PDA

View Full Version : Barré met de middelvinger?



aaronstonebeat
10 augustus 2009, 03:35
Ik trip op het moment een beetje op het exploreren van verschillende technieken en ik merk dat ik hier ondanks mijn eigen afwijkingen vaak zinnige antwoorden krijg. :) 'Please bear with me'.

Ik realiseer me net dat ik barré's speel met wijsvinger, ringvinger en pink van de linkerhand; maar zelden of nooit met de middelvinger. Is dat niet vreemd? Is-ie te lang? Is het ongebruikelijk? Ik kan me van de muziekschool niet herinneren dat er maar één barré met de middelvinger werd gespeeld.

Spelen ethische bezwaren een rol? Clapton steekt toch ook ook nog steeds en de hele tijd z'n middelvinger naar ons op? :D Alhoewel ik niet weet of hij er ooit een barreetje mee speelt.

Of is er een anatomische beperking? Het lijkt me toch de sterkste klauw?

terrasbeest
10 augustus 2009, 07:43
http://www.youtube.com/watch?v=-iJ7bs4mTUY
:ok:

-=JEROEN=-
10 augustus 2009, 10:08
Waarom die knakker nooit andersom is gaan spelen is mij nog steeds een raadsel.

Rutger
10 augustus 2009, 11:07
Als de techniek voor jou goed werkt gewoon houden zo. Het grote voordeel is dat je een vinger overhoud waarmee je iets anders kunt doen. Bijvoorbeeld een basnoot pakken in aanloop naar het volgende akkoord.

Het nadeel van je vinger platleggen is vaak, dat je de hoge e-snaar dempt. Maar t is ook maar net of je die wel wilt horen.

Je kunt ook beide technieken oefenen, dat maakt je lekker divers :)

aaronstonebeat
10 augustus 2009, 12:17
Verdomd, Django Reinhardt, dat ik niet aan hem heb gedacht.

't Is eigenlijk niet zo dat ik het ervaar als een technische beperking; het viel me plots gewoon op.

terrasbeest
10 augustus 2009, 12:21
Verdomd, Django Reinhardt, dat ik niet aan hem heb gedacht.



Don't try this at home.....

aaronstonebeat
10 augustus 2009, 12:26
Don't try this at home.....

Nee, liever niet :seriousf:
Ik heb er wel diepe bewondering voor dat hij ondanks die gruwelijke handicap zo heeft leren spelen.

terrasbeest
10 augustus 2009, 13:13
Nee, liever niet :seriousf:
Ik heb er wel diepe bewondering voor dat hij ondanks die gruwelijke handicap zo heeft leren spelen.

OT.Op Google video ( dacht ik ) kan je een documentaire vinden ( ong 1 uur ) waarin het verhaal van Django wordt gedaan. Het is wel in het frans, niet iedereen zal er wat aan hebben...

Daarin wordt die episode van z'n leven toeglicht : het moet een oer-sterke kerel zijn geweest. Toch is ie op z'n 44ste al gestorven.
Heeft wel geleefd in een fascinerende periode ( zaterdag levensverhaal van Edith Piaf gezien op NL?? ). Het moet een ontzettend boeiend en creatief tijdperk zijn geweest, en niet enkel op muzikaal vlak trouwens.