PDA

View Full Version : waar moet ik op letten bij het kopen van een gitaar?



Duss321
11 augustus 2009, 16:08
allereerst wil ik even zeggen dat ik niet heb kunnen zoeken ivm met de internetbeveiliging op me werk.
de rest van het forum doet het wel, maar als ik op zoeken druk loopt hij of vast of krijg ik te zien dat ik geen toegang heb voor die site.

dan nu mijn vraag:
ik ben nu van plan om een akoestische (western) gitaar aan te schaffen nadat ik anderhalf jaar electrisch heb gespeeld.
de reden hiervan is dat ik akkoorden wil leren ipv tabs.
en ook door de muziek die ik luister, nml johnny cash, richie havens, ccr etc.

nu is mijn vraag waar moet je op letten bij de aanschaf van een akoestische gitaar.
natuurlijk of hij lekker in de hand licht en mooi klinkt.
maar zijn er nog plekken die extra vatbaar zijn voor beschadiging tegenover een electrische gitaar.
en waar moet ik nog meer op letten?

alvast bedankt voor de hulp

LaurentB
11 augustus 2009, 17:25
De belangrijkste dingen noem je toch al zelf: klinkt-ie mooi en speelt-ie fijn?

Dat laatste is, vooral bij een akoestische, overigens vaak sterk te verbeteren met een goede afstelling. Een staalsnarige akoestische gitaar heeft dikkere snaren dan een elektrische (meestal 012 ipv 010 of 009), en zal dus altijd zwaarder spelen, hou daar wel rekening mee. Des te belangrijker is de afstelling, die standaard trouwens vaak te zwaar is (omdat men per se rammelende snaren wil voorkomen).
De afstelling hangt grotendeels af van de kromming van de hals en de hoogte van het zadel (dat witte ding waarover de snaren op de klankkast lopen).

Het bovenblad is verreweg het belangrijkste voor de klank van een akoestische gitaar. Gemiddeld gesproken zal een massief bovenblad (itt tot gelaagd) beter klinken, en gaat ook in de loop der tijd zelfs nog wat beter klinken.
Die prijsklasse begint ergens rond de 250 euro (meen ik?). Als je op Internet gaat zoeken: als er niet expliciet bij staat dat hout massief/solid is, is het gelaagd.
Dus 'Spruce top' is een gelaagd, sparren bovenblad. 'Solid spruce top' is een massief sparren bovenblad.
Reclame en marketing zijn gelegaliseerde vormen van liegen of op zijn minst halve waarheden vertellen.

Maar ik persoonlijk zou niet snel een akoestische gitaar via internet kopen, omdat akoestische gitaren per exemplaar nog veel meer verschillen dan elektrische.

Als je nog kunt vertellen in welke prijsklasse je ongeveer zoekt zijn er hier genoeg mensen die je een suggestie voor merken kunnen doen.