PDA

View Full Version : epiphone les paul standard goede beginnersgitaar?



jeffo
11 augustus 2009, 10:04
hallo

ik ben op zoek naar een goede beginnersgitaar en vond eerst de epi les paul 100 wel gaaf, maar ik heb op meerdere sites gezien dat iets duurdere gitaars toch wel wat beter zijn. nu is mijn vraag; is de epiphone les paul standard een goede beginnersgitaar.

jeffo

hole
11 augustus 2009, 10:07
Ja.
10tekens

macwilliams
11 augustus 2009, 10:10
Ik vind de epiphone nou niet direkt een beginners gitaar. Ik zou het er nu nogsteeds op kunnen.

Hendriks
11 augustus 2009, 10:21
Ik vind de epiphone nou niet direkt een beginners gitaar. Ik zou het er nu nogsteeds op kunnen.

Dan lijkt mij het een goede aankoop , kan hij er nog een tijdje op vooruit.

almarvk
11 augustus 2009, 10:25
De standard 100 is wel de goedkoopste uit die serie, maar wel prima gitaren. Met die versie of een iets duurdere (eventueel tweedehands) kan je eigenlijk niet mis zitten.

jeffo
11 augustus 2009, 10:26
Ik vind de epiphone nou niet direkt een beginners gitaar. Ik zou het er nu nogsteeds op kunnen.

die volg ik niet helemaal zou je die nog even kunnen uitleggen

macwilliams
11 augustus 2009, 10:35
Wanneer je als gevorderde gitarist een goede no nonsens gitaar zoekt voor niet al te veel geld zou je de aanschaf van de epi rustig kunnen overwegen. Ikzelf ben geen beginner en zou wanneer ik geen budget had gehad mijn epi nooit hebben ingeruild voor een ander.

Er zijn genoeg topics te vinden over de epi ik heb er zelf een paar aangemaakt daar over. Een mooie is toen ik mijn epi meenam om het verschil te testen tussen de mijne en mijn eerste Gibson. De verkoper nam resoluut zijn uitspraak terug dat een Gibson een epi onder de tafel speelt. Het is wel belangrijk om alles in het juiste perspectief te zien.

Zoek die topics maar eens op. Klik bijvoorbeeld op mijn naam en zoek dan de topics maar op. Of van een ander, pannekoek hiero heeft er ook wel over geschreven.

Good luck.

jeffo
11 augustus 2009, 10:37
bedankt zal gelijk gaan kijken, en trouwens ik speel ook al een tijdje akoestisch gitaar.

macwilliams
11 augustus 2009, 11:34
Dan ben je ook geen beginner maar introduceer je je zelf in het electrische gebeuren. Een epi zal dan een juiste keuze kunnen zijn. Afhankelijk van persoonlijke stijl en voorkeuren kan een strat ook een goede keuze zijn. Ikzelf wil mezelf niet beperken en heb beide met mijn persoonlijke voorkeur die neigt naar de LP. En toch sluit ik niet uit dat er nog een tweede BC Rich Bijkomt.

Keuzes...

jeffo
11 augustus 2009, 12:11
Dan ben je ook geen beginner maar introduceer je je zelf in het electrische gebeuren. Een epi zal dan een juiste keuze kunnen zijn. Afhankelijk van persoonlijke stijl en voorkeuren kan een strat ook een goede keuze zijn. Ikzelf wil mezelf niet beperken en heb beide met mijn persoonlijke voorkeur die neigt naar de LP. En toch sluit ik niet uit dat er nog een tweede BC Rich Bijkomt.

Keuzes...

al mag ik het zo zeggen ben ik een rocker dus een les paul zou goed kunnen, vandaar dat ik ook een epi wil:lp:

Eko
11 augustus 2009, 12:32
Bij Epiphone weten ze inmiddels echt wel hoe ze een Les Paul moeten maken. De standard heeft dezelfde afmetingen als een USA en is op dezelfde manier in elkaar gezet. Alleen met Chinese handjes. Die laatsten kosten een fractie van Uncle Sam dus daar zit een heel groot verschil tussen.
Natuurlijk is er een verschil in hardware , maar als je dat echt merkt ben je al ver genoeg om er iets aan te doen. Andere stemmechanieken of pick-ups.

hole
11 augustus 2009, 12:36
Eko: briljant verwoord!

Gothra
11 augustus 2009, 12:37
Die epi is idd een goede gitaar waar je mee kan beginnen hoor! Heb er zelf ook een, en daar ben ik nog steeds heel erg blij mee (heb alleen na een paar jaar de elementen vervangen maar dat is meer een kwestie van smaak)

geert1976
11 augustus 2009, 12:49
is een prima gitaar, waar je een hele tijd mee vooruit kunt, is geschikt voor beginners, maar ook zeker voor gevorderden.:lp:

Nobler
11 augustus 2009, 13:15
Een jaar of twee geleden was ik bij 'mijn' gitaarbouwer (ik heb het verhaal hier al wel eens eerder verteld), waar een man met een gitaar aankwam die van zijn 10 jaar geleden overleden oom was geweest. Bij dat overlijden vond de familie dat die gitaar naar hem toe moest gaan omdat hij de enige in de familie was die muziek maakte (accordeon). Hij was er echter nooit aan toegekomen en hij wilde nu gitaar leren spelen. Hij had de gitaar van de zolder gehaald en kwam bij de gitaarbouwer vragen of die gitaar daar wel geschikt voor was. Het was een Gibson ES335 uit de jaren '70 ...
Hij had ook nog een versterker die hij op dezelfde manier had 'ge-orven', dat was een Fender Twin Reverb ... Of die ook wel geschikt was ...

Een gitaar kan niet/nooit TE goed zijn om op te beginnen. Natuurlijk is het wel zonde om als je begint een superDURE gitaar te kopen als je nog niet zeker weet of je het wel leuk blijft vinden en als de gitaar het risico loopt om na twee maanden naar de zolder te verhuizen (alhoewel, dat is wel weer leuk voor de latere generatie, maar niet voor jouw portemonnee).

De definitie van een beginnersgitaar, dat wil zeggen, een gitaar die een beginner kan worden aangeraden is: een gitaar die goed genoeg is om op te spelen en goedkoop genoeg om het risico te nemen dat je er niet op blijft spelen.

Bedenk twee dingen: een goede (of wat mij betreft 'professionele') gitaar is niet moeilijk(er) bespeelbaar dan een goedkope gitaar, anders zou je ook later nooit zo'n gitaar kopen. En als tweede: goed is niet per se gelijk aan duur en andersom is duur niet altijd gelijk aan goed.

DeiDRagonas
11 augustus 2009, 13:43
We hebben het hier over de standard HONDERD dus heh.. Niet de gewone standard.. de 100 is wel de crapste gitaar die ik ooit in mn handen heb gehad. Heeel wat anders dan de echt prima gewone standards van Epi.. De mijne lang geleden:

http://i136.photobucket.com/albums/q195/DeiDragona6/studio5.jpg

http://i136.photobucket.com/albums/q195/DeiDragona6/jjjjjjj.jpg

pannekoek
11 augustus 2009, 13:45
de les paul 100 :

http://dane.lauda-audio.pl/prod/5596/P_LP100body.jpg

is inderdaad niet veel soeps.

spaar even door voor een echte les paul standard van epiphone. 2de hands eventueel!

bat
11 augustus 2009, 14:10
Die 100 serie gitaren zijn inderdaad wel het type gitaar waardoor sommigen Epiphone nog als serieus minderwaardig bestempelen. De LP 100 lijkt op een les paul, maar is het niet.

Mischien leuk om mee te beginnen, maar als je het je kunt veroorloven is ook dan een normale Standard slimmer. Die kun je ook als je het niet leuk vind nog wel goed verkopen en als je het wel leuk vind, heb je een gitaar waar je nog jaren plezier van kunt hebben.

inteDes
11 augustus 2009, 14:20
hallo

ik ben op zoek naar een goede beginnersgitaar en vond eerst de epi les paul 100 wel gaaf, maar ik heb op meerdere sites gezien dat iets duurdere gitaars toch wel wat beter zijn. nu is mijn vraag; is de epiphone les paul standard een goede beginnersgitaar.

jeffo

De TS heeft het nu wel degelijk over de gewone LP Standard.
Hij geeft aan dat hij in eerste instantie interesse had in de 100 maar door daar verder over te lezen, heeft ie interesse gekregen in de Standard.

Ik heb zelf 2 Epi LP's Standard en ik ben daar zeker tevreden over. Maar langs de andere kant denk ik nu ook wel, als ik het geld van die twee epi's bij elkaar had gelegd en een beetje had bijgelegd had ik nu een Gibson gehad. Dus bij mij is het een beetje dubbel qua gevoel maar over de kwaliteit ervan heb ik absoluut niét te klagen!

DeiDRagonas
11 augustus 2009, 14:27
:dontgeti:

D'oh!

Ahum..

Dan vooral kopen, want de Epi standard is n prima gitaar met super prijs/kwaliteit verhouding. Ik had tot voor kort een Epi als back-up voor mn Gibson en zo heel erg veel deed die Epi niet onder voor de Gibson. Je merkte vooral dat de Gibby betere pickups heeft.

R.

jeffo
11 augustus 2009, 14:33
De TS heeft het nu wel degelijk over de gewone LP Standard.
Hij geeft aan dat hij in eerste instantie interesse had in de 100 maar door daar verder over te lezen, heeft ie interesse gekregen in de Standard.

Ik heb zelf 2 Epi LP's Standard en ik ben daar zeker tevreden over. Maar langs de andere kant denk ik nu ook wel, als ik het geld van die twee epi's bij elkaar had gelegd en een beetje had bijgelegd had ik nu een Gibson gehad. Dus bij mij is het een beetje dubbel qua gevoel maar over de kwaliteit ervan heb ik absoluut niét te klagen!

dit is in mijn geval niet echt een voorbeeld want gibsons zijn erg duur en zeker ook voor de betere gitarist. ik wil in dat geval gewoon eerst een epi en misschien over een paar jaar een gibson erbij, maar dat is voor mij nu zeker geen optie

inteDes
11 augustus 2009, 14:39
Ik zit ook helemaal nog niet aan Gibson-niveau hoor, maar als je de optelsom maakt qua geld wel. Het is een opmerking in de kantlijn maar ergens vind ik wel dat je erover moet nadenken. Een nieuwe Epi LP Standard is al snel 400 euro en een Gibson studio kan je 2dehands al voor 600 euro vinden. Maar dat is natuurlijk iets dat iedereen voor zich dient uit te maken en moet je natuurlijk al enig zicht hebben op het feit of je wilt blijven spelen of niet en of je er het geduld en de moed voor hebt. Maar aangezien je al akoestisch bezig bent, vermoed ik bij jou van wel.

Hoe dan ook, de Epi is zeker een goede aankoop! Zou je voor nieuw of tweedehands gaan?

Edit:heb je ook al een versterker op het oog?

bagheera
11 augustus 2009, 15:48
Ik heb een heleboel gitaren 10 om precies te zijn.
Maar pas de laatste die ik gekocht heb is een gibson geworden.
Als ik alles bij elkaar had gelegd had ik al een paar gibsons gehad.
MAAR als ik het allemaal kon overdoen had ik het net het zelfde gedaan.
Ik heb altijd voor mezelf een regeltje in acht genomen.
ik koop pas een betere gitaar als ik zelf ook beter ben geworden.
En ik wou geen les paul tenzij het een gibson was ( want een gibson les paul is mijn droom gitaar)

Maar of die epi een goede starters gitaar is HELL JEAH.
Ik heb op de standard gespeeld van inteDes, ik mijn gibson zelfs even uit handen gegeven om me bezig te houden met die epi standard.
Dat zijn al heuse gitaren hoor.

Toen ik mijn gibby gekocht heb heb ik zelfs nog even aan een epi custom gedacht maar dan is het toch de gibson geworden.

Ik zou zeggen kopen en spelen en blijven spelen en dan nog meer kopen maar altijd blijven spelen

lindstrom
11 augustus 2009, 15:54
Ik zou zeggen kopen en spelen en blijven spelen en dan nog meer kopen maar altijd blijven spelen

Juist, vooral gaan spelen en blijven spelen, een epiphone is een prima beginners gitaar, probeer iets door te sparen en een les paul standard te kopen, toch net even wat beter en heb je echt langer plezier van.

en nogmaals, vooral veel spelen en blijven spelen!!!!

succes!

Henk G.
11 augustus 2009, 15:57
ik ben zelf begonnen met een strat, geweldig om op te beginnen, kun je ook langer mee vooruit. Ik vind les pauls geweldige gitaren om naar te kijken, maar om op te spelen vind ik ze minder. Je moet gewoon naar een winkel gaan (feedback oid) en ze proberen. En je kunt je ook laten informeren bij muziek winkels....

HG

jeffo
11 augustus 2009, 17:26
Ik zit ook helemaal nog niet aan Gibson-niveau hoor, maar als je de optelsom maakt qua geld wel. Het is een opmerking in de kantlijn maar ergens vind ik wel dat je erover moet nadenken. Een nieuwe Epi LP Standard is al snel 400 euro en een Gibson studio kan je 2dehands al voor 600 euro vinden. Maar dat is natuurlijk iets dat iedereen voor zich dient uit te maken en moet je natuurlijk al enig zicht hebben op het feit of je wilt blijven spelen of niet en of je er het geduld en de moed voor hebt. Maar aangezien je al akoestisch bezig bent, vermoed ik bij jou van wel.

Hoe dan ook, de Epi is zeker een goede aankoop! Zou je voor nieuw of tweedehands gaan?

Edit:heb je ook al een versterker op het oog?

een nieuwe. ik vind dat er voor een gebreukte nog veel te veel gevraagd wordt. zo zag ik er pas een ook gebruikt en voor 30 euro meer heb je een nieuwe. ik ben ik nog op zoek naar een versterker maar daar had ik nog niets van in gedachte, maar misschien dat jullie hier op het forum wel een goede weten te vinden voor een goede prijs (rond de 50 - 100 euro)

bagheera
11 augustus 2009, 17:35
2de hands cube 20
maar minder dan 100 EUR wordt moeilijk

Ezyduck
11 augustus 2009, 18:01
Err, een gebreukte gitaar zou ik sowieso niet kopen tenzij je van puzzelen houdt.

On topic: een nieuwe epi lp standard met goede elementen (niet stock) is een hele fijne gitaar, maar dan zit je idd qua geld bijna aan een tweedehands Gibson studio.

bagheera
11 augustus 2009, 18:16
Err, een gebreukte gitaar zou ik sowieso niet kopen tenzij je van puzzelen houdt.

On topic: een nieuwe epi lp standard met goede elementen (niet stock) is een hele fijne gitaar, maar dan zit je idd qua geld bijna aan een tweedehands Gibson studio.

tjonges toch die deukjes doen echt niets af van dat geluid hoor.
Het maakt niet uit.
Als je een Les Paul koopt uit 1959, zitten daar deukjes in maar daar betalen de mensen nog altijd duizenden en duizenden EURO's voor.
Dus een axe uit 1996 met een paar dinks & donks is nog altijd geld waard hoor.
En gelukkig maar

jeffo
11 augustus 2009, 18:57
2de hands cube 20
maar minder dan 100 EUR wordt moeilijk

was even wezen kijken op marktplaats maar er staat ook een cube 15 is dat ook een beetje een goede:???:

nickofzo
11 augustus 2009, 19:08
Ja, goede keus

(ik bedoel de epiphone les paul)

was dat maar mijn eerste gitaar:P

m@rijn
11 augustus 2009, 19:11
je hebt er geen effectjes op, en dat kan eigenlijk wel leuk zijn. Ik zou sowieso voor een 20 kijken, zoveel meer zal ie niet kosten en je zal er wel meer plezier aan beleven.

Niet dat die effectjes het-van-het zijn, maar het is wel mooi meegenomen.
Ik heb zelf een Cube 30 (2e hands gekocht voor 110), ben daar zeer tevreden over. Goede sound, erg basic, maar goede klank.

craftergirl
11 augustus 2009, 19:27
Ik heb sinds mei ook een Epiphone les Paul Standard.
Ook m'n 1e elektrische gitaar.

Is zeker een goede keuze, heb er nog geen moment spijt van gehad! :ok:

Als versterker heb ik een Fender vibrochamp gekocht, is wel wat duurder, maar dan heb je ook wat...:seriousf:

jeffo
11 augustus 2009, 19:33
Ik heb sinds mei ook een Epiphone les Paul Standard.
Ook m'n 1e elektrische gitaar.

Is zeker een goede keuze, heb er nog geen moment spijt van gehad! :ok:

Als versterker heb ik een Fender vibrochamp gekocht, is wel wat duurder, maar dan heb je ook wat...:seriousf:

hoe duur is die fender vibrochamp dan als ik vragen mag:)

craftergirl
11 augustus 2009, 19:41
hoe duur is die fender vibrochamp dan als ik vragen mag:)

Het is een buizenamp en nieuw kost ie 255 euro.
Er zitten leuke effecten op, hier heb er wat info over:

Our Vibro Champ XD takes the vintage Vibro Champ into a new era with classic styling, simple controls, a good variety of clean and distorted tones and unmistakable tube feel and performance at a remarkable price.
Features include a real tube amp combined with up-to-date extras including versatile amp voicing and superb DSP effects. Its solid-state overdrive and distortion eliminate many of the preamp tube problems that plague tube lovers while providing exemplary tones for rock, blues, country, jazz, metal and more.
1x8 Special Design Speaker

craftergirl
11 augustus 2009, 19:57
en hier kun je hem ff beluisteren en horen welke effecten er op zitten:

http://www.youtube.com/watch?v=ozaEdgj3u7E

jeffo
11 augustus 2009, 21:26
klinkt goed maar licht een beetje aan de duure kant

jeffo
25 augustus 2009, 18:47
heb besloten voor een cube 20 te kiezen :)

J-sus Rulez
25 augustus 2009, 20:21
goedzo! ikzelf ben begonnen met een epiphone lespaul custom en een cube 60, van de gitaar ben ik nog steeds heel hard tevrede, hoewel ik wss de pickups ga veranderen...

jeffo
26 augustus 2009, 12:36
goedzo! ikzelf ben begonnen met een epiphone lespaul custom en een cube 60, van de gitaar ben ik nog steeds heel hard tevrede, hoewel ik wss de pickups ga veranderen...

is er veel verschil tussen een standard en een custom dan?

kenx
26 augustus 2009, 14:55
Zoekfunctie.

jeffo
26 augustus 2009, 15:23
Zoekfunctie.

ik zal kijken

terrasbeest
26 augustus 2009, 16:04
was even wezen kijken op marktplaats maar er staat ook een cube 15 is dat ook een beetje een goede:???:

rommel...................
zelf pas een cube 80 gekocht ( ook voor thuis ). Speel wel altijd clean.

jeffo
26 augustus 2009, 16:26
rommel...................
zelf pas een cube 80 gekocht ( ook voor thuis ). Speel wel altijd clean.

met de 20x zijn ze hier positiver:)

kenx
26 augustus 2009, 18:20
met de 20x zijn ze hier positiver:)

Idd, en terecht trouwens...

jeffo
26 augustus 2009, 19:15
Idd, en terecht trouwens...

:) mooi zo want hij is niet zo overdreven duur ook

terrasbeest
26 augustus 2009, 19:35
Cube 15 is speelgoed IMO.

bagheera
26 augustus 2009, 19:42
Het is een buizenamp en nieuw kost ie 255 euro.
Er zitten leuke effecten op, hier heb er wat info over:

Our Vibro Champ XD takes the vintage Vibro Champ into a new era with classic styling, simple controls, a good variety of clean and distorted tones and unmistakable tube feel and performance at a remarkable price.
Features include a real tube amp combined with up-to-date extras including versatile amp voicing and superb DSP effects. Its solid-state overdrive and distortion eliminate many of the preamp tube problems that plague tube lovers while providing exemplary tones for rock, blues, country, jazz, metal and more.
1x8 Special Design Speaker
ben je zeker dat dat een buizen amp is.
dat lijkt me namelijk sterk, ik ben nu wel niet echt thuis in de goedkopere fender ampjes maar ik denk toch dat hij enkel een voorversterker buisje heeft

macwilliams
26 augustus 2009, 20:21
De vibro is een full tube amp. Heb hem zelf ook gehad.

nickofzo
26 augustus 2009, 20:29
epiphone les paul standard goede beginnersgitaar?

Ja

macwilliams
26 augustus 2009, 20:32
Het is meer dan enkel een beginners gitaar. Het is een goed en deugdelijk instrument waar je jaren mee voort kunt.

nickofzo
26 augustus 2009, 20:34
Het is meer dan enkel een beginners gitaar. Het is een goed en deugdelijk instrument waar je jaren mee voort kunt.

inderdaad,, was dat maar mijn eerste gitaar;)

macwilliams
26 augustus 2009, 20:37
Same here, mijn eerste was een avora Lp.

Chocola
26 augustus 2009, 21:38
inderdaad,, was dat maar mijn eerste gitaar;)

Bij mij een Vulcano beginnerstrat... Had ik maar een Epi als beginnersgitaar ^^.

jeffo
27 augustus 2009, 18:22
volgens mij ben ik er wel uit:)