PDA

View Full Version : houtworm in de oven



niekb
8 augustus 2009, 16:37
Helaas heb ik houtworm in een body zitten. Nu las ik op internet dat dit te verhelpen is door de body in de oven te doen. 55 graden voor een half uur. Ook kan je m 14 dagen in de vriezer leggen maar dat past niet dus is geen optie.

Weet iemand of de oven manier werkt? Ik wil liever niet met chemische goedjes aan de slag.

Verder vraag ik me af hoe snel die beesten eten. Dus mocht het oven gebeuren werken. Na hoe lang weet ik dan of ze dood zijn of niet?
Ik heb alle gaatjes gemerkt zodat ik weet wat er al in zit.

Ik hoor het graag.

Grtz

aaronstonebeat
8 augustus 2009, 17:33
Wat een horror :(

Ik zou die body in ieder geval niet in huis houden tot het probleem is opgelost. Verwarmen tot 55 graden schijnt goed te werken; wel lees ik veel waarschuwingen dit geleidelijk te doen omdat anders het hout kan barsten. Maar eenmaal op temperatuur schijnt een half uur afdoende te zijn.

Ik zou ook proberen zsm alle overige kale hout in huis te inspecteren. En in de gaten blijven houden; eitjes kunnen jarenlang in hout zitten voordat ze uitkomen.

niekb
8 augustus 2009, 17:38
Horror it is. Gelukkig heb ik verder geen onbehandeld hout in huis.
Ik wil er wel zeker van zijn dat het weg is voordat ik de body meeneem naar mijn werkplaats.. Ik moet er niet aan denken dat ik het daar heb.

Waar het vandaan komt is me een raadsel.

Ik denk dat het werkt als ik de body in de oven leg als ie aan het opwarmen is. Zo gaat het geleidelijk.

Ik ga het proberen.

barno
8 augustus 2009, 18:41
waarom niet met een chemisch produkt? lak is tenslotte ook iets in die aard.

niekb
8 augustus 2009, 18:53
Tja, ik ben een beetje huiverig met dat spul. Ik weet niet of dat problemen geeft met het lakken. Daarbij heb ik een oven en is het wel net zo makkelijk.

Ik gok er maar op dat het goed gaat. Ik heb m nu weer uit de oven dus als het goed is komen er geen gaatjes meer bij.

flitslicht
8 augustus 2009, 22:30
Ik heb m nu weer uit de oven dus als het goed is komen er geen gaatjes meer bij.

Hoe smaken ze? ;)

Misty
8 augustus 2009, 23:27
beste methode ,denk ik??
kijk ook naar warmte methode
http://methodewijhe.nl/s-methode.html

oigun
9 augustus 2009, 09:46
Heb je hem al gebakken? MIsschien kun je de body bij de plaatselijke slager/frietboer in de vriezer leggen...Ik hou ook niet zo van een behandeling met gif, hoe voorzichtig je ook werkt je hebt toch altijd het idee dat je wat binnen krijgt.

no 1 hops
9 augustus 2009, 12:16
komt er los hout stof uit de gaten als je tegen de body klopt?, dan is de houtworm blijkbaar nog actief.
wat ik meestal doe is bij de apotheek een injectiespuit met naald halen en de anti houtworm vloeistof in de gaten spuiten.
voordeel is dat je soms het hout op plaatsen nat ziet worden waar je het niet verwacht en weet dat de gangen dus tot zover doorlopen.

probeer toch iemand te vinden met een vriezer, doe eerst die behandeling en dan pas het gif.
zover ik weet heeft het geen invloed op lak e.d.

mijn zelfbouw body heeft een top van vogeltjes esdoorn met een paar worm gaten.
heb de vriezer, gif methode gebruikt en alles lijkt in orde

stijnkenens
9 augustus 2009, 13:50
Als je hem op een rustige plaats legt, kan je de worm horen eten.
Als er gaatjes in zitten wilt het ook zeggen dat er al reeds wormen hebben ingezeten, en dat die zich hebben ontpopt tot houtkever.
Eitjes komen redelijk snel uit, maar het duurt soms jaren eer de worm zich tot kever ontpopt, en dus ondertussen heel je hout oppeuzelt.

Een trukje uit de oude houtrestauratie doos: vroeger legde men wel eens een draaiende boormachine in een kast: houtwormen kunnen niet tegen geluid en trillingen.
Mijn idee: zo snel mogelijk een gitaar van bouwen en ongelakt een paar maanden zwaar gebruiken, ik denk wel dat ze allemaal vertrekken, er komen dan wel nog gaatjes bij, maar dan ben je tenminste zeker.



s

niekb
9 augustus 2009, 14:54
Als je hem op een rustige plaats legt, kan je de worm horen eten.
Als er gaatjes in zitten wilt het ook zeggen dat er al reeds wormen hebben ingezeten, en dat die zich hebben ontpopt tot houtkever.
Eitjes komen redelijk snel uit, maar het duurt soms jaren eer de worm zich tot kever ontpopt, en dus ondertussen heel je hout oppeuzelt.

Een trukje uit de oude houtrestauratie doos: vroeger legde men wel eens een draaiende boormachine in een kast: houtwormen kunnen niet tegen geluid en trillingen.
Mijn idee: zo snel mogelijk een gitaar van bouwen en ongelakt een paar maanden zwaar gebruiken, ik denk wel dat ze allemaal vertrekken, er komen dan wel nog gaatjes bij, maar dan ben je tenminste zeker.



s

Dat lijkt me sowieso een goed plan.
Ik hoorde het eerder dat ze niet tegen trillingen kunnen.

Nadeel van een limba gitaar is dat ik dan die paar maanden erg voorzichtig moet doen. Anders is het een instant relic gitaar.

Ik doe m vandaag nog een keer in de oven (just in case) Ik lees er goede dingen over. Het werkt zeg maar net als dat wij een te hoge temperatuur hebben. Dan ga je dood. Ik las dat dat al gebeurd na een half uur. Ik doe m er wel wat langer in dan ben ik zeker. Daarna durf ik het wel aan.

@ no 1 hops:

Ik heb geen stof gezien, enkel gaatjes. Wellicht was de worm al gevlogen.

no 1 hops
10 augustus 2009, 12:15
@ no 1 hops:

Ik heb geen stof gezien, enkel gaatjes. Wellicht was de worm al gevlogen.of al behandelt bij de opslag

niekb
10 augustus 2009, 13:13
Die gaten zijn er ingekomen nadat ik de body verlijmd en gefreesd heb. Dus ergens tussen vorige week en 1 jaar geleden. Deze heeft vooral bij mij thuis gelegen dus het zal hier ergens vandaan moeten komen. Al zitten er geen gaatjes in mijn meubels ed.

Erik70
10 augustus 2009, 13:20
Gisteren zag ik op discoverychannel een docu over ongediertebestrijders. Na een melding van houtworm werd geadviseerd de "besmette" voorwerpen een week in de vriezer te leggen.
Geen idee of dat beter werkt dan een oven, maar lijkt me wel wat veiliger om te proberen...


Succes er mee

no 1 hops
11 augustus 2009, 09:30
Die gaten zijn er ingekomen nadat ik de body verlijmd en gefreesd heb. Dus ergens tussen vorige week en 1 jaar geleden. Deze heeft vooral bij mij thuis gelegen dus het zal hier ergens vandaan moeten komen. Al zitten er geen gaatjes in mijn meubels ed.wat zou kunnen is dat die houtworm gaten er al in zaten toen je hem kreeg maar niet opgevallen zijn.
we hebben het in een meubelwerkplaats een keer gehad dat we een tafel maakten van grote 13 x 13 cm massieve iepen blokken.
niks te zien en bij het schuren met de bandschuur komen ineens van die houtwormgaten in het zicht.

gewoon je kennissen kring even vragen of die niet zo'n grote vrieskist hebben, body in een gesloten plastic zak, twee weken erin (better be safe than sorry) dan ben je 100% zeker

niekb
11 augustus 2009, 20:22
Ik weet zeker dat er geen gaten inzaten tijdens het bewerken.

Ik heb de body inmiddels 2x in de oven gehad dus het zou nu opgelost moeten zijn.