PDA

View Full Version : UV-inkt op gitaar?



humbucky
9 augustus 2009, 18:01
Hey iedereen,

ik weet niet of hier al een discussie gestart is (ik ken niets af van forums...) maar ik wou toch volgende vragen stellen aan jullie, gitaarkenners.

Het zit namelijk zo, ik ben met mijn groepje bezig om voor ondersteunende sfeer te zorgen bij onze muziek met licht-en schaduweffecten om live te gebruiken.

Nu kwam ik onlangs op een idee waarvan ik nog totaal geen besef heb hoe dit uit te voeren zonder mijn gitaar te beschadigen.
Dus:

Ik had graag een tekening op mijn gitaar gehad (Epiphone Les Paul Standard Ebony) in UV-inkt, dus inkt die enkel oplicht als je er met een UV-lamp opschijnt (blacklight). Inkt heb ik al een beetje (van vroeger ergens), blacklight ook, maar hoe doe ik dit?
Liefst doe ik het zelf om kosten te drukken, maar als het teveel risico inhoud voor de gitaar, dan laat ik het wel doen.
Voor alle duidelijkheid, de inkt moet er permanent opzitten en het moet er in gewoon omstandigheden uitzien alsof er niets mee gebeurd is, maar enkel opschijnen wanneer er UV-licht opschijnt.

Hoe moet ik tewerk gaan? Waar moet ik op letten? Welke lak moet ik gebruiken. Is de inkt schadelijk voor mijn gitaar? enz.

alle hulp is welkom :-)

alvast bedankt,

cheers

Portel
11 augustus 2009, 23:44
Ik DENK, en ik heb er geen verstand van, dat je gewoon met de inkt op je gitaar kunt gaan tekenen. Op de laklaag.

Een papiertje gaat toch ook niet stuk als je erop tekent?

Rock Bottom
12 augustus 2009, 13:43
Als je de ink al hebt zou ik eerst( met lamp aan anders zie je niets) iets op een oud houten gelakt meubeltje proberen te tekenen, kun je zien of het pakt op een glad gelakte ondergrond.

Braindead
12 augustus 2009, 18:04
Toch nog 2 reacties.... Dit topic lijkt me toch wel een van de meest zeldzame op gitaarforum. "UV-inkt op gitaar"?

Anyway, wat ik denk ik zou doen is (voor de zekerheid) een stukje boekenkaft papier/folie kopen. Dat transparante zelfklevende. Er bestaat dan ook nog steeds een risico dat de lijm de lak aan tast maar dan kun je in ieder geval de folie
er eventueel afhalen als je tot bezinning gekomen bent. Ik ken namelijk niemand die permanente UV inkt op zijn gitaar wil hebben zitten. Dan knip je de folie in de vorm die je wilt bevlekken (waar gaat dit over :D) en dan de inkt erop pleuren.

Dat zou ik denk ik doen en het liefst op een niet al te dure gitaar mocht de lijm alsnog de lak aantasten.

snaarplukker
12 augustus 2009, 21:28
Schrijf je naam op de achterkant. Dan hebt je er wat aan als ie een keer gejat wordt.;)

humbucky
13 augustus 2009, 00:24
Toch nog 2 reacties.... Dit topic lijkt me toch wel een van de meest zeldzame op gitaarforum. "UV-inkt op gitaar"?

Anyway, wat ik denk ik zou doen is (voor de zekerheid) een stukje boekenkaft papier/folie kopen. Dat transparante zelfklevende. Er bestaat dan ook nog steeds een risico dat de lijm de lak aan tast maar dan kun je in ieder geval de folie
er eventueel afhalen als je tot bezinning gekomen bent. Ik ken namelijk niemand die permanente UV inkt op zijn gitaar wil hebben zitten. Dan knip je de folie in de vorm die je wilt bevlekken (waar gaat dit over :D) en dan de inkt erop pleuren.

Dat zou ik denk ik doen en het liefst op een niet al te dure gitaar mocht de lijm alsnog de lak aantasten.

bedankt voor de reactie en de tips.

het waarom is gewoon simpel, allemaal part of the show zeg maar. Waarom niet permanent, het is toch onzichtbaar, das net het fijne ervan ;-)

maar inderdaad, ik ging het zoiezo op verschillende gelakte oppervlakken uitproberen en zien wat dat geeft.

Alvast bedankt voor de eerste reacties ;-)

oh ja, wat ik op mijn gitaar wil plaatsen is een onderdeel van ons bandlogo (en onze eerste full-cd die in november uitkomt), nl. een soort van mannetje (moeilijk uit te leggen en ik heb geen voorbeelden). Het is dus gewoon de bedoeling dat ik een extra dimensie geef aan onze live-optredens, door iets herkenbaars en unieks weer te geven.

Portel
13 augustus 2009, 23:30
bedankt voor de reactie en de tips.

het waarom is gewoon simpel, allemaal part of the show zeg maar. Waarom niet permanent, het is toch onzichtbaar, das net het fijne ervan ;-)

maar inderdaad, ik ging het zoiezo op verschillende gelakte oppervlakken uitproberen en zien wat dat geeft.

Alvast bedankt voor de eerste reacties ;-)

oh ja, wat ik op mijn gitaar wil plaatsen is een onderdeel van ons bandlogo (en onze eerste full-cd die in november uitkomt), nl. een soort van mannetje (moeilijk uit te leggen en ik heb geen voorbeelden). Het is dus gewoon de bedoeling dat ik een extra dimensie geef aan onze live-optredens, door iets herkenbaars en unieks weer te geven.

En als je band uit elkaar gaat, heb je een logo van een band waar je niet meer inzit op je dure gitaar.

Zonde

humbucky
13 augustus 2009, 23:56
En als je band uit elkaar gaat, heb je een logo van een band waar je niet meer inzit op je dure gitaar.

Zonde

maar het is onzichtbaar...

Serenity
14 augustus 2009, 00:15
Mja, of je hebt je kamer vol met U.V. lampen hangen.

Ik snap Portel ook wel een beetje, nu kladder je allemaal inkt op je gitaar enzo van je band, straks gaat het fout uit elkaar en dan zit al die shit er nog op.
Mja of je moet het mooi vinden maar het is wat je zelf wilt.

Zjef
14 augustus 2009, 00:21
Mja, of je hebt je kamer vol met U.V. lampen hangen.

Ik snap Portel ook wel een beetje, nu kladder je allemaal inkt op je gitaar enzo van je band, straks gaat het fout uit elkaar en dan zit al die shit er nog op.
Mja of je moet het mooi vinden maar het is wat je zelf wilt.

Dan is er maar 1 oplossing: helemaal kleuren :blast: Dan ben je pas de bom!

j3r03n
14 augustus 2009, 00:58
Laat je wel een foto van het eindresultaat zien? Ben benieuwd :rockon:

humbucky
14 augustus 2009, 01:07
Laat je wel een foto van het eindresultaat zien? Ben benieuwd :rockon:

Zeker weten!

dezperado
26 augustus 2009, 18:45
Koop een stift

Berol DetectiveI K38A Made in Englaqnd
visible in ultra violet light

heb ik lang geleden gekocht . denk bij de Makro m,aar met deze gegevens ff googelen

ik heb een draagbare UV lamp op 4 penlites die moet ik even opladen en zal het op een gitaar testen

RobertoL
27 augustus 2009, 10:24
Zo'n stift droogt, als ik het goed heb, niet helemaal goed op op een gladde ondergrond. Van die simpele stiften weet ik het wel, dat ze niet opdrogen, maar van de bovenstaande post weet ik het niet.