PDA

View Full Version : Brugzadeltjes



Gjalt
9 augustus 2009, 18:46
Omdat ik nou niet precies weet waar ik dit nou moest zetten.

Ik heb altijd mijn oude gitaar zelf afgesteld (een squier). gewoon de brugzadeltjes met een imbusje van 1.5 mm.

Nu heb ik al een tijd een fender stratocaster (60th anniversary) en aangezien daar nu dikkere snaren op liggen (0.10 ipv 0.09) is de actie enorm verhoogd, de gitaar heeft een zwevende tremolo, (vooral hoger op de hals) en wil ik deze dus verlagen door de brugzadels wat naar beneden te zetten.

maar nu gebruikt fender een kleinere imbus-maat voor de brugzadels, en laat ik nou bijna nergens fatsoenlijk sets kunnen vinden waar die imbusjes in zitten, bij de gitaar zelf zaten ze niet. Zijn deze eventueel bij fender te bestellen? (ik kon het niet op hun site vinden).

Plant
9 augustus 2009, 20:59
"aangezien daar nu dikkere snaren op liggen (0.10 ipv 0.09) is de actie enorm verhoogd"

Bij dikkere snaren kun je beter eerst beginnen de halskromming weer juist af te stellen, want de hals zal nu iets te hol staan.

"de gitaar heeft een zwevende tremolo"

Ook dat nog. Bij dikkere snaren gaat de brug meer omhoog / naar voren hellen, vandaar de hogere aktie. Bovendien is nu je oktaafzuiverheid om zeep.

Je zult de veren achterin moeten bijstellen of zelfs een veer erbij moeten plaatsen en opnieuw moeten afstellen.

aaronstonebeat
9 augustus 2009, 23:16
Fender zal vast en zeker een imperiale maat hebben voor die imbusjes. Probeer eens een goed gesorteerde ijzerwarenhandel daarvoor.

We hebben net elders een leuke discussie achter de rug over het afstellen van strat bruggen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125791