PDA

View Full Version : Hulp nodig met amp!



Teddy
9 augustus 2009, 17:47
Ik heb al een tijdje (een paar maanden) een Ashdown amp.
Alleen op de een of andere manier komt er geen geluid uit.
Het is een Mag 300 Evo 2 met 300 WATT RMS en een 500 WATT Peak, aangesloten op een Ashdown kabinet met 4x10inch speakers.
Ook al zet ik mijn amp voluit blijft hij als een 25/30 WATT mini combootje klinken die flink overstuurt....
Ik snap niet hoe dit kan, ik heb de top en kabinet nieuw gekocht en ze kwamen piek fijn met doos, vershoudfolie en al binnen.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Henkie spenkie
11 augustus 2009, 01:03
Hmm lijkt me toch niet helemaal te kloppen, misschien gewoon even mee terug naar de winkel?

Verder, die mag 300 is 4 Ohms en is dat kabinet niet 8 Ohms? Voor zover ik weet is dat verschil tussen serie en parralelschakeling van de speakers. Heb wel eens begrepen van iemand dat dit verschil nog lijd tot wat minder vermogen (maar het verschil wat je omschrijft lijkt me wat erg groot). Ik weet het niet zeker, want ik ben zelf niet zo'n elektrotechnicus, maar als dat een probleem is, is het vrij eenvoudig en goedkoop te verhelpen.

Maar als die winkel een beetje in de buurt zit kun je natuurlijk gewoon ff langs gaan.

Teddy
11 augustus 2009, 15:29
Bedankt Henkie,

Het kabinet is indd 8 Ohms en in de beschrijving staat er dat hij makkelijk 450 WATT aan kan....

Mee terug naar de winkel wordt moeilijk omdat ik hem bestelt via www.musicstore.de het leek me een uitstekende deal, hij werd zelfs gratis geleverd.... Er zit verder wel 3 jaar garantie op.
Wat bedoel je pressies met parallelschakeling?

Mr.Fingers
11 augustus 2009, 22:48
zet alle knoppen eens op 12h, en stel vanaf daar eens in, mij lijkt het of je poweramp uit staat, terwijl je pre-amp vollen bak open staat.

Henkie spenkie
11 augustus 2009, 23:51
Wat Fingers zegt vind ik eigenlijk wel logisch klinken. Maar als dat het geval is, kun je er volgens mij niet veel aan doen toch? Je kunt niet zelf de eindversterker aan of uit schakelen toch? Dan zou dat betekenen dat er iets mis is met je amp.

Ook als je hem van internet hebt kun je hem gewoon terugsturen natuurlijk. Vaak staat op de site wel ergens hoe of wat je moet doen als je ontevreden bent. Gewoon even goed zoeken op de site in dat geval.



Wat bedoel je pressies met parallelschakeling?
Dat verhaal verklaard niet het probleem hoor, was meer een opmerking ter zijde.

Hoe het precies zit weet ik ook niet, zoals gezegt ik ben geen technicus, maar (correct me if I'm wrong) of die speakers in een serie of parallel aan elkaar geschakeld zijn bepaald volgens mij of het cabinet 4 Ohms of 8 Ohms is.

Serie:
http://www.bcae1.com/images/gifs/impspksr.gif

Parallel:
http://www.bcae1.com/images/gifs/impspkpr.gif

Voor zover ik heb begrepen verlies je wat aan vermogen als het Ohmage van je speaker of cabinet niet overeen komt. Die schakeling kan een beetje technisch iemand zelf aanpassen en anders kun je het voor een klein bedrag (2 tientjes ofzo) wel laten doen.

Teddy
12 augustus 2009, 17:51
Hartelijk bedankt Henkie, en Mr.Fingers!

Ik ga even goed mijn versterker onderzoeken. En als het probleem echt niet te verhelpen is haal ik mijn garantie wel te voorschijn.
Nogmaals bedankt jongens!

Mr.Fingers
13 augustus 2009, 14:30
Ik heb zelf de MAG500 met 4x10 eronder, en dat mag geen problemen geven.

Voor een MAG300 met 1 8Ohmscabinet eraan geeft de versterker een netto vermogen van 207W, met een 2e 8Ohmskabinet, worden beide kabinetten parallel geschakeld, met een nettoimpedantie van 4Ohm, en werkt de amp op de volle 300W. Met alle settings op 12h, knalt hij er bij mij de deur uit van de geluidsdruk.