PDA

View Full Version : speaker gescheurd



reinierscheffer
11 augustus 2009, 17:17
Hoi!
Ik heb onlangs van een maat een basversterkertje geleend. Het gaat om een kleine Gallien Krueger (100W transistor).
Probleem is, waarschijnlijk was de speaker oud en droog en trok die het volume niet, en de hele rand er omheen is er nu af getrilt.
Is dit te repareren of moet ik een nieuwe speaker kopen, en waar kan ik dat het beste (laten) doen? (omgeving Amsterdam)

groeten,

Reinier

Plant
11 augustus 2009, 18:49
Wat voor rand is dat dan :???: Klinkt als een 'foamrand', maar die zitten alleen in HiFi speakers. Is dit de originele speaker?

Doorgaans zijn die randen juist extra taai bij (bas)gitaar speakers. Heb je een detail fotootje?

reinierscheffer
11 augustus 2009, 21:11
Wat voor rand is dat dan :???: Klinkt als een 'foamrand', maar die zitten alleen in HiFi speakers. Is dit de originele speaker?

Doorgaans zijn die randen juist extra taai bij (bas)gitaar speakers. Heb je een detail fotootje?

http://i715.photobucket.com/albums/ww155/reiniergitaar/Photo94.jpg

http://i715.photobucket.com/albums/ww155/reiniergitaar/Photo93.jpg

bij een van de foto's kan je het restje randje nog net zien zitten..

Plant
12 augustus 2009, 18:59
Ik zie altijd alleen maar (bas)gitaar speakers met als rand hetzelfde materiaal als de rest van de conus, maar dan geribbeld voor de vering. En daar zit dan vaak een taaie elastische laag overheen om het goed stug te krijgen.

Deze speaker is duidelijk verteerd door leeftijd, daar heeft die 100 Watt niks mee te maken. Foamranden vergaan nu eenmaal. Ik heb zelf ooit in een magazijn 'nieuwe' speakers (nooit aangesloten geweest, maar ze lagen er al zoveel jaren) gezien die je zo kon weggooien omdat de randen al verteerd waren.

Uit de audio wereld weet ik dat in Nederland bedrijven als Audiolab bestaan, die speakers repareren, hele conussen kunnen vervangen, maar ook alleen de randen (surroundings) kunnen vervangen:

http://www.speakerreparatie.nl/speakerrep.html

In de buurt van A'dam zou ik niet weten. Ik vind wel de deze site van "audiofriends" die naast repareren ook spullen leveren en een handleiding online hebben om zelf te repareren, maar ik kom er niet achter waar ze nu zitten :???: :

http://www.audiofriends.nl/refoamen/

En anders eens kijken of je een passende basspeaker voor basgitaargebruik kunt vinden voor 'weinig'.

Ik gebruik zelf een 2de hands Sunn speakerkast (ooit budget merk van Fender) die ik kocht zonder speaker en waar ik een passende Monacor speaker in heb gemonteerd. Die dingen zijn relatief niet duur en het werkt voor oefenen goed genoeg :blast: .

Chocola
14 augustus 2009, 11:31
Gewoon een goed klinkend speakertje kopen :). Zijn vaak niet al te duur (goedkoper dan een conus repareren ;)) en vaak gaat je geluid nog vooruit ook. Dit is je kans om je geluid te tweaken naar je eigen smaak ;).

reinierscheffer
14 augustus 2009, 12:50
Gewoon een goed klinkend speakertje kopen :). Zijn vaak niet al te duur (goedkoper dan een conus repareren ;)) en vaak gaat je geluid nog vooruit ook. Dit is je kans om je geluid te tweaken naar je eigen smaak ;).

waar koop je die dingen dan?

Thijssie
14 augustus 2009, 14:54
Gewoon een goed klinkend speakertje kopen :). Zijn vaak niet al te duur (goedkoper dan een conus repareren ;)) en vaak gaat je geluid nog vooruit ook. Dit is je kans om je geluid te tweaken naar je eigen smaak ;).
Sorry, maar dit vind ik een dom advies.

Goede speakers zijn duur en een "recone" (tenminste ik neem aan dat je dat bedoelt met "een conus repareren"), altijd duurder dan een volledige nieuwe luidspreker.

Er zijn redelijk wat bedrijven die de foam randen van speakers tegen een redelijke vergoeding kunnen vervangen. Google is je vriendje.

Maar voor de TS, ga gewoon zelf lekker plakken. Gebruik de zoekfunctie, er is genoeg geschreven over "het plakken van speakers".

Plant
14 augustus 2009, 20:10
Maar voor de TS, ga gewoon zelf lekker plakken. Gebruik de zoekfunctie, er is genoeg geschreven over "het plakken van speakers".

Op de foto zie ik toch duidelijk dat de rand deels weg is. Met alleen plakken kom je dan niet ver, je zult dan een passende nieuwe rand moeten hebben. Audiofriends (die link die ik opgaf) kan in ieder geval (on-line?) randen leveren.

Moet het trouwens wel goedkoop? Dat lees ik niet.
Kijk eerst eens wat voor speaker er origineel in de versterker zit. Dat is mogelijk geen eigen Krüger makelij maar b.v. een Celestion of Electro Voice.
Je zult toch moeten kijken omdat je ook moet weten wat de impedantie is. Vervolgens kun je eens bij een muziekhandel of bij de importeur de leverbaarheid en de prijs opvragen van de originele. Dan kun je altijd nog beslissen of je dat te duur vind en of je er iets anders in stopt.

Een speaker zoals de Monacor die ik kocht, koop je bij een elektronicawinkel. Mijn 15" blaffer http://www.monacor.de/typo3/index.php?id=84&L=1&artid=1999&spr=EN&typ=full is eigenlijk een PA speaker, maar de basspeaker die ik had uitgezocht voor basgitaar was niet meer leverbaar en dit zou de 'vervanger' zijn - en het pakte goed uit, ik ben er blij mee :crazyhappy:

Of een andere speaker beter of slechter gaat klinken dan de originele speaker kun je zo van tevoren niet zeggen. Dat hoor je pas als de speaker in de kast zit.