PDA

View Full Version : Ohm, Powersoak en Cabinet



Frusciante
30 maart 2003, 15:42
vraagje,
indien ik mijn top op 16 ohm schakel, mijn powersoak op 8 en mijn cabinet alleen op 16 ohm geschakeld kan worden dan heeft dit toch geen nadelige gevolgen voor mijn eindtrafo?
het lijkt mij, om problemen te voorkomen, dat de speakerload groter of gelijk moet zijn aan het aantal output ohm's van je top.

en nog een laatste vraag.
indien je top op 16 ohm staat afgesteld en je cabinet op stereo (dus 8 ohm) is er dan een serieuze mogelijkheid van beschadiging van je eindtrafo of worden er bij deze instelling 2 speakers niet aangestuurd om dit probleem te verkomen.

alvast bedankt voor de info.

mathe
30 maart 2003, 19:20
Op 2003-03-30 15:42, schreef Frusciante:
vraagje,
indien ik mijn top op 16 ohm schakel, mijn powersoak op 8 en mijn cabinet alleen op 16 ohm geschakeld kan worden dan heeft dit toch geen nadelige gevolgen voor mijn eindtrafo?

Kan wel nadelige gevolgen hebben. De belasting die de versterker ziet is lager dan de 16 Ohm die hij zou moeten zien.



indien je top op 16 ohm staat afgesteld en je cabinet op stereo (dus 8 ohm) is er dan een serieuze mogelijkheid van beschadiging van je eindtrafo of worden er bij deze instelling 2 speakers niet aangestuurd om dit probleem te verkomen.

Die mogelijkheid is er inderdaad. Wederom heb je een misaanpassing. Gewoon niet doen.

Marc

Duke
2 april 2003, 21:11
Niet doen, de weerstand voor je versterker is op deze manier veel te laag. Zo brand je je eindtrafo door, en da's nie lache