PDA

View Full Version : Roller nuts of Rollensattel



Henk F.
7 augustus 2009, 10:03
Hallo mensen,

Wie van jullie heeft ervaring met de zgn. Rollernuts of in het Duits Rollensattel die in plaats van de "normale" benen kam geplaatst wordt? Het betreft mijn Fender 1986 Strat.
Is dat een echte verbetering? Ik heb 3 merken gezien: de Fender LSR, één van Gotoh en één van ABM. Er zit nogal prijsverschil in. De laatste 2 zijn bij Musik produktiv te bestellen.
Ik ben niet onhandig al zeg ik het zelf. Is deze klus zelf te doen?

Ik hoor het graag.

Groet,

Henk

bert k
7 augustus 2009, 10:20
Heb je last dat je snaren klemmen in de topkam? Had ik ook, ik heb de kam vervangen door een Graphtech kammetje en alle problemen zijn over. Kost een tientje.

zoon van Piet
7 augustus 2009, 10:24
ik heb dat Fender bolletjessysteem op mn strat+
het 2e type op de 'plus', geen idee of dat de LSR is..
wel dat ie er binnenkort uitgaat..

Henk F.
7 augustus 2009, 10:25
Hey Bert,

Bedankt voor je reactie.

Groet,

Henk

Henk F.
7 augustus 2009, 10:27
Hallo zoon van Piet,

Waarom gaat ie er dan weer uit?

Groet,

Henk

zoon van Piet
7 augustus 2009, 10:39
waarom?

nou, die nuts zijn bedoeld om stemproblemen tegen te gaan, met name bij tremelogebruik. En dat doen ze redelijk goed, moet ik zeggen..
Maar ik heb altijd de indruk dat de tone van de open snaren beter zou kunnen..en de sustain wellicht ook..
Dat is natuurlijk moeilijk te bepalen, maar dat gevoel hou ik bij deze gitaar - dus ga ik er iets aan doen.
Maar daar staat tegenover dat ik deze strat+ sinds 95 heb en dat het mn favo plankgitaar is - mét die rollernut..

Henk F.
7 augustus 2009, 10:53
Zoon van Piet,

Dat begrijp ik . Maar ik las een aantal revieuws over de metalen uitvoeringen. Daar las ik dat die lui de sleuf aan elke zijde een millimeter breder hadden geschuurd om hem passend te maken. Als je weer terug wilt naar de benen uitvoering zul je die extra ruimte weer moeten opvullen toch? Of zie ik dat verkeerd?

Henk

zoon van Piet
7 augustus 2009, 11:39
yep, het is geen kwestie van effe een kammetje erin pleuren..
normaliter is het vlak van de kam aan de kant van de frets het beginpunt van de vrije snaarlengte. Bij deze dingen is het midden van de nut het beginpunt. Bij vervanging dient daar rekening mee gehouden te worden.

En bij ombouw van een 'normale' gitaar Rollensattel zal ditzelfde gelden, maar dan andersom..

Kortom: heel gedoe!

Van Dattum
7 augustus 2009, 12:05
Een LSR werkt prima, maar je moet idd het sleufje voor je topkammetje een mm of 2 verbreden. Als je de gitaar origineel wilt houden, is een GraphTech nut een goeie oplossing (zoals Bert al zei...). Een setje locking mechanieken is ook nooit weg.

zoon van Piet
7 augustus 2009, 13:19
ik zou idd voor GraphTech gaan, ipv deze moeilijke oplossing..
en die mechanieken, he?