PDA

View Full Version : MIDI messages sturen vanuit de computer



Liquid_Metal
10 augustus 2009, 11:57
Ik heb al wat zitten zoeken, maar niet gevonden wat ik zoek.
Is het mogelijk om met de PC MIDI PC's en CC's uit te sturen, zodat ik mijn Ground Control Pro kan aansturen.
Ik speel vaak gitaar terwijl ik achter de PC zit en dat zou enorm handig zijn.
Ik maak gebruik van een Logitech G11 keyboard (zie onder) en aan de linkerkant zitten 18 G-toetsen. Daar kun je (text-based) macro's op zetten. Is het mogelijk daar PC's en CC's mee naar mijn GCP te sturen? Dat zou briljant zijn!

http://www.pcgeleen.nl/images/G11kbd.jpg

hole
10 augustus 2009, 14:16
??????????
(http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118212)

Edit: beter lezen Mark...hwmmzz.

Ja dat zou wel cool zijn, en dat moet ook absoluut mogelijk zijn. Alleen...is die software al ontwikkeld? Toch lijkt het me niet al te moelijk voor iemand met een beetje programeerskills.

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 14:24
Ik kan me niet voorstellen dat er niet al van dat soort software bestaat. MIDI is al zó oud en het is volledig in windows geïntegreerd. Het verbaast me serieus dat er in Windows zelf niet zoiets bestaat. Je kunt toch ook een keyboard gebruiken :S.

hole
10 augustus 2009, 14:38
Dit? (http://setosai.s262.xrea.com/f.ctrl/)

kan het filmpje niet kijken hier op het werk, dus het zou ook zomaar niks kunnen zijn.

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 14:40
Die had ik ook gevonden, maar da's te 'hip'. Dat ding stuurt de CC's door die in het vak staan. En die CC's moet je dan eerst toewijzen. hoe dat werkt snap ik niet helemaal uit het filmpje. Volgens mij moet m'n floorboard dan aan de MIDI in van m'n computer hangen.

Liquid_Metal
12 augustus 2009, 21:06
Ik vond het een beetje zonde om hier een nieuw topic voor aan te maken, maar ik heb een vraagje omtrend het eventueel uitbreiden van mijn floorboard, als ik een nieuwe preamp zou kopen die verschillende kanalen heeft.
Het idee was om naast het huidige floorboard (de GCP) een klein bordje neer te leggen. Ik ga er voor het gemak even van uit dat ik de Mesa Boogie Quad aanschaf. Die heeft 4 kanalen en 2 equalizers, allemaal te schakelen met relays, dus daar moet een switcher voor komen (bijvoorbeeld de Engl Z-11).
Ideaal zou zijn als dit nieuwe bordje 4 knoppen heeft om kanalen te schakelen, waarna het lampje van het desbetreffende kanaal blijft branden (zoals bv de FCB1010 ook al kan). En twee extra knoppen om de EQ's aan te zetten, die dus blijven branden als de EQ's aanstaan.
Omdat ik de 'grote' patches schakel met de GCP zou dit bord mee moeten veranderen met de GCP, dus een MIDI In moeten hebben. En de changes van de GCP doorgeven aan de Z-11/G-Major, maar zelf ook changes moeten doorgeven: MIDI Out/Through.
Ik kan me zo voorstellen dat zo'n bord, als het al bestaat, flink wat gaat kosten, en omdat ik niet echt geld over heb voor zoiets (wat eigenlijk alleen maar luxe is) zou ik de EQ's wss ook wel vanuit de GCP kunnen schakelen. Het bordje heeft dan slechts 3 of 4 PC switches nodig (ik denk dat ik het 't liefst met PC's doe). Bestaan er borden die dit kunnen en die ook midi pc's kunnen ontvangen en aan de hand daarvan veranderen? Het zou mijn setup leuk en flexibel maken.

En anders: is zoiets zelf te maken? Ik snap hoe MIDI werkt en ik kan programmeren, maar elektronica ontwerpen kan ik écht niet.