PDA

View Full Version : Twin Reverb breekt snel op!?



pjotr
9 augustus 2009, 23:26
Hallo allen,
Ik heb vandaag m'n TRS eens opengedraaid in de oefenruimte. Het is een silverface uit '76. Gespeeld met een Ibanez ES-335 kloon. Met de master volume op 10 (in mijn ogen het beste) breekt hij al op wanneer het kanaal volume op 5 staat. Is dit normaal? Hij is pas helemaal nagekeken en er zitten nieuwe buizen in. Ik dacht dat ie eeuwig clean zou klinken. Ik neem dinsdag m'n Strat mee, eens kijken of het veel uit maakt met single coils.

Rinze
9 augustus 2009, 23:31
Ik vermoed dat ie dan allang boven zijn 100 watt zit. Met humbuckers lijkt het mij heel normaal dat ie dan vervormt. Ik heb zelf een 135 watt Dual Showman gehad, die ging op een gegeven moment ook wel vervormen hoor.

Maar tenzij er iets met die Twin van jou mis zal het ook niet fijn geweest zijn in die ruimte waar je dat ding zo hard dhad staan, of wel? Die DS en de Silverface Twins die ik heb meegemaakt gingen namelijk allemaal ontzettend hard en dan stonden ze lang zo ver niet open :dontgeti:

pjotr
9 augustus 2009, 23:39
Hij ging wel retehard, maar om nou te zeggen tot bloedende oren toe? Dat ook weer niet. Toegegeven, met een optreden zal hij niet zo hard staan maar ik stond er toch een beetje van te kijken.

Joey Handsome
9 augustus 2009, 23:49
Lijkt me ook heel normaal. 5 is wel behoorlijk hard al op een Twin. Bij standje 3 gaat ie al oorverdovend, terwijl het volume pas vanaf 2 begint... :dontgeti:

Comfortably Daniel
10 augustus 2009, 08:40
hmm...vind 't wel een beetje vreemd dat ie bij 5 al begint te vervormen. Dat was bij mijn silverface in elk geval niet zo. En 5 is toch echt al snoeihard...zeker in een oefenruimte :dontgeti:

nico verduin
10 augustus 2009, 09:28
't is maar net hoeveel signaal er op de input zit. Deze wordt eerst versterkt (1e trap), daarna volgt de volume regelaar. Standje 5 zegt dus helemaal niets.

Little Jay
10 augustus 2009, 10:03
Hoe hoog is de output van je humbuckers? Prik eens in de low input in, blijft 'ie vast veel langer clean.

pjotr
10 augustus 2009, 11:06
Welke is de low input? Ik zit nu altijd in de linker jack van het reverb/vibrato kanaal.
De output van de humbuckers meten, daar heb ik geen apparatuur (lees kennis) voor. Maar ik ga sowieso nog met een Strat erover spelen, ik zal dan ook het rechter kanaal eens proberen.

Rutger
10 augustus 2009, 11:10
Humbuckers hebben meestal een hogere output en oversturen een buis meestal een stuk sneller, dus even je strat erbij pakken en vergelijken.

Als je amp recent is nagekeken zal er niet gauw iets verkeerd zijn aan je amp, t klinkt op zich ook niet zorgelijk. Je kunt nog altijd andere pre-amp buizen proberen (AY7, AT7), die oversturen minder snel maar geven ook weer een iets ander geluid.

Little Jay
10 augustus 2009, 11:45
De rechter is de low input! (nr 2)

Aca Ilic
10 augustus 2009, 12:12
Ligt er ook natuurlijk aan wat ze voor nieuwe voorvesrterker en eindversterker buizen daar in hebben gepropt

nico verduin
10 augustus 2009, 12:52
Je kunt nog altijd andere pre-amp buizen proberen (AY7, AT7), die oversturen minder snel maar geven ook weer een iets ander geluid.Ik zou dit in eerste instantie zien als symptoom bestrijding.
Het zou kunnen dat een van de anode weerstanden teveel is verlopen(stel 150k ipv. 100k). Met de Kool komposiet weerstanden die er in zitten zou dit best het geval kunnen zijn. Gevolg is dat de versterking wat hoger wordt. En als dit in het begin van de keten plaatsvindt, dan is de impact vrij groot op de rest van de versterker. Ik weet niet wanneer hij voor het laatst geserviced is? En of dit mee genomen is, is mij niet duidelijk. En evt. versleten buizen kan ook nog.

cluseau
10 augustus 2009, 14:42
In mijn beleving is de enige manier meten. Scoopje erop en vervorming in de gaten houden. Bij maximale uitsturing toptop waarde meten en vermogen uitrekenen. Inderdaad is de stand van je pots nietszeggend. Je uitgangssignaal is immers direct afhankelijk van het ingangssignaal.

pjotr
10 augustus 2009, 23:12
Als met een scoopje een apparaat bedoeld wordt die bepaalde golven/lijnen weergeeft, dat is gedaan. Hij zou tot 80 watt clean zijn. De nieuwe buizen die er in zitten zijn allen van Tung-Sol op 2 na, dat zijn NOS Phillips buisjes (complete vervangingset van Tonefactory voor een leuke prijs dacht ik).

sebastiaan88
10 augustus 2009, 23:43
Kheb t niet allemaal gelezen, maar is het niet zo dat ze vroeger nogaleens het geintje uithaalde met een soort van e-macht volumeinstelling. Dus dat wanneer je in bijv de eerste 4 cijfers vrij veel volume verschil merkt maar zodra je hoger komt het verschil in volume steeds kleiner word (dus dat 5 al vrijwel voluit is)

Daarnaast, als je nieuwe buizen hebt laten zetten en hij is redelijk hot gebiased zaldie ook wel eerder oversturen lijkt me.

Grts en hoop dat je wat aan mn inbreng hebt, mocht ik doordat ik niet alles heb gelezen nu onzin lullen zie dit dan als niet geplaatst:P

Groetuh!

nico verduin
11 augustus 2009, 07:26
Als met een scoopje een apparaat bedoeld wordt die bepaalde golven/lijnen weergeeft, dat is gedaan. Hij zou tot 80 watt clean zijn. De nieuwe buizen die er in zitten zijn allen van Tung-Sol op 2 na, dat zijn NOS Phillips buisjes (complete vervangingset van Tonefactory voor een leuke prijs dacht ik).Door de scope te gebruiken in het signaalpad zelf, kun je zien waar het opbreken plaatsvindt. 80W is wat aan de lage kant voor een SF. De meeste die ik onder handen heb gehad zaten over het algemeen boven de 100W clean. Door met een scope elke trap te meten, kun je zien waar de vervorming ontstaat.

pjotr
7 september 2009, 21:43
Excuses voor de, misschien onnodige, bump maar ik wilde toch nog even melden dat het probleem de wereld uit is. Niet dat jullie denken dat ik er niets mee gedaan heb en jullie moeite om te reageren voor niets is geweest. Ik heb beide gitaren (ES-335, Strat) in de rechter inputjack gedaan en inderdaad, een stuk minder volume waardoor de versterker langer clean blijft. Met de Stratocaster zelfs bijna tot het eind! Dit ging toch wel hard hoor, lekker! Bedankt voor de reacties.