PDA

View Full Version : Nieuwe Humbuckers...



Nielus
10 augustus 2009, 00:00
Hoi!

Ik ben op zoek naar nieuwe humbuckers voor m'n epiphone Les Paul. Ik zal er weliswaar voornamelijk jaren-'90-punk-pop mee spelen, maar ik ben absoluut niet op zoek naar het schelle 'ibanez-geluid' waar je dan misschien denkt. Ik wil iets warmers; het 'klassieke Les Paul-geluid' staat me wel aan (ook wel handig natuurlijk, als je op een Les Paul speelt).

Echter, die Epiphone humbuckers...afijn, daar zijn ook hier al genoeg topics aan gewijd, zie ik na gebruik van de zoekfunctie. Ik zie ook dat er al meer topics over geopend zijn in de loop van de tijd, maarja joh; ik zie ook door de bomen het bos niet meer. Jullie suggesties van waar ik eens naar zou kunnen kijken?

geert1976
10 augustus 2009, 00:04
probeer een setje Gibson humbuckers te scoren, die worden her en der wel te koop aangeboden, of dimarzio's

EGH
10 augustus 2009, 00:40
Of kijk anders even op de site van Seymour Duncan, kan je meteen luisteren hoe ze klinken ( misschien wel handig ;) )

geert1976
10 augustus 2009, 00:44
Of kijk anders even op de site van Seymour Duncan, kan je meteen luisteren hoe ze klinken ( misschien wel handig ;) )

die optie heeft de Dimarzio site ook;)

Orgasmocaster
10 augustus 2009, 03:26
voor het klassieke lp geluid, en dan beter:
de Texas/BBQ set van rio grande!!

Ezyduck
10 augustus 2009, 10:38
Ik heb in mijn epi Gibson '57ers gezet en dat bevalt erg goed. Clean is het wat modderig. Een ander idee is Duesenberg. De crunchbucker zit in mijn Hamer Vector (brug) en dat levert een bijtend niet schel geluid met oversturing en een bijna akoestisch clean. Die dues klinkt "vintage" Zeer tevreden over en is weer eens wat anders.

Fuhgawz
10 augustus 2009, 10:54
Drie vragen doemen dan in mij op:
1) Wat bevalt je precies niet aan je Epi humbuckers / wat wil je eraan verbeteren? Meer gain / bas / helderheid / etc. Heb je een voorbeeld van het geluid dat je wilt bereiken?
2) Hoeveel geld wil je aan je setje kwijt zijn? Ook handig om te weten: moet dit bedrag inclusief inbouwkosten zijn door een gitaarwinkel of doe je het zelf? Wil je persé nieuw of kan het ook tweedehands?
3) Over wat voor versterker speel je?

Nielus
10 augustus 2009, 14:05
Alvast dank allemaal!


Drie vragen doemen dan in mij op:
1) Wat bevalt je precies niet aan je Epi humbuckers / wat wil je eraan verbeteren? Meer gain / bas / helderheid / etc. Heb je een voorbeeld van het geluid dat je wilt bereiken?
2) Hoeveel geld wil je aan je setje kwijt zijn? Ook handig om te weten: moet dit bedrag inclusief inbouwkosten zijn door een gitaarwinkel of doe je het zelf? Wil je persé nieuw of kan het ook tweedehands?
3) Over wat voor versterker speel je?

Aber naturlich!

Het geluid heeft niet genoeg ballen naar mijn mening; ik moet de gain echt helemaal open zetten om er iets van te maken. Ik wil wel de ballen, maar niet het schelle. Hel moet wel warm zijn. Zo wil ik bijvoorbeeld m'n palm-mutes ook wel eens goed laten klinken zonder de gain helemaal open te hoeven zetten (palm mutes á la blink-182). Tremelo picking en palm mutes tegelijk (weet ik veel hoe je het noemt, wat die metalgasten altijd doen) is helemaal drama.

Van het cleane geluid (of wat daarvoor moet doorgaan) krijg je ronduit tranen in je ogen (alhoewel ik niet uitsluit dat dat 'm ergens anders in zit); klinkt alsof het uit een 20W versterkertje uit een starterset van 120,- komt. Het is ook totaal niet helder.

Wat de versterker betreft: ik speel al geruimte tijd over een Peavy Valve King (100W buizen), met verschillende gitaren (hoewel dit wel bij uitstrek m'n meest gebruikte is) dus ik heb een aardig idee van in hoeverre ik daar wat uit kan halen.

Kellet
10 augustus 2009, 15:16
Oh!

Koop dan de Seymour Duncan Custom 5 (type nummer SH-14) voor in de brugpositie.

Ik weet niet precies wat je eisen zijn voor de neck humbucker, maar de Seymour Duncan '59 Model (SH-1) of de Seymour Duncan Jazz Model (SH-2) zullen het wel goed doen icm de Custom 5.

Nielus
10 augustus 2009, 15:37
Ik gebruik 90% van de tijd beide elementen...ik weet niet of dat nog iets uitmaakt?

Over het budget: voor max. ±100,- per humbucker kan ik wel iets redelijks vinden hoop ik.

Kellet
10 augustus 2009, 15:57
Ik gebruik 90% van de tijd beide elementen...ik weet niet of dat nog iets uitmaakt?


Denk dat de combinatie van Seymour Duncan Custom 5 en de Seymour Duncan Jazz dan een goede is, aangezien de Jazz iets meer treble heeft.



Over het budget: voor max. ±100,- per humbucker kan ik wel iets redelijks vinden hoop ik.

De Custom 5 en Jazz zijn €89,- per stuk nieuw, dus €178,- voor de set.

lcvanderhelm
10 augustus 2009, 20:29
Als je 90% van de tijd op 2 elementen tegelijk speelt,ben je ook 90% van de tijd de helft van je ballen kwijt[2 elementen parallel].Je kan dan beter 1 element tegelijk gebruiken en alleen bij funk achtige slagjes beiden tesamen.

arcane
10 augustus 2009, 20:35
+1 (en tien tekens)

Nielus
12 augustus 2009, 21:01
Tja, het zal. Maar de rede dat ik nu beide elementen gebruik is dat ik dat schelle geluid wil vermijden. Als ik iets vind dat mij met 1 element een vet geluid geeft: graag! Scheelt me ook weer de helft van het geld als ik één element vervang :p. Ik wil gewoon genoeg ballen en toch genoeg warmte en bas. Welke elementen ik daarvoor gebruik laat me verder koud. Als het maar werkt!


Denk dat de combinatie van Seymour Duncan Custom 5 en de Seymour Duncan Jazz dan een goede is, aangezien de Jazz iets meer treble heeft.

De Custom 5 en Jazz zijn €89,- per stuk nieuw, dus €178,- voor de set.
Kan je daar ook van die chrome kappies overheen zetten? Het oog wil ook wat :p.

PS
Wat is een redelijke prijs voor het inbouwen van die dingen?

Gothra
12 augustus 2009, 23:14
ik heb zelf de elementen in mijn epi lp vervangen voor de sh-4 in de bridge en '59 in de neck. Klinkt erg goed! '59 voor clean is heel er mooi

Nielus
13 augustus 2009, 00:55
Aan die SH-4 zit ik inderdaad ook te denken. De SH-14 Custom 5 vind ik eerlijk gezegd iets teveel van het goede. Heeft iemand toevallig ervaring met de SH-5?

PS
Wat is een redelijke prijs voor het inbouwen van die dingen?