PDA

View Full Version : Eindelijk een MusicMan EVH!



Jiboom
8 augustus 2009, 19:25
Ik heb enkele dagen terug eindelijk een MusicMan Eddie Van Halen model gekocht, een gitaar die al jaren op mijn verlanglijstje stond. Grappig is dat ik er net achter gekomen ben dat ik twee jaar geleden al een poging heb gedaan deze zelfde gitaar te kopen, maar toen net te laat was (ik heb de foto's nog). Deze is uit 1991, geloof ik, en heeft redelijk weinig slijtage gezien de leeftijd.

Eerste indrukken: heerlijke rockplank! Scheurt als de beste, maar blijkt ook heel goed te reageren op een teruggedraaide volumeknop (of toonknop zoals EVH als grapje heeft bedacht..). Je kunt er dus behoorlijk veel geluiden uit halen. Blues (bluesrock) gaat in ieder geval ook prima. Maar ik zal er vooral op rocken.

De hals is erg lekker, zoals op de meeste MusicMan's. Smal, niet plat. Na enkele uren spelen vind ik het steeds lekkerder worden. De D-tuna lijkt me ook wel handig, maar moet ik nog even afstellen (is nog niet zuiver). Bij de FR trem mis ik wel een beetje de uprouting (is nodig voor veel Satriani materiaal dat ik speel), maar ja.. detailtje.

Foto's:

http://i47.photobucket.com/albums/f180/EngineOfCreation/Guitars/EBMM_EVH001.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f180/EngineOfCreation/Guitars/EBMM_EVH006a.jpg

YannickH
8 augustus 2009, 19:33
Ik heb enkele dagen terug eindelijk een MusicMan Eddie Van Halen model gekocht, een gitaar die al jaren op mijn verlanglijstje stond. Grappig is dat ik er net achter gekomen ben dat ik twee jaar geleden al een poging heb gedaan deze zelfde gitaar te kopen, maar toen net te laat was (ik heb de foto's nog). Deze is uit 1991, geloof ik, en heeft redelijk weinig slijtage gezien de leeftijd.

Eerste indrukken: heerlijke rockplank! Scheurt als de beste, maar blijkt ook heel goed te reageren op een teruggedraaide volumeknop (of toonknop zoals EVH als grapje heeft bedacht..). Je kunt er dus behoorlijk veel geluiden uit halen. Blues (bluesrock) gaat in ieder geval ook prima. Maar ik zal er vooral op rocken.

De hals is erg lekker, zoals op de meeste MusicMan's. Smal, niet plat. Na enkele uren spelen vind ik het steeds lekkerder worden. De D-tuna lijkt me ook wel handig, maar moet ik nog even afstellen (is nog niet zuiver). Bij de FR trem mis ik wel een beetje de uprouting (is nodig voor veel Satriani materiaal dat ik speel), maar ja.. detailtje.

Foto's:

http://i47.photobucket.com/albums/f180/EngineOfCreation/Guitars/EBMM_EVH001.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f180/EngineOfCreation/Guitars/EBMM_EVH006a.jpg

waaw!die musicmans zijn toch mooie gitaren!(als ze teminste een axisvorm hebben:p

Kars-
8 augustus 2009, 19:44
Jaloers :crazyhappy::crazyhappy:

minoin
8 augustus 2009, 19:46
Heerlijke gitaar!! Die staat ook zeker nog op mijn verlanglijstje, samen met de JP7 :D

Braindead
8 augustus 2009, 22:32
Werd wel een keer tijd dat je er eindelijk eentje ging scoren dan :D
Vet gitaartje! En hopelijk heb je wel van de bijwerkingen van deze gitaar gehoord..., vanaf nu speelt elke andere gitaar kut.

Jiboom
8 augustus 2009, 23:01
.. En hopelijk heb je wel van de bijwerkingen van deze gitaar gehoord..., vanaf nu speelt elke andere gitaar kut.

Mwa.. ik ben al redelijk verwend op dat gebied (PRS-en met rosewood neck enzo..) ::sssh:

Chocola
9 augustus 2009, 00:14
mooi ding :O echt heel mooi. Ik ben jaloers :(

marc_o
9 augustus 2009, 00:22
Te gekke gitaren, heb er nu eentje sinds een jaar of 12 en hoewel ik er niet meer mee optreed, is het wel een blijvertje.
Die D-tuna hoort er natuurlijk niet op. heb 'm er ook een tijdje op gehad, maar toch maar weer origineel gemaakt.
Het is naar mijn mening een perfecte mix tussen een Les paul en een Telecaster, kan bruut, maar toch helder, reageert goed op terugdraaien volumeknop en hoeveel gain je ook gebruikt, je blijft alle snaren horen.
De Peavey's die erna kwamen heb ik nooit zien zitten en vond ik maar een slap aftreksel van deze.

proficiat ermee!

Quicksilver
9 augustus 2009, 00:44
Wat een prachtgitaar, echt, geweldig! :ok:

Alleen die tone/volume knop, dat is me toch een doorn in het oog.. :???::stop:

Krikkeden 1ste
9 augustus 2009, 09:52
Ik heb identiek dezelfde...
Als je een split coil installeert kan je echt mooi clean gaan ook! (push-pull knopje natuurlijk...)

Rinze
9 augustus 2009, 10:07
Prachtig :ok:

EGH
9 augustus 2009, 10:13
Prachtige gitaar, gefeliciteerd!

AdriaanVw
9 augustus 2009, 10:42
mooi:hippie:

pannekoek
9 augustus 2009, 11:22
ah vette music man! gefeliciteerd!

Harm
9 augustus 2009, 11:48
Heerlijke gitaar!!! Heel veel plezier daarmee! Zelf heb ik er een aantal van gehad (jajaja, een echte verslaving) en ze klinken lekker, spelen ontzettend fijn en zien er mooi uit! :)

Deze hoort zeker thuis in jouw collectie van supergave gitaren!

Veel speelplezier!

Harm

Mr. Dynamite
9 augustus 2009, 13:27
Wooaa wát een mooie gitaar man! :mmmm:

veel speel plezier! :D

Erik70
10 september 2009, 19:05
...bumpje..


Ik heb identiek dezelfde...
Als je een split coil installeert kan je echt mooi clean gaan ook! (push-pull knopje natuurlijk...)

Mag ik hier uit opmaken dat jij ook een splitcoil op de evh/axis hebt gezet? Lijkt mij ook wel wat, maar heb echter geen idee hoe dat aan te pakken c.q aan te sluiten.
Wie helpt??

Noid
10 september 2009, 19:41
Vervelend smal halsje heeft dat ding he:???:

Oftewel: gefeliciteerd en ik ben gewoon jaloers dat ik niet uit de voeten kan met het smalle halsje, anders had ik er zeker ook zelf ooit 1 gekocht. Veel plezier er mee en rock on!

Noid
10 september 2009, 19:44
...splitcoil op de evh/axis hebt gezet? Lijkt mij ook wel wat, maar heb echter geen idee hoe dat aan te pakken c.q aan te sluiten.
Wie helpt??

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w_2pp

Good luck.

macwilliams
10 september 2009, 20:18
Mooie plank, gefeliciteerd.

Reb
11 september 2009, 15:38
Vervelend smal halsje heeft dat ding he:???:

Oftewel: gefeliciteerd en ik ben gewoon jaloers dat ik niet uit de voeten kan met het smalle halsje, anders had ik er zeker ook zelf ooit 1 gekocht. Veel plezier er mee en rock on!

Gelukkig is daar iets aan gedaan. De originele EVH heeft inderdaad een smalle hals. Toen het een "Axis" werd, zijn er wat wijzigingen op het model doorgevoerd waaronder het verbreden van de hals (omdat veel mensen problemen hadden met de smalle hals). :)

lindstrom
11 september 2009, 15:39
geweldig die D tuner op de floyd!!!

Fender75
11 september 2009, 15:57
Mooi ding hoor!! Nog nooit op een MM gespeeld, toch eens proberen!!

Krikkeden 1ste
11 september 2009, 16:17
...bumpje..



Mag ik hier uit opmaken dat jij ook een splitcoil op de evh/axis hebt gezet? Lijkt mij ook wel wat, maar heb echter geen idee hoe dat aan te pakken c.q aan te sluiten.
Wie helpt??

Het schema van NOID is ok, maar vermits je maar alléén een "tone" knop (die dan nog de volume is... :-) ) hebt sluit je de gemeenschappelijke wit/rood aan op het aansluitlipje naast de wit/rood van de bovenste humbucker... Je kan dan enkel beide hums in single coil brengen ipv een hum/single coil combinatie te maken, maar dit geeft best goeie resultaten.
Het rare is dat de clean sound van de Ernie stukken beter is dan die van de wolfgang terwijl de hums zo goed als dezelfde zouden moeten zijn...

Nog een tip, als je de D-tuner zuiver geregeld hebt met het kleine imbusvijsje, leg er dan een druppeltje nagellak op. op die manier loop je minder kans om op een dag te moeten constateren dat het vijsje foetsie is...

Erik70
11 september 2009, 16:57
Dank voor de tips !!!!!!!!!!

Henri H
12 september 2009, 23:13
Gefeliciteerd! Mooie gitaar, ik heb er ook één, maar dan de Axis Super Sport, heb bewust niet voor een FR gekozen, ondingen vind ik dat.


Gelukkig is daar iets aan gedaan. De originele EVH heeft inderdaad een smalle hals. Toen het een "Axis" werd, zijn er wat wijzigingen op het model doorgevoerd waaronder het verbreden van de hals (omdat veel mensen problemen hadden met de smalle hals). :)Ik vind de hals niet smaller dan andere halzen, maar ik neem aan dat jullie het over de dikte hebben i.p.v. de breedte?!
Mijn hals is dikker dan de hals van m'n USA Strat en iets dunner dan de hals van m'n Les Paul met 50's neck.
Ik vind het een gave rock/metal-gitaar, helaas is de mijne kaduuk op dit moment: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127003

Ibanez666
13 september 2009, 08:28
errug gaaf! komen deze ook zonder Floyd?

marc_o
13 september 2009, 09:31
Jazeker, zelfs de originele Van Halen kwam zonder trem, maar of er daarvan veel naar Nederland en omstreken zijn gekomen, betijfel ik. De mijne is al zeer zelzaam qua kleurstelling...ben blij dat ik 'm heb.


http://i47.photobucket.com/albums/f192/marc_odijk/Muziek/MusicmanEVHsignature.jpg

Harm
13 september 2009, 11:39
Jazeker, zelfs de originele Van Halen kwam zonder trem, maar of er daarvan veel naar Nederland en omstreken zijn gekomen, betijfel ik. De mijne is al zeer zelzaam qua kleurstelling...ben blij dat ik 'm heb.


http://i47.photobucket.com/albums/f192/marc_odijk/Muziek/MusicmanEVHsignature.jpg

AAaaahhhh!!!!! Heerlijk gitaartje ook!!!!
Ben nog steeds verslaafd aan deze gitaren...

Jiboom
13 september 2009, 17:23
..Ik vind de hals niet smaller dan andere halzen, maar ik neem aan dat jullie het over de dikte hebben i.p.v. de breedte?!


Ik had het wel over de breedte (zeg maar de lengte van de topkam/frets). Die is vrij smal.

Ik heb net even gemeten:
MM EVH: 1fr. - 42mm, 12fr. 51mm
MM JP6: 1fr. - 44mm. - 12fr. 53mm
PRS Custom 24 (met regular neck): 1fr. 44mm. - 12fr. 53mm
PRS Custom 24 (met Wide Thin neck): 1fr. 45mm. - 12fr. 53mm
PRS SCT (met Wide Fat neck): 1 fr. 45mm. - 12fr. 53mm

De dikte van de EVH is redelijk vergelijkbaar met een PRS regular neck (zelfde dikte als PRS Wide Fat trouwens).

Kleine update over mijn EVH: ik heb de laatste weken op niets anders gespeeld, en speel weer uren achter elkaar. Het voelt als thuiskomen: mijn oude Ibanez RG550 (waar ik de 1e 8 jaar op gespeeld heb) had welliswaar een ander halsprofiel, maar wel dezelfde ongelakte esdoorn hals/toets. Voelt zeer vertrouwd aan. Een afvlakking op de top van de body had echter niet misstaan, zou natuurlijker aanvoelen. En zoals eerder gezegd mis ik de uprouting van de trem. De klank bevalt nog steeds erg goed, vooral de helderheid bij akkoorden/clean (die ik niet verwacht had). Tussenstand: dit is een blijvertje :ok:

1 ding weet ik inmiddels zeker: dikke halsen (zeg maar totale omvang van het halsprofiel) zijn niet voor mij, ik word er duidelijk langzamer door en krijg na enkele uren spelen gewoon wat last (krampachtiger spelen). Als ik hier aan vast ga houden, gaat het wel wat gevolgen hebben voor mijn collectie: de Wide Fat halsen zouden eruit moeten, Wide Thin misschien ook (4 in totaal) Helaas hebben sommige van die gitaren wel andere aangename kanten (klinken goed). Keuzes... :chicken:

Henri H
13 september 2009, 18:07
Ah, ok. Had ik het toch verkeerd. :chicken:

2 à 3 mm. scheelt zo'n halve mm. afstand tussen de snaren.
Het was mij niet echt opgevallen in ieder geval.

Ik heb een Strat, een Les Paul en een Axis, alle drie hebben ze hun charmes.
Dat is juiste het leuke: afwisseling. :)

Velen vinden een Axis niet mooi, dat heb ik met o.a. PRS'en.