PDA

View Full Version : Open D5 stemming - snaren



The Miracle
10 augustus 2009, 11:42
Welke snaardiktes zouden jullie aanraden voor een open D5-stemming? (DADADD)

Bolder
10 augustus 2009, 18:04
0.10 en dan deze stemming gebruiken

DADAAD

Dweezman
10 augustus 2009, 18:06
en waar gebruik je dat voor?

The Miracle
11 augustus 2009, 08:59
Ik ken een aantal nummers waarin deze stemming wordt toegepast. (Waaronder Creed en Alter Bridge)

Het probleem zit hem in de g-snaar. Deze zal omhoog gestemd moeten worden naar een A. De snaar staat dan heel strak of hij zal breken. En als je hem omlaag draait dan struikel je bijna over de g snaar omdat hij zo los hangt.

Welke dikte zou je dus het beste kunnen gebruiken voor de g-snaar?

EmgMaster
11 augustus 2009, 09:17
Ik heb deze stemming wel eens gebruikt, inderdaad ook voor een beetje creed en AB.
Gewoon met een standaard 010 setje gedaan, wil prima. Probeer het eerst eens zou ik zeggen. Als het te strak is probeer het dan eens met een b-snaar die je over hebt.

FruscianteFan
11 augustus 2009, 12:18
Ik ken een aantal nummers waarin deze stemming wordt toegepast. (Waaronder Creed en Alter Bridge)

Het probleem zit hem in de g-snaar. Deze zal omhoog gestemd moeten worden naar een A. De snaar staat dan heel strak of hij zal breken. En als je hem omlaag draait dan struikel je bijna over de g snaar omdat hij zo los hangt.

Welke dikte zou je dus het beste kunnen gebruiken voor de g-snaar?Valt echt wel mee.

Ik heb een paar keer een gitaar in DADADD gezet. C#G#C#G#C#C# doe ik vaker, voor wat Silverchair. En als ik dan een paar nummers wil spelen in drop-D, is het ook wel grappig om de gitaar in DADADD te zetten. Ik speel op .012-.052, met .019 als G-snaar. Ok, in A gestemd staat dat best strak, maar het breekt niet.

Bij een setje .009 is de G-snaar een .016. Dat is even dik als de B-snaar van mijn setje .016.

Kortom: zowel bij een setje .009 als bij een setje .012 kan de G-snaar makkelijk naar A gestemd worden. Met de B-snaar, die je ook hoger wilt stemmen, heb je ook geen problemen. .016 trekt dat, en bijna alles wat dunner is wordt regelmatig als E-snaar gebruikt, dan moet D zeker kunnen.

Dus als je een standaardsetje wilt, geen probleem. Als je de gitaar permanent in DADADD wilt stemmen, is het misschien aan te raden om zelf een setje samen te stellen. Al vind ik het zelf grappig om twee verschillende diktes hetzelfde te stemmen, dan kun je goed vergelijken wat je mooier vindt klinken.

The Miracle
12 augustus 2009, 08:34
Valt echt wel mee.

Ik heb een paar keer een gitaar in DADADD gezet. C#G#C#G#C#C# doe ik vaker, voor wat Silverchair. En als ik dan een paar nummers wil spelen in drop-D, is het ook wel grappig om de gitaar in DADADD te zetten. Ik speel op .012-.052, met .019 als G-snaar. Ok, in A gestemd staat dat best strak, maar het breekt niet.

Bij een setje .009 is de G-snaar een .016. Dat is even dik als de B-snaar van mijn setje .016.

Kortom: zowel bij een setje .009 als bij een setje .012 kan de G-snaar makkelijk naar A gestemd worden. Met de B-snaar, die je ook hoger wilt stemmen, heb je ook geen problemen. .016 trekt dat, en bijna alles wat dunner is wordt regelmatig als E-snaar gebruikt, dan moet D zeker kunnen.

Dus als je een standaardsetje wilt, geen probleem. Als je de gitaar permanent in DADADD wilt stemmen, is het misschien aan te raden om zelf een setje samen te stellen. Al vind ik het zelf grappig om twee verschillende diktes hetzelfde te stemmen, dan kun je goed vergelijken wat je mooier vindt klinken.

Ik heb de G-snaar wel vaker geprobeerd naar een A te stemmen. Dit liep niet altijd helemaal goed af. En als het dan al wel lukte speelde het gewoon niet lekker. Ik ga dus proberen om een B-snaar te gebruiken.

Het idee om twee verschillende diktes hetzelfde te stemmen vind ik goed idee. Hiermee klinken de tonen weer net iets anders.
Bedankt voor het goede idee :ok:

FruscianteFan
12 augustus 2009, 10:51
Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vraag me wel af hoe het dan kan dat die G-snaar de A niet haalt. Zeker als je een beetje voorzichtig (langzaam) stemt.

The Miracle
12 augustus 2009, 11:20
Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vraag me wel af hoe het dan kan dat die G-snaar de A niet haalt. Zeker als je een beetje voorzichtig (langzaam) stemt.

Ik maak standaard gebruik van een 011 setje. Dit zou dus kunnen verklaren dat ik de A niet helemaal haal.

FruscianteFan
12 augustus 2009, 11:23
Ik gebruik standaard .012. Maar ik heb het dan weer niet geprobeerd op een gitaar met lange mensuur.