PDA

View Full Version : Gibson les paul serienummer checken '76



Markbass
7 augustus 2009, 15:16
Hallo,

Weet er iemand waar je het serienummer van je potmeters en elementen kunt checken op echtheid?

Op een Gibson LP zitten 4 pots moeten deze allemaal het zelfde serienummer bevatten? (3 bestaan er uit 7 cijfers en eentje uit 11 cijfers en 1 letter naast het 3e cijfer, in mijn geval)

Hoe kan ik elementen op echtheid controleren? Ik weet wel dat er een patent nummer op moet staan, maar uit hoeveel cijfers bestaan deze en waar kan ik ze op checken?


Alvast bedankt.

Agent_Smith
7 augustus 2009, 16:32
Bij een '76-er is het erg gemakkelijk. Een '76 Gibson heeft altijd een serienummer bestaande uit 8 karakters beginend met '00'. Het s/n staat op een 'decal' achter op de kop.

Markbass
7 augustus 2009, 18:20
Bij een '76-er is het erg gemakkelijk. Een '76 Gibson heeft altijd een serienummer bestaande uit 8 karakters beginend met '00'. Het s/n staat op een 'decal' achter op de kop.


Okee, het serienummer klopt maar moeten de potmeters alle 4 het zelfde nummer hebben? en waar kan ik na gaan of de elementen nog origineel zijn bij een gitaar van de 70s?

Agent_Smith
7 augustus 2009, 19:42
Okee, het serienummer klopt maar moeten de potmeters alle 4 het zelfde nummer hebben? en waar kan ik na gaan of de elementen nog origineel zijn bij een gitaar van de 70s?

Oh okee, dan had ik je vraag niet goed begrepen.
Doorgaans zijn alle 4 pots wel voorzien van een gelijk productienummer. Uiteraard is het alles behalve ondenkbaar dat één van de potmeters vervangen is ergens de afgelopen 33 jaar.
De elementen in Gibsons van de 2e helft jaren 70 zijn meestal 2e generatie t-tops. Deze hebben een gestanst pat.nr in de bodemplaat.

snaarplukker
8 augustus 2009, 01:39
Maakt je je druk om de originaliteit van een pot? Zodra je andere snaren opzet is je gitaar ook niet origineel meer.

geert1976
8 augustus 2009, 01:43
pots slijten, door gebruik, dus als een pot niet meer origineel is, is dat geen schande en zorgt echt niet voor een waardevermindering.

Het is niet iets om wakker van te liggen, want ik denk dat bij meer dan de helft van de gitaren, ouder dan 30 jaar wel een pot, mechaniek, topkam of een switch is vervangen.