PDA

View Full Version : 'Blij' met mijn Stagg



flitslicht
8 augustus 2009, 18:30
Zelf een gitaar bouwen leek me al heel lang leuk, maar ja, geen ervaring in die richting (alleen met in-huis klussen) en nadat ik er een boek over had gekocht zonk de moed me wel heel diep in de schoenen :(. Sinds ik deze site heb gevonden begin ik er weer zin in te krijgen en daarom ben ik ook wel 'blij' met mijn Stagg. Die heeft namelijk een aantal problemen waardoor ik een beetje kan klooien en als ik het verpruts is het niet echt een verlies :cooler: Ik heb de afgelopen tijd al veel gelezen maar heb nu een paar vragen.

Eerst een inventarisatie van de problemen:
- spuuglelijk
- slechte elementen
- brug element komt, na afstellen van de actie, tegen de snaren aan
- de uitsparing waar de hals in komt (naam?) is niet vlak:

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/stagg01.jpg

- topkam is uitgesleten (heb al een nieuwe)
- fretten zijn niet gelijk
- buiging hals is ongeveer goed als de trussrod helemaal los zit, dus geen verdere mogelijkheid meer tot afstellen
- hals is getordeerd
- stemmechanieken zijn slecht

Ik heb de problemen met de hals hier proberen te fotograferen mbv een laser:

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/stagg02.jpg

Het is minder duidelijk dan ik gehoopt had maar toch kan je de problemen wel zien. Kijkend van links naar rechts:

- de 21e fret is los bij de hoge e-snaar
- de paar volgende fretten zijn te hoog bij de hoge E en te laag bij de lage E als gevolg van de torsie in de hals
- vanaf de 12e tot de 1e fret zijn deze ongelijk, met name (lage E) de 5e en de 9e en (hoge E) de 3e, 4e, 6e en 7e

De hals is dus op zich afgeschreven door de torsie, maar ik wel erop gaan oefenen en hem zo goed mogelijk zien te krijgen. Daarna ben ik van plan de body mooier te maken, betere hardware toe te voegen en er een nieuwe gekochte hals op te zetten zodat ik een betere gitaar overhoud, liefst natuurlijk een zo goed mogelijke.

Een paar vragen:
- De hals moet toch vlak op de body aansluiten om een zo goed mogelijke sustain te krijgen? Hoe vlak ik dat het beste uit? Frezen en dan opvullen?
- Is een frees-hulpstuk voor een Dremel een serieuze optie (€41)?
- De lak die op de body zit is waarschijnlijk polydinges lak, moet die eraf of is dat een goede ondergrond?
- welke lijm gebruik ik voor de nieuwe topkam, waar te koop?

barno
8 augustus 2009, 18:47
Een paar vragen:
- De hals moet toch vlak op de body aansluiten om een zo goed mogelijke sustain te krijgen? Hoe vlak ik dat het beste uit? Frezen en dan opvullen?
- Is een frees-hulpstuk voor een Dremel een serieuze optie (€41)?
- De lak die op de body zit is waarschijnlijk polydinges lak, moet die eraf of is dat een goede ondergrond?
- welke lijm gebruik ik voor de nieuwe topkam, waar te koop?

neck pocket: best een laagje affrezen met een bovenfrees mbv een mal. (dremel : nogo voor dit soort werk). Eerst checken of je de zadels van je brug nog wat lager kan afstellen, want de hals zal in zijn geheel iets lager komen te liggen)

Volgens mij kun je op de polylak gewoon lakken, bespaart je hoop schuurwerk.

lijm topkam: in principe moet die zelfs niet gelijmd worden maar wel handig dat ie vastzit als je snarenwisselt. drupje secondenlijm will do.

boybrouwer
8 augustus 2009, 19:59
das nog een hoop werk volgens mij, als je graag een gitaar wilt bouwen koop dan voor 100 euro een kit!

barno
8 augustus 2009, 21:27
das nog een hoop werk volgens mij, als je graag een gitaar wilt bouwen koop dan voor 100 euro een kit!

da's nu net wat je niet moet doen, als je een gitaar wil bouwen. TS wil geen gitaar bouwen maar in eerste instantie wat dingen aanpassen aan een gitaar. Er bestaat nl zoiets als voldoening hebben van dingen zelf te doen.

flitslicht
8 augustus 2009, 22:22
neck pocket: best een laagje affrezen met een bovenfrees mbv een mal. (dremel : nogo voor dit soort werk). Eerst checken of je de zadels van je brug nog wat lager kan afstellen, want de hals zal in zijn geheel iets lager komen te liggen)

Volgens mij kun je op de polylak gewoon lakken, bespaart je hoop schuurwerk.

lijm topkam: in principe moet die zelfs niet gelijmd worden maar wel handig dat ie vastzit als je snarenwisselt. drupje secondenlijm will do.

Bedankt voor de tips, zal nu wel gaan lukken denk ik. Hele coole website en gitaren trouwens, ben jaloers :hippie:

flitslicht
8 augustus 2009, 22:28
das nog een hoop werk volgens mij, als je graag een gitaar wilt bouwen koop dan voor 100 euro een kit!

Ik zie het verbouwen van die Stagg een beetje als eerste probeersel en zal daar ook een nieuwe hals op moeten zetten. Het is eigenlijk hetzelfde als zo'n kit, alleen heb ik een aantal spullen al.

Als dat goed lukt ga ik wel proberen helemaal zelf een gitaar te maken. Wat Barno zegt, het is inderdaad de voldoening en het bezig zijn ermee. Nadat je je verslavingen van alcohol, drugs, vrouwen, gokken, autoracen, skydiven, computerspelletjes, en balroom dancing hebt overwonnen val je toch in een soort gat :dontgeti:

snaarplukker
8 augustus 2009, 22:57
das nog een hoop werk volgens mij, als je graag een gitaar wilt bouwen koop dan voor 100 euro een kit!
+1. Als ik het goed begrijp wordt het een bijna nieuwe gitaar met een Stagg body waar aan de neckpocket gekloot moet worden.

flitslicht
9 augustus 2009, 00:03
Daar komt het eigenlijk wel op neer. Maar ik wil het klooien doen om een beetje ervaring op te doen, dus daarom ben ik wel 'blij' met dat neckpocket probleem. In die zin dat ik natuurlijk wel een frees moet hebben, maar misschien kan ik dat voorlopig met mijn kolomboor oplossen. Moet ik eerst eens proberen op een plankje.

Het lijkt me gewoon helemaal te gek om zelf gitaren te bouwen. Ik vraag me ook af of een kit een betere body heeft dan die van de Stagg? Het is een massive plank (geen triplex) gelijmd uit drie delen. Niet mooi, maar ik wil hem toch een dekkende kleur geven. Met zo'n kit van €100 koop je er weer meer vage hardware bij, waar je toch voor betaalt en die gelijk weer weg kan. Kan ik beter een hals kopen van €100 denk ik zo, dan ben ik even ver qua spullen maar is de kans toch groter dat het resultaat redelijk wordt.

Ik zit ook te denken om er maar één element op te zetten en helemaal geen knoppen, gebruik ik toch nooit en bij een stratocaster verdraai ik de volumeknop altijd als ik speel. Kan ik die andere gaten dichtmaken en de slagplaat helemaal veranderen misschien, veel kleiner maken :crazyhappy:

Het is ook niet zo dat ik verlegen zit om een gitaar, ik wil er gewoon zelf een maken en uiteindelijk ook nog eens een keer een echte goeie. Ik heb een speelbaar gitaartje met goede elementen waar ik me voorlopig mee uit kan leven.

no 1 hops
9 augustus 2009, 08:42
wat is 'waarde'?
er zijn hier velen die zeer mooie gitaren hebben gebouwt maar die er bij verkoop of inruil misschien de materiaalkosten niet eens uithalen.
de voldoening, de ervaringen die je opdoet etc zijn dat stuk extra wat je bij een gekochte gitaar niet hebt.

ik zou zeggen, gewoon doen wat je van plan bent.
wat betreft torsie, ik weet het niet zeker maar een afwijking in de fretten wil niet direct zeggen dat er sprake van torsie is.

snaarplukker
9 augustus 2009, 09:41
Daar komt het eigenlijk wel op neer. Maar ik wil het klooien doen om een beetje ervaring op te doen, dus daarom ben ik wel 'blij' met dat neckpocket probleem. In die zin dat ik natuurlijk wel een frees moet hebben, maar misschien kan ik dat voorlopig met mijn kolomboor oplossen. Moet ik eerst eens proberen op een plankje..
Ik denk dat je na het vlakmaken van een neckpocket nog niet de ervaring opbouwd dat nodig is om een complete gitaar te bouwen. Met een scherpe steekbijtel is dat neckpocketprobleem simpel op te lossen. Je bouwt je Stagg weer in mekaar en probeer het zo goed mogelijk af te stellen. Veel beter lijkt het me om bijvoorbeeld een body en desnoods een hals te gaan maken zoals beschreven in je boek over je zelfbouw gitaar. Echter gebruik dan een balkje vurenhout uit de bouwmarkt. Daarmee kan je pas echt ervaring opdoen en als het perfect gelukt is hetzelfde met hardhout doen voor het echte werk.

BTW. Je brugpickup die tegen de snaren aanzit kan je lager zetten door die 2 schroefjes aan de zijkanten linksom te draaien.;)

flitslicht
9 augustus 2009, 16:23
ik zou zeggen, gewoon doen wat je van plan bent.
wat betreft torsie, ik weet het niet zeker maar een afwijking in de fretten wil niet direct zeggen dat er sprake van torsie is.

Nee, maar ik kan het zien en heb geprobeerd dat voor mezelf te controleren met foto's. Dat gaat bij mij relatief makkelijk en ik heb al die spullen hier toch staan. Eerst twee foto's gemaakt (inzet) en die toen zo duidelijk mogelijk onder elkaar gephotoshopped. De twee kleuren geven de verschillende foto's aan, de gele rechthoek is (in theorie althans) recht tov van de eerste fret.

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/stagg03.jpg

barno
9 augustus 2009, 16:36
fijne fotomateriaal : ahv wat ik op deze foto's zie, is deze hals volstrekt torsievrij, bij torsie zou ik denken dat de eerste fret een niet parallel staat met de laatste, hier is dat okee lijkt me.

flitslicht
9 augustus 2009, 16:44
Ik denk dat je na het vlakmaken van een neckpocket nog niet de ervaring opbouwd dat nodig is om een complete gitaar te bouwen. Met een scherpe steekbijtel is dat neckpocketprobleem simpel op te lossen. Je bouwt je Stagg weer in mekaar en probeer het zo goed mogelijk af te stellen. Veel beter lijkt het me om bijvoorbeeld een body en desnoods een hals te gaan maken zoals beschreven in je boek over je zelfbouw gitaar. Echter gebruik dan een balkje vurenhout uit de bouwmarkt. Daarmee kan je pas echt ervaring opdoen en als het perfect gelukt is hetzelfde met hardhout doen voor het echte werk.

BTW. Je brugpickup die tegen de snaren aanzit kan je lager zetten door die 2 schroefjes aan de zijkanten linksom te draaien.;)

Die pickup blijkt veel te lange boutjes te hebben waardoor die tegen de onderkant van de uitsparing in de body aankomen, dus dat is makkelijk op te lossen. Wel een kwaliteitsgitaar zeg, NOT.

Wat ik probeer te voorkomen is teveel hooi op mijn vork te nemen zodat ik verzand in een combinatie van problemen en ik de moed laat zakken. Het lijkt me veel beter om zoiets stapsgewijs aan te pakken zodat je steeds een klein controleerbaar succesje kan boeken. Daarom wilde ik dus eerst een goede gekochte hals op die Stagg maken die ik er weer af kan schroeven, zodanig hij ook op een eigengemaakte body past en dan daarna een eigen hals proberen te maken, dat lijkt me toch het moeilijkste.

Ik heb overigens nog (een paar kuub?) hout liggen van een paar tussenwandjes die ik heb weggehaald. Volgens een oude bouwvakker is dat oud-Amerikaans grenen. Het is in ieder geval meer dan 130 jaar oud en heeft al die tijd hier op zolder als wandjes gefungeerd, dus ik denk dat het inmiddels is geacclimatiseerd :ok:. Het is wel heel goed spul, want al het hout in dit huis is van hetzelfde type en de vorige eigenaar heeft de ramen de laatste 30 jaar niet geschilderd. Dat weet ik toevallig omdat mijn familie het pand vroeger huurde. De ramen zelf moesten wel vervangen worden maar de kozijnen waren nog in aanvaardbare staat.

Ik denk dat ik daarmee aan de slag ga. Als het lukt kan ik een fabriekje beginnen :cooler:. Hier is een voorbeeld stukje van zo'n plank:

http://xs4all.nl/~pfahren/music/stagg04.jpg

flitslicht
9 augustus 2009, 16:47
fijne fotomateriaal : ahv wat ik op deze foto's zie, is deze hals volstrekt torsievrij, bij torsie zou ik denken dat de eerste fret een niet parallel staat met de laatste, hier is dat okee lijkt me.

Ik heb nog eens goed naar die hals gekeken en het lijkt dat je gelijk hebt. Ik liet me visueel in de luren leggen door de topkam, die is hardstikke scheef aan de bovenkant. Kijk weer wat geleerd, dat gaat snel zo ;)

barno
9 augustus 2009, 17:28
Ik heb nog eens goed naar die hals gekeken en het lijkt dat je gelijk hebt. Ik liet me visueel in de luren leggen door de topkam, die is hardstikke scheef aan de bovenkant. Kijk weer wat geleerd, dat gaat snel zo ;)

funny, dat dacht ik nog: hij zal zich toch niet laten misleiden door de topkam :)
die staat overigens ook goed alleen zou het kunnen dat hij wat dieper moet worden uitgevijld. Bij heel veel budgetgitaren is de topkam niet goed uitgevijld, hij moet zo diep zijn dat de snaar een hele kleine fractie van een mm boven de eerste fret zweeft. Daarna kan je'm ook aan de bovenkant wat bijwerken zodat je dikke snaren er niet helemaal in wegzinken.

Kakihara
9 augustus 2009, 23:42
Is het gezichtsbedrog of heeft dat fretboard een rare radius ?

aaronstonebeat
9 augustus 2009, 23:54
Misschien zou je die hals eens kunnen ontdoen van frets en hem dan opnieuw een radius geven. Als je hem dan met de truss rod ontspannen vlak (in de richting met de snaren mee) maakt zou, de truss rod ook weer normaal zijn functie kunnen vervullen.

Dan de fret slots opnieuw op diepte zagen en de hals van nieuwe frets voorzien. Die moeten vervolgens gevlakt en weer afgerond worden.

Allemaal redelijk kritische klussen die je ook tegenkomt als je een gitaar helemaal bouwt. En dingen die, bij mij in ieder geval, pas wat beter gaan als je ze een aantal keer hebt gedaan.

flitslicht
10 augustus 2009, 00:24
Is het gezichtsbedrog of heeft dat fretboard een rare radius ?


Dat was mij ook al opgevallen. Hier heb ik het proberen te laten zien:

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/stagg05.jpg

Er zitten trouwens een aantal fretten los aan de zijkanten. Als ik erop druk veren ze weer terug. Zet ik dat het beste vast met secondenlijm voor ik de fretten ga vlakken? Dat vlakken heeft anders niet veel zin lijkt me en tja, het is toch niet echt een tophalsje natuurlijk :seriousf: Gewoon een beetje mee oefenen maar om gevoel met het bouwproces te krijgen...

flitslicht
10 augustus 2009, 00:26
Misschien zou je die hals eens kunnen ontdoen van frets en hem dan opnieuw een radius geven. Als je hem dan met de truss rod ontspannen vlak (in de richting met de snaren mee) maakt zou, de truss rod ook weer normaal zijn functie kunnen vervullen.

Dan de fret slots opnieuw op diepte zagen en de hals van nieuwe frets voorzien. Die moeten vervolgens gevlakt en weer afgerond worden.

Allemaal redelijk kritische klussen die je ook tegenkomt als je een gitaar helemaal bouwt. En dingen die, bij mij in ieder geval, pas wat beter gaan als je ze een aantal keer hebt gedaan.

Ook een goed idee, maar als die fretten nu al los zitten, gebruik ik dan ander fretdraad of zo? Ik bedoel, die sleuven zijn denkelijk te wijd nu aan de randen?

aaronstonebeat
10 augustus 2009, 00:38
Frets kun je niet opnieuw gebruiken; lijkt me althans erg sterk. Daar koop je nieuwe voor. In stukken van iets meer dan halsbreedte, stukken van zo'n 60 cm of op rol van bv. 13 m. Sleuven die te breed zijn zou je eerst weer kunnen opvullen en opnieuw zagen.

Vastzetten van frets die nu loszitten is iets waarvoor ik me op het moment geen zinvolle oplossing kan voorstellen. Of het zou al zoiets moeten zijn als met een injectienaald epoxy onder de fret te spuiten, aandrukken en dan hopen dat het spul voldoende in alle ruimtes kruipt om de zaak voortaan vast te houden (ik verzin maar ter plekke iets).
Lapmiddeltjes op z'n best, lijkt me.
En dat terwijl je het volledige fretwerk op deze hals een keer zou kunnen oefenen! Wie weet, lukt het ook nog :cheerup:

flitslicht
10 augustus 2009, 00:45
Duidelijk. Ik bedoelde eigenlijk fretdraad met een bredere onderkant (het stuk dat in het hout gaat). Maar dat bestaat waarschijnlijk niet dus opvullen en opnieuw zagen lijkt logischer. Ga ik eens over denken en me mentaal op voorbereiden en inlezen. Goeie tips.

Natuurlijk lukt het! ;)

aaronstonebeat
10 augustus 2009, 00:57
Er zijn wel verschillen in dikte van de 'tang' of 'baard' van frets; ik geloof dat dat zo varieert tussen 0,5 en 0,6 mm (zonder de puntjes). Op de site van Vox Humana vind je vrij veel informatie over afmetingen van fretdraad. Op zich wel interessant, er is een grote keuze.

Leuk trouwens dat oude hout dat in zo een goede conditie is. Ik denk alleen dat het niet veel doelen dient in een elektrische gitaar; te zacht en buigzaam. Voor bodies wordt het wel af en toe gebruikt (en naar verluidt toch met goede resultaten) en natuurlijk voor voorbladen van akoestische gitaren.

flitslicht
10 augustus 2009, 01:34
Er zijn wel verschillen in dikte van de 'tang' of 'baard' van frets; ik geloof dat dat zo varieert tussen 0,5 en 0,6 mm (zonder de puntjes). Op de site van Vox Humana vind je vrij veel informatie over afmetingen van fretdraad. Op zich wel interessant, er is een grote keuze.

Leuk trouwens dat oude hout dat in zo een goede conditie is. Ik denk alleen dat het niet veel doelen dient in een elektrische gitaar; te zacht en buigzaam. Voor bodies wordt het wel af en toe gebruikt (en naar verluidt toch met goede resultaten) en natuurlijk voor voorbladen van akoestische gitaren.

OK, interessant, ik zal eens gaan rondneuzen op hun website en een plan de campagne maken. Als ik die fret slots wil opvullen doe ik dat met kneedbaar hout denk ik?

Ik heb me nog een slag in de rondte gezocht op Internet in de hoop dat dat hout compleet ideaal was om gitaren te bouwen, maar dat viel helaas tegen :(.

Die zolder van ons is zo'n franse kap van hetzelfde hout en de vloeren zijn er ook van gemaakt. Ik zit er dus letterlijk middenin en het lijkt me ontzettend gaaf met een gitaar van datzelfde spul hier wat herrie te gaan maken :rockon:

Er zitten ook een goed aantal knoesten in, het is tenslotte bouwhout, dus ik wist al van te voren dat een hals maken niet zou gaan lukken. Maar ik dacht het dus inderdaad voor een body te gebruiken, echt ander empooi heb ik er toch niet voor.

barno
10 augustus 2009, 01:36
vastlijmen met secondenlijm lijkt me prima oplossing. er zijn bouwers die altijd secondenlijm gebruiken voor de fretjes.

Ik heb net mijn groene Thin King Olive es onder handen genomen: frets afgehaald, fretboard bijgewerkt, genstaind, caves geshield enz. was eerst van plan nieuwe frets te steken maar geprobeerd met de ouwe en dat ging perfect (nu ze waren nog niet oud), heb zelfs geen lijm moeten gebruiken. Bij deze frets had ik wel de tang niet vlak geslepen (dat moet ik meestal wel doen omdat mijn zaagje voor de sleuven iets te smal is).
En idd er bestaan verschillende diktes van tang, ook op site guitarsupplies worden die maten allemaal weergegeven.

edit:
dat grenen kan zeker voor een body gebruikt worden. okee tegenwoordig moet het allemaal mahonie of es of elzen enz.... zijn maar zelfs fender heeft dennehout gebruikt voor tele's. Hals is different story, stabiliteit is keyword / en ook belangrijker qua tone eigenschappen want meer verantwoordelijk voor het geluid dan de body, hier ben ik zeker van op basis van eigen ervaring met vergelijkbare zelfbouws.
Een stukje esdoorn kost niks en is gemakkelijk verkrijgbaar.

aaronstonebeat
10 augustus 2009, 01:43
Er worden wel 'pinecasters' door tele-fanaten gemaakt en ik heb daar her en der toch wat enthousiaste reacties over gelezen; kijk eens op tdpri.com!
Je zou uit stukken plank een body kunnen samenstellen.

@Barno:
Opmerkelijk dat je je frets hebt kunnen hergebruiken! Van de laatste twee gitaren waarvan ik de frets heb verwijderd, waren ze echt allemaal totaal verbogen. Beyond repair.