PDA

View Full Version : Volumeregeling buizenamps



driesp
7 augustus 2009, 19:58
Ja, er is al erg veel over gesproken, het meestal té luid gaan van (op het podium bruikbare) buizenamps in de woonkamer. Als 'k hier en daar wat las en opzocht, merkte ik dat een zgn. "load box" erg duur is. Evenals het installeren van een mastervolume op de amp.

Maar wat ik nu dacht, waarom sluit men op de speakerdraden geen vermogenspotentiometer aan, die tot +- 100W aan warmte kwijt kan? Dan kan de amp toch een mooie overdrive weergeven, terwijl het volume aanvaardbaar te regelen is mbv. de potentiometer? Oké, er zal dan wel een enorm slecht rendement zijn vanwege het warmteverlies maarja, daar zijn buizenversterkers zowiezo al niet voor gekend, en ook, wat doet ons dat?

Had er graag eens uitleg over gekregen, :)
mvg Dries

Puerco
7 augustus 2009, 20:46
Dat gaat niet werken omdat je daarmee de weerstand verandert en een buizen amp ziet graag de juiste impedantie (zie impdantie FAQ).
Je kan wel met een regelaar het signaal tussen een weerstand en de speakers (ook een weerstand eigenlijk) verdelen en daarmee bepalen hoeveel signaal er naar de speakers gaat maar dat is nou juist het principe van een load box.....
En een mastervolume (ppimv) kost aan materiaal slechts een eurotje of 5 dus dat valt wel mee als je zelf kunt solderen.

Baker
7 augustus 2009, 20:58
Dat gaat echt niet werken.
Als het zo simpel was waren load boxen ook niet zo duur.

In de laatste Gitarist stond een leuk artikel over load boxes + een vergelijkend warenonderzoek. Ook wat achtergrond informatie van Dolf Koch erbij. Misschien dat je daar wat aan hebt.

driesp
7 augustus 2009, 22:52
dus een oude marshall bijvoorbeeld, waarin een mastervolume is gemonteerd, klinkt ook even "warm overstuurd" als hij stil(ler) staat dan hij luid staat?

yhcmarc
8 augustus 2009, 03:20
Ik persoonlijk vind van niet. Ik heb een PPIVMV in mijn JCM800 1959 superlead, als de master onder de helft komt klinkt het nergens meer naar, vanaf 3 uur begint het pas echt te brullen zoals een marshall hoort te brullen.

Puerco
8 augustus 2009, 05:46
Er is wel een groot verschil tussen de ene mastervolume en de andere...
De ppimv (Post Phase Inverter Master Volume) voldoet meestal het beste maar ook daarin weer veel verschil.
Ik had eerst ook 1tje die als ik hem gebruikte het hele geluid om zeep hielp :(
Later vervangen door een ander type (LarMar ppimv) en die voldoet heel erg goed, tot vrij laag volume blijft het geluid acceptabel al gaat er niets boven dat ding en alle andere knoppen op 10 natuurlijk (maar dat kan in een woonwijk weer een probleem zijn).

Welagen
11 augustus 2009, 15:34
Een andere optie naast de Ken Fisher Post PI Master Volume (ook wel bekend als de LarMar PPIMV) is de VVR van Dana Hall.

De VVR is een variable voltage regulator die een soort van powerscaling doet.
Ik heb die al in verschillende amps geinstalleerd en dit werk prima.

http://hallamplification.com/main.html?src=%2F

Kijk bij 'Products' en dan bij 'Kits'.

Succes!

Jelle

iWishmaster
11 augustus 2009, 16:38
In feite zijn loadboxes niks anders dan vermogenspotmeters. Maar dan trapsgewijs geschakeld met een standenschakelaar en allerlei foefjes in de vorm van filters / parallel / serieschakelingen ter optimalisatie in geluidskwaliteit.

Helaas is het niet zo makkelijk ...

Midwolda
12 augustus 2009, 06:40
Een andere optie naast de Ken Fisher Post PI Master Volume (ook wel bekend als de LarMar PPIMV) is de VVR van Dana Hall.
De VVR is een variable voltage regulator die een soort van powerscaling doet.
Ik heb die al in verschillende amps geinstalleerd en dit werk prima.
http://hallamplification.com/main.html?src=%2F
Kijk bij 'Products' en dan bij 'Kits'.
Succes!
Jelle
Kijk... dat ziet er goed uit!
Lijkt mij een hele mooie oplossing voor m'n Super Champ XD?

Van de gelinkte webpagina:
Prices:
VVR3 for Fixed biased amps 50w or less w/ instructions $50
VVR for Cathode Biased amps 50w or less w/ instructions $30
International shipping via USPS for up to 4 boards to most countries is only $13 (6-10 Business days)

Ik neem aan dat ik een Cathode Biased amp heb (ja ik ben een echte n00b op dit gebied maar er zit een bias regeling op).
Wie heeft zin om er een stel te importeren, te testen en evt. in kleine oplage te distribueren?
Als je de prijzen 1:1 omzet naar euro's moet dat toch uit kunnen... ;)

HaroldA
4 september 2012, 16:13
Kijk... dat ziet er goed uit!
Lijkt mij een hele mooie oplossing voor m'n Super Champ XD?

Van de gelinkte webpagina:
Prices:
VVR3 for Fixed biased amps 50w or less w/ instructions $50
VVR for Cathode Biased amps 50w or less w/ instructions $30
International shipping via USPS for up to 4 boards to most countries is only $13 (6-10 Business days)

Ik neem aan dat ik een Cathode Biased amp heb (ja ik ben een echte n00b op dit gebied maar er zit een bias regeling op).
Wie heeft zin om er een stel te importeren, te testen en evt. in kleine oplage te distribueren?
Als je de prijzen 1:1 omzet naar euro's moet dat toch uit kunnen... ;)

Holy necropost Batman! :eek:

Is da wa, zo'n VVR? Eigenlijk vind ik PostPIMV's iets te dun en gaat ten koste van de presence ...

flo123
4 september 2012, 19:18
Een VVR verlaagd de hoogspanning waardoor de buizen eerder kunnen oversturen bij een (veel) lager volume. Meestal zit deze net na de gelijkrichter in de hoogspanningslijn en wordt een vermogens MOSFET gebruikt als variabele weerstand in serie met de hoogspanningslijn. Met een potmeter wordt deze MOSFET aangestuurd waarmee je de hoogspanning kunt regelen. Schijnbaar is het het beste om de voorversterker hoogspanning niet te verlagen maar die van de PI en de eindbuizen wel.

HaroldA
4 september 2012, 19:55
Een VVR verlaagd de hoogspanning waardoor de buizen eerder kunnen oversturen bij een (veel) lager volume. Meestal zit deze net na de gelijkrichter in de hoogspanningslijn en wordt een vermogens MOSFET gebruikt als variabele weerstand in serie met de hoogspanningslijn. Met een potmeter wordt deze MOSFET aangestuurd waarmee je de hoogspanning kunt regelen. Schijnbaar is het het beste om de voorversterker hoogspanning niet te verlagen maar die van de PI en de eindbuizen wel.

Klinkt interessant, toch?

Meer, zo niet alle info: http://revolutiondeux.blogspot.nl/2012/06/voltage-scaling-in-amplifiers-power.html

guitarguru
4 september 2012, 22:58
Waarom lees ik toch zo weinig over deze oplossing? Het volume reduceren bij de speaker zelf.

http://www.thomann.de/nl/palmer_cab112mav.htm

anticlock
14 september 2012, 14:27
Ben zelf ook aan het overwegen om een attenuator te kopen voor m'n fender blues jr.
Zelf met mastervolume is dat spel nog te luid tegen dat hij (op clean!) een goede sound heeft.
Als ik vergelijk met m'n HT1-R (1watt tube amp, zalig ding) en daarop clean channel cranked dan is het een ferm verschil.
Op m'n fender bl jr hoor ik het verschil niet tussen mijn american special strat en mijn srv strat, dacht eerst dat dit eigenlijk wel mogelijk was aangezien ze dezelfde pickups hebben maar had toch mooiere klank verwacht vanwege de houtsoorten op de srv etc.
Op m'n HT1-R hoor je het pas ... clean/cranked ..the edge of breakup ... dit haal ik niet met m'n fender blues jr. (tis de navy blue)

Anyway : deze is me aangeraden :
SPL Reducer
http://www.thomann.de/nl/spl_reducer.htm

Je hebt er ook nog duurdere met speaker emulatie etc (handig voor opnames...)

Binnenkort ga ik die es proberen.


(iemand ervaring met attenuator op fender bl jr ?)

peter_heijnen
15 september 2012, 10:02
Klinkt interessant, toch?

Meer, zo niet alle info: http://revolutiondeux.blogspot.nl/2012/06/voltage-scaling-in-amplifiers-power.html
Zeer interessant, filmpje met die DrZ klinkt veelbelovend.

anticlock
17 september 2012, 12:47
Ben zelf ook aan het overwegen om een attenuator te kopen voor m'n fender blues jr.
Zelf met mastervolume is dat spel nog te luid tegen dat hij (op clean!) een goede sound heeft.
Als ik vergelijk met m'n HT1-R (1watt tube amp, zalig ding) en daarop clean channel cranked dan is het een ferm verschil.
Op m'n fender bl jr hoor ik het verschil niet tussen mijn american special strat en mijn srv strat, dacht eerst dat dit eigenlijk wel mogelijk was aangezien ze dezelfde pickups hebben maar had toch mooiere klank verwacht vanwege de houtsoorten op de srv etc.
Op m'n HT1-R hoor je het pas ... clean/cranked ..the edge of breakup ... dit haal ik niet met m'n fender blues jr. (tis de navy blue)

Anyway : deze is me aangeraden :
SPL Reducer
http://www.thomann.de/nl/spl_reducer.htm

Je hebt er ook nog duurdere met speaker emulatie etc (handig voor opnames...)

Binnenkort ga ik die es proberen.


(iemand ervaring met attenuator op fender bl jr ?)


En na m'n pickup hoogte aan te passen op beide gitaren hoor ik geen verschil meer tussen de american special en de SRV strat.
Ze klinken wel alletwee wel nog stukken beter met headset op een 1 watt tube amp, clean cranked dan op een fender blues JR op laag volume (no matter hoe je die master volume gebruikt)