PDA

View Full Version : SD Blackouts vs. EMGs!



Quicksilver
8 augustus 2009, 22:41
Hallo allemaal,

Ja, ik hoor jullie al denken, komt die kerel nou alweer met zo'n kut-topic aanzetten? Goed gezien, maar hij moet er toch komen.

Wie mijn eerdere topic's heeft gelezen, wist dat ik wellicht een Alexi-200 (ESP LTD) of een RX10D (Jackson) ga kopen volgend jaar, maar daar hoort toch zeker een pickup-swap bij naderhand. :ok:

Nou, zoals de titel al doet vermoeden, gaat het tussen SD Blackouts, en EMG's. Welke EMG's? Dat ligt eraan, dat kan de nieuwe (alexi sig, dôh) EMG-ALX met ABQ boost worden, maar het kan ook een Hzh4 worden met bijvoorbeeld een mm04 (als ik die kan vinden, that is).
Ook een KK setje is mogelijk. Ik weet dat als ik vraag wat jullie mij adviseren, zullen zeggen 'probeer het zelf uit' maar zo makkelijk is dat niet. Niet elke gitaar heeft een HzH4 met een MM04 booster, of de nét nieuwe EMG-ALX.

Feit is wel, als het de Jackson RX10D word, dan moet ik 2 pickups. Ik kan op thomann.de een SAHB-1S vinden, waar een blackout voor de neck en de bridge in zit als één pakket, maar er is ook een 'SAHB-2B Metal'. Wat is daar het verschil tussen?

Nou, en als je er niet uit komt, lever dan gewoon jouw stem?

Tho
8 augustus 2009, 22:45
Is al een topic over geweest.

Mijn mening:

EMG's scheuren als een gek, maar klinken mij in de bandmix te dun.

Blackouts hebben meer body. De warmte en punch die we kennen van Seymour Duncan met de scheur van EMG.

Quicksilver
8 augustus 2009, 22:47
Is al een topic over geweest.

Mijn mening:

EMG's scheuren als een gek, maar klinken mij in de bandmix te dun.

Blackouts hebben meer body. De warmte en punch die we kennen van Seymour Duncan met de scheur van EMG.

Ja in die vergelijkins-video's vind ik de Blackouts ook wel beter klinken.
Dan nog, wat zou ik moeten doen het SAHB-1S setje van neck en bridge, of alleen een SAHB-2B, waar geen neck-versie van is?

Wat is het verschil tussen een SAHB-2B en een SAHB-1B?

Bram+
8 augustus 2009, 22:50
Ja in die vergelijkins-video's vind ik de Blackouts ook wel beter klinken.
Dan nog, wat zou ik moeten doen het SAHB-1S setje van neck en bridge, of alleen een SAHB-2B, waar geen neck-versie van is?

Wat is het verschil tussen een SAHB-2B en een SAHB-1B?
Zie Seymour Duncansite. die AHB-2 'metal' uitvoering is gewoon nog heter. Als je een setje wil, kun je twee AHB-2's nemen of combineren met een AHB1 neck.

Algemene tip: koop eerst eens een gitaar. Druk maken over pickupwissels kun je wel als je je hele set compleet hebt.

Quicksilver
8 augustus 2009, 22:53
Zie Seymour Duncansite. die AHB-2 'metal' uitvoering is gewoon nog heter. Als je een setje wil, kun je twee AHB-2's nemen of combineren met een AHB1 neck.

Algemene tip: koop eerst eens een gitaar. Druk maken over pickupwissels kun je wel als je je hele set compleet hebt.

Als ik dat goed opvat klinkt hij clean wat minder als de 'normale' blackouts?
Noujah, in ieder geval bedankt, ook voor de algemene tip :zz:
Wil me alvast oriënteren, al is het een jaar van tevoren. :crazyhappy:

Bram+
8 augustus 2009, 23:01
Je kunt er wel clean mee, kwestie van spelen met je volumeknop/versterker, maar ik denk dat de Blackouts in beide gevallen niet gemaakt zijn voor clean spel en dat er dus ook pickups zijn die op dat vlak beter klinken. Als je een stevige rock/metalsound belangrijk vindt, koop je blackouts.

Quicksilver
8 augustus 2009, 23:56
Je kunt er wel clean mee, kwestie van spelen met je volumeknop/versterker, maar ik denk dat de Blackouts in beide gevallen niet gemaakt zijn voor clean spel en dat er dus ook pickups zijn die op dat vlak beter klinken. Als je een stevige rock/metalsound belangrijk vindt, koop je blackouts.

Stimmt! Dus: SAHB-2B (en mogelijk) SAHB-1N. Wie bezwaar voelt: spreek nu of zwijg voor eeuwig!

Chocola
9 augustus 2009, 00:07
Stimmt! Dus: SAHB-2B (en mogelijk) SAHB-1N. Wie bezwaar voelt: spreek nu of zwijg voor eeuwig!

Dude, koop gewoon die BO's en laat EMG stikken :rockon::rockon:

pannekoek
9 augustus 2009, 00:08
blackouts for sure! ik heb ze niets voor niets in 2 van mijn les paul's zitten!

en trouwens, blackouts gaan goed clean hoor! ik vind juist dat ik een pracht clean heb. heel mooi helder met veel body en punch. niet krakerig vanwege de output van de pickup e.d.

gewoon een hele mooie moderne clean sound

Quicksilver
9 augustus 2009, 00:15
Ja zijn net even wat beter 'allround'. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ook ik vind emg's wat.. Steriel.. Ik ben geen fan van die hele warme tone, maar zo dun als emg vind ik ook weer niet zoveel hebben. De blackouts zijn wat warmer, maar net niet té!

pannekoek
9 augustus 2009, 00:17
Ja zijn net even wat beter 'allround'. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ook ik vind emg's wat.. Steriel.. Ik ben geen fan van die hele warme tone, maar zo dun als emg vind ik ook weer niet zoveel hebben. De blackouts zijn wat warmer, maar net niet té!

jup, gewoon kopen dus! :seriousf: in mijn aankomende gitaar zitten waarschijnlijk emg's die zal ik waarschijnlijk ook vervangen.

Tho
9 augustus 2009, 00:21
Ja zijn net even wat beter 'allround'. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ook ik vind emg's wat.. Steriel.. Ik ben geen fan van die hele warme tone, maar zo dun als emg vind ik ook weer niet zoveel hebben. De blackouts zijn wat warmer, maar net niet té!

warm is ook niet per definitie 'poezelig' he. Ze hebben gewoon veel meer 'body' (dus klinken vetter/massaler) en dat is zeer voordelig in een bandmix. En de poll liegt er niet om ;) Ik ben ook een zeer tevreden gebruiker

"once you go black, you'll never go back"

Maar dat klinkt dan weer zo vies.

Thundermane
9 augustus 2009, 00:31
Ik zou sowieso geen Kerry King set nemen of EMG 81/85.
Heb zelf een hekel aan EMG 85.
En tsja wat betreft EMG/Seymour Duncans.
Moeilijk. Zelf vind ik passieve Seymour Duncans al heel lekker klinken en heb blackouts maar 1 keer live gehoord denk ik toen ik Tho live zag met z'n Baneblade. :D Het nadeel die avond was dat het een kutkamer was en de geluidsman het liefst meteen afgeschoten zou worden. Dus om te zeggen wouw, blackouts... Ik kan het waarschijnlijk niet objectief zeggen.
Zelf heb ik al geweldige ervaring met EMG pickups zolang ik de 18 volt mod gebruik.

Tho
9 augustus 2009, 00:35
hmm.. ik weet niet eens of er toen al een Blackout in zat.. volgens mij wel maar ik weet het niet zeker ;)

Quicksilver
9 augustus 2009, 00:36
warm is ook niet per definitie 'poezelig' he. Ze hebben gewoon veel meer 'body' (dus klinken vetter/massaler) en dat is zeer voordelig in een bandmix. En de poll liegt er niet om ;) Ik ben ook een zeer tevreden gebruiker

"once you go black, you'll never go back"

Maar dat klinkt dan weer zo vies.

Nee, juist niet! Het klinkt gewoon voller, dieper.. chunkier.. Voor zover je geluid op youtube kan waarnemen, vind ik de blackouts heeeerlijk klinken.

GeofJackon
9 augustus 2009, 00:36
Aha dit is een interessante poll. Ik heb nu ook hz's in m'n Schecter en die klinken zo doods tegenover mijn seymour duncan setje ( jazz 59nc distrotion set). En ze hebben minder gain

pannekoek
9 augustus 2009, 00:37
Nee, juist niet! Het klinkt gewoon voller, dieper.. chunkier.. Voor zover je geluid op youtube kan waarnemen, vind ik de blackouts heeeerlijk klinken.

nou, poll sluiten en kopen die dingen!

Quicksilver
9 augustus 2009, 00:40
nou, poll sluiten en kopen die dingen!

Hmm, ik zie het nog even aan. Misschien gooit iemand mijn hele mening nog wel om :seriousf:
Ben namelijk vrij moeilijk mannetje, maar totnogtoe black all the way. :cheerup:

Bram+
10 augustus 2009, 09:52
Stimmt! Dus: SAHB-2B (en mogelijk) SAHB-1N. Wie bezwaar voelt: spreek nu of zwijg voor eeuwig!

Ja zijn net even wat beter 'allround'. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ook ik vind emg's wat.. Steriel.. Ik ben geen fan van die hele warme tone, maar zo dun als emg vind ik ook weer niet zoveel hebben. De blackouts zijn wat warmer, maar net niet té!
Eerst open je deze thread en dan ben je ineens koning Blackout die er alles van weet? Er gebeuren rare dingen hier.. :D

Thundermane
10 augustus 2009, 10:28
Eerst open je deze thread en dan ben je ineens koning Blackout die er alles van weet? Er gebeuren rare dingen hier.. :D

Als ik eerlijk ben en dan probeer ik niet tegen schenen te schoppen of zo, wil de OP gewoon bevestiging krijgen om blackouts te kopen zonder ook maar echt EMGs te overwegen. Maar helaas Quicksilver, ik denk dat het niet is dat blackouts ultiem veel beter zullen zijn dan EMG's. Ze zijn anders. Daarnaast hebben blackouts zover ik weet wel opvallend meer output. Maar dat is niet altijd wat je wilt. Sterker nog zelf begin meer van betoverd te raken van PRS gitaren en die komen vaak niet met hoge output pickups.

Braindead
10 augustus 2009, 13:59
Als de Blackouts opvallend meer output hebben dan emg's dan mag ik hopen dat ze dat gecorrigeerd hebben bij het opnemen in de youtube clipjes. Meer output, dus harder9meer vulume in) geluid, kan al snel het idee geven dat het beter klinkt.

De poll resultaten zijn wel leuk, maar hoeveel mensen spelen er niet tot volle tevredenheid emg. Mensen die hier niet komen, die deze poll niet eens lezen of die de blackouts nog niet hebben uitgeprobeerd.
Zelf heb ik geen ervaring met blackouts maar wel met emg's. Ik vind emg's wel lekker maar ik hou meer van een vollere toon zoals in passieve humbuckers. Een keertje een partij meespelen met een gitaartje met emg erbij is wel leuk maar niet als mijn mainsound. Of de blackouts beter zijn weet ik niet en daar laat ik me ook niet over uit allleen op basis van een youtube clipje (of meerdere). Stemmen doe ik dan ook maar niet.

Verder denk ik ook dat ze anders zullen klinken maar ik krijg een beetje een gevoel van een hype omtrent blackouts en dan moet je altijd oppassen. Geluid is en blijft een smaak kwestie.

macwilliams
10 augustus 2009, 14:55
blackout topic!! (http://http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117945)

ik heb ze wel en daar staat het een en ander beschreven.

Quicksilver
10 augustus 2009, 19:42
blackout topic!! (http://http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117945)

ik heb ze wel en daar staat het een en ander beschreven.

Ga je linkje even na, er staat namelijk twee keer http://http:// ;)

@Bram: Hoezo koning blackout? Ik wil inderdaad bevestiging over de blackouts, maar ik snap niet dat je nou zo moet uitvallen? Wat doe ik mis en hoezo gedraag ik me als een betweter? :dontgeti::???:

macwilliams
10 augustus 2009, 19:57
deze denk ik dan... (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117945)

Wiellem
10 augustus 2009, 20:03
Ik heb toevallig vandaag een setje Blackouts besteld, ging er al zo lang over bij mij dat ik het maar gewoon gedaan heb :)

macwilliams
10 augustus 2009, 20:06
Ik heb toevallig vandaag een setje Blackouts besteld, ging er al zo lang over bij mij dat ik het maar gewoon gedaan heb :)
Welke heb je besteld of zijn alleen de tweede serie te bestellen?

Bram+
10 augustus 2009, 20:09
Ga je linkje even na, er staat namelijk twee keer http://http:// ;)

@Bram: Hoezo koning blackout? Ik wil inderdaad bevestiging over de blackouts, maar ik snap niet dat je nou zo moet uitvallen? Wat doe ik mis en hoezo gedraag ik me als een betweter? :dontgeti::???:
Uitvallen? Dat valt wel mee toch? Wat ik bedoelde is dat je deze thread opent omdat je niet weet wat je moet kiezen, nog wat (technische) vragen stelt, maar vervolgens wel een uitgesproken mening hebt over EMG- en -Blackout-pickups terwijl je beiden nooit uitgebreid hebt kunnen gebruiken. Dat is op z'n minst opmerkelijk toch?

Wiellem
10 augustus 2009, 20:10
Welke heb je besteld of zijn alleen de tweede serie te bestellen?

Gewoon de AHB 1 set om daar eens mee te beginnen, ik kan altijd later die vernieuwde bridge pickup erin zetten lijkt me.

macwilliams
10 augustus 2009, 20:11
Gewoon de AHB 1 set om daar eens mee te beginnen, ik kan altijd later die vernieuwde bridge pickup erin zetten lijkt me.
Dat is die ik ook heb dus, en waar komen ze in?

Wiellem
10 augustus 2009, 20:15
Dat is die ik ook heb dus, en waar komen ze in?

In mijn Gibson Les Paul studiootje, vraag me nu alleen af of er wel pickup ringen omheen gaan aangezien ze bij jouw Studio er niet omheen zitten en het element op het hout zit.

macwilliams
10 augustus 2009, 20:43
In mijn Gibson Les Paul studiootje, vraag me nu alleen af of er wel pickup ringen omheen gaan aangezien ze bij jouw Studio er niet omheen zitten en het element op het hout zit.

Ik vind het in de WB een gaaf gezicht welke studio heb jij dan?

Wiellem
11 augustus 2009, 01:13
Ik vind het in de WB een gaaf gezicht welke studio heb jij dan?

Gewoon de zwarte :)

macwilliams
11 augustus 2009, 07:45
Persoonlijk vind ik de optie zonder ringen mooier maar omdat die van jou zwart is zou je ringen kunnen monteren die aansluiten bij de rest van je hardware. Ik weet niet of je mijn andere studio hebt gezien maar daar zitten andere pu's in van SD en daar heb ik gouden ringen om geplaatst. En die vind ik eigenlijk ook heel mooi. Wil je echter gebruik maken van het direkt mounted voordeel dan kun je je SD direkt op het hout zetten met houten vulplaatjes en daarna de ringen op het hout schroeven. Ze zijn dan niet in hoogte verstelbaar maar dat heb je niet nodig bij de black outs. Gewoon de geadviseerde hoogte aanhouden.

Rubenios
11 augustus 2009, 09:10
Ik blijf persoonlijk een suckup voor de emg81. Blackouts vond ik over the top klinken, veel te lomp

Wiellem
11 augustus 2009, 22:32
Persoonlijk vind ik de optie zonder ringen mooier maar omdat die van jou zwart is zou je ringen kunnen monteren die aansluiten bij de rest van je hardware. Ik weet niet of je mijn andere studio hebt gezien maar daar zitten andere pu's in van SD en daar heb ik gouden ringen om geplaatst. En die vind ik eigenlijk ook heel mooi. Wil je echter gebruik maken van het direkt mounted voordeel dan kun je je SD direkt op het hout zetten met houten vulplaatjes en daarna de ringen op het hout schroeven. Ze zijn dan niet in hoogte verstelbaar maar dat heb je niet nodig bij de black outs. Gewoon de geadviseerde hoogte aanhouden.

Vraagje: De bijgeleverde potmeters zijn helaas te klein voor mijn model Les Paul dus ik ga morgen proberen ergens grotere potmeters te vinden maar in de handleiding staat dat de tone potmeter van de bridge pickup 100K is, klopt dit?

http://www.seymourduncan.com/images/products/electric/humbuckers/501020-110.pdf

En is die weerstand tussen de potmeters die er eerst inzat weer nodig?

macwilliams
11 augustus 2009, 23:13
Die condensator moet toch bijgeleverd zijn.

Neem contact op met SD zeg ze dat je de BO's gekocht hebt en als het goed is sturen zij jou nieuwe langere pots via de NL importeur.

Quicksilver
11 augustus 2009, 23:31
Ik vraag mij dan nu toch af wie het EMG-ALX setje en de HZH4 set hebben gekozen, om vervolgens niet aan te geven waarom ik dat zou moeten doen.. :???:

Thundermane
12 augustus 2009, 10:26
Ik heb maar gewoon niet gevote, omdat wat ik zou kiezen er niet tussen staat. :D
Maar Quicksilver, als ik jou was zou ik niet teveel betoverd raken door een bepaald soort pickup. Tot zover het je lukt, probeer objectief te blijven kijken naar de pickups. Het is toch wel duidelijk dat je bij voorbaat eigenlijk kiest voor de Blackouts. Het kan absoluut kloppen dat je die heel fijn gaat vinden, maar EMGs zijn ook niet zonder reden geliefd. Zeg, wat zoek je nou eigenlijk precies in de pickups? :D

Wiellem
12 augustus 2009, 11:34
Die condensator moet toch bijgeleverd zijn.

Neem contact op met SD zeg ze dat je de BO's gekocht hebt en als het goed is sturen zij jou nieuwe langere pots via de NL importeur.

Bah diegene die hierover gaat is er momenteel niet...

Dan maar even aansluiten met 2 potmeters die wel passen, kom ik meteen op de vraag hoe ik de 3 rode draden aan elkaar moet doen?

EDIT: met een Krimpkous dus :)

Wiellem
14 augustus 2009, 10:49
http://www.seymourduncan.com/images/products/electric/humbuckers/501020-110.pdf

Nog een laatste vraag voordat ik ga solderen die ik toch erg graag beantwoord wil zien worden van tevoren:

Volgens de handleiding moet er bij de bridge tone knop een 100k potmeter zitten, maar deze is niet bijgeleverd is deze ook echt nodig of is dat een foutje?

macwilliams
14 augustus 2009, 11:17
Je zou ze kunnen mailen. Ik heb er niet echt op gelet en bij mij doet alles het gewoon.

Wiellem
15 augustus 2009, 12:13
Ze zitten erop :D

Geweldig geluid die Blackouts een echte aanrader als je metal speelt!

En helemaal niks mis met de clean, gewoon ff je instellingen wat aanpassen.

Rewind
15 augustus 2009, 17:59
Weet iemand trouwens of de pickup-covers van elementen als blackouts en emg's ook te vervangen zijn?

Thundermane
15 augustus 2009, 18:07
Weet iemand trouwens of de pickup-covers van elementen als blackouts en emg's ook te vervangen zijn?

Dan zou je het los moet peuteren van je pickup, (wat waarschijnlijk niet goed gaat) en vervolgens moet je de nieuwe er op vast maken. En dat zal waarschijnlijk ook niet perfect gaan. Zelf zou ik het houden op nieuwe pickups. Te veel kans om iets fout te doen als je het mij vraagt. Daarnaast zijn de kapjes speciaal gemaakt voor de pickups. Ik zou pickups zoveel mogelijk heel laten.

pannekoek
15 augustus 2009, 18:31
Weet iemand trouwens of de pickup-covers van elementen als blackouts en emg's ook te vervangen zijn?

nee, maar blackouts zijn tegenwoordig ook met verschillende kapjes verkrijgbaar. zoals goud en chroom.

ze zijn zelfs singlecoil size naar keuze.

macwilliams
15 augustus 2009, 21:58
Ze zitten erop :D

Geweldig geluid die Blackouts een echte aanrader als je metal speelt!

En helemaal niks mis met de clean, gewoon ff je instellingen wat aanpassen.

Dat zei ik toch, briljant of niet?

Dat clean kan wel okay zijn maar het is niet het clean dat ik wil zo thuis op de bank.

En nou speulen mettie hap :)