PDA

View Full Version : HNCD: Mesa 4x12 recto traditional



interessander
9 augustus 2009, 15:57
Happy New Cab Day !

Het zag er eigenlijk niet meer naar uit maar sinds gisteren heb ik een nieuwe 4x12.
Ik had namelijk een andere op het oog die voor me werd vastgehouden maar die werd toch aan iemand anders verkocht.
Ik had inmiddels mijn oude ENGL 4x12 al verkocht en die werd gisteravond opgehaald.
Vlak voordat ik richting oefenruimte vertrok vond ik deze cab op marktplaats, ook nog eens op de route naar de oefenruimte!
Dus eind goed al goed, toch een nieuwe cab en de oude verkocht binnen een dag.

Het is een Mesa rectifier traditional 4x12 met V30's. Deze traditional kasten zijn niet oversized zoals de standard recto serie en dat is precies wat ik zocht want oversized kasten zijn niet mijn ding.

Ik was de ENGL een beetje zat, het was de versie met V60 speakers en hoewel het een goed gebouwde kast is en hij absoluut strak genoeg was vond ik hem toch vrij plat en stug klinken.
Dat is dan ook het grote verschil met de Mesa, deze snijdt beter en klinkt vloeiender. Hij heeft ook iets meer 'fizz' maar daarvoor draai ik de presence gewoon een beetje terug, voor een iets drogere sound.
De ENGL heeft wel een dieper laag maar de Mesa heeft zeker genoeg.

Okee, genoeg tekst:

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/MESA.jpg

En een zeer crappy foto van de set met de Mark III:

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/MESA-mesa.jpg

JeanPaul du Vinnie
9 augustus 2009, 16:03
Mooimooi, proficiat! Voor meer laag misschien de wieltjes er eens afhalen vanonder, je zal ervan versteld staan hoeveel verschil dat kan maken.

JeroenSchaaf
9 augustus 2009, 16:19
Gaaf man! gefeliciteerd! Ziet er goed uit.

Liquid_Metal
9 augustus 2009, 16:38
Wow supervet! Zo'n cabinet zou ik ook graag willen hebben! :O
De Neerlandsche vraag: wat heb je er voor betaald? (dan weet ik wat ik moet gaan sparen). Nieuw zijn ze zo'n 1200 euro, correct?

AART
9 augustus 2009, 17:20
Gefeliciflapstaart, mooie cab. Waarschijnlijk heeft de cab meer mid (wat je als fizz ervaart?) dan je ENGL vanwege de V30's. Ik vond mijn recto cab een stuk droger en aggressiever dan de Marshall V30 cab die ik daarvoor had, maar ik ken die ENGL niet natuurlijk.

Icm met Marks zijn de recto cabs imo het vetste. :cheerup:

Chocola
9 augustus 2009, 17:29
Ik vraag me nu al een tijdje af wat een Mesa cab nu tweedehands kost... nieuw zijn ze net zo duur als een complete buizenbak lol.

Is die 600-800 euro verschil met Marshall cabs nu echt het geld waard? De speakers zijn hetzelfde, waar zit het verschil ?

interessander
9 augustus 2009, 17:34
Mooimooi, proficiat! Voor meer laag misschien de wieltjes er eens afhalen vanonder, je zal ervan versteld staan hoeveel verschil dat kan maken.

De ENGl stond ook altijd op wielen dus de vergelijking was eerlijk, maar ik zal het zeker eens proberen!

@AART: Thanks, mid is natuurlijk een breed begrip, de V30 heeft zeker meer maar het grote verschil in deze cabs zaten hem in het laag en het hoog. Maar de ENGL is nog droger, waardoor hij stug aanvoelt zeg maar.
Hij gaat ook een stuk harder bij dezelfde instellingen, ik schrok me rot toen ik mijn boost-patch aanzette, die 6dB extra was iets teveel van het goede!

interessander
9 augustus 2009, 17:36
Ik vraag me nu al een tijdje af wat een Mesa cab nu tweedehands kost... nieuw zijn ze net zo duur als een complete buizenbak lol.

Is die 600-800 euro verschil met Marshall cabs nu echt het geld waard? De speakers zijn hetzelfde, waar zit het verschil ?

Ik heb een Marshall AV gehad met V30's, die kon hier naar mijn mening niet tegenop (en ook niet tegen de ENGL) Ik zou nooit een nieuwe cab kopen trouwens, maar ik heb dan ook bijna alles tweedehands (en uit de jaren 80/90) dat scheelt enorm op de collectie.

AART
9 augustus 2009, 18:09
Grappig dat jij die 1960AV ook al een stuk minder vind.

Het verschil zit em vooral in de constructie. en nog een beetje in het feit dat ze uit de VS komen.
Marshall cabs hebben een geschroefde baffle met speakerdoek erop, 15 mm gelaagd berkenplex (spaanplaat achterkant) hout en verder geschroefde steunlatjes.

Mesa heeft een geklemde baffle (ingefreesd) en een los frame met daarop het speakerdoek ervoor. Verder zijn alle latjes in een voorgefreesde sleuf gelijmd ed. Bovendien gebruikt mesa 18 mm gelaagd berkenplex voor alles.
En dat verschil in constructie hoor je dus.

En volgens mij gebruikt Marshall inmiddels chinese celestions, Mesa nog steeds britse.

JeanPaul du Vinnie
9 augustus 2009, 20:33
De ENGl stond ook altijd op wielen dus de vergelijking was eerlijk, maar ik zal het zeker eens proberen!

Ik betwist je vergelijking niet hoor :) 't Is gewoon een tip voor als je op een makkelijke manier behoorlijk meer body in je sound wil.

minoin
9 augustus 2009, 20:57
Vette cab, gefeliciteerd!

Zou je je rack niet op wieltjes naast je cab willen hebben?
Ziet er mooier uit en is makkelijker te vervoer :)
BTW, mooi rack ook!

interessander
9 augustus 2009, 21:25
Vette cab, gefeliciteerd!

Zou je je rack niet op wieltjes naast je cab willen hebben?
Ziet er mooier uit en is makkelijker te vervoer :)
BTW, mooi rack ook!

Qua bedienen en zicht op de tuner vind ik het wel makkelijk, en als je in een klein zaaltje of kroeg staat dan is er ook geen ruimte om hem er naast te zetten.

minoin
9 augustus 2009, 21:27
Qua bedienen en zicht op de tuner vind ik het wel makkelijk, en als je in een klein zaaltje of kroeg staat dan is er ook geen ruimte om hem er naast te zetten.

Ja klopt, is inderdaad waar. BTW, even je gear-info op je website veranderen ;)

svdijk
10 augustus 2009, 09:10
En volgens mij gebruikt Marshall inmiddels chinese celestions, Mesa nog steeds britse.

Alle V30's komen uit China, dus ook die in een Mesa zitten, alleen de speakers uit de heritage-serie, en de alnico's komen uit Engeland.

Het verschill in sound zit dus alleen in de constructie, inhoud en materiaal van de kast.

p.s., ik heb een (Marshall)-kast, waar 3 Chinese, en één Engelse V30 zit, knappe vent die daar een verschil in hoort!!

AART
10 augustus 2009, 10:54
Alle V30's komen uit China, dus ook die in een Mesa zitten, alleen de speakers uit de heritage-serie, en de alnico's komen uit Engeland.

Het verschill in sound zit dus alleen in de constructie, inhoud en materiaal van de kast.

p.s., ik heb een (Marshall)-kast, waar 3 Chinese, en één Engelse V30 zit, knappe vent die daar een verschil in hoort!!

En toch gebruikt Mesa engelse V30's, check maar uit in de nieuwe cabs. Blijkbaar herritage of voorraad dan ofzo, maar ik heb nog niks gezien/gehoord van chinese celestions in mesa's.

Nou ben ik zelf niet zo'n zeikerd dat ik zeg dat er een groot verschil in zit, maar het draagt er altijd aan bij. Grootste verschil zal idd zitten in de constructie.

interessander
10 augustus 2009, 11:02
Ach wat maakt het uit, de meeste buizenversterkers hebben stock ook chinese buizen bijvoorbeeld. Deze is trouwens toch redelijk oud, in ieder geval van voor de Stiletto serie.

pol
10 augustus 2009, 15:12
Ik heb dezelfde, ook een oudere mesa traditional, hele evenwichtig klinkende cab.

Heb al zoveel gehad : diezel, bogner, mesa oversized, marshall 1960A, AV en greenback.

de mesa's vond ik altijd wel goed klinken, oversized was heel straf in combi met een jcm800 2203 + boss sd1 ervoor.

van die bogner was ik nooit echt tevreden, klonk wat wollig en dof, beetje doods.

interessander
10 augustus 2009, 15:39
Dat van die Bogner hoor je vaker, is dat nu (deels) te wijten aan rearloaded vs frontloaded?

pol
10 augustus 2009, 18:04
Het speakerdoek is dikker dan bij mesa denk ik ? ze zijn beiden rearloaded.

interessander
11 augustus 2009, 11:18
Okee, dan is dat uitgesloten, ik was in de veronderstelling dat hij front-loaded was.