PDA

View Full Version : side bending cracks



gengar
11 augustus 2009, 12:44
Hoi, ik ben op het moment een setje nicuraguan rosewood aan het benden en dit gaat allesbehalve makkelijk. Voorheen gebruikte ik de pijp/ brander en nu heb ik sinds kort een bending iron. Er zit geen digitale indicatie op dus ik vraag me af welke temperatuur bereikt wordt maar ik heb enigzins het idee dat deze misschien niet voldoende zou kunnen zijn. Stewmac geeft echter aan dat 500F bereikt zou worden (500 -32 =468 maal 5 gedeeld door 9= 260 graden)
Probleem dat ik bij deze set heb is cracking vanaf einde van de set in de lengterichting, dus niet cracking door te aggressief benden. Ik vind dit heel vreemd. Heeft iemand van jullie hier ideeen of verklaringen voor?
Afgezien van de cracks is deze set ontzettend moeilijk te benden. De dikte zit overal tussen de 0.08 en 0.09 inch wat normaal toch ok is. Het voelt net alsof in het hout niet de temperatuur wordt bereikt zodat de vezels op een gegeven moment meegeven en de bend toestaan als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik heb deze set ongeveer 20 minuten in lauw water laten liggen voor ik ben begonnen, misschien is dat voor dit hout niet lang genoeg?
Mijn laatste set rosewood boog bijna als rubber met dezelfde werkwijze.

bvd

Hedge
11 augustus 2009, 13:26
Bedoel je dat het hout splijt in de richting van de nerf?

superfly
11 augustus 2009, 13:31
Ik leg bij weerbarstige stukken wel eens een natte lap tussen bending iron en het hout, dat gaat lekker stomen, misschien helpt dat?


vr gr
Wim

Enra
11 augustus 2009, 15:54
Een crack in de lengterichting... Het is zeer waarschijnlijk dat die er al in zat voor je begon te buigen. Wellicht is het hout wat te ruw behandeld tijdens transport ofzo.

De hitte van een bending iron kun je testen met water. Als de druppels water op aanraking meteen uit elkaar spatten is je buigijzer heet genoeg. Sommigen vinden dat zelfs te heet.

gengar
11 augustus 2009, 18:14
Klopt ja, in de lengterichting van het hout, langs de tekening, maar beginnende aan het einde. Echt heel vreemd, wat ik snap helemaal niet hoe daar te veel spanning op komt op de manier waarop ik buig. Met natte lap buigen doe ik inderdaad ook, dat helpt wel iets bij deze sides, maar nog steeds helemaal niet de reactie van het hout wat ik zou verwachten. Lijkt gewoon een heel apart setje te zijn wat heeel erg koppig is. ..
Zoals ik zei is een kant pas half klaar. Wat zou het beste zijn, nu vast de cracks lijmen en daarna weer verder gaan of het lijmen helemaal erna doen, met de kans dat het nog iets verder doorzet?

Hedge
12 augustus 2009, 09:36
Tja, er zijn van die planken....

Ik gebruik zelf vaak een klein latje om de uiteinden mee te buigen. Ik heb gemerkt dat als ik met de hand druk geef dit niet egaal op de plank is en dus barsten in het uiteinde kunnen ontstaan. Door een latje dwars op de nerf te gebruiken gebeurt dat niet.
Is het hout goed gedroogd voordat je het ging gebruiken en is het mooi kwartiers gezaagd?

Ik zou zelf lijmen nadat het hout gebogen is.