PDA

View Full Version : Don Ross vs. Tommy Emmanuel



axmaster
30 maart 2003, 14:38
Gisteren bij Acoustic Strings voor het eerst Don Ross en Tommy Emmanuel zien spelen. Dat geeft weer zeer veel inspiratie! (En het wordt mij pijnlijk duidelijk dat ik het zolderkamertjes niveau nooit zal ontstijgen). Welke artiest vindt jij beter en waarom? Ik vind ze beide fantastich: gitaarspel, stageperformance.......

Eagel
30 maart 2003, 15:13
Acoustic String was awesome... dat even als begin... :smile:

Ik vind het een moeilijk vraag. Tommy en Don
zijn niet echt te vergelijken qua speel stijl.. Tommy is toch echt heel veel fingerstyle en Don heeft niet echt "officiele stijl" tenminste als je "Rockwood" niet onder een stijl laat vallen.

Ik vond de muziek van Don lag mij meer, samen met de stage performance die hij neerzetten vond ik het een compleet geheel, waar ik zeer van onder de indruk van was.

Tommy heeft mij veel meer geinspireerd, door de passie waarmee hij zijn instrument bewerkte, en de liefde waarmee hij zijn muziek maakte, dus puntje bij paaltje ben ik denk ik uiteindelijk het meest onder de indruk geraakt van Tommy.

Voor de rest was het een dagje hemel op aarde als je het mij vraagt.
Al met al was het een dagje hemel op aarde als je het mij vraagt.

JanB
31 maart 2003, 11:46
Ik heb ook van beide genoten. Allebij trouwens ook een geweldig gevoel voor humor.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Tommy omdat ik meer houdt van haromisch werk, en Don Ross erg ritmisch speelt. Maar allebij fantastisch, een zeer inspirerend.

Ik ga volgend jaar zeker weer naar dit festival, een aanrader voor elke (acoustisch/fingerstyle/pick) liefhebber!

ReinoutV
31 maart 2003, 17:22
Don Ross is volgens mij veel technischer, Tommy speelt meer op zijn eigen manier (veel gebruik van zijn linkerduim). Don is in zijn spel ritmischer, al gooit Tommy er af en toe een heuse drumsolo tegenaan. Twee heel verschillende gitaristen eigenlijk. Een beetje Stevie Ray Vaughan met Joe Satriani vergelijk. Beiden zijn ze werelds, maar er is er niet een beter of minder dan de ander.

JimGitaar
2 april 2003, 17:44
Don Ross kende ik niet maar nu wel, het is een geweldige man die zeer goed gitaar speelt.
Tommy Emmanuel precies het zelfde, maar het zijn twee totaal andere gitaristen die totaal anders spelen.
Don Ross vertelt leuke verhaaltjes voor het spelen maar is tijdens het nummer serieus maar Tommy, dat is het feestbeest. Ik weet niet of jullie de show in het theater gezien hebben samen met Stephan Bennett om 17.00 maar dat was geweldig.
Tommy vind ik de beste omdat zijn manier van spelen en beste bij mijn manier past.

Alex van Voorst
9 april 2003, 11:02
Heren heren heren......,

Ik zit net even het stukje te lezen over een "vergelijking" tussen "appels" en "peren" (Ross vs Emmanuel). Mijn inziens kun je gitaristen niet vergelijken met elkaar (dus een "wedstrijdje" onder het motto: "Wie is de beste gitarist van Nederland?" vind ik ook niet echt zinnig. Voor de duidelijkheid ook ik ben weleens genomineerd hiervoor en voel mezelf daar een beetje ongemakkelijk bij. Eenvoudigweg omdat je een hardloper niet met een hordeloper kunt vergelijken. Je moet volgens mij gewoon genieten
(of niet..:wink:van elke gitarist zonder een vergelijking te willen maken.

Althans dit is mijn mening

gertdm
14 mei 2003, 21:10
ik ben het met Alex eens.....het is verkeerd. Je kunt technisch vergelijkingen maken maar dan nog....neem een man als John Fahey (zie mijn komende workshops in Gitaarplus). Technisch niet echt moeilijk maar de idee in het spel is briljant en vooral meeslepend. Iemand waar ik technisch en emotioneel voor warm loop is Preston Reed.
Als ik die twee moet vergelijken....t lukt me niet...twee grootheden.

Het kan dus niet....