PDA

View Full Version : Aansluiten van mijn rack



sell
8 augustus 2009, 20:02
Hallo,

Mijn rackje is bijna klaar... morgen krijg ik mijn voodoolab GCX.... en dan aansluiten :soinnocent:

Maar hoe :???:

Nu heb ik een heel mooi aansluit schema gemaakt. Willen jullie mee kijken of hij zo goed gaat? Ik plaats hem eerst leeg en daarna vul ik hem in.
http://foto-uploaden.nl/img4/11kirwe.jpg

Liquid_Metal
8 augustus 2009, 20:13
Gitaar aan de voorkant in de Guitar In en vanuit de Guitar Out (aan de achterkant) naar de eerste loop.
Je Engl in de eerste loop en je JMP in de tweede. Vanuit de tweede loop ga je naar de G-Force want die hoeft niet in een loop (die gebruik je altijd).
Hoeveel switches wil je voor de Engl gebruiken? 2 of 4? De JMP is MIDI dus die heeft geen switches nodig.
Als je later stompboxes gaat toevoegen die pregain moeten, zullen de preamps op moeten schuiven.

sell
8 augustus 2009, 20:13
whahahaha, ik snap dr nu al niets meer van lol

wie helpt ff....

hole
8 augustus 2009, 20:14
gelukkig is dat plaatje niet zo groot.

Ben benieuwd naar het ingevulde ding :D

Liquid geeft toch een tip. Het wordt wel op prijs gesteld als je zelf wat moeite doet om het in orde te krijgen. Als het dán niet lukt, helpen we natuurlijk graag.

Liquid_Metal
8 augustus 2009, 20:14
Ik raadt je trouwens aan het plaatje wat kleiner te maken. Dat kijkt wat prettiger :).

hole
8 augustus 2009, 20:19
Zelf zou ik de GF wel apart in een loop hangen trouwens...maar da's kwestie van smaak

Liquid_Metal
8 augustus 2009, 20:24
De loops zijn All-On of All-Off hè. En het is toch de bedoeling om effecten te gebruiken (ik heb maar 1 patch waar ik geen effecten standaard in heb zitten, maar die er wel bij kan gooien).

sell
8 augustus 2009, 20:26
ah gelukkig hulp....

mijn g-force wil ik in de loop van de engl en de marshall
daarnaast wil ik de engl van clean naar gain en hi/low kunnen schakelen

sell
8 augustus 2009, 20:28
Liquid geeft toch een tip. Het wordt wel op prijs gesteld als je zelf wat moeite doet om het in orde te krijgen. Als het dán niet lukt, helpen we natuurlijk graag.[/QUOTE]

Yep maar het was geen reply op liquid... we posten zeg maar tegelijk ;) zijn tip zag ik er dus na

Liquid_Metal
8 augustus 2009, 20:51
ah gelukkig hulp....

mijn g-force wil ik in de loop van de engl en de marshall
daarnaast wil ik de engl van clean naar gain en hi/low kunnen schakelen

Je geforce moet je niet in de loop zetten, maar gewoon tussen je preamps en je poweramp.
Dus Gitaar>Engl (loop1)>JMP (loop2)>GF (geen loop)>Poweramp
2 kanalen gebruiken om je Engl te switchen. Wordt dus een y-kabel van 2x mono naar 1x stereo.

sell
8 augustus 2009, 21:05
De engl in de eerste loop he....

moet ik dan de loop van de engl gebruiken?
dus GCX send----ENGL send ENGL return---- GCX return?


of GCX send ENGL Aux in ENGL Line out?

Liquid_Metal
8 augustus 2009, 21:19
De tweede mogelijkheid. Gewoon net zoals je je gitaar zou aansluiten dus. Of je de Engl of de JMP in de eerste loop zet maar in dit geval niet uit want je gaat ze toch niet tegelijk gebruiken. Ik zou ze wel direct achter elkaar zetten want er zijn geen dingen die er tussen zouden moeten.

sell
8 augustus 2009, 21:20
[QUOTE=sell;2113282]De engl in de eerste loop he....

moet ik dan de loop van de engl gebruiken?
dus GCX send----ENGL send ENGL return---- GCX return?


mmm nog eens over nadenkend is de loop gebruiken nogal dom. Dat werkt natuurlijk niet.

Maar die engl heeft zoveel in en outs... en dan ook nog links en rechts:???:

Liquid_Metal
8 augustus 2009, 21:25
Links/rechts maakt niet uit. Dat boeit pas als je sterepeffecten gaat toevoegen. Als je bijvoorbeeld je GForce in de loop van de Engl hangt en dan direct naar de poweramp (of je gebruikt de interne poweramp. Dan MOET je die loop wel gebruiken want is er niets tussen pre- en poweramp).
In dit geval maakt het niet uit of je links of rechts gebruikt. Ik gebruik standaard links omdat dat in de meeste gevallen mono is (als dat iets uitmaakt).

sell
8 augustus 2009, 21:33
hoe lijkt dit voor een begin?

http://foto-uploaden.nl/img4/ubikdiz.jpg

Liquid_Metal
8 augustus 2009, 21:51
lijkt me prima.

sell
8 augustus 2009, 22:09
Om de engl te switchen dus een ykabel

Dus engl clean/lead met een y naar GCX send en return?

sell
8 augustus 2009, 22:21
oh ik zie het al...

In de engl gaat bij Gain/ clean High Low een stereoplug------CRX out 4 monopug en CRX out 5 monoplug

sell
8 augustus 2009, 23:02
Zo nu alleen midi kabels er nog inzetten

iemand nog op of aanmerkingen op onderstaand schema?
http://foto-uploaden.nl/img4/1bk4b3m.jpg

Liquid_Metal
8 augustus 2009, 23:16
Weet je zeker dat je om te switchen de out moet hebben en niet de sends? Ik weet het niet zeker, maar als jij het ook niet zeker weet: check het ff na (scheelt weer als je 'm hebt).

ateng
9 augustus 2009, 03:18
Je kan zowel de OUT gebruiken als de SEND

sell
9 augustus 2009, 10:29
nog 1 ding he....

Als ik van mijn eindversterker zowel links als rechts wil gebruiken op een stereo cab..... Moeten mijn preamps dan ook links en rechts op de eindversterker aangesloten zijn?

Erik70
9 augustus 2009, 13:14
nee, in jou geval de L en R outouts van de g-force aansluiten op de L en R inputs van de poweramp.
het monosignaal van de preamps wordt al door de g-force in stereo gesplitst, dus...

ateng
9 augustus 2009, 22:17
Gitaar aan de voorkant in de Guitar In en vanuit de Guitar Out (aan de achterkant) naar de eerste loop.
Je Engl in de eerste loop en je JMP in de tweede. Vanuit de tweede loop ga je naar de G-Force want die hoeft niet in een loop (die gebruik je altijd).
Hoeveel switches wil je voor de Engl gebruiken? 2 of 4? De JMP is MIDI dus die heeft geen switches nodig.
Als je later stompboxes gaat toevoegen die pregain moeten, zullen de preamps op moeten schuiven.

Ik zou de G-Force ook in de loop zetten want als je alleen droog puur sound wil (dus niet door middel van bypass van je G-Force) dan schakel je loop #3 gewoon uit.

Liquid_Metal
9 augustus 2009, 22:24
Ik zou de G-Force ook in de loop zetten want als je alleen droog puur sound wil (dus niet door middel van bypass van je G-Force) dan schakel je loop #3 gewoon uit.

Ik zou het niet doen met de naïviteit dat de G-Force niet kleurt :P. Scheelt een instant acces knop en die kom je vast te kort :P.

Erik70
9 augustus 2009, 22:42
Ik zou ook de g-force Niet in een loop zetten. Zeker niet als je hem ook nog eens stereo wilt gebruiken, want dan kost het je 2 loops. Iedere loop heeft maar 1 output.

sell
10 augustus 2009, 08:46
Nou.... de kans dat ik nog extra effecten toe ga voegen is nihil... Ik speel meestal met een droog amp geluid met hooguit een compressor reverb of delay. Ik heb de gforce alleen maar omdat je met pedalen zoveel tonesuck hebt en ik toch een paar effecten nodig heb. Dus wellicht zou hij in de loop kunnen

sell
10 augustus 2009, 09:01
Ik heb loop 4 voor het linker kanaal van de g-force. Loop 5 voor het rechter kanaal. moeten beide outs dan naar mijn eindversterker? Als dat zo is moet ik dan een y kabel hebben om loop 4 en 5 te verbinden en naar de out van mijn eindversterker te gaan?

hole
10 augustus 2009, 09:02
als je een mono eindversterker hebt, heeft het ook geen zin om de Gforce stereo te gebruiken.

Je hoeft dan alleen de linker output te gebruiken.

Ook adviseer ik je om de Gforce op de INput van je eindversterker aan te sluiten.

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 09:10
als je een mono eindversterker hebt, heeft het ook geen zin om de Gforce stereo te gebruiken.

Je hoeft dan alleen de linker output te gebruiken.

Ook adviseer ik je om de Gforce op de INput van je eindversterker aan te sluiten.

Haha dá's nog eens een goed advies :P.

@Sell: Ik snap niet dat je zo'n dure effectprocessor hebt en dan alleen compressor, reverb en delay gebruikt. Wil je dan ruilen voor mijn G-Major? :soinnocent:
Als je veel compressor gebruikt zou ik die sowieso voor je preamps zetten en niet uit de G-Force halen.

sell
10 augustus 2009, 10:06
ohhhhh wat zijn we weer wakker..... lol Ik kan dr ook niets aan doen dat mijn werkdag pas om 10 uur gna gna gna.
Nou vooruit dan.... de INputs....

@liquid... ach ja wie het breed heeft..... ;) Ik weet dat een compressor voor de preamp moet maar ja helaas bied de g-force nou niet de mogelijkhied om bepaalde effecten voor de preamp te zetten en anderen in de loop... dus ja...

dan is het idd keuzes maken..... misschien dat in mijn compnova er nog wel tussen komt maar

Maar het gaat er om dat ik mijn eindversterker eventueel op een stereocab wil aansluiten en beide kanalen van de eindversterker wil gebruiken.

eerder kreeg ik van erik dit advies... vandaar mijn vraag..
-------nee, in jou geval de L en R outouts van de g-force aansluiten op de L en R inputs van de poweramp.
het monosignaal van de preamps wordt al door de g-force in stereo gesplitst, dus... -----

hole
10 augustus 2009, 10:09
Heej gaan we nu over stereocabs discussiëren?

Zal ik vast samenvatten?

Nutteloos, tenzij ge-micced

sell
10 augustus 2009, 10:16
Nou...... tis meer dat ik in de toekomst twee 1x12" cabs wil voor stereo effecten. Tot die tijd een stereo cab.

hole
10 augustus 2009, 10:17
Kijk..da's dan weer wél gaaf (zeg ik uit ervaring sprekend)

Of je koopt er een poweramp bij, en je gaat W/D/W, da's helemaal gaaaaaf

Trouwens, heb jij al eens foto's gepost van je spullen...zo nee: FOEI! meteen regelen .... ;)

sell
10 augustus 2009, 10:39
Dat ga ik zeker doen maar ik wacht nog ff tot mijn gcx binnen is (ik hoop vandaag)....:)

Maar is de optie zoals ik voorstelde een juiste??
-----loop 4 voor het linker kanaal van de g-force. Loop 5 voor het rechter kanaal. moeten beide outs dan naar mijn eindversterker? Als dat zo is moet ik dan een y kabel hebben om loop 4 en 5 te verbinden en naar de out van mijn eindversterker te gaan?-----

of moet het anders?

hole
10 augustus 2009, 11:10
gewoon met een patch kabel naar de twee INputs van je eindtrap

dus links naar kanaal A, rechts naar B..geen Y kabel

Nog een vraag, en ik hoop dat je het niet verkeerd oppakt hoor, maar: Speel je al lang? Je hebt mooie spullen, maar het lijkt alsof je niet echt weet wat je ermee aan moet (afgaande op je postgeschiedenis)....Dat is overigens niet erg hoor, maar ik vroeg het me gewoon af.

sell
10 augustus 2009, 11:42
hahahahahahaha.... ja ik speel al heel lang... maar je conclusie is een juiste....
de techniek van pre amps, effecten etc is allemaal vrij nieuw voor me.

Ik heb jaren lang in een bandje gespeeld waarmee ik voornamelijk ik kraakpanden strond te raggen. Mijn gear was toen uitsluitend een marshall tsl 50 op een 4x12 1960B kast. Samen met een gibson explorer.....
Alleen standje scheur.... verder niets....

Leuke periode veel optredens ook in buitenland..... ik weet niet hoeveel opnames mogen maken waarvan de laatste twee bekostigd door de platenmaatschappij.

Ik ben inmiddels 35 en was het reizen van ene jongeren cenrtum naar andere kraakpand meer dan zat.... Ook de stijl van muziek was onvoldoende uitdagend voor mij.

Nu speel ik in een coverband.... www.bandzozo.nl en nog een aantal projecten ernaast.

Dus band en speel ervaring zat.... Maar qua techniek loop ik idd wat achter.




De keus voor twee preamps komt voort uit dat ik een breder scala aan basis geluiden wil hebben... clean... clean met randje... vette blues sound... acdc... crunch.... metal... en dan nog een solo geluid voor zowel clean als scheur.

Omdat ik toch het meest van het droge geluid van een buizenversterker houd heb ik met een jmp1 en de E530 denk ik een behoorlijk scala aan geluiden. De tc verschaft mij van het beetje extra saus wat zo nu en dan gewoon nodig is. ;)

sell
10 augustus 2009, 11:48
[QUOTE=hole;2114469]gewoon met een patch kabel naar de twee INputs van je eindtrap

dus links naar kanaal A, rechts naar B..geen Y kabel

Loop 4 linker kanaal van de gf
input--- de out van loop 3
send ---- input links van GF
return---- out links van de Gf
out------?

Loop 5 rechter kanaal van de gf
input--- ??
send----- input rechts van de GF
return---- out rechts van de gf
out--- rechter kanaal van de eindtrap


Hier loop ik vast

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 11:55
Heej gaan we nu over stereocabs discussiëren?

Zal ik vast samenvatten?

Nutteloos, tenzij ge-micced

On-stage ja. Maar thuis voegt het wel degelijk iets toe hoor! Het is niet zo mooi en breed als twee cabs, maar de speakers zijn fysiek gescheiden en ik hoor duidelijk verschil tussen 1 cab stereo of mono.


[QUOTE=hole;2114469]gewoon met een patch kabel naar de twee INputs van je eindtrap

dus links naar kanaal A, rechts naar B..geen Y kabel

Loop 4 linker kanaal van de gf
input--- de out van loop 3
send ---- input links van GF
return---- out links van de Gf
out------?

Loop 5 rechter kanaal van de gf
input--- ??
send----- input rechts van de GF
return---- out rechts van de gf
out--- rechter kanaal van de eindtrap


Hier loop ik vast

Hier heb je dus wél een Y-kabel voor nodig, want je moet vanuit loop 3 naar zowel loop 4 als loop 5. De Out van loop 4 moet natuurlijk naar het linkerkanaal van je eindtrap.
Als je de G-Force niet in een loop hangt heb je geen Y-kabel nodig want de GF maakt je signaal pas stereo.
Nogmaals: ik vind het een beetje vreemd om zo'n effect in een loop te hangen. Als je een toestel serieel gebruikt ga je er vanuit dat 'ie geen toon zuigt en je hebt zo'n ding er tenslotte in hangen om effecten te gebruiken.
Als je tóch alleen maar delay en reverb gebruikt kun je 'm misschien beter parallel zetten (jammer dat ik mijn mixer al verkocht heb :P). Compressor moet je sowieso pregain hebben. Net als ik dat moet, maar voorlopig niet ga doen. Btje hypocriet dus :supercool:.

hole
10 augustus 2009, 11:57
Loop 4 linker kanaal van de gf
input--- de out van loop 3
send ---- input links van GF
return---- out links van de Gf
out------linker kanaal poweramp

Loop 5 rechter kanaal van de gf
input -- output loop 3
send----- input rechts van de GF
return---- out rechts van de gf
out--- rechter kanaal van de eindtrap

Als je de out van loop 3 split (ja, Y kabel), dan kun je die als input van loop 5 ook doen. Dan heb je als je de GF bypassed zowel op links als rechts droog geluid.


(Note: ik heb geen GCX, dus weet niet hoe die loops intern zijn doorverbonden, kan misschien ook anders, maar bovenstaande werkt zeker)

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 12:08
Ik heb er ook geen maar me er wel een beetje in verdiept. Volgens mij zijn die loops intern niet verbonden. Da's iig de bedoeling van het toestel (werkt dus niet zoals die van Axess).

ateng
10 augustus 2009, 12:42
Ik zou je G-Force persoonlijk wel in de loop zetten tenzij je later nog pedalen en/of fx wil gaan hangen aan je GCX.
Ook al kleurt je G-Force niet maar zo krijg je wel een pure signaal als je droog wil spelen... bijvoorbeeld bij studio werk.
Je hebt nog 3 loops over als je wel je G-Force in de de loop plaats en als je zegt dat meer fx in de toekomst nihil is zou ik het zekers doen.

ateng
10 augustus 2009, 12:43
Ik heb er ook geen maar me er wel een beetje in verdiept. Volgens mij zijn die loops intern niet verbonden. Da's iig de bedoeling van het toestel (werkt dus niet zoals die van Axess).

Ze zijn inderdaad niet intern verbonden.

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 12:44
Ik zou je G-Force persoonlijk wel in de loop zetten tenzij je later nog pedalen en/of fx wil gaan hangen aan je GCX.
Ook al kleurt je G-Force niet maar zo krijg je wel een pure signaal als je droog wil spelen... bijvoorbeeld bij studio werk.
Je hebt nog 3 loops over als je wel je G-Force in de de loop plaats en als je zegt dat meer fx in de toekomst nihil is zou ik het zekers doen.

Je hebt gelijk. Maar in de studio zou ik sowieso de effecten er uit halen en alleen gitaar->preamp->poweramp gebruiken. En voor Hole: met kabels van 10 centimeter :rockon:.

hole
10 augustus 2009, 12:50
Je hebt gelijk. Maar in de studio zou ik sowieso de effecten er uit halen en alleen gitaar->preamp->poweramp gebruiken. En voor Hole: met kabels van 10 centimeter :rockon:.

ZO lang nog :D:D

Haha..lang niet gezien, je kabel-fobie, maar daar istie weer!!! hahahaha :seriousf:

sell
10 augustus 2009, 13:18
Yep snap het nu helemaal..... ik heb nog niet besloten hoe ik hem ga aansluiten in de loop of dr naast maar ik heb nu beide schema's dus kan ik lekker prutsen.

Ik zal ze zodra ik thuis ben ook nog even posten.... voor eventuele anderen die wat willen weten over het aansluiten.....

Het word straks ook nog een strijd om alles te programmeren maar ik heb me al aardig ingelezen.... maar ik hou jullie op de hoogte ;)

hole
10 augustus 2009, 13:19
FOTO'S :mad:


...en dat programmeren helpen we natuurlijk ook graag mee.

sell
10 augustus 2009, 13:33
FOTO'S :mad:

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAa eerst mijn GCX en dan zal ik een mooie foto plaatsen LOL (het lijkt wel of het om de nieuwe playboy kalender gaat pfff)

BRENGT ME OP EEN IDEE!!!!....zie mijn volgende post! lol


...en dat programmeren helpen we natuurlijk ook graag mee.

Gelukkig, ik heb nog een week en dan is de vakantie van mn band weer voorbij dus dan moet het draaien ;)

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 14:06
Ach, Hole is nou eenmaal fotogeil. En zo hoort het ook op een forum xD.
Post je nou in de quote die je van hem maakt? Dat heb ik nog nooit iemand zien doen (in mijn vakgebied mag dat niet eens :P).

hole
10 augustus 2009, 14:14
JA, maar moleculaire Biologie heeft ook niet zoveel raakvlakken met gitaarspelen?

(of wat was het ook alweer ;) )

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 14:31
Ecologie :). Je hebt gelijk, maar een quote is een quote.

sell
10 augustus 2009, 19:44
Zo beide schema's ff aangepast... Wie weet dat er iemand nog wat aan heeft in de toekomst.

Deze is met de g-force niet in de loop maar tussen de pre amps en eindversterker in.

http://foto-uploaden.nl/img4/srnh4u3.jpg


Deze is met de g-force in de loop

http://foto-uploaden.nl/img4/y37y0rz.jpg

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 23:16
Klopt als een bus. Hoop dat je genoeg kabels hebt :).