PDA

View Full Version : Zwellend volume



aaronstonebeat
9 augustus 2009, 01:14
Gitaarvrienden,
Wie is er goed in het manipuleren van de volumeknop (op een strat)?
Van tijd tot tijd vind ik het leuk om 'volume swells' te doen, maar ik ben er tot dusver nooit echt goed in geworden. Ik gebruik mijn pink. En ik denk dat ik te weinig grip heb op de volumeknop. Bij een opeenvolging van aanzwellende tonen kom ik steevast aan een punt dat of het geluid niet bij nul begint of ik krijg het niet hard genoeg omdat mijn pink niet langer is :seriousf:

Het glijdt.
Het is zo'n standaard stratknop.

What to do?

DeiDRagonas
9 augustus 2009, 01:49
Bij de gitaren waar dat moeilijk gaat (omdat de volumeknop bijv te ver weg zit) pak ik gewoon de knop vast en tab de noten.

R.

aaronstonebeat
9 augustus 2009, 01:55
Misschien is dat het, dat ik moet tappen ipv aanslaan? Het scheelt wel ongeveer de helft van de handelingen van de rechter hand.

pimmetje
9 augustus 2009, 10:55
Het kan ook helpen om je timing meer los te laten.

Je wilt dat de swell op een bepaalde tel komt, qua spel is 't dan vaak gevoelsmatig het meest natuurlijk om de aanslag op of zo dicht mogelijk bij die tel te houden. Afhankelijk van het precieze effect dat je wilt, kan je die aanslag echter juist ook vroeger proberen te timen en met de volumeknop die timing weer netjes in de muziek te laten vallen. Dat scheelt tijd voor de handeling met de volumeknop.

budje
9 augustus 2009, 11:03
Het zou toch weleens een geval van oefenen kunnen zijn... Ik ben er ook niet erg goed in, op een strat (knop zit toch vlakbij) maar een kennis van me is er erg goed in en speelt een tele, met de volumeknop toch nog ff een stukje verder weg!

Sterik
10 augustus 2009, 01:39
Mark Knopfler doet het met een pedaal, lijkt me ook erg handig

aaronstonebeat
10 augustus 2009, 02:03
Ik heb onlangs een paar keer naar The Shadows zitten kijken met hun Cavatina, Theme from The Deerhunter. Ook een volumepedaal (en ik vond het wel een heel klein beetje teleurstellend; ik heb al die decennia Hank draaiend aan zijn volumeknop voor mijn geestesoog gezien :mad: ).

Natuurlijk een handige oplossing. Maar ik wil graag onafhankelijk zijn van pedalen. Noem het een afwijking of een sport, maar ik voel me het meest op mijn gemak als er alleen een kabel tussen mijn gitaar en mijn versterker zit.

En uiteraard zal het een kwestie van oefenen zijn. Het is één van die dingen die ik altijd al had willen doen, maar het kwam er nooit van; en dat eigenlijk vanwege hetgeen ik in mijn opening beschrijf. Vervolgens lukt iets niet meteen en daarom laat je het maar liggen. Ik geef zelf gitaarles en hoe vaak ik niet leerlingen op deze valkuil wijs :seriousf:

'Je moet het gewoon doen' zei een leraar ooit toen ik vroeg hoe hij zo'n mooi vibrato maakte terwijl hij een full bend deed met de ringvinger van zijn linker hand. Dat heb ik inderdaad ook geleerd door het 'gewoon te gaan doen'. Eerst ben je slecht en allengs word je beter :hippie:

JER00N
10 augustus 2009, 02:16
Op m'n beide Ibanezzen doe ik het met gemak, maar ik denk dat je op die ibanez-knoppen ook meer grip hebt (profiel op de zijkant van de knop) dan op de standaard strat-knop.

aaronstonebeat
10 augustus 2009, 02:29
Het knopje van mijn strat draait behoorlijk soepel en ik zou toch denken dat het voldoende grip moet geven. Maar ik ken iemand met een Ibanez en ik zal het daarop eens proberen. Zien of ik verschil merk.

Toch denk ik dat het vooral een kwestie is van gevoel ontwikkelen in de rechter pink (of waarmee dan ook je draait).

Ik ben sinds kort ook weer met een slide aan het spelen en daarbij herontdek ik dat het maken van vibrato een andere beweging is dan bij het opdrukken van een snaar; en ook anders dan vibrato als op een klassieke gitaar.

aaronstonebeat
10 augustus 2009, 02:45
Het kan ook helpen om je timing meer los te laten.

Je wilt dat de swell op een bepaalde tel komt, qua spel is 't dan vaak gevoelsmatig het meest natuurlijk om de aanslag op of zo dicht mogelijk bij die tel te houden. Afhankelijk van het precieze effect dat je wilt, kan je die aanslag echter juist ook vroeger proberen te timen en met de volumeknop die timing weer netjes in de muziek te laten vallen. Dat scheelt tijd voor de handeling met de volumeknop.

Dit deed ik altijd al wel. De snaar moet al trillen voordat het volume open gaat. Het kost me niet veel moeite om bv. een halve tel eerder aan te slaan dan het werkelijke begin van de toon. Hammer-ons en pull-offs vereenvoudigen de zaak als je ze beheerst en dat is bij mij redelijk het geval. Maar merkwaardig genoeg heb ik het één en het ander tot dusver zelden gecombineerd.

Ga ik wel doen :hippie:
Mits juist gedoseerd kan het af en toe toch een heel andere dimensie aan het gitaarspel toevoegen!

Rutger
10 augustus 2009, 11:15
Je hoeft je volumeknop ook niet heel ver terug te draaien voor een mooie swel.

Blijf binnen het bereik van je pink en gewoon veel oefenen met draaien aan die knop totdat je er een beetje controle over hebt en je volumeknop doet wat het moet doen. Ga dan pas oefenen met aanslaan en draaien tegelijk, totdat je die coordinatie onder de knie hebt. En daarna pas het geheel combineren met leuke licks.

Ik blijf het ook een lastige techniek vinden, een volumepedaal is wat dat betreft een uitkomst!

terrasbeest
10 augustus 2009, 11:24
Wss geen bijdrage aan de oplossing :Jeff Beck bekijken op youtube ( ik denk a day in the life ), die doet wel meer dingen tegelijk. Let op de positie van z'n rechterhand : die is erg ' strategisch' tegenover de knoppen en z'n trem.