PDA

View Full Version : Peavey of Randall of wat?



Goridian
7 augustus 2009, 00:28
Beste,

Ik zal maar eens beginnen met de voorgeschiedenis. Ik speel in een folk metal bandje en we gaan binnenkort beginnen met live optredens. Het feit is dat m'n huidige versterker een Fender 15 watter is en die het al niet trekt met repeteren, ik leen dus een versterker van de drummer. We oefenen ook thuis bij de drummer, misschien wel een belangrijk punt voor m'n criteria.

Nu zit ik dus te kijken naar nieuwe versterkers en heb al wat om me heen gevraagd. Ook hier en daar wat dingen getest in de Groove Factory, Tonika en Music Store, maar ik ben er nog niet uit. Nu heb ik dus goede dingen gehoord over Randall en Peavey voor mijn genre, maar gezien de muziekzaken in de buurt weinig of niks van deze merken hebben is het moeilijk testen.

Ook is het feit dat ik de versterker dus heen en weer neem naar 't huis van de drummer. Dat is twee keer met de bus en dan vervolgens een twee minuten lopen. Dus ik vroeg me ook meteen af wat handiger is: combo of top + 2x12 cab. Er is natuurlijk ook de mogelijkheid dat ik de amp daar laat staan en m'n kleine Fender weer mee naar huis neem.

Kort samengevat:

Ik speel folk metal (zoek dus wel een amp met stevige gain, maar ook ruimte laat voor solo's en andere genres)
Moet met openbaar vervoer reizen (gewicht is dus belangrijk)
Peavey of Randall?
Combo of top + 2x12 cab? (Zoja, welke? Peavey 5150 combo oid?)

Budget: ~500 eu (arme student). Kan hoger als het echt een verschil maakt.

Alvast bedankt!

caliban
7 augustus 2009, 00:42
Er is natuurlijk ook de mogelijkheid dat ik de amp daar laat staan en m'n kleine Fender weer mee naar huis neem.


Lijkt me het beste idee hoor, al ooit eens een lampenamp getild?

Goridian
7 augustus 2009, 00:47
Lijkt me het beste idee hoor, al ooit eens een lampenamp getild?

Had vandaag de top van een vriendin in handen gehad. Dat was niet een pretje, en heb ook niet zulke goede verhalen gehoord van buizencombos. Ik denk dat ik de drummer charter om m'n gear eenmalig naar z'n huis te brengen. Scheelt iedereen een hoop rug klachten denk ik :soinnocent:

JER00N
7 augustus 2009, 00:55
Haha, elke week heen en weer sjouwen met zo'n ding ga je echt niet leuk vinden. Een combo weegt toch al gauw 15-20 kilo (transistor). Ik zou gewoon die nieuwe amp bij de drummer laten staan en je 15 watter thuis gebruiken.

Puerco
7 augustus 2009, 01:32
Wat jij nodig hebt is een ZT Luchbox amp, 200 watt in een combo ter grootte van een flinke lunchbox:
http://www.ztamplifiers.com/_media/lunchbox_lg_0.jpg (http://www.ztamplifiers.com/products/lunchbox.html)

Goridian
7 augustus 2009, 18:54
Dank voor de suggestie, Puerco. Ik wacht nog even af wat andere mensen te zeggen hebben zodat ik weet wat ik moet proberen :)

arcane
7 augustus 2009, 19:14
Persoonlijk zou ik gaan voor een top + 2*12
De Fender zou ik gebruiken voor thuis, en de top + cab laat je staan bij je drummer.
Waarom een top + cab en niet een combo? Mijn ervaring is dat er vaak bij optredens al een cab voor je klaarstaat, en dus alleen je top mee hoeft te nemen. Deze zal heel wat minder wegen dat een combo, en ook wat minder ruimte in beslag nemen tijdens transport. en mocht je dan toch zelf alles van jezelf mee moeten nemen, dan is een 2*12 wel fijn.

soup
7 augustus 2009, 19:15
Haha, elke week heen en weer sjouwen met zo'n ding ga je echt niet leuk vinden. Een combo weegt toch al gauw 15-20 kilo (transistor). Ik zou gewoon die nieuwe amp bij de drummer laten staan en je 15 watter thuis gebruiken.
mijn buizenamp weegt zo'n 18kg

caliban
7 augustus 2009, 19:17
Waarom een top + cab en niet een combo? Mijn ervaring is dat er vaak bij optredens al een cab voor je klaarstaat, en dus alleen je top mee hoeft te nemen.

Inderdaad handig. (Ik heb niet vaak meegemaakt dat de zaal een cab ter beschikking heeft gesteld, eerder dat je de cab van een andere band gebruikt.)

JeanPaul du Vinnie
7 augustus 2009, 19:30
mijn buizenamp weegt zo'n 18kg
Geen combo dan? Ik denk dat mijn Dual Rectifierhead makkelijk de kaap van de twintig rondt (24 om precies te zijn, ik heb het ooit eens gewogen), en daar hangen dan nog niet eens speakers aan.

Goridian
7 augustus 2009, 22:30
Bedankt voor 't advies! Ik denk dat inderdaad voor een top + 2x12 cab ga en dat bij de drummer laat staan, hij's gelukkig wel te vertrouwen :hippie:.

Hebben jullie suggesties voor welke combinatie top + cab? Zoals ik al zei heb ik wel al goede dingen over Randall gehoord, en had daar ook al wat gespeeld. Het was een transistor top met een buis in de voorsterker, klonk niet verkeerd.

caliban
7 augustus 2009, 22:34
Aangezien je budget niet groot is, lijkt me qua cab een Harley Benton geen slecht gedacht (goedkoopste v30-cabinet). Randall heb ik geen ervaring mee, maar ik ben zelf niet zo een voorstander van die hybride dingen (alhoewel bijvoorbeeld een valvestate niet echt slecht klinkt).

WillemdaGuide
8 augustus 2009, 12:06
een head met 2x12 voor 500 e zal vrij lastig worden, die HB cab die wordt genoemd is een goeie, en niet duur, geloof zo'n 150 euro, zou je 350 euro overhouden voor een head, wel krap hoor...met 150 tot 200 euro meer kun je ineens een veel betere amp kopen.

arcane
8 augustus 2009, 12:20
Harley Benton cab kost 199 euro.
Als je ergens een London City Bulldog kunt testen zou ik dat zeker eens doen.

caliban
8 augustus 2009, 12:34
Als je ergens een London City Bulldog kunt testen zou ik dat zeker eens doen.

Heb ik een paar jaar geleden een aantal repetities over gespeeld en best een oké versterker. Vandaag de dag zou ik hem opendraaien en modificeren :). Wat mag je uitgeven aan zo een Bulldog?

Steven Otto
8 augustus 2009, 12:46
Arcane geeft goed advies en kan mij hier in vinden.

Ik zat ook ongeveer in dezelfde situatie als Goridian en heb toen een Peavey 5150 combo gekocht.
Hier heb ik achteraf een klein beetje spijt van aangezien hij rond de 50 kilo weegt, dit is niet handig met vervoeren naar gigs en zo.

Als ik jou was, zou ik m'n budget wat verhogen met 100 of 200 euro. Als je dan een top en 2x12 zou willen kopen, heb je veel meer keuze en dus betere kwaliteit.

arcane
8 augustus 2009, 12:50
Heb ik een paar jaar geleden een aantal repetities over gespeeld en best een oké versterker. Vandaag de dag zou ik hem opendraaien en modificeren :). Wat mag je uitgeven aan zo een Bulldog?

Nieuw kosten ze vaak €350,-

caliban
8 augustus 2009, 12:53
Nieuw kosten ze vaak €350,-

Is het trouwens vanbinnen niet dezelfde amp als die goedkoopste Fame versterkers?

arcane
8 augustus 2009, 12:56
Is het trouwens vanbinnen niet dezelfde amp als die goedkoopste Fame versterkers?

Juist!

Ik heb een Fame vsh2-100 top, en dat is exact dezelfde versterker, alleen een ander frontje.
Ik ben er echt heel tevreden over. De andere gitarist van mn ex-band (gisteren ben ik daar mee gestopt, 2 bands wordt nu te veel) heeft ook een LC bulldog, die is er ook enorm tevreden mee.

Wiellem
8 augustus 2009, 13:47
Ik heb zelf voor ongeveer €500 een Peavey Valveking tweedehands aangeschaft met daarbij de Harley Benton 212 V30 cab, moet zeggen dat ik wel aardig blij ben met het geluid alleen nog een kwestie van de juiste pedaaltjes erbij :)

minoin
8 augustus 2009, 16:36
Ik kan de London City Bulldog (en Fame) beamen! Dit zijn helemaal geen slechte versterkers, prima clean en dikke scheur!

Goridian
9 augustus 2009, 13:13
Denk dat die Bulldog nog lastig word om te proberen hier in 't Friese land, volgens mij heeft de Groove Factory ze wel, maar dan op bestelling. Lijkt me ook zo lullig voor ze dat ze zo'n ding bestellen en dat ik hem vervolgens alleen maar test :soinnocent:. In ieder geval wel bedankt voor het advies, heb nu tenminste een idee wat ik kan proberen :D.

Had iemand nog andere suggesties dan de Bulldog top en de Harley Benton cab?