PDA

View Full Version : Buisjes tweaken



Mephistocles
11 augustus 2009, 12:46
Ik heb een schematje gedownload, en wat aan getweakt, maar door gebrek aan kennis lukt het niet helemaal.
http://i209.photobucket.com/albums/bb243/Extenuation/tubebooster.gif
Ik heb er een 12AT7 buisje in gedaan. Negeer de 12AX7, lees 12AT7

Zou iemand mij de functie van elk onderdeel kunnen geven, en als je die parameters beïnvloedt, welk effect het heeft op het geluid. Ik zal vast een beginnetje maken:

C1: hogere waarde geeft meer laag, lagere waarde meer hoog, weet niet wat de ideale waarde is, zodat je tone niet wordt beinvloed. Bij een waarde van 0 komt er alleen rotzooi uit het apperaat.
R1: anti-plop?
R2: ? (de spanning op de anode: hogere spanning gaat ie minder snel oversturen?)
VR1: Gain. Waarde van 0 is maximale oversturing, hoe hoger de weerstand, hoe cleaner, maar ook hoe lager het volume.
C2: zelfde verhaal als C1, ik neem aan dat deze waardes gelijk moeten zijn?
R3: zelfde verhaal als R2? Is dit om het geluid 2x te laten oversturen, zodat ie zowel hard als zacht overstuurt?
R4: Is mij een raadsel. Misschien zelfde als R1, maar omdat de spanning als gevolg van R3 anders is, dat de weerstand ook lager is?
VR3: volume

Pin1&6: Anode: wordt de + op aangesloten, tussen R2 en pin1 en R3 en pin 6 is de uitgang.
Pin2&7: Stuurrooster: wordt het te
Pin3&8: wordt op de - aangesloten, bepaalt de grootte van de stroom electronen?
Pin4: heater in: zorgt er voor dmv warmte dat de kathode elektronen kan stralen door de vacuum.
Pin5: heater uit

Het is voor mij allemaal hypothetisch wat ik zelf allemaal heb uitgevogeld door alleen maar naar schema's te kijken, dus het grootste deel zal wel nergens op slaan: alsjeblieft verbeter me.

ps, zoals het schema nu is, maak het niet na, t werkt niet zoals het zou moeten: hij overstuurt pas op een te hoog volume, met een hogere input krijg je enorme compressie. De oversturing is rauw, en klinkt alleen interessant met een piepkleinbeetje tubescreamer ervoor.

nico verduin
11 augustus 2009, 13:34
Ik heb een schematje gedownload, en wat aan getweakt, maar door gebrek aan kennis lukt het niet helemaal.
http://i209.photobucket.com/albums/bb243/Extenuation/tubebooster.gif
Ik heb er een 12AT7 buisje in gedaan. Negeer de 12AX7, lees 12AT7

Zou iemand mij de functie van elk onderdeel kunnen geven, en als je die parameters beïnvloedt, welk effect het heeft op het geluid. Ik zal vast een beginnetje maken:

C1: hogere waarde geeft meer laag, lagere waarde meer hoog, weet niet wat de ideale waarde is, zodat je tone niet wordt beinvloed. Bij een waarde van 0 komt er alleen rotzooi uit het apperaat.
R1: anti-plop?
R2: ? (de spanning op de anode: hogere spanning gaat ie minder snel oversturen?)
VR1: Gain. Waarde van 0 is maximale oversturing, hoe hoger de weerstand, hoe cleaner, maar ook hoe lager het volume.
C2: zelfde verhaal als C1, ik neem aan dat deze waardes gelijk moeten zijn?
R3: zelfde verhaal als R2? Is dit om het geluid 2x te laten oversturen, zodat ie zowel hard als zacht overstuurt?
R4: Is mij een raadsel. Misschien zelfde als R1, maar omdat de spanning als gevolg van R3 anders is, dat de weerstand ook lager is?
VR3: volume

Pin1&6: Anode: wordt de + op aangesloten, tussen R2 en pin1 en R3 en pin 6 is de uitgang.
Pin2&7: Stuurrooster: wordt het te
Pin3&8: wordt op de - aangesloten, bepaalt de grootte van de stroom electronen?
Pin4: heater in: zorgt er voor dmv warmte dat de kathode elektronen kan stralen door de vacuum.
Pin5: heater uit

Het is voor mij allemaal hypothetisch wat ik zelf allemaal heb uitgevogeld door alleen maar naar schema's te kijken, dus het grootste deel zal wel nergens op slaan: alsjeblieft verbeter me.

ps, zoals het schema nu is, maak het niet na, t werkt niet zoals het zou moeten: hij overstuurt pas op een te hoog volume, met een hogere input krijg je enorme compressie. De oversturing is rauw, en klinkt alleen interessant met een piepkleinbeetje tubescreamer ervoor.

18V is niet echt goed voor je buisje... moet 12.6V zijn Zou daar een weerstand in serie mee zetten.
R1 zorgt o.a. voor een referentie van de G1 naar GND. Hierdoor wordt de kathode positief en krijg je automatisch een statische bias werking. Elke verandering van koppelkondensatoren verandert je sound (dat is juist de bedoeling). Wil je dat niet blijf dan van een condensator af:seriousf:
Ik heb ooit eens een stukje geschreven over hoe te rekenen aan een buisje. Echter gezien de zeer lage spanningen waarmee wordt gewerkt, zit je per definitie in een non-lineair gebied van een buis. Gedrag is vrij onvoorspelbaar.

Paar tips:
- zonder scope blijft het gokken. Dus steek eens die 20-30 euri in een oude scope op marktplaats
- Het signaal op V1B wordt bepaalt door de Anode weerstand (agv. de stroom variatie). Deze verkleinen geeft minder spanningsval (= gain) over de weerstand. Je geluid gaat wel gelijk veranderen.
- De spanning op de kathode geeft in feite de maximale piek van je signaal aan. M.a.w. Stel de kathode meet (zonder signaal) 1.5V, danmoet je het signaal beperken tot 2 x deze spanning. (boven + onder piek). In dit geval dus 3V. Maak je hem veel groter, dan krijg je of dat de buis afknijpt (geen amplitude meer) of een stroom piek (hoe klein ook) waardoor je meer spanning over de weerstand vraagt dan de voedingspanning kan leveren.

Door in V1B de kathode gelijk aan GND te hangen, heb je in feite geen negatieve bias instelling meer. Je hebt grote kans dat er nog maar een halve puls overblijft. Door de lage spanning blijft alles nog heel. Bij een hoge spanning zou het buisje van korte levensduur zijn.

Dat bij het regelen aan Vr1, bij meer clean je minder volume krijgt, klopt. Immers de buis wordt kouder afgesteld. Tegelijkertijd krijg je meer ruimte om signaal te versterken. Ik zou het artikeltje eens doorlezen. Gevonden: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117269

Chris Winsemius
11 augustus 2009, 13:34
18V gloeispanning?

Als je de gloeispanning alleen naar pin 4 en 5 laat gaan: maximaal 12,6V dc........

Dit even als eerste, heb mijn ernstige twijfels....buizen zullen heel snel slijten.....

cluseau
11 augustus 2009, 13:38
C1: hogere waarde geeft meer laag, lagere waarde meer hoog,

Lagere waarde geeft minder laag


R1: anti-plop?

Nee, DC instelling van G1 en bepalen van de ingangs impedantie


R2: ? (de spanning op de anode: hogere spanning gaat ie minder snel oversturen?)

Anodespanning zou in rust halverwege de minimale en maximale voedingsspanning moeten zijn, dit is slechts theoretisch omdat je in het rechte deel van de karakteristiek moet blijven. Hierdoor is een limiet gesteld aan de uitsturing. Hoe hoger de uitsturing hoe groter de niet lineare vervorming.


VR1: Gain. Waarde van 0 is maximale oversturing, hoe hoger de weerstand, hoe cleaner, maar ook hoe lager het volume.

Beetje simpele manier van volume regelen, zou ik overboord gooien.


C2: zelfde verhaal als C1, ik neem aan dat deze waardes gelijk moeten zijn?

zelfde antwoord


R3: zelfde verhaal als R2? Is dit om het geluid 2x te laten oversturen, zodat ie zowel hard als zacht overstuurt?

zie vorig antwoord


R4: Is mij een raadsel. Misschien zelfde als R1, maar omdat de spanning als gevolg van R3 anders is, dat de weerstand ook lager is?

Je raad het al, definieren van DC level en load voor C2.


VR3: volume

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/no_comment.gif


Pin1&6: Anode: wordt de + op aangesloten, tussen R2 en pin1 en R3 en pin 6 is de uitgang.

yep


Pin2&7: Stuurrooster: wordt het te

idd stuurrooster.


Pin3&8: wordt op de - aangesloten, bepaalt de grootte van de stroom electronen?

nee, dit wordt bepaald door de algehele schakeling.


Pin4: heater in: zorgt er voor dmv warmte dat de kathode elektronen kan stralen door de vacuum.

niet helemaal, deze warmte maakt de elektronen "vrij", de anode spanning zorgt voor het ontstaan van de stroom.


Pin5: heater uit

tis juist


Het is voor mij allemaal hypothetisch wat ik zelf allemaal heb uitgevogeld door alleen maar naar schema's te kijken, dus het grootste deel zal wel nergens op slaan: alsjeblieft verbeter me.

Bij deze, naar eer en geweten
Frans.

caliban
11 augustus 2009, 21:23
Ik zou zeggen dat C1 vrij overbodig is. Tenzij je vroeg in het ciruit laag weg wil nemen. Of zit ik fout?

nico verduin
11 augustus 2009, 21:35
in deze schakeling is het niet echt nodig. Bij hoogspanningsgebruik is het een extra veiligheid bij evt. doorslaan van de buis. Daarnaast voorkom je dat ie gelijk blokkeert (blocking distorion) bij dergelijk lage spanningen. Vergeet niet dat je al heel gauw die buis in de oversturing drijft. Immers de stroom zal minimaal zijn dus de kathode spanning zal ook niet veel zijn. Dus mag het signaal ook niet veel zijn. De lagere frequenties gaan als eerste die buis in de oversturing brengen.

cluseau
11 augustus 2009, 21:38
Ik zou zeggen dat C1 vrij overbodig is. Tenzij je vroeg in het ciruit laag weg wil nemen. Of zit ik fout?

Daar zit je idd fout, de ingang moet namelijk potentiaal vrij zijn. Op het moment dat je een element zou aansluiten zou er zonder koppelcondensator een stroompje richting element kunnen lopen. Dit beinvloed dan de instelling van de eerste trap.

Frans

caliban
11 augustus 2009, 22:02
Ik had niet gezien naar de lage voedingsspanning. Stel dat deze hoger zou zijn, zou je dan ook niet zonder C1 kunnen? Want ik zie het in weinig schema's voorkomen.

Werkt een 12AX7 wel enigszins met 18V aan de anode-R?

nico verduin
11 augustus 2009, 22:07
Dus dan zijn buizenbakken veilig? Kan me herinneren dat er ooit een gitarist ergens in scandinavie overleed agv. regen en buizenbakken.... kunnen ze slecht tegen. Verder theoretisch kan ook een pre-amp doorslaan. De grid zit in het midden ... dus.....
En je kan hem altijd nog vergroten naar bijv. 100nF of 470nF. Dan zal voor gitaren alles er wel door gaan. Voor hogere spanningen zou ik eerst wat rekenwerk doen. Is vrij simpel en je hebt een bekend uitgangspunt

cluseau
11 augustus 2009, 22:08
Ik had niet gezien naar de lage voedingsspanning. Stel dat deze hoger zou zijn, zou je dan ook niet zonder C1 kunnen? Want ik zie het in weinig schema's voorkomen.

Werkt een 12AX7 wel enigszins met 18V aan de anode-R?

Het zal zonder cap best wel werken gezien de bijna gelijke potentialen in die omgeving maar het is technisch geproken gewoon niet correct. Het schijnt wel te werken met zo'n lage anode spanning, er zijn zelfs schema's in omloop waar 12 volt wordt gbruikt wat dan gelijk mooi overeen komt met een juiste gloeidraad spanning

caliban
11 augustus 2009, 22:34
Dus dan zijn buizenbakken veilig?

Dat zeg ik niet, vreemd dat ze het allemaal doen. Krank doet volgens reverse-engineered schematics het volgende in de krankestein.

http://img31.imageshack.us/img31/5604/83772457.th.gif (http://img31.imageshack.us/i/83772457.gif/)

De sweep control staat direct achter de anode. Zou in principe toch ook gevaarlijk kunnen zijn.

Dirk_Hendrik
11 augustus 2009, 22:39
er zijn zelfs schema's in omloop waar 12 volt wordt gbruikt wat dan gelijk mooi overeen komt met een juiste gloeidraad spanning

Correctie op gebruik van het woord schema's; Er zijn zelfs commercieel verkrijgbare pedalen in omloop waar 12 volt wordt gebruikt. Daarna mag je dat verder reduceren naar 9 volt en je hebt nog steeds keuze;)

En als je het echt in het "botte" gebied (voor buizenjongens dan) wilt trekken hobbel je meteen door naar de Vox Cooltron buizenpedalen waar je op de buizen geen spanningen hoger dan een volt of 4.

met de opmerking;
Alles wat gebruik maakt van "klassieke" triodeschakelingen is door het Brent K Butler patent (Chandler tubedriver, tubeworks en meer) dichtgespijkerd tot een volt of 80 (wss omdat er boven die spanning commerciele versterkercircuits op gaan duiken). Butler beschermt z'n patenten dito dus komt er op dat gebied weinig "nieuws" uit. De gehele VS afzetmarkt moet in dat geval namelijk vergeten worden.

Wat overblijft zijn het butler patent ontwijkende low voltage schakelingen als bijvoorbeeld in de fender Rock-pro en performer serie (Triodes geschakeld als aniparalelle diodes), De Radial Tonebones (Cathodevolger, puur "tubey" filtering dus), Korg (dus het huidige Vox) achtige schakelingen (Patent zoekterm: Fumio Mieda op espacenet)

Of de Ibanez Tubeking HT die net boven die 80 volt is gaan zitten.

Maar bottom line voor elke buizenexpert,
Vergelijk low voltage buizenapplicaties niet te veel met hoogspanningscircuits. De verschillen in gedrag zijn te groot. (kijk maar eens naar de DC instellingsweerstand in het Butler patent (happy search op uspto.gov, vergeet de alternatiff plugin niet). Die hangt toch echt aan de anodesupply.

guitarnijboer
11 augustus 2009, 23:12
Daar zit je idd fout, de ingang moet namelijk potentiaal vrij zijn. Op het moment dat je een element zou aansluiten zou er zonder koppelcondensator een stroompje richting element kunnen lopen. Dit beinvloed dan de instelling van de eerste trap.

Frans

Dat is natuurlijk onzin. Het gelijkspanningspotentiaal van je element is 0 Volt evenals dat van het rooster. Er kan dus nooit een stroom naar je element lopen. Daarnaast geeft een gitaarelement geen gelijkspanning af, het heeft alleen een relatief lage gelijkstroomweerstand tov de ingangsweerstand van je versterkertrap. Je rooster komt dus alleen met een lagere weerstand aan de massa te hangen. Er komt aleen een signaalspanning op het rooster, maar dat is ook de bedoeling natuurlijk.

Voor de veiligheid hoef je hier ook niet te ontkoppelen. Dat de gitarist in Nico's voorbeeld overleed heeft meer te maken met andere dingen dan dat het gaat om een buizenversterker... Ga je haar maar eens fohnen in de regen of onder de douche... komt geen buis aan te pas, maar ik schat de overlevingskansen niet hoog in...

caliban
11 augustus 2009, 23:15
Voor de veiligheid hoef je hier ook niet te ontkoppelen. Dat de gitarist in Nico's voorbeeld overleed heeft meer te maken met andere dingen dan dat het gaat om een buizenversterker... Ga je haar maar eens fohnen in de regen of onder de douche... komt geen buis aan te pas, maar ik schat de overlevingskansen niet hoog in...

Het is toch wel logisch dat de dodelijk spanning uit zijn pickups is gekomen, of niet?

guitarnijboer
11 augustus 2009, 23:32
Het is toch wel logisch dat de dodelijk spanning uit zijn pickups is gekomen, of niet?

Nee dat kan niet. De hele gitaar heeft massapotentiaal. Zelfs al komt er 400V op de tip van je gitaarkabel, dan nog heeft de gitaar zelf het zelfde potentiaal als de massa. Het enige wat kan is dat je element doorbrand.

De massa van de versterker zit aan de randaarde dus ook je gitaar hangt aan de randaarde. Er zou dus nooit een andere spanning op je gitaar kunnen komen dan 0 volt t.o.v. aarde. Maar dat is natuurlijk theorie...

In de praktijk worden aardpinnen van de generatoren weggelaten (vergeten), zekeringen bekleed met aluminium folie, de aarde aansluiting van de stekker van de versterker afgeplakt tegen aardlussen, de vervelende aardlek schakelaar die steeds aanspreekt weggelaten, Kapotte netsnoeren met gaffa gerepareerd, etc. etc. En dan heb je nog de meters en meters kabels met stekkerverbindingen (overgangsweerstand), aardlussen en noem maar op.

Tja, en als het dan gaat regenen begrijp je waarom in de jaren '70 muziekanten op van die enorme plateauzolen liepen.... :seriousf:

cluseau
11 augustus 2009, 23:42
z
Dat is natuurlijk onzin. Het gelijkspanningspotentiaal van je element is 0 Volt evenals dat van het rooster.

Ik denk niet dat dit onzin is. In dit soort schakelingen zal er toch een negative roosterspanning opgebouwd moeten worden. Door het ontbreken van een kathode weerstand wordt immers geen spanning op de kathode opgebouwd. De negatieve spanning wordt hier verkregen door de sturing op het rooster. De rooster-kathode combiatie werkt in dit geval als diode waardoor de ingangscondensator aan de zijde van het rooster wel degelijk een potentiaal gaat voeren en wel negatief. Dit mag niet worden kortgesloten door het element anders zou het signaal domweg klippen. Wordt tijd dat een van ons eens gaat meten in een dergelijke schakeling waarvan het mij toch wel enigszins verbaast dat het werkt.


Frans.

guitarnijboer
12 augustus 2009, 02:11
z

Ik denk niet dat dit onzin is. In dit soort schakelingen zal er toch een negative roosterspanning opgebouwd moeten worden. Door het ontbreken van een kathode weerstand wordt immers geen spanning op de kathode opgebouwd. De negatieve spanning wordt hier verkregen door de sturing op het rooster. De rooster-kathode combiatie werkt in dit geval als diode waardoor de ingangscondensator aan de zijde van het rooster wel degelijk een potentiaal gaat voeren en wel negatief. Dit mag niet worden kortgesloten door het element anders zou het signaal domweg klippen. Wordt tijd dat een van ons eens gaat meten in een dergelijke schakeling waarvan het mij toch wel enigszins verbaast dat het werkt.


Frans.

Je zit er echt naast Frans. Het is goed mogelijk met een triode een ingangstrap te maken zonder kathodeweerstand of ontkoppelcondensator.
Kathode aan de massa, rooster aan de massa met een roosterweerstand en hopsa: Klaar is kees! Prima versterking en geen vervorming.

Probeer het maar eens: ECC83 met kathode aan de massa en Rg van 1M. 220K anode weerstand en 250 Volt aansluiten. Prima eerste versterker trap. Het buisje stelt zichzelf wel in. Voor dergelijk kleine signalen is geen negatieve voorspanning nodig.

Mephistocles
12 augustus 2009, 12:51
Bedankt voor alle reacties. Ik ga nu al de gepostte info op mn gemakje van de week bestuderen. Als iemand nog ideeen heeft voor een buizenpedaaltje met of een 12at7 of een aantal 12ax7 buisjes, en wat potmeters, weerstandjes, condensators en leuke goodies als ledjes, knopjes, schuifjes ed, die op batterijen kan werken, laat het me horen.

Kan ik mooi hiervan leren als ik straks een preamp ga maken, en daarna een versterker.