PDA

View Full Version : Basis vraag, volume pedaal en MIDI



Kaïn
9 augustus 2009, 16:12
Zoals de titel al zegt, heel erg basic vraag, die zo basic is dat ik hem al google'd niet kan beantwoorden.

Wat ik wil: Met het expressie pedaal van een FCB1010 het volume op een patch controleren van een POD X3 Pro.

Ik begrijp uit de FAQ dat dit met CC's moet gebeuren. Hier loop ik vast. Een CC is een vast nummer, het volume bestaat uit heel veel waarden.
Kan iemand me uitleggen hoe dit precies zit? (is bijv. de CC het 'kanaaltje' waarover al die verschillende waarde voor volume worden gecommuniceerd?)
En misschien even een korte how to voor me schrijven.

Thnx :)

PS: de CC's voor volume minimum is 46, maximum 45.
Ik heb al iets wat er op lijkt, ik heb pedaal A geconfigureerd op CC 46, en dan van 00 tot 127, maar als ik vervolgens het pedaal gebruik valt het pedaal bij de positie helemaal beneden niet helemaal stil.

Liquid_Metal
9 augustus 2009, 16:45
Je haalt hier twee dingen door elkaar en dat is helemaal niet gek.
Je stuurt een CC uit met een NUMMER en een WAARDE. Die liggen beide tussen 0 en 127 (of 1 en 128, ligt aan je toestel). Het nummer is in het geval van volume vaak 7, maar dit kun je zelf instellen. Als voorbeeld de CC's die ik uitstuur naar mijn G-Major2:
1: Filter
2: Pitch
3: MOD
4. Delay
5. Reverb
6. EQ
7. Volume
8. Expression (dus alle andere functies dan volume van het pedaal)
9. Channel (clean->OD)
10. Tap Tempo

Bij 'normale' CC's stuur je een waarde van 0 als je het effect uit wilt zetten en een waarde van 127 om aan te zetten (hoger dan 55 is volgens mij ook al aan).
Als ik mijn expressiepedaal op NUMMER 1 zet dan zet ik Filter aan als ik het pedaal intrap en uit als ik het pedaal omhoog haal.

Wat jij doet is goed, mits je volume op het toestel dat je wilt besturen een CC46 verwacht (dat lijkt te gebeuren). Dat 'ie niet helemaal stil wordt kan een paar dingen betekenen:
1. Pedaal is niet goed gecalibreerd.
2. Instellingen van je toestel staan niet goed (CC waarde 0 zet 'm niet op 0 maar bv op 3 (schaal van 10)).
Ik heb niet met de POD gewerkt dus daar kan ik je niet mee helpen, maar ik zou de instellingen even checken.

Kaïn
9 augustus 2009, 21:00
Hartstikke bedankt, ik ben iets verder.
Het is inderdaad 'gewoon' CC7.
Het is zo dat met de POD X3 je met 2 sounds tegelijk kan werken, die op een apart MIDI kanaal worden aangestuurd. Waarom zakte het volume een beetje? Omdat ik geluid 1 uit draaide, en sound 2 (die iets zachter stond) niet :)

Brengt mij eigenlijk op de volgende vraag. Liquid, jij hebt een FCB, is het mogelijk om binnen de zelfde patch op zowel MIDI kanaal 1 als 2 de CC uit te sturen?