PDA

View Full Version : warm distortion pedaal



meneerdevries
10 augustus 2009, 23:15
heeft iemand een idee naar welk pedaal ik zou moeten kijken?
dit is wat ik zoek:

warm van klank

tussen de 50 en 150 euro

toch redelijk wat gain zodat er stevige muziek mee gespeeld kan worden denk aan metal en dat soort muziek.

alvast bedankt.

Fuhgawz
10 augustus 2009, 23:27
Dag meneer devries! Kun je wat specifieker aangeven wat je wilt? Als ik aan 'warm' denk dan denk ik eigenlijk niet aan metal. Verre van zelfs! Daarbij zijn er veel verschillende soorten metal. Maar van Pantera tot aan Nile is het mijns inziens niet bepaald 'warm' te noemen.

Heb je niet iets van een voorbeeld van een gitaarsound die je vet vindt? Misschien van een band die je goed vindt waarvan je een clip op YouTube kunt vinden of iets in die richting?

Daarbij is het ook handig te vermelden waar je nog meer over speelt? Je gitaar en versterker hebben natuurlijk ook invloed op hoe goed een bepaald pedaal werkt voor een bepaalde sound.

Dirk_Hendrik
11 augustus 2009, 00:35
Definieer "warm". Deze term is zo vreselijk subjectief dat het voor een ander niet te doen is om daar een oordeel aan te knopen.

Nielsje
11 augustus 2009, 01:45
Ik zou er eentje nemen met een buis erin.
Heb je wel eens zo'n ding vastgepakt als 'ie aanstaat?

Best warm!

bagheera
11 augustus 2009, 09:43
Ik zou eens gaan kijken naar het blackstar HT pedaal assortiment.
Ik vond die toch wel warm, aan de dure kant maar misschien 2de hands.
Met name de DIST - DISTX - DUAL zijn denk ik wel geschikt voor jou

belfrink
11 augustus 2009, 10:02
Satchurator

EuroCinema
11 augustus 2009, 10:49
Definieer "warm". Deze term is zo vreselijk subjectief dat het voor een ander niet te doen is om daar een oordeel aan te knopen.

Warm betekent op gitaarfora dat er niet te veel hoog in zit met de toonknop op 12 uur. Op een RAT of een DS-1 moet je de toonknop wat terug draaien als het het pedaaltje uit de doos haalt. Die pedalen klinken dus niet warm. Je kunt dat oplossen door een heel oude Japanse versie van zo'n pedaal te kopen of door hem te modden. De toonknop terugdraaien is geen optie. Ook klinken true bypass pedalen warmer want daar zit geen buffer in en buffers klinken schel en plastic-achtig. :ok:

Serieus: Maxon Sonic Distortion, gaat van overdrive naar dikke scheur en behoudt veel karakter.

Rewind
11 augustus 2009, 11:04
Ik hou ook van een wat warmer drive geluid, en ik gebruik voor high gain een H&K Tubefactor of een H&K Warpfactor, eerste klinkt warmer, tweede klinkt meer metal, vaak combineer ik ze ook.

Staon
11 augustus 2009, 11:05
Een Satchurator is een goeie optie, echter gaat die niet laag qua gain. Probeer 's een VisualSound Son of Hyde, warmste distortion around imo.

Dirk_Hendrik
11 augustus 2009, 11:21
Warm betekent op gitaarfora dat er niet te veel hoog in zit met de toonknop op 12 uur. Op een RAT of een DS-1 moet je de toonknop wat terug draaien als het het pedaaltje uit de doos haalt. Die pedalen klinken dus niet warm. Je kunt dat oplossen door een heel oude Japanse versie van zo'n pedaal te kopen of door hem te modden. De toonknop terugdraaien is geen optie. Ook klinken true bypass pedalen warmer want daar zit geen buffer in en buffers klinken schel en plastic-achtig. :ok:

Serieus: Maxon Sonic Distortion, gaat van overdrive naar dikke scheur en behoudt veel karakter.


Bedankt voor de uitleg. Ik weet het. Mijn punt is echter dat "warm" een subjectief begrip is. Zo kan ik persoonlijk niet plaatsen dat iemand een sonic distortion ooit als "warm" zou benoemen.
Daarnaast is een buffer niets anders dan een 1 keer versterker. Een goede buffer "klinkt" dus niet. Daarmee is stellen dat buffers schel en plastic-achtig klinken te generaliserend. Wat een buffer wel doet is zo weinig load aan je gitaarelement geven dat het hoog ineens beter doorkomt. Dat kan als "schel" worden afgedaan. Probleem is dat wanneer je dat gaat afvangen (voor die "warme" klank) je onmiddelijk in het "buffers geven tonesuk" gebied komt.


Verder hebben mensen het ook over een "warme" chorus, phaser of delay. Over het algemeen is warm iets dat meer met de leeftijd van het brok apparatuur te maken lijkt te hebben, zeker als het gaat om verkoop. Hoe ouder hoe warmer en altijd beter dan iets hedendaags.

rocker_71
11 augustus 2009, 11:33
MI Audio cruchbox is ook lekker.
Zit ook een interne trimmer in om de toon bij te stellen (warmer te maken ;))

j3r03n
11 augustus 2009, 11:41
Probeer 's een VisualSound Son of Hyde, warmste distortion around imo.

+1!

Son Of Hyde of de Jekyll & Hyde en dan op de blunt-stand. Genoeg gain voor Metal maar toch "warm."

Nielsje
11 augustus 2009, 12:05
MI Audio cruchbox is ook lekker.
Zit ook een interne trimmer in om de toon bij te stellen (warmer te maken ;))

Sorry, mar ik vind de crunchbox alles behalve 'warm'...

HaroldA
11 augustus 2009, 12:25
De enige warme overdrive die tot nu toe aan mijn wensen voldoet zijn mijn Diamond Drive en Diamond J-Drive MK3 pedaaltjes, maar dat zijn meer warme tubescreamers (met een 'warmth' ipv 'tone'-knop).

Maar dit zijn wel overdrive pedaaltjes die ik gebruik om m'n Marshalls te pushen en geen standalone distortions...

Eezz
11 augustus 2009, 12:57
Sorry, mar ik vind de crunchbox alles behalve 'warm'...

Ik vind de crunchbox wel warm, want veel mid en niet per se veel hoog :)

EuroCinema
11 augustus 2009, 13:07
Bedankt voor de uitleg. Ik weet het. Mijn punt is echter dat "warm" een subjectief begrip is. Zo kan ik persoonlijk niet plaatsen dat iemand een sonic distortion ooit als "warm" zou benoemen.
Daarnaast is een buffer niets anders dan een 1 keer versterker. Een goede buffer "klinkt" dus niet. Daarmee is stellen dat buffers schel en plastic-achtig klinken te generaliserend. Wat een buffer wel doet is zo weinig load aan je gitaarelement geven dat het hoog ineens beter doorkomt. Dat kan als "schel" worden afgedaan. Probleem is dat wanneer je dat gaat afvangen (voor die "warme" klank) je onmiddelijk in het "buffers geven tonesuk" gebied komt.


Verder hebben mensen het ook over een "warme" chorus, phaser of delay. Over het algemeen is warm iets dat meer met de leeftijd van het brok apparatuur te maken lijkt te hebben, zeker als het gaat om verkoop. Hoe ouder hoe warmer en altijd beter dan iets hedendaags.

Ehmm D_H... blijkbaar had ik het sarcasme er niet dik genoeg op gelegd :soinnocent: