PDA

View Full Version : Intonatie zelfgebouwde akoestische "gitaar"



Luchtjon
8 augustus 2009, 18:08
Hallo,

Ik heb samen met mijn vriendin een nogal aparte gitaar gebouwd. Het is een driehoekig model van multiplex met een elektrische hals en een brug die als een soort haak om de body heen zit, door de spanning van de snaren op zijn plek gehouden.

http://www.xs4all.nl/~binkhelp/arryon/gitaar1.jpg

De gitaar klinkt best grappig, gezien de lage kwaliteit van het materiaal, en is ook voornamelijk bedoeld om klein te zijn en mee te kunnen nemen zonder er heel voorzichtig mee te hoeven zijn.

Ik heb alleen 1 probleem met het intoneren: de gitaar lijkt net een stukje te kort te zijn voor de plaatsing van de brug.

De brug zit dus zo vast:
http://www.xs4all.nl/~binkhelp/arryon/Untitled-1.jpg

Als ik een flageolet maak op de 12e fret blijkt eigenlijk dat deze overeenkomt met het indrukken van de 11e fret en dan de snaar ongeveer een kwart noot te buigen. Eigenlijk zouden de zadeltjes van de brug dus nog een beetje naar achteren moeten. Dit is alleen niet mogelijk omdat hier een paar schroeven met moertjes door de achterste gaatjes zitten.

Dus ik moet op de een of andere manier de brug nog een beetje naar achteren zetten zonder dat hij te weinig contact maakt met de body waardoor het geluid minder door komt.
Omdat ik wel graag wil weten hoever de brug nog ongeveer naar achter moet heb ik de afstand vanaf de topkam naar het midden van de 12e fret gemeten. Deze afstand bedroeg iets meer dan 31 cm. Mijn veronderstelling was dat de afstand vanaf het midden van de 12e fret naar de brug dus ook iets meer dan 31 cm moest zijn. Deze afstand is echter groter, en wordt volgens de intonatie-regel alleen maar meer.

Nu vroeg ik mij dus af hoe ik dan wel moet meten waar de brug moet komen om aan een juiste intonatie te komen.

Alvast bedankt.

barno
8 augustus 2009, 18:37
tof ding!

zadels moeten idd komen idem afstand fret 12 tot topkam, gemeten vanaf fret 12.

drastische maar effectieve oplossing, een plank van een dikke cm ofzo tegen de hele achterkant lijmen. die ijzeren haken enz weghalen. een stukje hout om de brug op juiste hoogte te zetten, en de schroeven kunnen gewoon in het stuk hout dat je hebt bijgelijmd.

Hedge
8 augustus 2009, 19:02
Ik snap je verhaal niet helemaal. De afstand van 0 tot 12 is ongeveer 31 cm. Is de lengte van 12 tot brugzadels nu groter of kleiner? Als die afstand nu groter is, zal de brug juist verplaatst moeten worden op de kast.

De regel is idd de lengte van 0-12 maal 2. Ter compensatie zal de snaarlengte ongeveer 2 tot 5 mm langer worden.

Luchtjon
8 augustus 2009, 19:44
Ik dacht dat ik het niet goed begrepen had hoe te meten, om de volgende reden:

In principe moet de 12e fret (of het midden van de 12e fret?) precies overeenkomen met het midden van de snaarlengte, omdat de intonatie anders niet goed is.

Ook is het zo dat wanneer je het midden van de snaar 1 centimeter op wilt schuiven naar boven op de hals, zeg van de 11e naar de 12e fret, je de snaar 2 centimeter langer moet maken.
Immers, als de snaarlengte 60cm is, en het midden dus op 30 ligt, en je wilt het midden op 31 hebben, dan zul je de snaar 62cm moeten maken.

Als de flageolet op de 12e fret overeenkomt met het aanslaan van de 11e fret plus een beetje, dan moet de brug toch juist naar achter om de toon overeen te laten komen met de 12e fret? :???:

snaarplukker
9 augustus 2009, 10:04
Normaal gesproken is de lengte van de G-snaar het dichtst bij de mensuurlengte, de lagere snaren worden langer en de hogere korter. Stel je brugzadel van de G-snaar zo af dat hij in het midden van zijn afstelmogelijkheden op de brug zit. Meet de exacte afstand van de onderkant topkam tot het hart van de 12e fret (dat metalen stripje onder het vlakje met de 2 stippen). Zet nu je brug op dezelfde afstand gemeten van hart 12e fret tot aan het begin van de brugzadel van de G-snaar. Grote kans dat je brug niet meer op de klankbord van je gitaar bevestigd kan worden, dus waarschijnlijk zal je gitaar nergens naar klinken.

Luchtjon
9 augustus 2009, 10:29
Dank je voor je reactie. Ik had vantevoren de positie van de brug al berekend, alleen ik zat er bij het bouwen een beetje naast. Blijkt nu dat de brug ongeveer 2 cm naar voren toe moet. Ik dacht dat als de flageolettoon lager was, de brug naar achteren moest in plaats van naar voren.
Dit komt dus eigenlijk beter uit omdat de brug nu juist meer contact met het klankbord zal maken.

Ik laat het resultaat van de verplaatsing nog even weten :)

Luchtjon
9 augustus 2009, 17:44
Oke, ik heb alles nog een keer goed nagemeten, en ik snap het niet meer :(. Ik zou nu qua snaarlengte bijna precies goed moeten zitten, volgens het meten hoefde ik ook eigenlijk niets te verplaatsen wat ik al raar vond, maar hij is nog steeds niet goed geintoneerd. Ik heb het geprobeerd met alle 6 snaren op spanning en met alleen de G snaar op spanning, maar in beide gevallen krijg ik hetzelfde resultaat. Ik heb foto's gemaakt om te illustreren hoe ik heb gemeten en wat mijn stemapparaat zegt.

Deze foto laat zien hoe ik heb gemeten, met een liniaal door de topkam langs de snaar op de brug gelegd. Ik het in het midden van de 12e fret gemeten en aan beide kanten bijna precies dezelfde afstand gemeten. Let wel dat ik niet meet tot aan het begin van de brugzadel maar tot het punt waar de snaar contact maakt met de brug.

Plaatje is klikbaar voor groot.
http://www.xs4all.nl/~binkhelp/arryon/gitaar/meten1.jpg (http://www.xs4all.nl/~binkhelp/arryon/gitaar/meten.jpg)

Nu deze afstand overeen komt heb ik dus gekeken of de snaar geintoneerd was. Ik heb hem goed open gestemd, daarna de flageolet gemaakt, en gekeken of de toon overeenkwam met de 12e fret. Dit was niet zo, het kwam dichterbij de 11e fret. Zie de foto's. Overigens moet bij de foto van de 11e fret gezegd worden dat het metertje eigenlijk iets meer naar links uitsloeg, hij versprong even toen ik de foto nam.

Snaar open aangeslagen
http://www.xs4all.nl/~binkhelp/arryon/gitaar/gitaar_open.jpg

Flageolet:
http://www.xs4all.nl/~binkhelp/arryon/gitaar/gitaar_flageolet.jpg

12e fret ingedrukt:
http://www.xs4all.nl/~binkhelp/arryon/gitaar/gitaar_12efret.jpg

11e fret ingedrukt:
http://www.xs4all.nl/~binkhelp/arryon/gitaar/gitaar_11efret.jpg

Je zou dus zeggen dat het intonatieprobleem niet komt door een verkeerde snaarlengte. Ik heb verder ook geen idee waar het dan wel aan zou kunnen liggen, dus ieder advies is welkom.

barno
9 augustus 2009, 17:48
heb niet alles gelezen maar zie ik dat goed dat jij gemeten hebt van in het midden tussen fret 11 en 12?

Je moet wel degelijk meten vanop fret (ijzeren staafje) 12 zelf!

Hedge
9 augustus 2009, 20:04
heb niet alles gelezen maar zie ik dat goed dat jij gemeten hebt van in het midden tussen fret 11 en 12?

Je moet wel degelijk meten vanop fret (ijzeren staafje) 12 zelf!

Scherp gezien Barno. Wat nog een ander optie zou kunnen zijn is dat de fretten qua locatie verkeerd gezaagd zijn. Is mij ook ooit bijna overkomen. Had een mooie voorgezaagde toets besteld, klopte helemaal niets van. Het viel me op bij het proef-/drooglijmen.

Luchtjon
9 augustus 2009, 20:17
Ja, dat is ook eigenlijk heel logisch. Omdat de toon van de 12e daadwerkelijk 'op' de fret zit, moet het midden van de snaar ook boven de 12e fret zitten.

Helaas betekent dit dat de brug nog 2cm naar achter moet terwijl hij eigenlijk al zo ver mogelijk naar achter zit :(.
Is het mogelijk om de brug op die metalen 'haak' te lijmen met lijm die de trekkracht van stalen snaren kan weerstaan? Dan kan ik de zadels verder naar achter schroeven.

flitslicht
9 augustus 2009, 20:23
Ja, dat is ook eigenlijk heel logisch. Omdat de toon van de 12e daadwerkelijk 'op' de fret zit, moet het midden van de snaar ook boven de 12e fret zitten.

Helaas betekent dit dat de brug nog 2cm naar achter moet terwijl hij eigenlijk al zo ver mogelijk naar achter zit :(.
Is het mogelijk om de brug op die metalen 'haak' te lijmen met lijm die de trekkracht van stalen snaren kan weerstaan? Dan kan ik de zadels verder naar achter schroeven.

Waarom doe niet, zoals al eerder is gesuggereerd, gewoon een plankje van 2cm dik tegen de body aan, dus tussen de body en de 'haak' voor de snaren? Gezien de uitstekende boutjes aan de achterkant moet dat net lukken en bovendien ben je die rare stukjes draadeind dan ook meteen kwijt.

Gitaarbouwer
9 augustus 2009, 21:30
Je kunt ook nieuwe fretgleuven zagen (er zijn omrekentabellen in omloop waar de exacte positie v/d zaagsnedes bij een bepaalde mensuur in staat). Dan kun je de brug in elk geval laten zitten.

Maar ja, 't is wel wat werk....

pueblo
10 augustus 2009, 17:09
anders een nieuwe top en nek meer achteruit?