PDA

View Full Version : G12-65 <-> v30



Jan Buurman
11 augustus 2009, 09:50
Uiteraard ga ik testen maar om er alvast op vooruit te lopen het volgende:
Ik heb een (erg goed klinkende) JCM800 4210 combo met een G12-65 Heritage en sinds kort een extension cab uit de jaren '80 nl. de Marshall 1933 met één G12-65 (vintage!). Ik overweeg om deze speaker te vervangen door een V30 die ik nog heb liggen. Ik verwacht een voller/breder geluid te krijgen met de G12-65 Heritage/V30 combi dan met de G12-65 Heritage/ G12-65 Vintage combi.
Wat denken de kenners?

the sure thing
11 augustus 2009, 14:11
De V30 heeft iets meer hoog, minder mid dan de G-65, dus in theorie zou het een breder geluid op kunnen leveren. Qua laag zou ik het verschil tussen de V30 en de G-65 niet weten. Post je bevindingen! Dat is weer leerzaam voor eenieder.

sjaak1990
11 augustus 2009, 14:54
De V30 heeft iets meer hoog, minder mid dan de G-65, dus in theorie zou het een breder geluid op kunnen leveren. Qua laag zou ik het verschil tussen de V30 en de G-65 niet weten. Post je bevindingen! Dat is weer leerzaam voor eenieder.

V30 meer hoog? Juist niet vind ik.
Ik heb een London City DEA met 1959slp circuit en PPIMV, ook een scheuramp dus, welke ik getest heb met een oude Marshall 4x12 met g12-65 (originele dus) en een brunetti 2x12 met v30's.

V30:
De v30's hebben meer en scherpere mids, de speakers compressen meer, je hebt minder scheur, meer bulder. Clean zijn de speakers saaier maar nog wel goed. Voor een cleane solo sound vind ik ze wel lekker. Als je meer richting metal gaat met palm mutes en gewoon een zwaardere sound wilt dan zijn de v30's erg goed. De bas is strak en wat meer in your face, de bas voelt ook groter aan.

G12-65:
Clean geweldig! Heel vol geluid met veel detail, open, in your face en veel harmonische overtonen. Scheur: Heel open, als een greenback maar helderder. Best veel mids alleen minder piekerig en meer smooth. Hoge tonen zijn afgeronder dan bij de v30's maar ik vind de speakers wel helderder. Heerlijk voor sounds met een randje.

Kort: v30 meer metal, meer compressed, zwaarder en bruter. G12-65: smooth, dynamisch, open, minder strak.

Combinatie van de 2: Ik heb gehoord dat de oude g12-65's efficiënter zijn de de RI's en ik heb geen last van volume verschil. Ze vullen elkaar lekker aan. De v30's met meer compressie en de hardere mids en de g12-65 die meer smooth zijn. Lekker voor crunch en scheur rhythm, ook voor meer metal achtige sounds lekker. Clean vind ik alleen g12-65's lekkerder maar verder vult het elkaar lekker aan.

Hoop dat het een beetje duidelijk is, niets is zo moeilijk te beschrijven als geluid :)

iWishmaster
11 augustus 2009, 16:43
Ik kan me redelijk vinden in wat sjaak schrijft, 1 puntje waar ik het niet mee eens ben:

Ik vond wel dat de G12-65 minder hoog hadden dan V30's. Een V30 snijdt vele malen beter door mix dan een G12-65 (die overigens wel prima hoorbaar is hoor). Daar staat tegenover dat een V30 wat krasserig kan klinken, waar een G15-65 heel mooi rond is.

sjaak1990
11 augustus 2009, 17:08
Ik kan me redelijk vinden in wat sjaak schrijft, 1 puntje waar ik het niet mee eens ben:

Ik vond wel dat de G12-65 minder hoog hadden dan V30's. Een V30 snijdt vele malen beter door mix dan een G12-65 (die overigens wel prima hoorbaar is hoor). Daar staat tegenover dat een V30 wat krasserig kan klinken, waar een G15-65 heel mooi rond is.

Ik vind dat de v30 juist beter door de mix prikt doordat hij minder smooth is. De harde mids snijden door de mix heen, de meer smoothe mids van de g12-65 prikken wat minder door de mix. Met de amps waarmee ik de cabs heb vergeleken (brunetti xl r-evo, dsl50, london city dea) dan vond ik vooral het clean van de g12-65's helderder en de scheur eigenlijk ook maar dat is mijn bevinding natuurlijk.

Jan Buurman
11 augustus 2009, 17:49
Deze ervaringen lezende heb ik het idee dat die V30 er voor mijn smaak in ieder geval bij moet. Nu kan ik een aantal dingen doen:
* Combo G12-65 Heritage + cab V30
* Combo G12-65 Vintage + cab V30
* Combo V30 + cab G12 Heritage
* Combo V30 + cab G12-65 Vintage
Wat denken de geleerden hierover?

Edit: Ik speel 9 van de 10 keer met gain (Classic rock en modernere rock)

sjaak1990
11 augustus 2009, 19:11
Je hebt de v30 liggen dus proberen kan dan altijd natuurlijk. Voor classic rock vind ik de g12-65 beter en voor modern de v30, het is dan misschien een mooie combinatie voor een wat beukender geluid. Als je denkt dat hij erbij moet en je hebt hem toch al liggen dan zal het vast wel goed uitpakken toch ;) Wel zonde om de originele g12-65 niet te gebruiken.

Jan Buurman
11 augustus 2009, 20:03
Wel zonde om de originele g12-65 niet te gebruiken.


Dat vind ik dus ook een beetje.... dan krijg je daarna weer een dilemma.... Verkoop ik hem of laat ik hem in een doos op zolder liggen... :dontgeti:

sjaak1990
11 augustus 2009, 21:53
Dat vind ik dus ook een beetje.... dan krijg je daarna weer een dilemma.... Verkoop ik hem of laat ik hem in een doos op zolder liggen... :dontgeti:

Misschien een v30 2x12 ernaast. Het is duurder maar dan heb je 4 speakers. Wel slim om dan eerst te proberen hoe het samen klinkt natuurlijk. Originele g12-65 zou ik houden :) mijn cab wil ik ook niet wegdoen want je ziet ze gewoon heel weinig.

Jan Buurman
13 augustus 2009, 12:40
Deze ervaringen lezende heb ik het idee dat die V30 er voor mijn smaak in ieder geval bij moet. Nu kan ik een aantal dingen doen:
* Combo G12-65 Heritage + cab V30
* Combo G12-65 Vintage + cab V30
* Combo V30 + cab G12 Heritage
* Combo V30 + cab G12-65 Vintage
Wat denken de geleerden hierover?

Edit: Ik speel 9 van de 10 keer met gain (Classic rock en modernere rock)

Ik heb er veel over nagedacht (Testen kom ik helaas nog even niet aan toe) maar welke van de drie komt het best tot zijn recht in open back (combo) en welke het best in closed back (1x12 cab)?

Verder twijfel ik ook welke G12-65 ik zal kiezen de vintage of de Heritage. Wat zijn de verschillen?

Nielsje
13 augustus 2009, 12:56
Tja, dat is allemaal geheel afhankelijk van het soort cabinet (hout, afmetingen), en je muzieksmaak. Zelf heb ik sowieso de voorkeur voor de 65-watters boven de V30's. Nóg beter zijn 20 watters ;).

Vintage of Heritage 65-ers? Lex heeft ze beiden, en geeft de voorkeur aan de ouden. Zijn meer in gespeeld, en klinken gewoon net wat 'soepeler'.

sjaak1990
13 augustus 2009, 17:51
V30 werkt goed in een half open back, zo speel ik zelf thuis. G12-65 nooit met open back geprobeerd maar ik verwacht dat het geluid dan behoorlijk aan druk verliest en de bas te los wordt.

iWishmaster
13 augustus 2009, 18:28
Ik vind dat de v30 juist beter door de mix prikt doordat hij minder smooth is. De harde mids snijden door de mix heen, de meer smoothe mids van de g12-65 prikken wat minder door de mix. Met de amps waarmee ik de cabs heb vergeleken (brunetti xl r-evo, dsl50, london city dea) dan vond ik vooral het clean van de g12-65's helderder en de scheur eigenlijk ook maar dat is mijn bevinding natuurlijk.

Dat bedoelde ik ook (qua door de mix prikken).

Jan Buurman
14 augustus 2009, 00:39
Na de hele avond met de zoekfunctie gestoeid te hebben heb ik besloten om de V30 in mijn combo (open back) te doen.

Ik kan echter erg weinig vinden over die G12-65'ers. Met name de verschillen tussen de vintage en Heritage en met name wat ze doen in een 1x12 van het betere hout (de Marshall 1933).
Ik hoor graag jullie ervaringen waaruit ik de beste set-up voor mij kan selecteren.

Rutger
14 augustus 2009, 09:13
In een zeker topic van een jaartje geleden is een hele discussie aan G12-65's gewijd, moet je hier even zoeken. Maar het meeste over deze speaker is hier wel gezegd, en ik kan het helemaal beamen.

Maar het blijft smaak. Ik hou persoonlijk helemaal niet van V30's al hoewel ik moet toegeven dat ze icm sommige versterkers best goed kunnen klinken.

Jan Buurman
14 augustus 2009, 10:00
Ik heb dat topic (nog) niet kunnen vinden....

the sure thing
14 augustus 2009, 11:14
Ik heb dat topic (nog) niet kunnen vinden.... Het zit verweven in een verhitte discussie over 2x12 cabs. Het ging hard tegen hard op een gegeven moment in dat topic :).

sjaak1990
14 augustus 2009, 12:03
De vintage 65 moet soepeler zijn, natuurlijk ook doordat ze zo lang ingespeeld zijn. Ik zou altijd voor vintage gaan die worden tenminste meer waard, de RI is niets bijzonders aan, je hoort wel dat hij minder moet zijn maar ik heb het nooit naast elkaar gehoord.

Luke-wannabe
14 augustus 2009, 12:08
Sorry dat ik zo nitwitterig overkom en inbreek op de discussie, maar zitten die G12-65 niet in de gewone standaard Marshall cab? Want de beschrijving van Sjaak1990 past erg goed bij mijn smaak.
Of is het misschien cool om in een 2x12 cab een V30 en G12-65 te stoppen ivm mooie open sound maar ook een wat strakker laag? Dat doet de TS toch ook?

Hoe bevalt dat?

Nielsje
14 augustus 2009, 12:19
Sorry dat ik zo nitwitterig overkom en inbreek op de discussie, maar zitten die G12-65 niet in de gewone standaard Marshall cab? Want de beschrijving van Sjaak1990 past erg goed bij mijn smaak.
Of is het misschien cool om in een 2x12 cab een V30 en G12-65 te stoppen ivm mooie open sound maar ook een wat strakker laag? Dat doet de TS toch ook?

Hoe bevalt dat?

Nope, 65 watters zaten vroeger wel in de eerdere jcm 800 cabs, maar standaard komen die dingen al zo'n 20 jaar met de G12T-75 speaker.
Combinatie zou best goed kunnen werken, moet je proberen.

Luke-wannabe
14 augustus 2009, 12:22
Klopt het dat die 75's een beetje krasserig enzo klinken?

Nielsje
14 augustus 2009, 12:25
Uiteraard een beetje afhankelijk van je kast, maar de 75 staat niet bekend als de meest warme speaker ;)

E-J
14 augustus 2009, 12:32
... én vergeet ook de versterker, speakerkabel (niet onbelangrijk!) niet.

Er zijn zat gitaristen, amateur en professional, die gewoon de 75 watters gebruiken en een heel mooi smooth geluid hebben zonder irritante pieken. Uiteindelijk blijft het de som der delen...

Ik heb een JMP speakerkast uit 1979 gehad, met die G12-65 speakers. Ze klinken inderdaad erg smooth en hebben veel bass en laagmid. Het hoog wordt best wel afgerond. Zaak is dan ook de boel goed af te stellen, anders wordt het een beetje teveel bass... Vintage 30's zitten in de Orange versterker die ik nu heb en daar is ook niets mis mee. Je merkt wel dat ze behoorlijk midheavy zijn en het hoog is niet zo afgerond als bij zo'n G12-65. Uiteindelijk zou ik de G12-65 beschrijven als een speaker die je geluid erg smooth en dik maakt, misschien zelfs en tikje levenloos. Een Vintage 30 heeft duidelijk een eigen karakter, met wat meer pieken en dalen ;)

Altijd smaakgebonden natuurlijk, geluid!

sjaak1990
14 augustus 2009, 15:55
Sorry dat ik zo nitwitterig overkom en inbreek op de discussie, maar zitten die G12-65 niet in de gewone standaard Marshall cab? Want de beschrijving van Sjaak1990 past erg goed bij mijn smaak.
Of is het misschien cool om in een 2x12 cab een V30 en G12-65 te stoppen ivm mooie open sound maar ook een wat strakker laag? Dat doet de TS toch ook?

Hoe bevalt dat?

Ze zaten wel in de oude Marshall cabs, de 75t is de opvolger die er nu inzit. In mijn oude cab zitten bijvoorbeeld wel 65ers.
75t's vind ik erg leeg in het middengebied en erg bassig en piekig. Vind het niet zulke geweldige speakers, misschien wel in combinatie met wat anders.

De combiantie die jij zegt kan goed werken denk nik, hangt er vanaf wat je wilt natuurlijk, kan ook lekker wat vermogen hebben.


... én vergeet ook de versterker, speakerkabel (niet onbelangrijk!) niet.

Er zijn zat gitaristen, amateur en professional, die gewoon de 75 watters gebruiken en een heel mooi smooth geluid hebben zonder irritante pieken. Uiteindelijk blijft het de som der delen...

Ik heb een JMP speakerkast uit 1979 gehad, met die G12-65 speakers. Ze klinken inderdaad erg smooth en hebben veel bass en laagmid. Het hoog wordt best wel afgerond. Zaak is dan ook de boel goed af te stellen, anders wordt het een beetje teveel bass... Vintage 30's zitten in de Orange versterker die ik nu heb en daar is ook niets mis mee. Je merkt wel dat ze behoorlijk midheavy zijn en het hoog is niet zo afgerond als bij zo'n G12-65. Uiteindelijk zou ik de G12-65 beschrijven als een speaker die je geluid erg smooth en dik maakt, misschien zelfs en tikje levenloos. Een Vintage 30 heeft duidelijk een eigen karakter, met wat meer pieken en dalen ;)

Altijd smaakgebonden natuurlijk, geluid!

Ben het er bijna helemaal mee eens, vind de 65ers alleen niet levenloos :) Open rond en met veel harmonische overtonen, maar niet zo'n sterk karakter als een v30 natuurlijk :) Met speakers kan je het uiteindelijke geluid kleuren en het karakter geven dat je wilt. Goede speakerkabel moet standaard zijn voor iedereen.

Jan Buurman
14 augustus 2009, 19:21
Sorry dat ik zo nitwitterig overkom en inbreek op de discussie, maar zitten die G12-65 niet in de gewone standaard Marshall cab? Want de beschrijving van Sjaak1990 past erg goed bij mijn smaak.
Of is het misschien cool om in een 2x12 cab een V30 en G12-65 te stoppen ivm mooie open sound maar ook een wat strakker laag? Dat doet de TS toch ook?

Hoe bevalt dat?

Ik combineer eigenlijk een 1x12 combo versterker met een 1x12 extension cabinetje. Mijn plan is om de G12-65 Heritage speaker uit mijn combo te vervangen door een V30 en het 1933 cabinet origineel te laten met de G12-65 Vintage.
Tot voor kort had ik de combo (met G12-65 Heritage) op een 4x12 met 2 Classic Lead's en 2 V30's staan. Dit gebruik ik nu alleen bij de grotere gigs.

Jan Buurman
12 september 2009, 14:56
In een zeker topic van een jaartje geleden is een hele discussie aan G12-65's gewijd, moet je hier even zoeken. Maar het meeste over deze speaker is hier wel gezegd, en ik kan het helemaal beamen.

Maar het blijft smaak. Ik hou persoonlijk helemaal niet van V30's al hoewel ik moet toegeven dat ze icm sommige versterkers best goed kunnen klinken.


Het zit verweven in een verhitte discussie over 2x12 cabs. Het ging hard tegen hard op een gegeven moment in dat topic :).

*BUMP*

Ik heb het nog niet gevonden. Kan iemand mij op weg helpen?
De vraag was: Ik kan echter erg weinig vinden over die G12-65'ers. Met name de verschillen tussen de vintage en Heritage en met name wat ze doen in een 1x12 van het betere hout (de Marshall 1933).
Ik hoor graag jullie ervaringen waaruit ik de beste set-up voor mij kan selecteren.

Nielsje
12 september 2009, 15:52
Hm..

de ellende met het zoeken naar discussies over speakers, zijn de benamingen:

G12-65H
G12-H65
G12-65's
65-ers

Zou zomaar kunnen dat je zo de juiste discussie niet vindt ;)
Ik heb ze beiden (gehad). De Heritage heb ik verkocht aan Rick, ik heb op het moment originele in m'n Bogner cab zitten, voor verkoop.

Beide speakers zijn lekker, de Heritage moet je wellicht even inspelen, zo'n oude heeft natuurlijk al 25 jaar herrie maken erop zitten, en zal derhalve al wat soepeler zijn. Echt objectief vergelijken zit er niet in, dan zou je eerst zo'n 65H 25 jaar moeten misbruiken :).

Ik denk dat je met geen van de twee speakers een écht verkeerde koop doet.

E-J
12 september 2009, 16:24
Wat ik heb gehoord: die nieuwe zijn stugger, wat voornamelijk kan worden toegeschreven aan het feit dat ze nieuw zijn.

Ik heb een 1979 4x12 cab gehad met de originele en ze klonken lekker warm, smooth en vooral DIK. Toch ook vrij gebalanceerd. Dus: helemaal niets mis mee. Ze lenen zich vast perfect voor een 1x12, ik heb in ieder geval een hoop Dumble (kloon) gebruikers gezien met een 1x12 kastje met zo'n speaker erin en dat klonk alles behalve verkeerd.

sjaak1990
12 september 2009, 16:36
Verschil heb ik niet zelf ervaren, een oude zou idd soepeler zijn zoals gezegd wordt, maar een nieuwe wordt natuurlijk ook soepeler. Ik denk dat er ook veel mensen bij voorbaat denken dat een oude beter is.
Het is geen metal speaker maar wel fantastisch van clean tot hard rock en ook wel metal scheur (met niet teveel gain) maar palm mutes, tja daar zijn ze niet erg geschikt voor.
Vind het zelf geweldige speakers, ik vind dat je er sowieso geen miskoop aan kan doen.

Chris Winsemius
12 september 2009, 17:42
Van de oude 65 Watters, net als trouwens vele andere Celestions, zijn redelijk wat verschillende versies geweest.

Zelf vind ik de Heritage 65 Watters wat sneller ingespeeld dan bijvoorbeeld de ABs of H30s. Een aantal oude 65 Watters hebben subtiel ietsje meer hoog dan de ingespeelde Heritage 65s. Ik vind de 65 Watters ook heerlijk klinken in (Fender) combo's.

Na de M25 ging Marshall over op de 65 Watter in het algemeen, er is nog even 'n periode geweest met M70s voordat de T75s kwamen.

NB! De 65 Watter heeft 'n beduidend lager (en hoorbaar) rendement dan de V30 dus bij het mixen van deze types kan/zal de V30 snel overheersen.

Lexvandoef
12 september 2009, 18:13
Zelf vind ik de Heritage 65 Watters wat sneller ingespeeld dan bijvoorbeeld de ABs of H30s. Een aantal oude 65 Watters hebben subtiel ietsje meer hoog dan de ingespeelde Heritage 65s. Ik vind de 65 Watters ook heerlijk klinken in (Fender) combo's.

Ik heb zelf een setje oude en een setje nieuwe heritage 65's. Ik vind mijn ouder inderdaad wat meer hoog hebben en iets minder lomp dan de heritages in een 2x12.

Ik heb nu echter 1 van de '65 heritage speakers in een 1x12 zitten en die klinkt daar ook erg lekker in, minder heavy en meer hoog dan in mijn 2x12. Goeie speakers, vind ik zelf.

Ik gebruik die 1x12 met een Fender Champ II head en een JMP 2203, matched goed met zowel de Fender als de Marshall, ik vind ze beide een beetje veel hoog hebben, en dat 'temmen' deze speakers mooi. Het komt er wat gebalanceerder uit zo.

sjaak1990
12 september 2009, 20:35
NB! De 65 Watter heeft 'n beduidend lager (en hoorbaar) rendement dan de V30 dus bij het mixen van deze types kan/zal de V30 snel overheersen.

Niet vergeten idd! Eerste waar ik altijd naar zou kijken vandaar niet genoemd maar wel erg belangrijk!