss naderhand wel wil kopen. maar mijn vraag is " is het normaal dat ik elektriciteit krijg van de gitaar en als ik de snaaren lichtjes aanraak dan hoor je het knetteren door de versterker."

ik ben nog maar een beginner , en ik ken er nog niet zo veel van.
ik weet ook niet welk merk de gitaar is

mvg
Gabrielle

remmiedepemmie
11 augustus 2009, 17:42
Nee, dat is niet normaal. Kun je het niet vragen aan degene waarvan je de gitaar hebt gekregen?

wietse
11 augustus 2009, 17:53
waarschijnlijk staat de versterker niet op een geaarde contactdoos aangesloten, dan krijg je zulke dingen.
helaas vind je in de meeste huizen alleen geaarde contactdozen in de keuken en douche.

Plant
11 augustus 2009, 18:27
Yep, de oorzaak ligt bij je versterker.

Eigenlijk wel slordig. Als je spanning voelt, betekent het in de praktijk dat er in de versterker (ontstoor)condensatortjes tussen fase / aarde en nul / aarde zitten. Als je dan de versterker niet aard, staat er ongeveer halve lichtnetspanning (plm. 110V AC) op de aarde. En daar is dus ook je gitaar (afscherming van de kabel) op aangesloten. En via die kabel ook de metalen hardware (en dus ook snaren) van je gitaar. Als je de gitaar aanraakt staat die spanning over jou.

Op zich is er met die ontstoorcondensatortjes niks mis, maar als je dan de versterker niet kunt aarden krijg je dit.

Die ontstoorcondensatortjes zijn doorgaans niet echt noodzakelijk, als je niet kunt aarden moet je ze er maar uit (laten) halen. Je ziet ze meestal alleen bij Amerikaanse versterkers die hier in 230V uitvoering op de markt komen. In Amerika, waar ze geen 230V maar 110V op het lichtnet hebben speelt dit iets minder. Als daar de halve netspanning op de aarde staat is dat 'maar' 55V. Ook niet goed, maar ja... :dontgeti:

De gitaar kun je dus best aanschaffen, daar ligt het niet aan. En aarden als het kan, want dat scheelt ook in brom.

HUESSEN
11 augustus 2009, 19:30
Heb dit onlangs ook meegemaakt en tevens is mijn Pod XT en de voeding van een computer erdoor gesneuveld.Na metingen door een elektricien bleek dat er een fase of zoiets was aangesloten op de aarde van het betreffende stopcontact en dat de aarde op alle andere stopcontacten niet meer aanwezig was.Oorzaak hiervan: vroeger zat de aarde op het koperen waterleidingnet en die is tegenwoordig vervangen door pvc leidingen.Stopcontact dus goed aangesloten en een nieuwe aardpen geslagen.

nickofzo
11 augustus 2009, 19:32
herkenbaar, ik heb dat ook, met elke gitaar die ik inplug.. oftewel licht aan de versterker, zoals de slimme mensen boven mij helemaal uitgelegd hebben de aarding ervan duswel)

danku!! weet ik het ook;)

Plant
11 augustus 2009, 21:16
Na metingen door een elektricien bleek dat er een fase of zoiets was aangesloten op de aarde van het betreffende stopcontact en dat de aarde op alle andere stopcontacten niet meer aanwezig was.

Fase op aarde aangesloten :???: Moord!

Je kunt overigens ongeaarde apparatuur elektrisch zeker goed beschadigen als je onderling tussen de apparaten signaalverbindingen maakt terwijl de netstekkers al in de kontaktdoos zitten. Door verschillende spanningspotentialen die je ineens aan elkaar knoopt kun je in- en uitgangen opblazen.
Misschien bedoelde je dat met je pod en computer. Maar er hoeft dan niet eens iets verkeerd aangesloten te zitten in de huisinstallatie, het kan iedereen overal overkomen.

Vaak staat er in handleidingen om netstekkers pas aan te sluiten nadat de apparatuur onderling is verbonden. Maar ja... wie leest die dingen nou :soinnocent:

j3r03n
11 augustus 2009, 21:21
oftewel licht aan de versterker
Heb jij licht op je versterker? :???:

Misschien helpt het als je dat uitdoet? :soinnocent:

wietse
11 augustus 2009, 21:24
Heb jij licht op je versterker? :???:

Misschien helpt het als je dat uitdoet? :soinnocent:

op mijn versterker gaat er ook een lichtje branden als ik hem aan doe, klein rood lampje.

Gabrielle
11 augustus 2009, 21:55
bedankt voor de reacties.

ik heb het net op een andere versterker geprobeerd en daar heb ik het niet.
het ligt dus aan de versterker :)

en nu komt het leren spelen nog :)

thx

nickofzo
12 augustus 2009, 01:01
Heb jij licht op je versterker? :???:

Misschien helpt het als je dat uitdoet? :soinnocent:

hahaha ja sorry, ik bedoelde eigenlijk dat de schuld bij de versterker lag en eigenlijk dus bij de aarding ervan

--
als ik het knopje aan doe komen er hele foute discoballen uit het plafond en gaan er lichten flikkeren draaien mijn muren om en komen er lavalampen tevoorschijn gaat de dansvloer licht geven..

nah nee:P gelukkig niet

j3r03n
12 augustus 2009, 11:28
Haha, zoiets dacht ik al ja. En dan ook nog een elektrische schok ervan krijgen.

@Gabrielle: Gelukkig, dan kun je nu met een gerust hart geëlektrocuteerd worden tijdens het leren.

Kan het ook aan het stopcontact liggen trouwens? Ik weet er niet veel vanaf, maar kunnen die kneppers en schokjes niet verdwenen zijn als je een geaard stopcontact gebruikt (bijv. in de badkamer of de keuken)?

nickofzo
12 augustus 2009, 18:11
yeah badkamer-delay!

tenzij je natuurlijk een geaard verlengsnoer heb:P

nielsnielsniels
12 augustus 2009, 18:13
Gratis stroom en dan zeuren! Ben je een Nederlander of niet! :???:

Martijn-w
12 augustus 2009, 18:25
Je mag een gegeven paard niet in de bek kijken.

Aca Ilic
12 augustus 2009, 18:37
hallo

ik heb deze week een elektrische gitaar wat ik kan testen en mss naderhand wel wil kopen. maar mijn vraag is " is het normaal dat ik elektriciteit krijg van de gitaar ......."

ik ben nog maar een beginner , en ik ken er nog niet zo veel van.
ik weet ook niet welk merk de gitaar is

mvg
Gabrielle


Hey Gabrielle, als je geen elektriciteit van elektrische gitaar wil hebben, dan is nog steeds optie om akoestisch te gaan spelen..;-)

nickofzo
12 augustus 2009, 18:47
Hey Gabrielle, als je geen elektriciteit van elektrische gitaar wil hebben, dan is nog steeds optie om akoestisch te gaan spelen..;-)

ik denk rubber handschoentjes is ook nog een optie..

Aca Ilic
12 augustus 2009, 19:15
ik denk rubber handschoentjes is ook nog een optie..


Tommy Iomi de-ja-vu baby..............................

HdR
12 augustus 2009, 19:26
Spannend hé gitaarspelen!:D:)

Spores
13 augustus 2009, 18:56
Ik kreeg het net 5 minuten geleden, ik was in m'n raamkozijn gaan zitten en toen kreeg ik ineens een schok toen ik de snaren aanraakte, maar ksnap nou niet zo goed wat er mis gaat, want ik heb het nog nooit gehad, ik raak de verwarming niet aan, maar er zit wel een alluminium balkje in het raamkozijn, maar of dat nou contact maakt als ik met m'n broek erop zit...

Dattie niet geaard was wist ik wel, want krijg ook plopjes enzo als ik m'n snaren loslaat en aanraak

Maargoed ik ben dan ook electriciteits noob....:???:

Hij zit door een Line6 POD2, naar een DL4, naar m'n pc

snaarplukker
14 augustus 2009, 13:08
Dan zit je PC waarschijnlijk niet op een geaard stopkontakt aangesloten.;)

Spores
14 augustus 2009, 14:39
Dan zit je PC waarschijnlijk niet op een geaard stopkontakt aangesloten.;)

Cool thanks, ik denk dat ik maar even een dedicated computer/gitaar lijn vanuit m'n keuken doorlus, gelukkig heb ik open keuken, dus zo ver zal het niet hoeven, maar het lijkt me wel fijn om gewoon in het raamkozijn te kunnen zitten in het zonnetje :soul: