PDA

View Full Version : Lick By Neck. Zinvol?



aaronstonebeat
8 augustus 2009, 02:45
Ik had al een tijdje het gevoel dat ik als gitarist wat meer van jazz zou moeten weten. Niet omdat mijn hart daar ligt, maar omdat ik soms mensen spreek die er les in willen hebben en omdat ik het eigenlijk niet kan verkroppen dat ik die muziek niet echt snap. Nu ben ik onlangs een sparringpartner tegengekomen die me daarin wel wil bijstaan en uit zijn mond vernam ik de termen 'real book' en 'jazz standards'. Die uitdrukkingen gebruik ik nu een paar dagen als zoekterm en zodoende kwam ik hier uit:

http://www.lickbyneck.com/

Het lijkt mij op het eerste oog een heel bonafide zaak. Je kunt eindeloos veel deuntjes (oa 500 jazz tunes) aanklikken en downloaden en die worden dan in een stand-alone-programmaatje afgespeeld zodat je precies de vingerzettingen kunt zien.
Reuze informatief, zo is mijn indruk.

Heeft iemand er ook ervaring mee? Word ik voor de gek gehouden? Of is het werkelijk wat het lijkt?

EuroCinema
8 augustus 2009, 10:09
Zo op het eerste gezicht ziet die site er wel interessant uit. Een beetje zoals het programma Band in a Box, wat veel jazzmuzikanten gebruiken om mee te oefenen. Maar of dit nou de meest effectieve aanpak is, weet ik niet. Op z'n best leer je een heleboel themaatjes spelen, die als je verder niet zoveel naar die muziek luistert ook net zo hard weer vergeten zijn. Je hebt dan nog niet de improvisatie te pakken en de harmonie, en dat zijn toch juist de dingen die jazz apart maken.

Laat ik het anders zeggen: je kunt als je start met jazz juist heel veel leren door met 1 of 2 nummers de diepte in te gaan. In dat licht is dit een beetje overkill en dat kan ontmoedigend werken (heb je over een jaar straks nog 487 nummers te gaan!). Mijn tip is om te werken vanuit wat je kent en dat uit te breiden. Neem bijvoorbeeld dit boekje: http://www.melbay.com/product.asp?ProductID=20030
Kost bijna niks en is dun en klein. Maar je leert wel om de bluesschema''s die je al kan dromen om te toveren tot volwaardige jazzschema's. ( En daarmee vang je meteen een stuk of 80 nummers uit het realbook!)

gorgasm
8 augustus 2009, 10:17
zoals cinema zegt, lick by neck is goed. Maar je leert dingen van buiten. Snap je waarom hij dat akkoord er plots tssn neemt enz... kan je er n solo op geven? Mss iets waar je wat aan hebt; neem n standard, bv autumn leaves en doorspeel die op de hele neck in 8sten met alleen akkoordnoten(zit je in cm7 dan speel je enkel C Eb G Bb).
Kan je dat?

terrasbeest
8 augustus 2009, 10:21
Ik ken het niet, maar ik 'weet' er van.
Het bestaat geloof ik een jaar of drie, en ik had er van gehoord via één of ander forum, waar het eerst wat omstreden was, maar die kerel heeft zich daar wel goed verdedigd. Het is gratis dacht ik, dus het enige dat je kan verliezen is je tijd......Ik kan er zelf niks mee : het is Windows en ik zit op Mac.

Iig vind ik, dat er geen betere manier is om er iets van op te steken dan gewoon de muziek te spelen.
Mogelijk is lickbyneck handiger dan een MP3 speler.

Er is ook nog iets al band in a box, ik heb het ooit gekocht voor ik op Mac zat ( het is dus Windows ), ik doe er niks mee, het is dus TE KOOP.

terrasbeest
8 augustus 2009, 10:28
Corey Christiansen's heeft leuke boekjes, ik heb er een paar van.
Meestal zit er wel een beknopte theorie bij, en beknopt 'is goed'. Hij herhaalt in elk boekje wel steeds ongeveer hetzelfde , dus het heeft weinig zin er meerdere te kopen.

Dit boekje kende ik niet.

aaronstonebeat
8 augustus 2009, 14:00
Dank voor de commentaren en tips. Het zet eea voor mij wat meer in een kader.

Ik ga gewoon eens een paar van die dingen spelen en aan de hand van de suggesties verder grasduinen.