PDA

View Full Version : Mac gebaseerde home studio



gerrekat
7 augustus 2009, 18:50
Hallo,

Ik werk al sinds jaar en dag met een KORG workstation, op zich naar tevredenheid maar zit toch stiekum te denken aan een Mac gebaseerde studio. Ik vraag me alleen af wat ik daarvoor nodig zou hebben?

- een PC/Imac
- een firewire mic preamp/interface
- recording software (Cubase?)

Wat komt er nog meer bij kijken? alle rand apparatuur als monitors/mics/effecten/headphone preamp etc. heb ik al bij mijn huidige workstationomgeving.

Ik neem aan datg je normaalgesproken bij een PC/Mac gebaseerde studio werkt met faders op het scherm tenzij je een losse firewire mixing console ofzo erbij aanschaft (duur!).

Kan iemand me inwijden zodat ik een inschatting kan maken wat de overstap me zou gaan kosten....

bert k
7 augustus 2009, 19:09
Paar tips: leg je nog niet vant op de keuze PC of Mac. Allebei de platforms zijn betrouwbaar.

Tip 2: leg je ook niet vast op Firewire. USB2 is net zo snel, zeker voor normaal homerecordinggebruik. En er is veel meer USB spul te krijgen, Ik heb zelfs de indruk dat de industrie Firewire een beetje aan het loslaten is.

Als eerste stap zou ik kijken voor een goeie geluidskaart/interface. (Is een topic over.)

Wat en hoe ga je precies opnemen? Hoeveel sporen tegelijk? Akoestische drums of digitaal?

Soulflyhigh
7 augustus 2009, 20:28
Ik denk dat je eerst zou moeten gaan kijken naar welke DAW je wil gaan gebruiken. Bijna alle DAW's zijn voor beide platformen geschikt. Ik gebruik bv Logic en dat is er alleen voor de Mac. Persoonlijk vind dat de Mac meer voordelen biedt. Stabiliteit en snelheid heb ik het dan over. Ik kan mij echter ook voorstellen dat een Windows bak met XP ook stabiel en snel kan draaien. Firewire heeft bij wel een pre. De snelheid van dataoverdracht is bij USB 2.0 theoretisch zelfs hoger maar firewire heeft een veel stabielere doorvoer en doet minder (geen) beroep op je ram en processor. Een firewire interface zou dus iig je voorkeur moeten genieten. Kijk eerst naar de DAW en interface en dan kun je daarna altijd nog beslissen over met welk systeem je moet aanschaffen

El Capitain
8 augustus 2009, 03:36
...alleen bij Mac moet je de duurste serie nemen om uberhaupt nog firewire te kunnen aansluiten... een gemiste kans vind ik zelf, en daarom zou ik wel degelijk ook daar rekening mee houden.

gerrekat
8 augustus 2009, 09:38
Ik denk dat je eerst zou moeten gaan kijken naar welke DAW je wil gaan gebruiken. Bijna alle DAW's zijn voor beide platformen geschikt. Ik gebruik bv Logic en dat is er alleen voor de Mac. Persoonlijk vind dat de Mac meer voordelen biedt. Stabiliteit en snelheid heb ik het dan over. Ik kan mij echter ook voorstellen dat een Windows bak met XP ook stabiel en snel kan draaien. Firewire heeft bij wel een pre. De snelheid van dataoverdracht is bij USB 2.0 theoretisch zelfs hoger maar firewire heeft een veel stabielere doorvoer en doet minder (geen) beroep op je ram en processor. Een firewire interface zou dus iig je voorkeur moeten genieten. Kijk eerst naar de DAW en interface en dan kun je daarna altijd nog beslissen over met welk systeem je moet aanschaffen

Sorry maar wat is een DAW? Ik heb thuis alles al op Mac draaien, ik ben best een mac liefhebber daarom zat ik te denken om een mac erbij te kopen voor de studio. Een mac beschikt over zowel FireWire als USB 2.0

gerrekat
8 augustus 2009, 09:39
Paar tips: leg je nog niet vant op de keuze PC of Mac. Allebei de platforms zijn betrouwbaar.

Tip 2: leg je ook niet vast op Firewire. USB2 is net zo snel, zeker voor normaal homerecordinggebruik. En er is veel meer USB spul te krijgen, Ik heb zelfs de indruk dat de industrie Firewire een beetje aan het loslaten is.

Als eerste stap zou ik kijken voor een goeie geluidskaart/interface. (Is een topic over.)

Wat en hoe ga je precies opnemen? Hoeveel sporen tegelijk? Akoestische drums of digitaal?

Qua interface zat ik te denken aan een PreSonus Fire Studio met 8 ingangen, dat is NET genoeg om een akoestisch drumstel op te nemen in mijn geval, liever zou ik 16 ingangen hebben maar die zie je nauwelijks valt me op.

gerrekat
8 augustus 2009, 09:40
...alleen bij Mac moet je de duurste serie nemen om uberhaupt nog firewire te kunnen aansluiten... een gemiste kans vind ik zelf, en daarom zou ik wel degelijk ook daar rekening mee houden.

Mijn mac is een jaar of anderhalf oud en er zit gewoon een firewire aansluiting op...

bert k
8 augustus 2009, 11:28
Ok, dus je hebt al een Mac. Ik zou zeggen, blijf daar dan bij, je bent er al aan gewend, en je hebt niet een heel oude, dus je zou op je huidige machine nog best ff vooruit kunnen.
Ik hoor wel goeie verhalen over die Presonus, er zitten hier wel lui die zo'n ding hebben. (Roman volgens mij?)
Kan je niet gewoon twee van die dingen parallel aan de computer hangen? Dan heb je 16 inputs, bovendien hoef je dan niet alles in 1 keer te kopen.
DAW is Digital Audio Workstation, dus gewoon je programma.

The Lo Lands
8 augustus 2009, 12:54
Kan iemand me inwijden zodat ik een inschatting kan maken wat de overstap me zou gaan kosten....
Eventueel kun je de Korg als Controller voor je faders, start, stop, opname e.d. gebruiken!?

Kosten Logic Studio is 500 euro wat in mijn optiek een koopje is als je nagaat wat er allemaal in het pakket zit.

Verder een goede externe firewire geluidskaart van rond de 500 euro moet het kunnen doen. Je hebt al preamps e.d. dus die kosten heb je al gemaakt.

Verder is de keuze aan jou of je werken gaat met Logic of Cubase of een ander pakket. Logic is niet eenvoudig maar aangezien je ervaring hebt met je Korg zou het met wat tutorials online snel te leren moeten zijn.

Zelf heb ik naast Logic een Yamaha AW1600 voor opnames buiten mijn zolder 'home' studio. Doormiddel van de USB kan ik audio files makkellijk naar mijn Mac copiëren en zou ik mijn AW1600 als controller kunnen gebruiken, helaas is mij dat nog niet gelukt. Je zou even kunnen uitzoeken of je Korg middels Midi (- met bijv. een usb port) als Controller kan fungeren. Dit scheelt ook weer in de kosten.

Succes!

MjS
8 augustus 2009, 13:01
De FP10 van Prosonus is de goedkoopste en je kunt meerdere aan elkaar hangen.

Behringer maakt goedkope controllers met gemotoriseerde faders. Kost ongeveer 150-200 euro voor 8 tracks als ik me niet vergis.

Software die je gaat gebruiken, tja, kwestie van smaak. Bij de Presonus spullen krijg je gratis Cubase LE. Met deze versie van Cubase kun je nog meer dan je denkt en bovendien krijg je korting bij een upgrade op de grotere versies van Cubase. Ik vind zelf Cubase fijn werken, maar is ook een gewenning.

Logic schijnt bijvoorbeeld ook heel prettig te werken. Pro Tools heb je een M-Audio of Digidesign interface voor nodig, Nuendo is te uitgebreid en Audition vond ik een beetje onoverzichtelijk.

Kostenplaatje:
- Mac (in geval iMac 1100 minimaal)
- Presonus FP10 (2x) (800)
- DAW software (tussen 200 en 500)


...alleen bij Mac moet je de duurste serie nemen om uberhaupt nog firewire te kunnen aansluiten... een gemiste kans vind ik zelf, en daarom zou ik wel degelijk ook daar rekening mee houden.

Niet waar, zelfs de Mini heeft Firewire. Alleen de oude witte MacBook en de MacBook Air hebben geen Firewire.

gerrekat
10 augustus 2009, 14:26
Dank voor de info mensen, dat valt me allemaal nog mee. Aan hardware heb je buiten een PC/Mac dus feitelijk alleen software en een interface nodig. Eventueel later nog een controller.

MjS
10 augustus 2009, 14:44
Dank voor de info mensen, dat valt me allemaal nog mee. Aan hardware heb je buiten een PC/Mac dus feitelijk alleen software en een interface nodig. Eventueel later nog een controller.

Klopt, maar als je er eenmaal aan begonnen bent wil je ook met plugins gaan werken en blijf je kopen..

Guitarleon
10 augustus 2009, 14:48
en heb je een smak plugins, dan ga je weer kijken naar dure microfoons, preams en outboard.... het houdt nooit op!!!

El Capitain
10 augustus 2009, 15:50
Mijn mac is een jaar of anderhalf oud en er zit gewoon een firewire aansluiting op...

ik zie inderdaad dat ze dat nu veranderd hebben. Toen ik echter vorig jaar mijn mac kocht, werd een week later de nieuwe aluminium mac geďntroduceerd, zonder firewire. En kon je die witte ook niet meer krijgen.... blijkbaar hebben ze daar zoveel klachten over gekregen dat ze dus nu wel weer die witte verkopen en de pro ook voorzien hebben van firewire. Apart.

gerrekat
10 augustus 2009, 15:54
ik zie inderdaad dat ze dat nu veranderd hebben. Toen ik echter vorig jaar mijn mac kocht, werd een week later de nieuwe aluminium mac geďntroduceerd, zonder firewire. En kon je die witte ook niet meer krijgen.... blijkbaar hebben ze daar zoveel klachten over gekregen dat ze dus nu wel weer die witte verkopen en de pro ook voorzien hebben van firewire. Apart.

Ik heb nochthans een aluminium Mac

gerrekat
10 augustus 2009, 15:56
en heb je een smak plugins, dan ga je weer kijken naar dure microfoons, preams en outboard.... het houdt nooit op!!!

Dat is waar natuurlijk, maar outboard kit en microfoons heb ik gelukkig al. Wat wordt nu eigenlijk precies met een "plugin" bedoeld, is dat gewoon een softwarematige versie van wat vroeger een "outboard" signaal/effectprocessor (bijv. een compressor, limiter, de-esser, reverb, delay etc.) was?

MjS
10 augustus 2009, 16:28
Dat is waar natuurlijk, maar outboard kit en microfoons heb ik gelukkig al. Wat wordt nu eigenlijk precies met een "plugin" bedoeld, is dat gewoon een softwarematige versie van wat vroeger een "outboard" signaal/effectprocessor (bijv. een compressor, limiter, de-esser, reverb, delay etc.) was?

Ja precies. Bij de DAW-software (Cubase, Logic, etc) zitten standaard al wat plugins waarvan sommige nog wel leuk zijn.

Als je definitief naar een Mac-studio overstapt zou ik een beetje rondlezen op o.a. deze forums: Gearslutz, Sound on Sound (blad is ook erg leerzaam), Harmony-Central, dit subforum, etc.

gerrekat
12 augustus 2009, 09:01
Thanx voor de info, zodra onze nieuwe EP af is kan ik mijn ouwe D3200 in de verkoop doen en ga ik eens neuzen voor een neiuwe Mac plus toebehoren!

Bram+
12 augustus 2009, 09:18
...alleen bij Mac moet je de duurste serie nemen om uberhaupt nog firewire te kunnen aansluiten... een gemiste kans vind ik zelf, en daarom zou ik wel degelijk ook daar rekening mee houden.
Om even uitsluitsel te geven:
De standaard iMac is inmiddels voorzien van één FireWire 800 poort, de Mac Pro heeft er vier. Zelfs de Mac mini heeft een FireWire 800-poort. Voor zover iemand een notebook wil gaan gebruiken voor recording: die witte Macbook heeft inderdaad een FireWire 400 poort, MacBook Pro's hebben een FireWire 800 poort. De enige Mac die dus geen FireWire heeft, is de MacBook Air, maar die heeft wel meer niet. Conclusie: je moet erg je best doen om een nieuwe Mac zónder FireWire te kunnen kopen.

El Capitain
13 augustus 2009, 01:33
Om even te corrigeren dat ik dit niet helemaal uit de lucht grijp, maar dat mijn informatie slechts alweer verouderd is, voeg ik hier wat linkjes aan toe van artikelen over de introductie van de nieuwe macbook vorig jaar oktober en dat er GEEN firewire poort op zat. Omdat ik toen overgestapt ben naar mac volgde ik dat nog allemaal, nu inmiddels niet meer zo en nu blijkt dat Apple blijkbaar dus ook heeft gereageerd op waarschijnlijke klachten door firewire weer op meeste macs aan te sluiten.

http://arstechnica.com/apple/news/2008/10/steve-jobs-concisely-answers-the-macbook-firewire-question.ars
http://lowendmac.com/musings/08mm/macbook-firewire.html
http://www.homerecording.be/forum/t8676.htm
http://www.appleinsider.com/articles/08/10/14/apple_unveils_new_13_macbook.html

of google even verder op 'apple' en 'firewire'....

dus...

Bram+
13 augustus 2009, 08:31
Dat weet ik wel hoor, maar omdat je informatie inderdaad verouderd was werd je gecorrigeerd. Daar hebben toekomstige lezers van deze thread ook meer aan.

gerrekat
21 augustus 2009, 15:42
Nou ik heb een Imac 20 (2,4 Ghz core 2 duo, 4GB ram, 320 GB HDD) gekocht, een presonus Firestudio Project interface, Presonus faderport en Apple Logic 9 Pro. hopelijk kan volgende week aan de slag...

Was mijn KORG D3200 trouwens heel snel kwijt voor een nette prijs vandaar de snelle aanschaf van deze spullen.

fivelastwords
21 augustus 2009, 16:40
Have fun ermee!

Soulflyhigh
21 augustus 2009, 23:54
Mooie set! Veel plezier er mee, maar dat zal wel lukken

gerrekat
7 september 2009, 15:54
ben nu een paar dagen aan het klooien geweest (een handleiding van 1300 pagina's zie ik niet zo zitten) maar moet zeggen dat het zo op intuitie en ervaring met de KORG D3200 workstation aardig lukt. Logic zit inderdaad aardig logisch in elkaar en inporteren van externe files gaat erg makkelijk. de ingebouwde plugins klinken behoorlijk goed, tis snel en stabiel. Ben nog niet ontevreden over de overstap. Alleen je wordt wel weer een beetje in je onderbroek gezet na een systeem achtergelaten te hebben waar je alle ins en outs van weet.

gitaarhaantje
25 september 2009, 11:26
We zijn nu enkele weken verder en ik was wel benieuwd of je je mening intussen al bij hebt gesteld.

Dan nog een vraagje aan andere MAC gebruikers.. Ik krijg binnenkort een MACbook ( Normale versie) Ik zou hier graag mijn m-audio projectmix op aansluiten en opnames op locatie maken. Trekt deze normale MACbook dit? of heb ik dan toch echt een MACbook pro nodig?


Greetz
Laurens

Di Stefano
25 september 2009, 11:39
De verschillen tussen de macbook en goedkoopste macbook pro zijn niet zo heel groot. De gewone macbooks kunnen ook wel hun mannetje staan.

gitaarhaantje
25 september 2009, 11:50
maar heb je daar ook ervaring mee...


De bedoeling is om de macbook mee te nemen voor locatie opnames en thuis heb ik een normale pc waar ik dan de nabewerking op kan doen..

Ik ben trouwens vergeten te vermelden dat ik wel Pro tools wil gaan draaien.....

fivelastwords
25 september 2009, 11:57
Ik ben trouwens vergeten te vermelden dat ik wel Pro tools wil gaan draaien.....

Dan moet je ook ProTools compatible hardware gebruiken. Je opties qua interface krimpen dan aanzienlijk. Je hebt eigenlijk keuze uit twee merken:
Digidesign of M-Audio. Wanneer je voor M-Audio gaat kun je alleen ProTools M-Powered draaien, een gestripte versie van ProTools.

Voor de interfaces van Digidesign klik je hier (http://www.thomann.de/nl/digidesign_audio_interfaces.html) (Thomann)
Voor de interfaces van M-Audio klik je hier voor USB (http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?xsid=c0cfacaa6c67930fc0d60d231bbc4 14b&sw=m-audio+interface&x=0&y=0) en hier voor firewire (http://www.thomann.de/nl/search.html?xsid=c0cfacaa6c67930fc0d60d231bbc414b&KF=on&gk=coaifw&oa=ala&bn=M-AUDIO&pr=&wgfid1=8815&wgf8815=&wgfid2=8816&wgf8816=&wgfid3=8821&wgf8821=&wgfid4=8822&wgf8822=&wgfid5=8823&wgf8823=&wgfid6=8874&wgf8874=&wgfid7=8829&wgf8829=&wgfid8=8875&wgf8875=&wgfid9=9811&wgf9811=&wgfid10=9807&wgf9807=&wgfid11=8826&wgf8826=&wgfid12=9808&wgf9808=&wgfid13=9809&wgf9809=&wgfid14=8833&wgf8833=&wgfid15=9810&wgf9810=) (Thomann)

Let op: Als je voor M-Powered wilt gaan, niet allee kaarten van M-Audio zijn daar geschikt voor... Voor een overzicht van geluidskaarten die compatible zijn met ProTools M-Powered klik je hier (http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=54&itemid=36610&langid=1)!

fivelastwords
25 september 2009, 11:58
Goeiemorgen... zie nu in je gearlist staan dat je al een Projectmix hebt... Gaat lekker hier op de (niet eens zo) vroege morgen haha!

Dan over je vraag. Een DAW als ProTools draait makkelijk strak en stabiel op zo'n nieuwe MacBook. Deden ze ook al op de oude, dus maak
je daar maar geen zorgen over!

gitaarhaantje
28 september 2009, 10:30
Goeiemorgen... zie nu in je gearlist staan dat je al een Projectmix hebt... Gaat lekker hier op de (niet eens zo) vroege morgen haha!

Dan over je vraag. Een DAW als ProTools draait makkelijk strak en stabiel op zo'n nieuwe MacBook. Deden ze ook al op de oude, dus maak
je daar maar geen zorgen over!

Haha.. ja idd.. ben al in het bezit van een Projectmix :D!

Maar ben wel benieuwd hoe stabiel het allemaal loopt... Helaas heb ik em nog niet binnen...

Zijn er trouwens veel mensen die een macbook gebruiken om te recorden?

Wat ik me afvraag: Normaal is het handig om je audiofiles op een andere harddisk te zetten. Aangezien die macbook maar 1 HD er in heeft zitten kan dat dus niet.. hoe hebben jullie dit opgelost?