PDA

View Full Version : marshall jcm 900 dual reverb



Trecion
8 augustus 2009, 15:16
Ik zag net hier op de gitaarmarkt een marshall jcm 900 dual reverb en vroeg mij af of deze geschikt zou zijn voor de emo, poppunk maar ook voor metallica en andere metal (desnoods met een TS voor de metal maar de emo/poppunk sound moet gewn haalbaar zijn :)

ik kan hem ook eventueel teste aangezien het niet zo ver weg is maar i kzou tog even willen weten of men genres haalbaar zijn voordat ik de verkoper contacteer :P

Nielsje
8 augustus 2009, 15:21
Tja..

Ik zou daar niet de dual reverb voor nemen, maar ik zou zoeken naar de SLX, die heeft wat (een of meerdere) gainstages en klinkt wat heftiger.
De meningen over de JCM 900 amps zijn verdeeld. Ik vind ze nergens naar klinken, je kan dan beter naar een DSL zoeken (jcm 2000), uit ervaring weet ik dat die dingen tegenwoordig voor dumpprijzen weggaan... ( :( )

Trecion
8 augustus 2009, 15:41
Ik zie dat Papa Roach en Rise Against (2 van men favoriete bands) ook deze head gebruik(t)e. zijn deze dan gemod ofligt het aan de cab en effects? de cab die er bij zit is trouwens een 1960A.

Men main punt is eigenlijk, hoe groot kan dit een misskoop zijn voor men genre, die cab zal ik altijd nog kunne gebruike. :P

PS: het is trouwens de 50 watt versie

caliban
8 augustus 2009, 16:18
50 of 100 watt maakt niet veel uit. En vroeger speelde zowat iedereen op een JCM900. Ik heb er zelf een gehad (6 jaar geleden ofzo), en vond hem toen goed klinken, maar laatst stond er een thuis die moest gemodificeerd worden, en nu vond ik hem echt slecht klinken. Die typische Rise Against sound denk ik dat je er wel goed moet uitkrijgen, maar de modernere emo-stuff vereist vind ik een betere versterker. Zoals Niesje al zei, een SLX, dat is een JCM900 met een lampen preamp. De Dual Reverb heeft een preamp vergelijkbaar met een valvestate. Een DSL (of zelfs een TSL) kan je jezelf niet aan mispakken (zeker aangezien ze de laatste jaren voor spotprijzen weg gaan). Je kan natuurlijk ook verder kijken dan Marshall. ENGL is misschien wat, of een goedkopere mesa combo (caliber reeks of dergelijk).

Nielsje
8 augustus 2009, 16:20
Maak je volgens mij een kleine fout.
Beide uitvoeringen hebben een buizen pre-amp, maar de SLX heeft een buis méér in de pre-amp. Hoeveel gain stages er extra inzitten weet ik zo niet.

Trecion
8 augustus 2009, 17:19
dus deze bijvoorbeeld : http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Marshall-DSL100-MC412A-Halfstack-Head-Cabinet/art-GIT0015744-000 zou een veel betere keuze zijn?

yhcmarc
8 augustus 2009, 17:27
Die kast die je post kan meteen de openhaard in. Ik zou dan iig 2e hands voor een DSL/TSL 100 (of nog beter gewoon een JCM800) met een 1960kast gaan.

owja: men = mijn en volledige werkwoorden eindigen over het algemeen met een n.

caliban
8 augustus 2009, 18:59
Maak je volgens mij een kleine fout.
Beide uitvoeringen hebben een buizen pre-amp, maar de SLX heeft een buis méér in de pre-amp. Hoeveel gain stages er extra inzitten weet ik zo niet.

Een valvestate heeft ook twee lampen-gainstages (cathodevolger en gainstage daarvoor). Net hetzelfde als bij de DR. De DR heeft verder nog een lampen-gainstage voor en na de reverb (maar ik denk niet dat die bedoeld is om 'gain' te creëren, meer om het geluid wat 'op te warmen'). Verder is de preamp van de DR net zoals die van de valvestate uit opamps gebouwd. (De poweramp is natuurlijk helemaal tube.)

http://www.drtube.com/schematics/marshall/8080-pre.gif (valvestate)
http://www.drtube.com/schematics/marshall/cd0189-iss7.gif (DR)


dus deze bijvoorbeeld : http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Marshall-DSL100-MC412A-Halfstack-Head-Cabinet/art-GIT0015744-000 zou een veel betere keuze zijn?

Die cabinet is prul vrees ik, en als ik jou was zou ik voor tweedehands gaan.

the sure thing
8 augustus 2009, 19:41
Een schema van de JCM 900 en een valvestate vergelijken heeft weinig zin, omdat beide amps totaal anders klinken, vooral op hoge volumes. En de JCM 900 is volledig buizen, de valvestate niet.

De JCM 900 amps zijn redelijke te pruimen, MITS op goed volume (oefenruimte en harder). Thuis is het IMHO niets. De cab die er bij zit is redelijk. Voor EUR 800 cab en amp samen is op zich een redelijke prijs. Je kan er Iron Maiden en zo wel mee doen (met een gitaar met humbuckers). De JCM 900 is wel een beetje een "one trick pony": je kan er misschien 1 of 2 goede distortiongeluiden uithalen, maar daarmee houdt t op.

Ik denk dat het belangrijkste is dat een JCM 900 pas goed klinkt op hard volume.

caliban
8 augustus 2009, 20:12
Een schema van de JCM 900 en een valvestate vergelijken heeft weinig zin, omdat beide amps totaal anders klinken, vooral op hoge volumes. En de JCM 900 is volledig buizen, de valvestate niet.


Sorry hoor, moet ik je even ongelijk geven. Als je geen schema's wil vergelijken, kan je toch niet weten of een amp full-tube is.
Naar mijn mening heeft schema's vergelijken wel zin, maakt niet uit van welke amps. En ik vergelijk alleen preamp schema's.
Wel nu: stel dat je zegt: "de JCM 900 is volledig buizen", dan moet je zeggen dat een valvestate zijn preamp volledig buizen is. In mijn definitie is de preamp van een valvestate niet volledig buizen, dus een JCM900 in z'n geheel ook niet.

Heb je de schema's trouwens bekeken?