PDA

View Full Version : trappengedoe



gorgasm
7 augustus 2009, 15:41
ukkies,

trappenvraag...
stel men begint in Dm(staat een b aan de gsleutel)
eerste akkoord is een Dm, dus een I.
maar dan gaat men naar F(stel maj7) Hoe bekijk je die dan? Eigenlijk een III, maar een b3? je zit in mineur bezig é.

Eeeeeen.... plots vind je een B hersteld een knallende nooit. Das dan de 6 hersteld, maar schrijf je dat dan zo boven je partituur, herstelde 6?


dank u!

terrasbeest
7 augustus 2009, 15:50
Dm = relatief mineur van F majeur, nee? ( één ' b' = F toonladder, de F is de I ).

gorgasm
7 augustus 2009, 15:56
ja da wist ik. Maar je "mag"deze niet vna uit F bekijken anders was ik er al me klaar. Maar je moet t vanuit Dm kijken.

Jimi of ander theoretisch onderlegd gespuis qua harmonie: ooit o fortuna onder de loep genomen?

aaronstonebeat
7 augustus 2009, 19:00
Om een teken (kruis of mol) bij de sleutel ongedaan te maken voor de duur van één maat wordt het herstellingsteken (http://nl.wikipedia.org/wiki/Herstellingsteken) gebruikt.

Maar was dat je vraag? Het is me niet helemaal duidelijk.
Wel tof dat Orff hier eens de revue passeert :ok:

Jimi Hendrix
9 augustus 2009, 14:05
f akkoord in Dm is III inderdaad.
Een noot b in dm context blijft hoe dan ook de zesde noot van de toonsoort.
In je melodische analyse zou je die kunnen aanduiden met (herstellingsteken) 6, omdat in natuurlijk mineur (waar je vanuit gaat) de 6 verlaagd is.

O Fortuna van Orff? ken ik vaag, maar niet van bladmuziek en heb ik ook nooit verder beluisterd dan oppervlakkig.

gorgasm
9 augustus 2009, 14:49
O Fortuna van Orff? ken ik vaag, maar niet van bladmuziek en heb ik ook nooit verder beluisterd dan oppervlakkig.

wel mocht je es tijd hebben doe het dan es. Enorm interessant. werkt vooral met sus2 akkoorden. De baspartij heb ik ergens in mailbox. Kwil wel proberen de solsleutel ook te digitalizeren?