PDA

View Full Version : hoe je duim te gebruiken



BrianMay
30 maart 2003, 14:42
ik vroeg mij af hoe jullie je duim van je linkerhand houden als je bends en snelle loopjes speelt vrij hoog op de nek?
Ik heb dan namelijk de neiging om mijn duim over de nek te leggen, net zoals jimi hendrix zeg maar.
Is dit verkeerd?
Het voelt wel goed aan lekker stevig eigenlijk, maar ik wil mezelf niet iets aanleren dat fout is.

Voidhead
30 maart 2003, 14:46
ik doe dit ook altijd, staan je vingers veel fijner.
Volgens mij mag het gewoon want je ziet bijna iedereen het doen, maar ik weet het niet zeker.

Negative K3 fan
30 maart 2003, 16:08
Heel veel mensen doen het wel, het is eigelijk een "foute" techniek. Maar tenzij je een serieuze shredder bent of klassiek speelt maakt het niet zo heel veel uit, als jij zo fijner speelt moet je het vooral zo doen.

savecracker85
30 maart 2003, 19:06
tja, het is gitaar technisch niet echt verantwoord..ik denk ook niet dat bv mijn gitaarleraar me zou adviseren met mijn duim te gaan spelen, het tegenovergestelde juist(hij heeft het ook altijd over hendrix met zn rare techniek) .... En je kan als je gevorderd bent in het gitaarspelen ook meer halen uit je spel als je zonder je duim speeld.
maar als ik dan mijn favoriete gitaristen als hendrix en frusciante met hun duim zie spelen... dan denk ik toch ook van hmmm toch ff proberen :razz:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: savecracker85 op 2003-03-30 19:08 ]</font>

Ohzoso
30 maart 2003, 20:09
Op 2003-03-30 19:06, schreef savecracker85:
tja, het is gitaar technisch niet echt verantwoord..ik denk ook niet dat bv mijn gitaarleraar me zou adviseren met mijn duim te gaan spelen, het tegenovergestelde juist(hij heeft het ook altijd over hendrix met zn rare techniek) .... En je kan als je gevorderd bent in het gitaarspelen ook meer halen uit je spel als je zonder je duim speeld.
maar als ik dan mijn favoriete gitaristen als hendrix en frusciante met hun duim zie spelen... dan denk ik toch ook van hmmm toch ff proberen :razz:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: savecracker85 op 2003-03-30 19:08 ]</font>

gitaristen methun duim over de hals zijn vaak al op jonge leeftijd begonnen met gitaarspelen.(ikzelf was 8 jaar).Op die leeftijd met die kleine handjes was een barree accoord zoals jullie hem kennen(wijsvinger over de volle breedte) nogal problematisch.Vooral de F zoals jullie vast wel weten.Ik kreeg het toen aangeleerd om de bassnaar met duim te spelen(het zogenaamde "damesaccoord").Dit is eigenlijk altijd zo gebleven.deze houding zorgt er wel voor dat je pinkbereik kleiner is.Voor de snelle mannen onder ons is deze houding dan ook NIET aan te raden.In de fingerstyle heb ik er wel voordeel bij.

hoofd
30 maart 2003, 20:18
Op 2003-03-30 14:42, schreef BrianMay:
ik vroeg mij af hoe jullie je duim van je linkerhand houden als je bends en snelle loopjes speelt vrij hoog op de nek?
Ik heb dan namelijk de neiging om mijn duim over de nek te leggen, net zoals jimi hendrix zeg maar.
Is dit verkeerd?
Het voelt wel goed aan lekker stevig eigenlijk, maar ik wil mezelf niet iets aanleren dat fout is.


Als je snelle loopjes en bends en vibrato's enzo speelt, is het (vooral hoog op de hals) natuurlijk dat je je duim over de hals legt. Bends en vibrato's maak je dan vanuit je hand en pols, dan voelt het inderdaad beter en steviger aan. Moet je 's hetzelfde snelle loopje met bends en vibs spelen met je duim halverwege de hals, klinkt en speelt een stuk minder he?
Een foute techniek kan je die duim niet noemen (pas als je last krijgt van je pols en het pijnlijk/niet fijn aanvoelt doe je iets verkeerds). Dat het wordt opgevat als een foute techniek is omdat klassieke gitaristen altijd met de duim in het midden spelen, maar ja...klassieke gitaristen hebben nou eenmaal gewoon een totaal andere techniek dan electrische gitaristen.

Ik maak trouwens uit je nickname op dat je geen klassieke gitarist of shredden (wat ik vaak op klassiek vind lijken) bent, eerder een rocker, dan is de techniek gewoon goed en te gebruiken.

Negative K3 fan
30 maart 2003, 20:40
yassie, klassieke gitaar en shred zijn niet te vergelijken.

De reden waarom klassieke gitaristen vaak hun duim op dee achterkant hebben is omdat het klassieke spel vaak gaat om het pakken van grepen ipv het gepingel van 1 noot tegelijk wat heel typerend is voor shred. Als je constant grepen zit te pakken en nooit bend is het beter om de duim achterop je nek te zetten.

Phoenix Rising
30 maart 2003, 21:19
Daarbij is het bij een klassieke vibrato geen vereiste om je duim over je neck te leggen.

BrianMay
30 maart 2003, 21:35
Klopt ik ben inderdaad een grote May fan, en ik heb al gezien dat die zijn duim ook veel gebruikt.
Maar wat mij opviel is dat Yngwie Malmsteen, die je met alle respect toch wel tot de shredders mag rekenen zijn duim ook constant over de hals heeft.
Maar ik doe hem alleen over de hals als ik snelle loopjes speel op de 12e fret en hoger, en als ik bends maak.
Maar ja ik vroeg dus gewoon af of er ook een goede reden voor is dat het beschouwd word als een foute techniek, want mijn gitaarleraar zat te zeiken dat het fout was maar hij kon me niet echt vertellen waarom het fout was.
En als mensen zoals Hendrix en May en Malmsteen het gebruiken dan kan het toch gewoon simpelweg niet fout zijn lijkt me.

Jopie
30 maart 2003, 21:37
Met duim over de nek = beter benden en betere precisie maar probeer Every breath you take van de Police maar es te spelen. Duim halverwege = shred &amp; zeer ver strekken ikzelf kom nog niet zo ver , 12 tot krap aan fret 21 en 3 tot fret 8.

Anders Destium
30 maart 2003, 21:53
Ik heb de neiging altijd met mijn duim te klemmen als ik hoog speel, het helpt me makkelijker spelen (je hoeft minder kracht te zetten) bij hoog priegelwerk. Als ik dit probeer op mijn 7-snaar krijg ik bijna gelijk kramp, zodat ik wel moet kiezen voor de "vrije ophanging" :wink:

john.3001
7 april 2003, 10:26
Op 2003-03-30 14:46, schreef Voidhead:
ik doe dit ook altijd, staan je vingers veel fijner.
Volgens mij mag het gewoon want je ziet bijna iedereen het doen, maar ik weet het niet zeker.


Volgens mij mag je alles doen, toch?
Behalve dan je Gibson kapot meppen als je Avril Lavigne heet...

SchaapOpJeHoofd
7 april 2003, 17:34
Volgens mij was dat een PRS Singlecut die door de voorruit ging.

Weeniet zeker, ik probeer meestal weg te zappen als er kutmuziek op tv is

moretel
8 april 2003, 09:35
Ik gebruik mijn duim vaak om snaren te dempen (e, a, d, g ) bij bepaalde stukjes.
Vaak bij overgangen om bijgeluiden onder controle te houden

Pee
8 april 2003, 11:50
hoe kom je met duim aan je g snaar ???

Phoenix Rising
8 april 2003, 12:24
Ik heb net nog ff een filmpje van Michael Angelo gezien, die heeft echt een super techniek, maar die bend de e &amp; a snaren door een soort barré te pakken, en niet zijn duim als steun te gebruiken, maar zijn wijsvinger. Bij die snaren is zijn duim gewoon netjes achter de hals.

Ik kon het trouwens ook niet echt goed zien hoor, want de video is niet echt heel goede kwaliteit, en alles gaat zo snel :grin: Echt super vaag allemaal, ik ga het ff uitproberen.

Maarja, volgens mij boeit het allemaal geen reet, want telkens als ik denk dat ik weet hoe het moet, zie ik weer een goede gitarist die het net weer ff anders doet. Yngwie heeft soms zelfs zijn duim helemaal niet op de hals tijdens bends en vibratos, dat is pas vaag! (maarja als ze zo klinken heb je ook weinig te klagen)

moretel
8 april 2003, 15:47
Op 2003-04-08 11:50, schreef Pee:
hoe kom je met duim aan je g snaar ???


grote handen, zal weleens een foto maken

bij deze
http://home.hccnet.nl/m.spaans/duim.jpg

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-04-08 17:38 ]</font>

Pee
8 april 2003, 19:24
dit speelt toch niet gemakkelijk.

moretel
8 april 2003, 20:39
Maar ik demp alleen de snaren op deze manier in bepaalde situaties , dit is niet mijn normale stand. Kan je ook niet normaal spelen inderdaad. Bij snelle loopjes e.d. houd ik netjes de duim achter de hals en let goed op de positie.

john.3001
9 april 2003, 15:30
Op 2003-04-07 17:34, schreef SchaapOpJeHoofd:
Volgens mij was dat een PRS Singlecut die door de voorruit ging.

Weeniet zeker, ik probeer meestal weg te zappen als er kutmuziek op tv is


Nee, in haar eerste klip mept ze 'n zwarte (studio?) Les Paul kapot...
Maar ze heeft dus al meer dan 1 gitaar gemold? nou nou nou, die jeugd he...