PDA

View Full Version : Koch Twintone cab uitbreiding.. wat te doen?



Herman
9 augustus 2009, 18:18
Hoi,

Ik ben in het bezit van een Koch Twintone van de eerste serie (met het nieuwe logo). Op zich ben ik tevreden over mijn versterker, maar het lijkt me te gek om er een cabinet onder te plempen voor wat meer kloten in je sound, de extra druk/aanwezigheid van een extra cab lijkt me erg fijn.

Met een 1x12 Koch combo zou het misschien voor de hand liggen om een Koch 1x12 cab er onder te gooien. Of toch een 2x12? (Lijkt me niet?).

En dit is waar ik graag wel wat over zou willen horen, gewoon een Koch er onder gooien? Of toch iets anders proberen? (De enige ervaring betreft cabs die ik heb is een 1x12 Epifani van m'n broer, baskast). En vooral waarom een bepaalde keuze.

Op het moment neig ik dus het meeste naar een Koch cab.
- Het ziet er het mooiste uit (matcht).
- Ik heb wel eens gehoord dat Koch qua sound het beste matcht met Koch, en niet zo goed andere cabs zou slikken.

Het vervelende is dat je Koch 1x12s erg weinig op marktplaats en dergelijken voorbij ziet komen, en ik wil het liefst toch wel een 2e hands cabinet.


Kom maar op met alle meningen, ervaringen enz!

Wicked Willy
9 augustus 2009, 18:47
Ik heb met exact dezelfde combi gespeeld.....Koch Twintone 1e serie (met oud logo dat dan weer wel en een V30 als ik me niet vergis) en een Koch 1x12 cab met een Jensen erin. Inderdaad meer ballen en punch......prima toevoeging aan je cab en goed handelbaar....

JohnLord
9 augustus 2009, 21:33
Als je tevreden bent, dan zou ik bij Koch en dezelfde speaker blijven, dus een TS112 gaan zoeken.

Herman
9 augustus 2009, 22:02
Je zegt dezelfde speaker. Nu zit er standaard in de Twintone dacht ik een Jensen, maar ik heb er een V30 in. Raad je dan aan een cab met dezelfde speaker te zoeken?

Baker
10 augustus 2009, 10:08
- Ik heb wel eens gehoord dat Koch qua sound het beste matcht met Koch, en niet zo goed andere cabs zou slikken.


Het is meer andersom. De Koch cabs met Jensens klinken prima onder een Koch, maar bij een andere amp werkt het niet echt. Ik spreek uit ervaring, onder mijn Marshall JVM klonk die Koch 2x12 niet lekker. En onder mijn 8008 valvestate al helemaal niet.

Maar, ik heb eens een 4x12 met greenbacks onder een Koch multitone gegooid, en dat klonk weer heerlijk!

Dus. Pin je niet vast op Koch. By the way, je hebt al geen tyische Koch kast, omdat jij er een V30 in heb zitten.

Je zou ook een Kool&Elfring 2x12 met V30's kunnen proberen. Ik noem maar iets. En als je het niet mooi vind dat er dan een 1x12 Koch combo bovenop staat, dan disconnect je de speaker toch gewoon en je de amp erachter? :D

Of je laat hem ombouwen naar een Topje. Kan ook, willen ze bij Koch in Amersfoort wel voor je doen...

Trouwens, als je er een 1x12 onder zet, heb je welliswaar 2x12, maar het is toch niet helemaal hetzelfde als een 2x12 closed cabinet hoor. Je hebt dan niet die druk van 1 grote kast, en bovendien is je combo nog steeds open.



Nou ja, zomaar wat suggesties.

Herman
10 augustus 2009, 10:43
Dat twee 1x12s niet gelijk staan aan een 2x12 dat had ik me inderdaad ook al gedacht. Maar ook een 1x12 haalt denk ik best wel al wat uit.

Maar hoe zit dat met 2x12s aan een 1x12 combo gooien.. ik geloof dat dat ook weer niet ideaal is? Ja, dan zou je misschien de speakerkabel van je combo eruit moeten trekken, zodat je dus in principe een head met een 2x12 kast hebt. Maar dat vind ik weer een beetje zonde van een combo.

Plus het mooie van een 1x12 of in elk geval een los cabinet + combo is dat ik m'n cab dan in de repetitie ruimte zou kunnen laten staan, en mijn combo alleen maar mee hoef te slepen. Met alleen een cab en een top zou ik die ook constant op mn kamer kwijt moeten en dat is in principe wel een klein nadeel.

Bedankt voor de info so far in elk geval! Ik heb er zeker wat aan! Laat de meningen maar komen! ;) Ik ben vooral benieuwd over hoe goed een combo werkt met een 2x12 eronder ipv een 1x12.

Baker
10 augustus 2009, 11:57
ik zeg: gewoon een 2x12 erbij. Hardstikke easy toch.

-In de oefenruimte / live disconnect je die 1x12 van je combo.
-Thuis gebruik je de interne combo speaker.

En zoniet, neem je toch gewoon een 1x12 met een V30 erin?
Hoeft niet eens Koch te zijn. Het effect zal wel minder zijn dan een 2x12 closed back, maar zoals je zelf al zegt, het haalt zeker wel iets uit.

-Wat ook nog kan is gewoon een standaard Koch 1x12 cab met Koch jensen speaker. Je hebt dan wel twee verschillende speakers, maar misschien klinkt het wel werelds. Ik zou zeggen, ampje mee, op naar Feedback (ofzo) en proberen maar!

muziekschuur
10 augustus 2009, 12:00
1x15 eronder.... Kun je 1x12 en 1x15 combineren of 1x15 of 1x12.

Wicked Willy
10 augustus 2009, 13:27
Zoals gezegd.....ook de combi met 2 verschillende speakers is erg te pruimen hoor.

nielsnielsniels
10 augustus 2009, 14:44
Als je meer druk/aanwezigheid zoals je zegt wilt, ben je met meer speakers beter uit. Ik vind de suggestie van een 1x15 ook goed, maar zoals je nu al een 1x12 hebt en je méér sound wilt zou ik niet voor een 1x12 kiezen die je nu al hebt. Misschien 210 maar dan verlies je wat bass.

en je hebt pm

Herman
11 augustus 2009, 11:19
Er is sowieso nog 1 ding wat me niet helemaal duidelijk is..

Als ik er een 2x12 onder zou gooien, waarom moet ik dan de speaker van m'n combo disconnecten? Nouja moet, moet.. Dat wordt volgens mij gezien als het meest voor de hand liggende en ziet eigenlijk ook nooit een set met 3 speakers, en daar zal vast een reden voor zijn.. kan iemand het me uitleggen?

En bedankt voor de reacties so far, dit helpt zeker! Meer reacties zijn ook nog altijd welkom..

JeroenSchaaf
11 augustus 2009, 11:23
Heb er niet veel verstand van, maar volgens mij als je 3 speaker gebruikt komt het niet uit qua Ohm.

Ik zou als ik jou was gaan kijken naar een 1x12 kastje van Koch! en die eventueel closed back maken? voor wat meer druk.

Wat is je budget?

Baker
11 augustus 2009, 12:52
Als ik er een 2x12 onder zou gooien, waarom moet ik dan de speaker van m'n combo disconnecten?

Het moet niet, maar zoals gezegd kom je waarschijnlijk met je ohmages niet helemaal uit. Het hoeft geen probleem te zijn, maar toch.

Bovendien, Het is gewoon een raar idee. 3 speakers. Het is niet symetrisch ofzo. Ik weet niet. maar je ziet wel, echt hele goede redenen zijn er niet.

Herman
12 augustus 2009, 14:42
Budget is ongeveer 400 euro. Het mág iets meer zijn, maar ik hoop toch wel ongeveer klaar te zijn voor dat geld, zeker als het een 1x12 wordt. Nogmaals, de voorkeur gaat uit naar 2e hands aangezien je daar gewoon meer krijgt voor je geld imo.

Herman
28 augustus 2009, 20:16
Bump!! Heeft iemand enig idee of een Koch kastje met celestion G12M-25 Greenbacks een beetje een goede combi is onder mijn Twintone combo? Zo een kast staat nu namelijk op marktplaats, alleen weet ik niet of dit voor mij de meest ideale speakers zijn. Kan iemand me enigzins uitleggen hoe deze speakers "klinken"?