PDA

View Full Version : In search of a new preamp



Liquid_Metal
6 augustus 2009, 23:04
Het is nog maar een hersenspinsel (zie Foto's van jou Rack topic) maar wellicht zoek ik een nieuwe preamp. Ik heb nog niet écht een budget vastgesteld, maar ik denk maximaal 1000 euro en liever een stuk er onder (700 oid).
Ik vind de Engl-sound erg gaaf, maar ben ook behoorlijk fan van Mesa Boogie. Misschien is de Studio Preamp een mooie? Die zijn niet duur? Klinkt dat?

Ik zoek een strakke metalsound en heb maar twee kanalen nodig: clean (warm) en lead (amerikaanse voicing en STRAK). Crunch regel ik wel door volume op m'n preamp dicht te draaien. Andere optie is 3 kanalen: clean, rhythm en lead (enkel voor solo's, dus mag wat harder).

Ik vond de Soldano SLO erg gaaf klinken op netmusicians.org, maar ik denk dat dat te brits voor me is. Er is een clone te vinden (zelfbouw) voor 260 euro en zoiets bouwen lijkt me misschien ook wel heel cool :D. Hier (http://www.musikding.de/product_info.php/info/p1347_High-Gain-Tube-Preamp-Kit.html) de zelfbouw.
Iemand bekend met amerikaanse (Mesa Mark series-achtige) DIY-pakketten?

caliban
7 augustus 2009, 00:26
Het is nog maar een hersenspinsel (zie Foto's van jou Rack topic) maar wellicht zoek ik een nieuwe preamp. Ik heb nog niet écht een budget vastgesteld, maar ik denk maximaal 1000 euro en liever een stuk er onder (700 oid).
Ik vind de Engl-sound erg gaaf, maar ben ook behoorlijk fan van Mesa Boogie. Misschien is de Studio Preamp een mooie? Die zijn niet duur? Klinkt dat?

Ik zoek een strakke metalsound en heb maar twee kanalen nodig: clean (warm) en lead (amerikaanse voicing en STRAK). Crunch regel ik wel door volume op m'n preamp dicht te draaien. Andere optie is 3 kanalen: clean, rhythm en lead (enkel voor solo's, dus mag wat harder).

Ik vond de Soldano SLO erg gaaf klinken op netmusicians.org, maar ik denk dat dat te brits voor me is. Er is een clone te vinden (zelfbouw) voor 260 euro en zoiets bouwen lijkt me misschien ook wel heel cool :D. Hier (http://www.musikding.de/product_info.php/info/p1347_High-Gain-Tube-Preamp-Kit.html) de zelfbouw.
Iemand bekend met amerikaanse (Mesa Mark series-achtige) DIY-pakketten?

We hebben het er langs msn al wat over gehad. Een mark-diy weet ik niet zo direct van, alhoewel er op sloclone layouts staan, maar dan moet je nog zelf alles verzamelen, en je printplaatjes etsen.
Die SLO-preamp lijkt me heel cool, vrij goedkoop, en kan je altijd naar eigen smaak modificeren, daar wil ik je maar al te graag mee bijstaan.
De studio preamp lijkt me super (de helft van de quad preamp). Goeie clean, geweldige leadsound (vrij gelijkaardig aan de mark IIC+ normaal), maar niet direct een super-brutale scheur.

Raffie
7 augustus 2009, 08:16
Randall RM4 (weetniet of RM2 al uit is) of de egnater M4 , met dat modulaire systeem heb je een waaier van mogelijkheden. Heb zelf een RM4 gehad met KH3,1086,Ultra XL, Ultra Lead, Top Boost en clean modules. Vette sound vooral de Ultra XL. Uiteindelijk verkocht omdat de integratie met fx en midi me niet helemaal beviel (wou een digitech GSP1101 en hierin de randall blenden maar signaal was te krachtig...)

R

Aikara
7 augustus 2009, 08:17
De Engl E570 is ook gaaf! Super allround (wel met een nadruk op het high-gain 'gevoel' zeg maar), en valt 2e hands wel binnen je budget.

Liquid_Metal
7 augustus 2009, 09:18
We hebben het er langs msn al wat over gehad. Een mark-diy weet ik niet zo direct van, alhoewel er op sloclone layouts staan, maar dan moet je nog zelf alles verzamelen, en je printplaatjes etsen.
Die SLO-preamp lijkt me heel cool, vrij goedkoop, en kan je altijd naar eigen smaak modificeren, daar wil ik je maar al te graag mee bijstaan.
De studio preamp lijkt me super (de helft van de quad preamp). Goeie clean, geweldige leadsound (vrij gelijkaardig aan de mark IIC+ normaal), maar niet direct een super-brutale scheur.

De mark IIC+ ís toch een behoorlijk brutale scheur?
En de Quad Preamp is eenzelfde maar dan dubbel en 4HE right? Kun je daar 2 cleans en 2 drives mee maken en met de Studio de helft? Wat is een normale prijs voor de Quad? En komt die tweedehands een beetje voor?


Randall RM4 (weetniet of RM2 al uit is) of de egnater M4 , met dat modulaire systeem heb je een waaier van mogelijkheden. Heb zelf een RM4 gehad met KH3,1086,Ultra XL, Ultra Lead, Top Boost en clean modules. Vette sound vooral de Ultra XL. Uiteindelijk verkocht omdat de integratie met fx en midi me niet helemaal beviel (wou een digitech GSP1101 en hierin de randall blenden maar signaal was te krachtig...)

R

Die Modular is customizable right? Dat klinkt wel cool, maar klinkt wel erg duur.
Het is wel zo dat ik maar 2 sounds nodig heb: een clean en een harde distortion. En dat kan, volgens mij, een stuk goedkoper dan zoiets met 4 modules. Die waaier aan mogelijkheden klinkt cool, maar ik denk niet dat ik het nodig heb :P.


De Engl E570 is ook gaaf! Super allround (wel met een nadruk op het high-gain 'gevoel' zeg maar), en valt 2e hands wel binnen je budget.

Die heb ik inderdaad ook overwogen. Lijkt me een érg toffe preamp. Maar zoveel kanalen heb ik helemaal niet nodig :P. Is er een ander voordeel voor het hebben van zóveel kanalen?

Liquid_Metal
7 augustus 2009, 09:51
Een preamp die MIDI-controllable is heeft overigens mijn voorkeur. Ik zag dat de Studio Preamp van Mesa een gedeelde tonecontrol heeft. Dat spreekt me niet zo aan. Maar het ligt eraan hoeveel de EQ kan doen (in de lead).

Die SLO Clone heeft trouwens wél precies de kanalen die ik zoek: Clean, Rhythm en Lead. Alleen vraag ik me af of het de voicing is die ik zoek :P. Ik denk dat 'ie te Brits klinkt (en niet strak genoeg is).

hole
7 augustus 2009, 10:38
Hmm Die SLO clone is wel erg gaaf..

Jammer dat hij niet geschikt is voor beginners..anders ha'k em besteld.

HaroldA
7 augustus 2009, 10:49
Hmm Die SLO clone is wel erg gaaf..

Jammer dat hij niet geschikt is voor beginners..anders ha'k em besteld.

En lekker goedkoop! Maar "zelfs" ik zou dat niet aandurven. Pedaaltjes geen probleem, maar dit is wel een hele andere league...

@TS: en in de Egnater/CAE hoek? Ik ken iemand die onderhand wel eens van z'n IE4 af wil en die is ook midi schakelbaar (en met relais en ook nog met een IE4 footswitch) :soinnocent:

hole
7 augustus 2009, 10:55
En lekker goedkoop! Maar "zelfs" ik zou dat niet aandurven. Pedaaltjes geen probleem, maar dit is wel een hele andere league...

@TS: en in de Egnater/CAE hoek? Ik ken iemand die onderhand wel eens van z'n IE4 af wil en die is ook midi schakelbaar (en met relais en ook nog met een IE4 footswitch) :soinnocent:
Hmm ik die iemand ken ik ook. Kan die verkoper van harte aanbevelen vanwege zijn after-sale-service !

HaroldA
7 augustus 2009, 10:59
Hmm ik die iemand ken ik ook. Kan die verkoper van harte aanbevelen vanwege zijn after-sale-service !

Kijk jij nou eerst maar even of je de in- en output niet hebt omgewisseld! :seriousf:

hole
7 augustus 2009, 11:03
shhhtt :soinnocent:

en nu weer on-topic!

HaroldA
7 augustus 2009, 11:24
En een Mesa Boogie Triaxis 2.0 (http://link.marktplaats.nl/269999211)?

Jimwoud
7 augustus 2009, 11:39
Let wel dat je uit die Mesa studio preamp geen clean en scheur tegelijk kan krijgen. Het is eigenlijk meer een 1 kanaals ding, zeker als je hem instelt op een strakke scheur. Maar bruut klinkt hij zeker! Zou dan wel voor die quad gaan. Die heb je wel voor max 700 euro. misschien switchen met je TC of een nobels MS4 erbij.

Zo brits klinkt een SLO niet hoor. Hij wordt vaak neergezet als een opgefokte marshall, maar een SLO klinkt totaal anders dan een Marshall. Die SLO preamp lijkt me ook wel leuk.

interessander
7 augustus 2009, 11:58
Een Quad voldoet zeker maar als je alles wil switchen dan heb je een nobels ms-8 of een rockman octopus oid nodig.

sinneD
7 augustus 2009, 12:27
Kan je de quad zeker aanbevelen, heb em zelf voor 650 op de kop getikt met een rockman midi octopus er bij en bekabeling.

Ik zet er een volle warme cleansound mee neer (hangt natuurlijk ook af van of je brug/mid/neck pickupstand gebruikt). Daarnaast heb ik een strakke scheursound voor het palmmute werk en voor het doormeppen (so to say, enkele halen doe ik er nie echt mooi mee, sterft niet mooi uit vind ik, doet de Soldano preamp die ik recent op de kop getikt heb juist weer wel goed!!).

Dan heb ik nog een kanaal wat iets harder staat voor de riff/solo dingen die er minder uit hoeven te springen en als laatste nog een leadkanaal dat er gewoon dik doorheen prikt.

Met de rockman octopus is alles midi schakelbaar, je hebt de 4 kanalen, reverb boost en reverb cancel (waarmee je dus effectief 2 reverbs hebt), en als laatste kan je de GEQ in en uitschakelen van de 2 secties.

Als je de amp eens wil horen ben je altijd welkom om te komen testen, weet alleen nie hoe ver weg je woont.

*edit
Net gechecked, je zit in Almere, dat is ruim een uurtje rijden hier heen.

caliban
7 augustus 2009, 15:42
De mark IIC+ ís toch een behoorlijk brutale scheur?
En de Quad Preamp is eenzelfde maar dan dubbel en 4HE right? Kun je daar 2 cleans en 2 drives mee maken en met de Studio de helft? Wat is een normale prijs voor de Quad? En komt die tweedehands een beetje voor?


De markseries gaan redelijk brutaal maar niet te vergelijken met ENGL bijvoorbeeld. De Quad heeft 2 rythms en 2 leads. Rynthm 1 is clean, rynthm 2 is crunch, lead 1 is zo goed als de IIC(+), lead 2 is mark III alike.
De studio heeft hiervan rythm 1 en lead 1 als ik me niet vergis.

De e570 is cool, maar volg even mijn (misschien wel vreemde) redenering: je hebt een e530, maar zijn high-gain kanaal is ongeveer hetzelfde als de Fireball. Nu is de e570 de preamp uit de ENGL SE. Volgens iemand die de SE en de Fireball een tijd bij elkaar heeft gehad, kan je met de Fireball de SE benaderen met een equalizer in de loop (en de lage mids lichtjes boosten). Ook zit er in je e530 de mega low punch uit de powerball gebouwd (ik heb nooit een juist schema van de SE gezien, maar weet hoe het werkt in de powerball, en ik ga er vanuit dat dit in de SE hetzelfde gaat).
Nu zou jij dus met een equalizer de sound van de e570 moeten kunnen benaderen, toch? Het enige verschil wat wel overblijft is de fx-loop van de e530, die in tegenstelling tot de e570 niet gebufferd wordt door een lamp, maar ik geloof niet dat dit werkelijk iets aan je geluid zou mogen doen.




Die SLO Clone heeft trouwens wél precies de kanalen die ik zoek: Clean, Rhythm en Lead. Alleen vraag ik me af of het de voicing is die ik zoek :P. Ik denk dat 'ie te Brits klinkt (en niet strak genoeg is).

Strak zal hij klinken, maar niet zo strak als sommige andere high-gainers. Nu is die strakheid er vrij makkelijk in te krijgen met een paar modjes. In jouw geval zou ik echt voor de SLO-preamp gaan. Zo heb je nog geld over voor een tweede poweramp, en hoe cool zou dat wel niet zijn

Kaïn
7 augustus 2009, 18:05
Liquid, je hebt een PM ;)

Aikara
7 augustus 2009, 19:02
Die heb ik inderdaad ook overwogen. Lijkt me een érg toffe preamp. Maar zoveel kanalen heb ik helemaal niet nodig :P. Is er een ander voordeel voor het hebben van zóveel kanalen?

Grote voordeel van 4 kanalen is natuurlijk de veelzijdigheid (en je bent niet verplicht om ze allemaal te gebruiken natuurlijk ;)). Maar ik vind em daarnaast ook absoluut goed en overtuigend klinken...op alle fronten. Van sprankelend clean, Gilmour-achtig lead, vieze crunch, warme smeuïge lead, heavy 'beukend' rhythm, heerlijke metal lead tot gruwelijk heavy over the top black metal rhythm. En daarnaast is alles midi-schakelbaar.

Ik weet niet in hoeverre de optie die Caliban noemt toepasbaar is. Zou kunnen, heb er geen ervaring mee.

Je bent welkom om te komen testen (1 uur en 3 kwartier rijden vanuit Almere ;)).

Liquid_Metal
7 augustus 2009, 19:19
@Harold: die Egnater van je heb ik zéker overwogen en dat doe ik nog steeds. Het lijkt me een hele vette preamp en de soundclips die ik er van heb gehoord spreken me erg aan. Alleen denk ik dat 1250 wat aan de hoge kant is voor mij. Als die amp het helemaal gaat worden kan het misschien wel, maar voorlopig zoek ik door.
Die Triaxis is ook wel het overwegen waard. Maar hoe modelleert die de amps? Ik ben niet zo fan van modellatie in het algemeen. Ik ben meer van de onetrickponies als het om amps gaat.

@Jimwoud: ik denk inderdaad dat een Quad de beste optie voor mij zou zijn en dat een Studio nét wat te beperkt is. En een mooie prijs!

@Caliban: ik dacht ook al dat ik liever niet nóg een Engl wilde. Ik ben heel erg tevreden met de E530 en die gaat voorlopig ook zeker niet weg. Maar er zijn nog zoveel meer mooie amps :D.
Die SLO lijkt me ook leuk om te bouwen en drie volledig gescheiden kanalen zou perfect zijn: clean, OD en lead.
Wat zou ik overigens met een tweede poweramp moeten? :P Ik zit wel te denken dat ik misschien mijn Peavey Classic 50/50 zou kunnen ruilen voor een Mesa (met 6L6 dus).

caliban
7 augustus 2009, 19:26
Wat zou ik overigens met een tweede poweramp moeten?

:makeup: toch altijd fijn?

Als je een andere poweramp zou zoeken zou ik geen mesa nemen als ik jou was. Persoonlijk lijken ENGL poweramps me fijner (als ik vergelijk tussen de poweramp in mijn mark III en in mijn Fireball. De Fireball maakt veel meer bas, en dat vind ik wel leuk.

Liquid_Metal
7 augustus 2009, 19:56
:makeup: toch altijd fijn?

Als je een andere poweramp zou zoeken zou ik geen mesa nemen als ik jou was. Persoonlijk lijken ENGL poweramps me fijner (als ik vergelijk tussen de poweramp in mijn mark III en in mijn Fireball. De Fireball maakt veel meer bas, en dat vind ik wel leuk.

Die ken ik eigenlijk niet, maar dat lijkt me ook wel wat ja. Sowieso zou ik, denk ik, liever 6L6 buizen hebben. Maar goed, da's een issue waar ik nu niet mee bezig ben.
Ik moet 'ns rondkijken of er mensen zijn die die SLO Clone hebben zodat ik 'm kan beluisteren. De clips hier (http://www.andyszeugs.de/projekte/slo_preamp/slo_pre.html) (officiele site) zijn toch niet helemaal wat ik zoek. Klinkt me namelijk te Brits.

caliban
7 augustus 2009, 22:17
Die ken ik eigenlijk niet, maar dat lijkt me ook wel wat ja. Sowieso zou ik, denk ik, liever 6L6 buizen hebben. Maar goed, da's een issue waar ik nu niet mee bezig ben.
Ik moet 'ns rondkijken of er mensen zijn die die SLO Clone hebben zodat ik 'm kan beluisteren. De clips hier (http://www.andyszeugs.de/projekte/slo_preamp/slo_pre.html) (officiele site) zijn toch niet helemaal wat ik zoek. Klinkt me namelijk te Brits.

Ik heb die clips vorig jaar ofzo een keer beluisterd, en vond ze vrij zwaar sucken. Maar weet je wat. Als je die SLO koopt kom ik een weekendje naar Almere en prutsen we eraan tot je hem goed vindt. Ik denk dat je stock veel meer uit die amp kan krijgen dan in die clipjes, en met een aantal redelijk simpele modificaties geef je hem een beetje meer gain en wat strakker enzoverder. (Ik denk dat je er bijvoorbeeld gemakkelijk een framus cobra preamp van kan maken, alleen de tonestack is wat anders vrees ik.)

Liquid_Metal
7 augustus 2009, 22:32
Ik heb die clips vorig jaar ofzo een keer beluisterd, en vond ze vrij zwaar sucken. Maar weet je wat. Als je die SLO koopt kom ik een weekendje naar Almere en prutsen we eraan tot je hem goed vindt. Ik denk dat je stock veel meer uit die amp kan krijgen dan in die clipjes, en met een aantal redelijk simpele modificaties geef je hem een beetje meer gain en wat strakker enzoverder. (Ik denk dat je er bijvoorbeeld gemakkelijk een framus cobra preamp van kan maken, alleen de tonestack is wat anders vrees ik.)

Oeh dat klinkt tof, Fre! Ik zal d'r over nadenken. Als jij zegt dat we met die amp heel veel kanten op kunnen durf ik dat misschien wel aan. Lijkt me ook best tof om zoiets in elkaar te zetten.

caliban
7 augustus 2009, 22:36
Oeh dat klinkt tof, Fre! Ik zal d'r over nadenken. Als jij zegt dat we met die amp heel veel kanten op kunnen durf ik dat misschien wel aan. Lijkt me ook best tof om zoiets in elkaar te zetten.

Ik DENK dat we daar veel kanten mee op kunnen. Ik ben geen gediplomeerde technicus natuurlijk. Je moet gewoon denken hoe hard de meeste high-gainers op elkaar lijken, en toch elk hun karakter hebben.

Liquid_Metal
7 augustus 2009, 22:39
Ik DENK dat we daar veel kanten mee op kunnen. Ik ben geen gediplomeerde technicus natuurlijk. Je moet gewoon denken hoe hard de meeste high-gainers op elkaar lijken, en toch elk hun karakter hebben.

Die snap ik niet helemaal :P. Wat heb je eraan om dat te weten? Het feit dat er technisch gezien maar weinig verschil is en modificaties dus simpel zijn te doen?
Het filmpje op deze website (http://www.andyszeugs.de/projekte/slo_preamp/slo_pre.html) klinkt dan wél weer erg high gain en als ik er zoiets uit zou kunnen pompen ben ik wel zo'n beetje verkocht :P.

JTB
8 augustus 2009, 09:59
Hmm, ik denk dat mijn preamp je ook wel zou bevallen als ik je post een beetje goed volg. 4 kanaals, high gain, warm clean. Het enige wat je zou missen is een effectsloop en hij is niet midi-schakelbaar. Ik heb em samen met een mesa 6l6 eindtrap, ik vind hem erg lekker klinken. Je woont alleen wat ver weg om effe te komen luisteren, maar desalniettemin ben je toch welkom.

Ik vind die slo-clone veel te dun klinken, maar dat is mijn mening.

caliban
8 augustus 2009, 12:04
Die snap ik niet helemaal :P. Wat heb je eraan om dat te weten? Het feit dat er technisch gezien maar weinig verschil is en modificaties dus simpel zijn te doen?


Ja zoiets. Een rectifier klinkt bijvoorbeeld anders dan een framus, en weer anders dan een SLO, en toch lijken ze heel sterk op elkaar qua circuit, voor een Bogner Überschall opnieuw hetzelfde (VHT weet ik niet, maar zij doen sowieso rare dingen in hun phase invertor, dus de karakteristieke sound kan ook daarin zitten).


Hmm, ik denk dat mijn preamp je ook wel zou bevallen als ik je post een beetje goed volg. 4 kanaals, high gain, warm clean. Het enige wat je zou missen is een effectsloop en hij is niet midi-schakelbaar. Ik heb em samen met een mesa 6l6 eindtrap, ik vind hem erg lekker klinken. Je woont alleen wat ver weg om effe te komen luisteren, maar desalniettemin ben je toch welkom.

Ik vind die slo-clone veel te dun klinken, maar dat is mijn mening.

Wat is jouw preamp, want ik zie hem eigenlijk niet staan in je signature.

JTB
8 augustus 2009, 12:23
toch wel hoor: Kitty Hawk Quattro

door velen wordt dit merk als slecht betiteld, maar deze preamp klinkt echt heel zwaar ism de Mesa eindtrap. Ik speel nu dan ook nog over een cheap-ass cabje. Het neuzige/nasale geluid dat veel mensen vinden dat deze preamp heeft herken ik niet terug. De preamp heeft dan wel net een volledige re-tube gehad met EH buisjes. Vooral channel 2 geeft een heerlijke crunch, channel 3 een hele droge overdrive (beetje al la JCM 800) en channel 4 is een hele dikke brute overdrive en dan gebruik ik slechts de helft van de beschikbare gain. Channel 1 geeft een mooie warm clean geluid.

caliban
8 augustus 2009, 12:31
Hier (http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=825727) staat een clipje van de Kitty Hawk, klinkt mooi vind ik.

newbreed
8 augustus 2009, 13:22
Ik heb die clips vorig jaar ofzo een keer beluisterd, en vond ze vrij zwaar sucken. Maar weet je wat. Als je die SLO koopt kom ik een weekendje naar Almere en prutsen we eraan tot je hem goed vindt. Ik denk dat je stock veel meer uit die amp kan krijgen dan in die clipjes, en met een aantal redelijk simpele modificaties geef je hem een beetje meer gain en wat strakker enzoverder. (Ik denk dat je er bijvoorbeeld gemakkelijk een framus cobra preamp van kan maken, alleen de tonestack is wat anders vrees ik.)



ik wil er ook een :-)

is dat clipje van die Kitty Hawk niet met een impulse? of lees ik dat verkeerd?
Dat maakt natuurlijk ook heel veel verschil vd sound.

liquid metal...mischien moet je eens een Peavey Rockman testen. die zijn mega vet en voor heel weinig te koop. Als je er een weet te vinden.
Ik weet dat bv Jochem van Textures ook zo'n ding naast zijn Engl in zijn rack heeft.

JTB
8 augustus 2009, 14:11
het is volgens mij wel met een impulse (whatever dat dan moge zijn) maar het clipje geeft wel een goeie indruk van het hot lead kanaal (4).

minoin
8 augustus 2009, 15:55
ik wil er ook een :-)

is dat clipje van die Kitty Hawk niet met een impulse? of lees ik dat verkeerd?
Dat maakt natuurlijk ook heel veel verschil vd sound.

liquid metal...mischien moet je eens een Peavey Rockman testen. die zijn mega vet en voor heel weinig te koop. Als je er een weet te vinden.
Ik weet dat bv Jochem van Textures ook zo'n ding naast zijn Engl in zijn rack heeft.

Rockmaster bedoel je?
Zeker dikke preamp hoor, de oude gitarist van mn band heeft eens op zo'n ding gespeeld. Toch een leuk 5150-achtig geluidje uit te krijgen!
Liwuid, kijk ook eens naar een Hughes & Kettner Access. Volgens velen een TriAxis killer al geloof ik dat (als TriAxis bezitter) natuurlijk niet ;)

caliban
8 augustus 2009, 16:26
ik wil er ook een :-)


Ook weekendje Rotterdam dan?

Liquid_Metal
8 augustus 2009, 16:38
Die Kitty Hawk klinkt wel bruut, maar als ik op die clips af ga is het niet helemaal mijn ding. Klinkt een beetje 'nat', als iemand die term begrijpt :P.
Die Rockmaster ga ik ook eens checken.

newbreed
8 augustus 2009, 18:37
Ook weekendje Rotterdam dan?

Je bent altijd welkom :-)

newbreed
8 augustus 2009, 18:39
Die Kitty Hawk klinkt wel bruut, maar als ik op die clips af ga is het niet helemaal mijn ding. Klinkt een beetje 'nat', als iemand die term begrijpt :P.
Die Rockmaster ga ik ook eens checken.



Dat "nat" komt door de gebruikte impuls.
Ik dacht dat er hier een te koop is op gitaarmarkt?

caliban
8 augustus 2009, 19:00
Wat is dat juist, die impulse?

Liquid_Metal
8 augustus 2009, 19:14
Wat is dat juist, die impulse?

Dat vraag ik me dan ook wel af :).

hole
8 augustus 2009, 20:21
een impulse is een weergave van hoe een bepaalde speaker/microfoon combinatie je toon beïnvloed.

Als ik het goed begrijp: er wordt 1 toon opgenomen (direct , zonder te miccen). dan dezelfde toon mét cabinet+micro.

Dan wordt de droge toon van de natte toon afgehaald, en hou je alleen speaker+microfoon over...wat je dan weer als een soort speakersim kunt gebruiken in opname programma's.


...maar ik kan het helemaal mis hebben.

Liquid_Metal
8 augustus 2009, 20:23
een impulse is een weergave van hoe een bepaalde speaker/microfoon combinatie je toon beïnvloed.

Als ik het goed begrijp: er wordt 1 toon opgenomen (direct , zonder te miccen). dan dezelfde toon mét cabinet+micro.

Dan wordt de droge toon van de natte toon afgehaald, en hou je alleen speaker+microfoon over...wat je dan weer als een soort speakersim kunt gebruiken in opname programma's.


...maar ik kan het helemaal mis hebben.

Klinkt alsof er teveel variabelen vergeten worden :P.

caliban
8 augustus 2009, 21:01
Komt bijna wiskundig over....

Liquid_Metal
9 augustus 2009, 17:17
Door de clips van die SLO Clone twijfel ik nogal. Daarom zit ik sterk te denken aan een Mesa Boogie Quad. Die heeft twee kanalen met elk twee functies en nu ik beter heb nagedacht lijkt drie kanalen me wel wat. Met deze amp zou ik clean en rhythm waarschijnlijk uit het eerste kanaal kunnen halen en lead uit het tweede kanaal (2e functie). Klopt het dat ze nog steeds voor 600/700 euro weggaan? En hoe vaak duiken dit soort amps op?

Metallica schijnt dat ding op oudere albums veel gebruikt te hebben. Als ik iets lelijk vind is het de sound van Metallica, vooral op oudere albums! Ik wil warmte, mids en punch.

Jimwoud
9 augustus 2009, 18:12
Door de clips van die SLO Clone twijfel ik nogal. Daarom zit ik sterk te denken aan een Mesa Boogie Quad. Die heeft twee kanalen met elk twee functies en nu ik beter heb nagedacht lijkt drie kanalen me wel wat. Met deze amp zou ik clean en rhythm waarschijnlijk uit het eerste kanaal kunnen halen en lead uit het tweede kanaal (2e functie). Klopt het dat ze nog steeds voor 600/700 euro weggaan? En hoe vaak duiken dit soort amps op?

Metallica schijnt dat ding op oudere albums veel gebruikt te hebben. Als ik iets lelijk vind is het de sound van Metallica, vooral op oudere albums! Ik wil warmte, mids en punch.
Je moet dat ding totaal niet refereren met de sound van Metallica, dan kun je er perfect uithalen, maar ook sounds ala petrucci gaan prima. Zeker door de GEQ is dat ding super veelzijdig. Je moet alleen wel even weten hoe hem in te stellen. Met de draaiknoppen regel je een soort input signaal, en met GEQ doe je eigenlijk het echte EQ werk.

AART
9 augustus 2009, 18:15
De studio preamp lijkt me super (de helft van de quad preamp). Goeie clean, geweldige leadsound (vrij gelijkaardig aan de mark IIC+ normaal), maar niet direct een super-brutale scheur.

Niet super brutaal? Man, die studio preamp wil prima hoor, doet niet onder voor een Mark II/III/IV.

De Studio preamp is een monster. Precies wat de topic-starter zoekt volgens mij. Ook nog eens lekker betaalbaar. Enige probleem kan zijn dat een goede lead en een goede clean gelijktijdig minder goed mogelijk zijn, ze delen immers de tone en gain controls. Mocht gitaarvolume terugdraaien voor clean een optie zijn dan is er echter goed mee te werken.

Liquid_Metal
9 augustus 2009, 18:17
Maar dan zouden het wel twee studio-preamps worden denk ik. Gedeelde EQ zie ik niet zitten en ik zit nu ook te gassen (kan dat) op amps met 3 kanalen :P.
Dan is een Quad misschien nog goedkoper. Maar wederom: hoe goed zijn die verkrijgbaar?

AART
9 augustus 2009, 18:22
De markseries gaan redelijk brutaal maar niet te vergelijken met ENGL bijvoorbeeld. De Quad heeft 2 rythms en 2 leads. Rynthm 1 is clean, rynthm 2 is crunch, lead 1 is zo goed als de IIC(+), lead 2 is mark III alike. De studio heeft hiervan rythm 1 en lead 1 als ik me niet vergis.


De studio preamp leadsounds zitten tussen lead 1 en lead 2 van de quad. De studio preamp komt van alle mesa amps het dichtst bij de IIC+ op 'de graal' zelf na (aldus MB).

Lead 1 van de quad is wat liever (IIC) en lead 2 meer richting Mk III. De studio preamp verschilt nog steeds wel van de IIC+, zeker ook omdat je er waarschijnlijk een andere poweramp bij hebt.

AART
9 augustus 2009, 18:23
Maar dan zouden het wel twee studio-preamps worden denk ik. Gedeelde EQ zie ik niet zitten en ik zit nu ook te gassen (kan dat) op amps met 3 kanalen :P.
Dan is een Quad misschien nog goedkoper. Maar wederom: hoe goed zijn die verkrijgbaar?

Dan moet je een quad ja. Zijn wel te krijgen. Nu staan er even geen maar als je even geduld hebt kan je die best vinden voor tussen de 600 en 800 euro (gokje).

Liquid_Metal
9 augustus 2009, 18:25
Dan moet je een quad ja. Zijn wel te krijgen. Nu staan er even geen maar als je even geduld hebt kan je die best vinden voor tussen de 600 en 800 euro (gokje).

Ik heb geen haast en da's precies mijn budget. Het klinkt als een héle vette versterker. Misschien kan ik er eens eentje bij iemand beluisteren. En anders w88 tot er een verkoper is.
Hoe zou je overdrive rhythm spelen? Op Rhythm2 of op Lead1?

AART
9 augustus 2009, 18:27
Ik heb geen haast en da's precies mijn budget. Het klinkt als een héle vette versterker. Misschien kan ik er eens eentje bij iemand beluisteren. En anders w88 tot er een verkoper is.
Hoe zou je overdrive rhythm spelen? Op Rhythm2 of op Lead1?

Lead 1 is zeker in staat tot metal geweld dus ik zou zeggen rythm 2. Maar je kan zelf kiezen, leuk he?:ok:

Liquid_Metal
9 augustus 2009, 18:28
Lead 1 is zeker in staat tot metal geweld dus ik zou zeggen rythm 2. Maar je kan zelf kiezen, leuk he?:ok:

Haha. Dat moet ook wel lukken. Maar ik vroeg me gewoon af of ik de 3 sounds die ik wil gebruiken tegelijkertijd uit de amp kan halen (dus 3 kanalen waarbij ik tussendoor nergens aan hoef te draaien).

AART
9 augustus 2009, 18:54
Haha. Dat moet ook wel lukken. Maar ik vroeg me gewoon af of ik de 3 sounds die ik wil gebruiken tegelijkertijd uit de amp kan halen (dus 3 kanalen waarbij ik tussendoor nergens aan hoef te draaien).

Tsja, Lead en Rythm delen per kanaal wel (deels) controls, dus als je 3 sounds wil zul je ergens een (klein) compromis moeten sluiten. Het is een 2 kanaals preamp met 2 sounds per kanaal (lead en rythm) en per kanaal een grafische eq. Check de layout anders eens. En rythm is wel rythm met een boogie voicing, geen marshall sounds.

Liquid_Metal
9 augustus 2009, 18:57
Ik wil ook helemaal geen Marshall-rhythm. Nu heb ik die van Engl en die bevalt me. De klank van de riffs van Petrucci vind ik erg fijn.

sinneD
9 augustus 2009, 19:13
Ik heb geen haast en da's precies mijn budget. Het klinkt als een héle vette versterker. Misschien kan ik er eens eentje bij iemand beluisteren. En anders w88 tot er een verkoper is.
Hoe zou je overdrive rhythm spelen? Op Rhythm2 of op Lead1?

Ik heb het al eerder neer gezet als je bereid bent om een tripje van een ruim uurtje te maken kan je mijn Quad komen beluisteren!

Gebruik nu zelf rhythm 1 voor clean, lead 1 voor ronde solo sound, rhythm 2 voor het palmmute en slagwerk met scheur, lead 2 voor de riffs en klein beetje solo, deze staat dus in het algemeen stukje zachter dan lead 1 en harder dan rhythm 2.

Liquid_Metal
9 augustus 2009, 19:16
Ik heb het al eerder neer gezet als je bereid bent om een tripje van een ruim uurtje te maken kan je mijn Quad komen beluisteren!

Gebruik nu zelf rhythm 1 voor clean, lead 1 voor ronde solo sound, rhythm 2 voor het palmmute en slagwerk met scheur, lead 2 voor de riffs en klein beetje solo, deze staat dus in het algemeen stukje zachter dan lead 1 en harder dan rhythm 2.

Da's hoe ik 'm ook zou willen gebruiken. Tenzij ik Lead 2 lekkerder vind klinken dan Lead 1, maar da's natuurlijk uitproberen.
Waar woon je, dat het ruim een uur reizen zou zijn? Ik overweeg het ;).

sinneD
9 augustus 2009, 19:19
stuur je wel ff pm voordat we slowchats gaan krijgen ^^

wiegersma
10 augustus 2009, 10:49
Ik gebruik rhythm 1 voor clean, lead 1 voor overdrive/slag en solo,
rhythm 2 voor crunchy sounds/slag en lead 2 voor meer zwaar metaal en solo.
Er zijn veel mogelijkheden natuurlijk en je moet je wel even in de controls verdiepen om de juiste instellingen te vinden.

Met een midiswitcher kun je ook nog, mocht je dat willen, alle kanalen tegelijk aan hebben...



Mooi spul.

caliban
10 augustus 2009, 11:30
Niet super brutaal? Man, die studio preamp wil prima hoor, doet niet onder voor een Mark II/III/IV.


Ik bedoelde niet super-brutaal in de zin dat ik de meeste marks niet als super-brutaal bezie. Ik krijg uit mijn mark III een geweldige metal sound, maar hij is bijvoorbeeld niet zo brutaal gevoiced als ENGL. Dat maakt het een niet beter of slechter natuurlijk :).


Ik heb geen haast en da's precies mijn budget. Het klinkt als een héle vette versterker. Misschien kan ik er eens eentje bij iemand beluisteren. En anders w88 tot er een verkoper is.
Hoe zou je overdrive rhythm spelen? Op Rhythm2 of op Lead1?

Je gewone (heavy) rythm zou ik op lead 1 spelen. Crunch geluiden op rythm 2 of lead 1 met je gain een beetje toe. Rythm 1 gewoon clean, lead 2 vind ik overdreven veel gain hebben (vrij lang geleden dat ik nog uitgebreid over een quad heb gespeeld, maar ik vond lead 2 meer gain hebben dan mijn mark III) ik zou het persoonlijk misschien voor lead gebruiken. Lijkt me best dat je er eentje test. Als ik me niet vergis heeft metallica de quad gebruikt op enkele nummers op master of puppets en and justice for all, maar dan met een vreselijke GEQ-setting (vroeger vond ik de MOP/AJFA sound ongelofelijk maar ben er ook van terug gekomen).

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 11:48
Ik gebruik rhythm 1 voor clean, lead 1 voor overdrive/slag en solo,
rhythm 2 voor crunchy sounds/slag en lead 2 voor meer zwaar metaal en solo.
Er zijn veel mogelijkheden natuurlijk en je moet je wel even in de controls verdiepen om de juiste instellingen te vinden.

Met een midiswitcher kun je ook nog, mocht je dat willen, alle kanalen tegelijk aan hebben...

Daar zal ik inderdaad wel een switcher voor nodig hebben ja. Mijn G-Major heeft 2 relays, maar deze amp heeft er nogal wat meer nodig denk ik. Ik zal de manual er eens op naslaan maar ik gok op 2 voor de kanalen (1e is 1->2 en 2e is rhythm->lead), twee voor de EQ's (eentje per EQ?) en een voor de reverb. Of ik de reverb ga gebruiken is de vraag, maar de kanalen en de EQ moet ik sowieso kunnen schakelen.


Ik bedoelde niet super-brutaal in de zin dat ik de meeste marks niet als super-brutaal bezie. Ik krijg uit mijn mark III een geweldige metal sound, maar hij is bijvoorbeeld niet zo brutaal gevoiced als ENGL. Dat maakt het een niet beter of slechter natuurlijk :).
Je gewone (heavy) rythm zou ik op lead 1 spelen. Crunch geluiden op rythm 2 of lead 1 met je gain een beetje toe. Rythm 1 gewoon clean, lead 2 vind ik overdreven veel gain hebben (vrij lang geleden dat ik nog uitgebreid over een quad heb gespeeld, maar ik vond lead 2 meer gain hebben dan mijn mark III) ik zou het persoonlijk misschien voor lead gebruiken. Lijkt me best dat je er eentje test. Als ik me niet vergis heeft metallica de quad gebruikt op enkele nummers op master of puppets en and justice for all, maar dan met een vreselijke GEQ-setting (vroeger vond ik de MOP/AJFA sound ongelofelijk maar ben er ook van terug gekomen).

Dat lijkt mij idd ook het meest logische gebruik van de kanalen. Uiteraard pas echt te bepalen als ik zelf kan gaan draaien.

wiegersma
10 augustus 2009, 11:59
8 switchers kunnen er op, maar ik gebruik er zes. 4 voor de kanalen en 2 voor de EQ (maar die laatste heb ik altijd aan, dus hoeft daar eigenlijk geen switcher op). Reverb haal ik uit effectenbak.

kijk ook eens: http://www.tubefreak.com/quad.htm

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 12:06
4 voor de kanalen?! Is dat dan inclusief de Pull Deep/Pull Bright functies? Lijkt me niet dat je 4 switches nodig hebt om 4 kanalen te schakelen (mijn Engl doet het met 2).
Dat wordt dus een héle grote switcher. En moet ik dan ook al naar een Axess FX-1 gaan? :S M'n GCP krijgt nu al te weinig Instant Acces knoppen :S.

wiegersma
10 augustus 2009, 12:23
Rhythm 1 aan/uit
Rhythm 2 aan/uit
Lead 1 aan/uit
Lead 2 aan/uit

dat zijn er vier
we hebben het toch over de Quad? er is geen midischakeling voor de deep of bright.
het zijn: 4x kanalen, 2x EQ, 1x reverb en 1x reverb boost ofzo

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 12:24
De switches zijn momentary hè? Eén switch om een functie aan te zetten en 1 om 'm uit te zetten. Dat zuigt best wel :S.
Als ze dat met relays hadden gedaan (sturen=lead, niet sturen=rhythm) scheelde dat 4 switches :S. Is er een mogelijkheid om dit te veranderen, of zit je hier aan vast? Wordt een dure grap qua switcher :S.

wiegersma
10 augustus 2009, 12:26
Volgens mij is er geen mogelijkheid om dit te veranderen. Maar zoals ik al zei als je de EQ altijd aan hebt te staan, dan heb je aan vier genoeg om alle kanalen te schakelen
ik gebruik zelf de Nobels MS-8.

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 12:28
Die is vast erg duur, aangezien de MS-4 al 130 euro kost.
Het valt me een beetje tegen dat ze het op deze manier routen. Dat had met veel minder switchers gekund (de helft, namelijk). Zo wordt het toch nog een duurdere amp en schakelen met Instant Acces knoppen wordt erg lastig.

wiegersma
10 augustus 2009, 12:34
Marktplaats in de gaten houden...er zijn uiteraard meer soorten switchers te krijgen. Rocktron Octopus, MS-4 en nog wat die ik zo snel even niet meer weet.

minoin
10 augustus 2009, 12:38
Misschien toch voor een TriAxis gaan? All MIDI :D

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 12:38
Ik denk dat ik 6 switches nodig zou hebben, als ik de reverb niet gebruik (denk dat ik die uit de G-Major haal). De beide EQ's gebruiken lijkt me wel verstandig. Maar als ik Rhythm 2 niet gebruik kan de tweede EQ aan blijven.
Of werkt de EQ wel op de 'normale' relais-manier? Dus sturen is aan, niet sturen is aan? Want nu lijkt het of je moet kiezen tussen EQ1 en EQ2. Maar je kunt de EQ toch ook uit laten?
Als het zó werkt zou ik minstens 4 switches nodig hebben:
Rhythm1
Lead1
Lead2
EQ2

en da's dus te doen met de MS4. Sterker nog, ik kan er twee schakelen met de G-Major en twee met de Behringer. O nee, die heb ik niet meer :'(.

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 12:39
Misschien toch voor een TriAxis gaan? All MIDI :D

Die 3x zo duur is :P. Dan kan zo'n switcher er vast wel bij. Hoe 'modelling' is die Triaxis? Ik heb liever een amp met eigen sound, want veelzijdigheid heb ik niet nodig.

Denk dat het dan een Engl Z-11 zou worden. Die kan 6 functies schakelen en mijn G-Major kan er 2. Last time I checked gold 6+2=8 dus dat is genoeg.

hole
10 augustus 2009, 12:54
je mag mijn Behringer V-Amp 3 :rockon::rockon: wel kopen :D

(als ik 'm binnen heb)...die is echt VEEEEEETTTTTTTT
:sssh::soinnocent:

sinneD
10 augustus 2009, 13:05
Als je geduld hebt en goed zoekt, volgensmij zijn er namelijk wel enkele quads die wel een MIDI module geïntegreerd hebben.

Soort van relais schakeling (weet nie precies wat het is hoor!!) voor de kanalen zit overigens wel ingebouwd volgens mij, met een Mesa FU-2 footswitch kan deze aangestuurd worden. Hier zou je even op moeten googlen want er schijnen verschillende soorten plugs op de Quad gebruikt te zijn waardoor je een FU-2a of FU-3 footswitch nodig zou kunnen hebben.

Maar in mijn geval dat ik de quad kocht heb ik van de koper de rockman octopus er direct bij gekregen voor het schakelen van alle functies via MIDI.

*edit
had je mijn pm nog gezien??

interessander
10 augustus 2009, 13:12
de Nobels MS-8 is enkel tweedehands en dan ook nog sporadisch te vinden, de rockman zie je wel vaker.
http://www.rjmmusic.com/miniampgizmo.php dit kan wat zijn, 8 functies in een zeer compacte unit.

Ik heb ook een handig appraatje gezien die van de 2 switches van de g-major 4 functies kon maken op de engelse ebay, maar kan hem op het moment even niet vinden helaas.

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 13:13
Zonder MIDI module is wat lastiger, maar ook wel te doen denk ik. Alleen kan ik dat niet meer zomaar kanalen schakelen met mijn GCP Instant Acces. Daar moet ik eens goed over nadenken, of daar mee te werken is. Nu heb ik namelijk 1 knop voor kanaal: uit=clean, aan=OD, en 1 knop voor boost.
Ik kan met de Instant Acces niet zeggen dat ik een CC10 wil sturen bij aanzetten en een CC11 bij uitzetten (om te wisselen tussen Rhythm1 en Lead1, bijvoorbeeld). Dat zou moeten zoals Petrucci het doet, maar zoveel knoppen heb ik niet :S.

hole
10 augustus 2009, 13:26
Ik kan met de Instant Acces niet zeggen dat ik een CC10 wil sturen bij aanzetten en een CC11 bij uitzetten

Nee, da's jammer....
...toch maar een Gordius?

Gezien het bovenstaande ga ik ervan uit dat je al besloten hebt dat het een quad wordt? dat gaat lekker scheurreee..ben benieuwd!

sinneD
10 augustus 2009, 13:29
Dat is een afweging die je moet maken, ik weet dat mijn Rockman Octopus alleen maar PC's kent en geen CC's.

Ik werk dan ook met het volgende systeem:
onderste 4 knoppen van de GCP gebruik ik voor PC's, 1 voor ieder kanaal van de Quad. Hiermee dek ik voor mij alle sounds af die ik nodig heb.

Als dit voor jou te weinig is kan je je GCP ook gebruiken met 10 knoppen voor PC's, dan houd je dus alleen geen IA knoppen meer over. Je moet dan dus onder iedere knop een geluid plaatsen dat al helemaal af is, je kan geen effecten meer uit/aan switchen.

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 13:31
Nee Mark, ik blijf zéér zeker bij de GCP. Hij ziet er supergoed uit en wss gebruik ik het wisselen van kanalen toch niet buiten de patches om :).

Ik weet nog niet zeker of het een Quad wordt want ik heb 'm nog niet 4 real gehoord. Bovendien zijn er nog zoveel andere coole preamps :P.
Maar wat ik er over lees klinkt positief en de clips die ik gehoord heb spreken me ook erg aan. Hopelijk duurt het niet te lang tot er eentje opduikt, maar ook niet te kort. Over een maand of 4 zou perfect zijn :).

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 13:36
Dat is een afweging die je moet maken, ik weet dat mijn Rockman Octopus alleen maar PC's kent en geen CC's.

Ik werk dan ook met het volgende systeem:
onderste 4 knoppen van de GCP gebruik ik voor PC's, 1 voor ieder kanaal van de Quad. Hiermee dek ik voor mij alle sounds af die ik nodig heb.

Als dit voor jou te weinig is kan je je GCP ook gebruiken met 10 knoppen voor PC's, dan houd je dus alleen geen IA knoppen meer over. Je moet dan dus onder iedere knop een geluid plaatsen dat al helemaal af is, je kan geen effecten meer uit/aan switchen.

Nee ik wil absoluut met de '4 patches per bank' blijven werken. En ik maak patches met het juiste ampkanaal en vervolgens draai ik daar bepaalde effecten bij, die ik vervolgens aan- en uit kan zetten met de bovenste 8 knoppen.
Misschien later een tweede MIDI bord (oid) dat de kanalen van de amp kan regelen (zoals die additie van het bord van Axess). Maar ik verwacht eigenlijk dat ik dat niet nodig ga hebben.

minoin
10 augustus 2009, 15:05
Die 3x zo duur is :P. Dan kan zo'n switcher er vast wel bij. Hoe 'modelling' is die Triaxis? Ik heb liever een amp met eigen sound, want veelzijdigheid heb ik niet nodig.

Denk dat het dan een Engl Z-11 zou worden. Die kan 6 functies schakelen en mijn G-Major kan er 2. Last time I checked gold 6+2=8 dus dat is genoeg.

Tweedehands zijn ze goed te koop voor rond de 1100 euri.
Tja, de TriAxis is heel veelzijdig, maar ik zou hem geen modeller noemen. Hij heeft 8 verschillende preamp circuits of modes, die elke hun eigen karakter hebben. Het klopt dat ze de circuits hebben afgekeken van voorgangers Mark I, IIB/C+, II en IV, maar ik zie de pre-amp niet als een benadering van die amps. Bovendien kun je met de V2.0 CC's versturen om elke parameter met bijv. een expressie pedaal te controleren. Dus gewoon effe gain bijdraaien met je pedaal :D


Ach, de Quad is ook zeker een waardige buizen pre-amp.
Die Z-11 kan inderdaad, die komen soms nog tweedehands voorbij icm de Z-8 19" mount.

BTW, heb jij je relays-switches van je Behringer er ook per ongeluk afgetrapt? Dat is mij namelijk twee keer gebeurd hehe.

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 15:07
Tweedehands zijn ze goed te koop voor rond de 1100 euri.
Tja, de TriAxis is heel veelzijdig, maar ik zou hem geen modeller noemen. Hij heeft 8 verschillende preamp circuits of modes, die elke hun eigen karakter hebben. Het klopt dat ze de circuits hebben afgekeken van voorgangers Mark I, IIB/C+, II en IV, maar ik zie de pre-amp niet als een benadering van die amps.
Ach, de Quad is ook zeker een waardige buizen pre-amp.
Die Z-11 kan inderdaad, die komen soms nog tweedehands voorbij icm de Z-8 19" mount.

BTW, heb jij je relays-switches van je Behringer er ook per ongeluk afgetrapt? Dat is mij namelijk twee keer gebeurd hehe.

Volgens mij kan de Quad precies wat ik wil en als ze voor 600 à 700 euro te krijgen zijn lijkt me dat heel tof. Misschien bij SinneD gaan luisteren of het echt wat voor me is.
Nope met mijn Behringer is nooit iets gebeurt. Ziet er allemaal prima uit.

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 16:28
Je kunt toch wel twee footcontrollers in serie zetten die beide de rig besturen?
Bv GCP-MIDI Out->MIDI In-Behringer FCB-MIDI out/through->MIDI In-G-Major2

Want dan zou ik een ietwat simpele controller met in en out/through naast de GCP kunnen zetten om de ampchannels te besturen. Zoals het additionele deel van de Axess FX-1, zegmaar (maar dan serieel doorlussen).

hole
10 augustus 2009, 16:29
Als die controller een Midi Through heeft wel ja

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 16:30
Het moet toch een Out/Through zijn? Als het alleen Through is dan kan diezelfde controller niets besturen. Als het alleen Out is kan de GCP niets besturen. Zo werkt het toch?

hole
10 augustus 2009, 16:32
Ja klopt :noob:

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 16:36
En dan een bordje met een x aantal knoppen. Nu even speculatief:

4 knoppen om de kanalen te schakelen en 2 voor de EQ's? Zou kunnen maar ik weet niet of ik 'm op die manier zou gebruiken. Perfect zou dan zijn een controller van 3 knoppen breed en 2 knoppen hoog :P.

Andere mogelijkheid is het verzenden van de presets 'kant en klaar'. In m'n hoofd zit nu het volgende:
Clean: Rhythm1.
Crunch/OD: Lead1+EQ1
Lead: Lead2+EQ2.
dan zou ik maar 3 knoppen nodig hebben.

Het eerste lijkt me wat flexibeler, want presets schakel ik ook al met de GCP.
Het klinkt alsof zoiets erg haalbaar is. Ik maak op deze manier dus zegmaar m'n eigen Axess-bord met expander. Of het werk en budgettechnisch prettig is, valt te bezien. Maar dromen mag altijd :).

O, m'n vriendin zegt dat ik aan het overdrijven ben (ook de eerste keer btw :P).

hole
10 augustus 2009, 16:49
Liquid foot junior? (http://i44.tinypic.com/ngx88z.jpg)

Enne: zeg tegen je vriendin dat ze effe schoenen moet gaan kopen. De mannen praten nu ;)

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 16:54
Da's inderdaad een mooie, maar die is vééééél te duur. Er zijn toch ook van die goedkope plastic controllers (gratis bij 2 pakken melk). Waarschijnlijk zal ik 'm weinig gebruiken want ik schakel dat soort dingen met mijn patches. ampchannel is de fundering van mijn channels. Dit zou echter wat flexibiliteit (en coolness) geven. Of ik het nodig heb is maar zeer de vraag (maar daar kan ik nu zéker niet over oordelen).

Wat ik dus zoek is een Behringer FCB1010 x 0,6 en zonder expressiepedalen (hoewel, expressiepedalen? :D:D)

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 17:03
Als die dingen overigens niet te vinden zijn, zijn ze misschien wel te maken! Het enige dat 'ie moet kunnen is versturen van 6 PC's of CC's (ligt aan de controller die ik ga gebruiken, maar het maakt in feite niet veel uit) en een LED per knop hebben zodat ik weet welk kanaal er aan staat. Als ik 'm zelf zou maken (m'n pa kent elektronica en een vriend van 'm kan programmeren) kan ie natuurlijk (ongeveer) dezelfde layout als de GCP krijgen. Ik zie het al helemaal zitten, dus ik ga lekker verder dromen :P.

Misschien moeten we het maar weer over preamps gaan hebben :P. Voorlopig heb ik nog geen noodzaak en geld om er eentje te kopen, maar ik ga me zeker wat meer verdiepen in al wat genoemd is (en met name de Quad :rockon:).

Liquid_Metal
10 augustus 2009, 17:45
Ik heb nog eens nagedacht over zo'n additionele footcontroller, maar het is lastiger dan het lijkt. De kanalen zijn gewoon aan-functies: er kan maar 1 kanaal tegelijk actief zijn dus dat werkt net als met gewone presets (of zoals de Behringer het doet). Maar de EQ kan aan en uit en dat werkt niet lekker met zo'n switch. Die zouden dan weer wel met de GCP Instant Acces kunnen. Dan zou ik dus een expander met 4 knoppen (4 PC's) neerzetten voor de 4 kanalen, die tegelijkertijd ook met de patches vanuit de GCP worden verstuurd. En de EQ's worden dan vanuit de patches meegestuurd en kan ik aan/uitzetten met de Instant Acces.
Wederom: geen idee of het werkt of dat het funcioneel is, maar het is een leuk idee. En misschien is dit ook wel te realiseren. Een controller met 4 knoppen is vast wel te vinden :P.

hole
11 augustus 2009, 15:24
Klikkerdeklik (http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?t=60355)

Ja?

Liquid_Metal
11 augustus 2009, 18:14
Is dat ding echt zo hoog als 'ie lijkt? Ziet er écht niet uit, maar is custom. Alleen denk ik niet dat ik zelf in staat ben om zoiets te produceren :S:S.

caliban
12 augustus 2009, 12:38
Veel geld voor een stomme switcher, daarvoor koop je zo goed als die SLO-preamp.

Liquid_Metal
12 augustus 2009, 13:31
Ja maar als de voicing daarvan me niet aanstaat ga ik 'm natuurlijk niet kopen.

interessander
12 augustus 2009, 13:52
De Vodoo preamp al gezien/overwogen? http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=111797

Liquid_Metal
12 augustus 2009, 14:33
Eerlijk gezegd niet. Wat voor voicing heeft die?

interessander
12 augustus 2009, 14:42
Geen idee, zie hem ook net pas, ik zeg: google/HC/TGP/HRI etc.

caliban
12 augustus 2009, 15:41
Zal waarschijnlijk iets weghebben van de Fish preamp.

interessander
12 augustus 2009, 16:06
Zal waarschijnlijk iets weghebben van de Fish preamp.

Waar baseer je dat op?
Ik zie je vaker verschillende versterkers vergelijken op basis van schema's, maar als ik een werkplaatshandboek van een auto opensla dan weet ik toch ook niet of hij lekker rijdt?

caliban
12 augustus 2009, 17:11
Waar baseer je dat op?
Ik zie je vaker verschillende versterkers vergelijken op basis van schema's, maar als ik een werkplaatshandboek van een auto opensla dan weet ik toch ook niet of hij lekker rijdt?

:D prachtige vergelijk (en helemaal terecht).
Ik heb me hier niet eens op een schema gebaseerd, maar op het feit dat de fish preamp zowat dé bogner preamp is.

Stel je nu voor: de baas van voodoo slaat zijn grote ampontwikkelaar telefoonboek open, op de tweede pagina bij de B staat de Reinhold.

Mr. Voodoo denkt van: 'Die Pruisen kan ik goed af, en die mannen kennen iets van goei ampkes'.
Hij beld Reinhold op en zegt: 'Reinhold, menne man, ik heb hier een idee, een gitaar preamp met veel kleurtjes aan de buitenkant, maar wat moet ik daarin steken.
Zegt Reinhold: 'Als ge mij een koude pint bier (1 liter hoogstwaarschijnlijk uit zo een dik glas met handvat) klaarzet, wil ik wel eens naar u toekomen en zullen we dat samen eens bekijken.
In orde, Reinhold gaat naar daar, pak een blad vast en tekent. Nu lijkt het mij logisch dat hij een redelijk typisch Bogner-ding gaat tekenen. Ookal is het geen complete Fish, Reinhold gebruikt waarschijnlijk wat trucjes die Bogner maken wat Bogner is, dus de voicing zal er denk ik toch heel wat van weghebben.

Liquid_Metal
12 augustus 2009, 17:13
:D prachtige vergelijk (en helemaal terecht).
Ik heb me hier niet eens op een schema gebaseerd, maar op het feit dat de fish preamp zowat dé bogner preamp is.

Stel je nu voor: de baas van voodoo slaat zijn grote ampontwikkelaar telefoonboek open, op de tweede pagina bij de B staat de Reinhold.

Mr. Voodoo denkt van: 'Die Pruisen kan ik goed af, en die mannen kennen iets van goei ampkes'.
Hij beld Reinhold op en zegt: 'Reinhold, menne man, ik heb hier een idee, een gitaar preamp met veel kleurtjes aan de buitenkant, maar wat moet ik daarin steken.
Zegt Reinhold: 'Als ge mij een koude pint bier (1 liter hoogstwaarschijnlijk uit zo een dik glas met handvat) klaarzet, wil ik wel eens naar u toekomen en zullen we dat samen eens bekijken.
In orde, Reinhold gaat naar daar, pak een blad vast en tekent. Nu lijkt het mij logisch dat hij een redelijk typisch Bogner-ding gaat tekenen. Ookal is het geen complete Fish, Reinhold gebruikt waarschijnlijk wat trucjes die Bogner maken wat Bogner is, dus de voicing zal er denk ik toch heel wat van weghebben.

Wat heb jij gedronken zeg?!
Ben ik het wel mee eens. Als ik riffs schrijf, klinken ze altijd naar mij. Ook als ik ze voor iemand anders schrijf. Ze zijn wel anders, maar toch herkenbaar.
En met Bogner heb ik niet zoveel. Ik ben eigenlijk een beetje verliefd op Mesa :sssh:.

JeroenSchaaf
12 augustus 2009, 17:13
Lol mooi verhaaltje!:D

caliban
12 augustus 2009, 17:19
Ik ben eigenlijk een beetje verliefd op Mesa :sssh:.

Gij valt voor baarden?
http://www.musicland.co.jp/static-image/topix/2014/2016/34.jpg

En ik vandaag nog maar een Geuzeke op, dus daaraan ligt het waarschijnlijk niet.

Liquid_Metal
12 augustus 2009, 17:22
Nog even over die SLO Clone. Hoeveel verschillende sounds kun jij daar uit halen, Fre? Dus door modificaties? Want de Britse sounds die ik in die clips heb gehoord trek ik écht niet. Zoiets zoek ik absoluut niet.
Ik wil een amp met strakke bas, zware, warme mids en heldere highs, maar de highs mogen ABSOLUUT niet grainy zijn. Daar heb ik nu met Engl juist een beetje last van. Die Quad heeft dat volgens mij helemaal niet. Daar kun je de dreamtone zoals Petrucci heeft wel uit halen right?

caliban
12 augustus 2009, 17:36
Van opbouw lijkt de quad meer op de ENGL dan een van beide op de SLO. De SLO (en recto, bogner, framus,...) is een JCM800 met extra gainstage (en wat dingen veranderd, maar de basis is de 800). De quad is zoals de markseries een fender met 1/2 gainstages extra, en de toonregeling tussen gainstage 1 en 2 (zoals op de fender). (Na de preamp heb je natuurlijk ook nog de GEQ.) ENGL is naar het schijnt gebaseerd op een markseries preamp waarvan de toonregeling staat ingesteld op een strakke overdrive (veel treble en weinig bas dus), maar met op het einde van de preamp de eigenlijke toonregeling.

Weet je over wat voor poweramp die clipjes van de SLO preamp waren opgenomen? Dat kan veel doen.

Liquid_Metal
12 augustus 2009, 17:40
Ik zal die site nog ff goed bekijken (deze (http://www.andyszeugs.de/projekte/slo_preamp/slo_pre.html) dus), maar ik weet atm niet welke poweramp gebruikt is.
JCM800 en ook de rectifier zijn amps die me helemaal niet aanstaan. Ik denk dan ook dat ik ver weg moet blijven van de SLO.
Omdat het scherpe hoog van de Engl me de laatste dagen (opeens) zo irriteert denk ik dat ik dus een amp zoek die dat niet heeft. Geen Engl dus meer (hoewel 'ie voor thuis wel lekker blijft).

caliban
12 augustus 2009, 17:55
Ik zal die site nog ff goed bekijken (deze (http://www.andyszeugs.de/projekte/slo_preamp/slo_pre.html) dus), maar ik weet atm niet welke poweramp gebruikt is.
JCM800 en ook de rectifier zijn amps die me helemaal niet aanstaan. Ik denk dan ook dat ik ver weg moet blijven van de SLO.
Omdat het scherpe hoog van de Engl me de laatste dagen (opeens) zo irriteert denk ik dat ik dus een amp zoek die dat niet heeft. Geen Engl dus meer (hoewel 'ie voor thuis wel lekker blijft).

Uiteindelijk ga je jezelf aan alles ergeren hoor, allez dat heb ik zelf toch. Als je de dag erna terug je amp aanzet is het gevoel vaak weg. Hoe staat de presence van je poweramp afgesteld?

Liquid_Metal
12 augustus 2009, 17:57
Ik vind de presence van de poweramp lekkerder klinken dan de treble (eigenlijk ook presence) van de preamp, dus presence staat nu op 7, terwijl treble (preamp) op 2 staat. High Mid staat op 6,5

caliban
12 augustus 2009, 18:03
Ik vind de presence van de poweramp lekkerder klinken dan de treble (eigenlijk ook presence) van de preamp, dus presence staat nu op 7, terwijl treble (preamp) op 2 staat. High Mid staat op 6,5

Ik zou dan de high mid lager zetten. Je moet zo denken: bas is gewoon bas, low mid is de gewone mid, high mid is treble (en die zet ik op mijn fireball net boven kwart, maar aangezien in de fireball geen megalowpunch-ding zit moet je sowieso de treble wat lager houden), en de treble is een soort van presence, maar eigenlijk gewoon iets wat na de toonregeling extra hoog laat wegvloeien. De presence van op de peavey, is terugkoppeling van hoge tonen van de uitgangstransfo naar fasedraaier. Ik vind over het algemeen een hoge presence-instelling ook leuker klinken dan hoge treble.
Zet misschien de highmid op 4.5, treble op 3.5 ofzo, en presence op 5. (Ruwe gok)

Liquid_Metal
12 augustus 2009, 18:22
Heb het even geprobeerd en wordt er inderdaad minder gritty van. Maar ook nogal dof. Ik ga dus nog ff tweaken om een balans te vinden :).

caliban
12 augustus 2009, 18:25
Heb het even geprobeerd en wordt er inderdaad minder gritty van. Maar ook nogal dof. Ik ga dus nog ff tweaken om een balans te vinden :).

Drie knoppen die hoge tonen regelen, maakt het alleen maar moeilijker :). Hoe stel je de lowmid af?

Liquid_Metal
12 augustus 2009, 18:31
Drie knoppen die hoge tonen regelen, maakt het alleen maar moeilijker :). Hoe stel je de lowmid af?

Bas staat op 5 (half) en Lo Mid staat op 4.
het wordt wel slow chat zo hè! Zullen we het via msn doen?

caliban
12 augustus 2009, 18:43
Slowchat zou niet mogen, maar het blijft vind ik informatief. De bas op de meeste versterkers haalt niet zo veel meer uit boven 5/6, maar die setting lijkt me zeker niet verkeerd. De lowmid zou ik hoger instellen, net boven de helft, en in combinatie daarmee je highmid iets lager.

Liquid_Metal
12 augustus 2009, 19:15
Maar dan de Treble ook laag houden? Dan staat alles op 5 of lager en geef ik 'm eigenlijk alleen maar boosts in het laag. Dat prikt toch niet door de mix heen?

Liquid_Metal
8 oktober 2009, 12:57
Ik zat nog eventjes te denken over een footcontroller extra om de channels van de Quad te besturen, en die zou ik ook VOOR de GCP kunnen zetten. Dan veranderen ze niet mooi mee met de GCP-changes, maar het zou in feite wel werken. Als ik de PC's daarvan door de GCP heen kan lussen, zonder dat ze de GCP beinvloeden.
Wss ga ik over 2 weken de Quad uitproberen.

groovieguitarguus
8 oktober 2009, 23:05
Tja... een Quad. Heb er ooit een gehad... kreeg er niet de sound uit die ik zocht. Om het zomaar te zeggen het befaamde 'Santana' achtige...
Ook nog eens wat laten aanpassen door Ernst Flieck, maar werd er niet echt happy van. Bleef een wat 'verkouden' sound.
Heb zeker 8 jaar geleden een Triaxis gekocht... nooit meer weggedaan!
Zo... veel opener lekker helder geluid met mooie lead-sounds!
Denk dat je daar hier veel eenvoudiger Petrucci sounds uit kunt halen.
Zat destijds ook in zijn Demo set voor op beurzen etc.
Het verder schakelen van kanalen is met dit ding appeltje - eitje...
Heb hem nu in combi met een G-system, met enkele Fulltone pedaaltjes en een 20/20. Ben er nog steeds erg happy mee.

Succes...

Mocht je eens willen proberen. Ik woon in Noord-Holland

Liquid_Metal
8 oktober 2009, 23:11
Ik heb een beetje het gevoel dat de Triaxis zoveel probeert te kunnen, dat het het allemaal net niet is (net zoals alle modellingamps dus). 1 buis per preampkanaal tegenover 4, dat zegt vast wel iets.
Bovendien ligt de triaxis waarschijnlijk nogal wat boven mijn budget. Ik dacht zo rond de 600/700 uit te gaan geven. 1100/1200 is dan wel érg veel...

Michael AE
8 oktober 2009, 23:17
Tja... een Quad. Heb er ooit een gehad... kreeg er niet de sound uit die ik zocht. Om het zomaar te zeggen het befaamde 'Santana' achtige...
Ook nog eens wat laten aanpassen door Ernst Flieck, maar werd er niet echt happy van. Bleef een wat 'verkouden' sound.
Heb zeker 8 jaar geleden een Triaxis gekocht... nooit meer weggedaan!
Zo... veel opener lekker helder geluid met mooie lead-sounds!
Denk dat je daar hier veel eenvoudiger Petrucci sounds uit kunt halen.
Zat destijds ook in zijn Demo set voor op beurzen etc.
Het verder schakelen van kanalen is met dit ding appeltje - eitje...
Heb hem nu in combi met een G-system, met enkele Fulltone pedaaltjes en een 20/20. Ben er nog steeds erg happy mee.

Succes...

Mocht je eens willen proberen. Ik woon in Noord-Holland

Een TriAxis opener dan een Quad? Kun je dat definiëren, want ik vind de TriAxis juist veel meer gecompressed en minder open dan een Quad.

groovieguitarguus
8 oktober 2009, 23:33
Okay... het is meer dan 8 jaar geleden, maar toen ik de Triaxis ging uittesten, ging er een wereld voor me open. Ik dacht eerst nog dat het aan de eindversterker lag waar hij op was aangesloten (Ernst Flieck Traveller dacht ik). Maar ook thuis (destijds een 50/50) meer 'bellen', 'ballen', 'helder'.
Bij de Quad had ik continue het idee alsof er een wollen deken over het geluid lag.
Ik kan me wel voorstellen dat je een 'clean' een triaxis wat Compressed vind. Maar dat vind ik voor het funk werk dat ik doe wel erg lekker.
Ook de veelzijdigheid (binnen een coverband) is een groot voordeel.

Michael AE
9 oktober 2009, 00:26
Okay, nu snap ik beter wat je bedoelt! :ok:

Liquid_Metal
9 oktober 2009, 08:11
2 tegenovergestelde meningen. Ach, gelukkig ga ik 'm toch binnenkort testen en dan kan ik voor mezelf ervaren of ik de Quad wollig vind. Ik kan zoiets eigenlijk niet voorstellen...

Michael AE
9 oktober 2009, 12:40
2 tegenovergestelde meningen. Ach, gelukkig ga ik 'm toch binnenkort testen en dan kan ik voor mezelf ervaren of ik de Quad wollig vind. Ik kan zoiets eigenlijk niet voorstellen...

Zo zie je maar weer dat zelf proberen de enige juiste manier is om te weten of iets bij je past of niet. Guus en ik hebben een totaal verschillend idee over hoe de TriAxis en Quad klinken ten opzichte van elkaar en hebben waarschijnlijk ook een ander idee van een "open" of "wollige" klank.

Ik vond de Quad een stuk meer als een buizenamp klinken. Heb zelf nooit een Quad gehad, maar wel een TriAxis. De TA was naar mijn idee gewoon veel te a-dynamisch. Maakt niet it wat je er in gooit, er komt altijd hetzelfde uit. Er zaten best goede sounds in, maar ik hou niet van amps die niet weergeven wat ik speel, maar gewoon zelf hun sound maken. Dat is een beetje wat een POD en IMO de TriAxis ook doet.

Voor mij was dat dus zeker een nadeel, maar dat hoeft voor ju niet zo te zijn. Ga testen zou ik zeggen!

Liquid_Metal
9 oktober 2009, 16:12
Zo zie je maar weer dat zelf proberen de enige juiste manier is om te weten of iets bij je past of niet. Guus en ik hebben een totaal verschillend idee over hoe de TriAxis en Quad klinken ten opzichte van elkaar en hebben waarschijnlijk ook een ander idee van een "open" of "wollige" klank.

Ik vond de Quad een stuk meer als een buizenamp klinken. Heb zelf nooit een Quad gehad, maar wel een TriAxis. De TA was naar mijn idee gewoon veel te a-dynamisch. Maakt niet it wat je er in gooit, er komt altijd hetzelfde uit. Er zaten best goede sounds in, maar ik hou niet van amps die niet weergeven wat ik speel, maar gewoon zelf hun sound maken. Dat is een beetje wat een POD en IMO de TriAxis ook doet.

Voor mij was dat dus zeker een nadeel, maar dat hoeft voor ju niet zo te zijn. Ga testen zou ik zeggen!

Dat is inderdaad ook iets waar ik denk last van te gaan hebben. Maar heb 'm nooit for real gehoord, dus misschien vind ik 'm wel tof (maar dan blijft ie nog steeds te duur).
Maar allereerst de Quad, misschien vind ik die ook wel bagger :P. Dan moet ik helemaal in een andere hoek gaan zoeken :P.

Liquid_Metal
9 oktober 2009, 22:48
Mooi klote, er is sinds 6 oktober iemand via marktplaats op zoek naar een Quad. ben ik mooi klaar mee als ik er eentje wil hebben :S.

-laurens-
14 oktober 2009, 23:23
Ik heb je een bericht gestuurd over een Mesa Studio Preamp.

Liquid_Metal
15 oktober 2009, 08:56
De Studio Pre is denk ik toch niet helemaal wat ik zoek. Hoewel 'ie op de Quad lijkt, heb ik toch liever 3 kanalen (of 4 in het geval van de Quad), namelijk clean, overdrive en lead. Anders moet ik Lead maken door de Overdrive te compenseren en dat werkt nooit helemaal lekker.

wiegersma
15 oktober 2009, 15:50
ik denk dat het moeilijk wordt om een Quad te vinden voor 600. Maar je hebt een profielboodschapje gekregen.

tnijland
15 oktober 2009, 15:53
Al eens nagedacht over een Triaxis? Misschien wel een wat duurdere preamp maar het is wel een top-preamp met alle belangrijkste Mesa-amps aan boord.

Liquid_Metal
15 oktober 2009, 16:42
ik denk dat het moeilijk wordt om een Quad te vinden voor 600. Maar je hebt een profielboodschapje gekregen.

Op die Quad heb ik 2 dagen geleden gereageerd, maar nog niets gehoord. Ik wacht wel af (vreemd dat een verkoper niets laat horen..)


Al eens nagedacht over een Triaxis? Misschien wel een wat duurdere preamp maar het is wel een top-preamp met alle belangrijkste Mesa-amps aan boord.

Heb ik over nagedacht, maar die is wss te duur en ik hoor verschillende meningen. Volgens sommige klinkt ie wat platter dan bv de Quad. Qua soundfiles ben ik ook meer overtuigd door de Quad (maar de prijs doet ook veel).

groovieguitarguus
15 oktober 2009, 18:46
;-)... Moet zeggen heb dit weekend weer staan knallen met mijn triaxis in combi met mijn Les Paul... rrr... heerlijk. Zagend, romig hout!
Moet wel zeggen dat ik de triaxis in combi met een fulltone gebruik... I love it!...
http://rooockstar.com/useruploads/Guus%20Blankman/3305/gearpics/view-mainphoto.jpg

newbreed
26 oktober 2009, 21:49
liquid

http://link.marktplaats.nl/286329847

Liquid_Metal
26 oktober 2009, 22:33
liquid

http://link.marktplaats.nl/286329847

Thanks voor de link. Ik had 'm al gezien en besloten dat ik voorlopig nog geen nieuwe preamp ga kopen. De band loopt wel aardig, maar een eigen ruimte zit er binnenkort niet in. En dus heb ik geen extra preamp nodig (de Engl doet het goed voor thuis en die zou ook thuis blijven als we 'n ruimte hebben). Wel moet ik nog steeds met SinneD afspreken om te testen (wat wel gaat lukken) want ik heb 'm nog niet eens gehoord :P.
Maar er duikt vast nog wel eens een Quad op als ik er een nodig heb.

caliban
26 oktober 2009, 23:02
Zeker eerst gaan beluisteren. Ik vind het een coole amp, maar naar mijn smaak zijn er leukere dingen, zeker als het om metal draait. Ik verkoop nu mijn Fireball omdat deze me altijd opnieuw aanzet om alleen maar harde shit te spelen, terwijl mijn mesa ook wel prima metal doet, maar met die metalsound is ook perfect wat rustigere stuff te spelen. Aangezien jouw bedoeling is om metal te spelen, zou ik minder naar het mesa-mark-type amp kijken, maar het is smaak, en daarom: testen gaan!

Liquid_Metal
26 oktober 2009, 23:04
Maar ik speel ook vaak cleanere stukken, met grote open noten enzo, dus hij moet niet alleen strak klinken, maar ook dreamy (de Petrucci-kant dus. Die sound vind ik echt geweldig). Ik gebruik best vaak delays en reverbs, en ook nog wel 'ns chorus (dus da's niet echt metal)

caliban
26 oktober 2009, 23:17
Ik snap wat je bedoelt en als je de Petrucci tone wil benaderen zit je natuurlijk juist bij de marks. De open akkoorden waar je het over hebt, zou ik wel onder strak klasseren, maar dat is definiëring.

Liquid_Metal
26 oktober 2009, 23:19
Ik zou ook graag willen dat de open akkoorden strak klinken (dus goede definitie van de hoge tonen terwijl de lage tonen vol klinken). En ik denk dat ik daarvoor bij een Mark wel goed zit.

caliban
26 oktober 2009, 23:22
Ik merk de laatste tijd ook hoe erg de mark excelleert in lead spel. Zó smooth, terwijl de Fireball snel schel wordt, en iets mist voor lead spul.

Liquid_Metal
27 oktober 2009, 23:09
Ik denk idd dat ik wel voor smooth ga. Soms vind ik de Engl goed klinken, maar vaak vind ik 'm toch te schel (en écht 100% mijn toon is het eigenlijk nooit, dus voor thuis prima, maar als 'main amp' toch iets anders dan een Engl).

caliban
27 oktober 2009, 23:22
Voor zware rythm vind ik weinig tegen een ENGL opkunnen, maar dat schelle is in lead-dingen soms wel te aanwezig.

newbreed
28 oktober 2009, 11:44
Voor zware rythm vind ik weinig tegen een ENGL opkunnen, maar dat schelle is in lead-dingen soms wel te aanwezig.



eq erbij :-)

newbreed
28 oktober 2009, 11:45
Maar ik speel ook vaak cleanere stukken, met grote open noten enzo, dus hij moet niet alleen strak klinken, maar ook dreamy (de Petrucci-kant dus. Die sound vind ik echt geweldig). Ik gebruik best vaak delays en reverbs, en ook nog wel 'ns chorus (dus da's niet echt metal)


mischien toch eens een marshall jmp1 proberen? Marcel Coenen haalde daar echt een vette sound uit.

Liquid_Metal
28 oktober 2009, 11:50
eq erbij :-)

Moet ik ook nog steeds eens goed afstellen. Heb een 3bands EQ in de G-Major2 zitten, dus dat moet lukken.


mischien toch eens een marshall jmp1 proberen? Marcel Coenen haalde daar echt een vette sound uit.

Ik hou niet van de Britse sound.

interessander
28 oktober 2009, 11:51
Proberen lijkt me sowieso het devies ipv 14 pagina's lang collectief over een nieuwe pre-amp nadenken ;)

Liquid_Metal
28 oktober 2009, 12:00
Haha ja dat moet eigenlijk ook wel. Maar ik heb een poos geleden jiust mijn Marshall (wel een Valvestate, maar toch) weggedaan om dat de sound van Marshall me gewoon niet meer aanstaat. En niet alleen de valvestate, maar het grootste deel daarvan.

interessander
28 oktober 2009, 12:06
Ik heb laatst als backup twee pre-amps gekocht omdat deze niet al te duur in de aanschaf waren en om ze zo goed te kunnen testen (en dan de minste weer te verkopen) Dit waren de marshall MGP-9004 en de Rocktron Chameleon.

De Marshall was niet erg veelzijdig en niet bepaald high gain maar toch ook zeker niet verkeerd (en kostte me maar 30 euro!) De Rocktron zit nu permanent in het rack van de andere gitarist in de band, en klinkt verrassend goed over een buizen eindtrap. Zeer geschikt als backup aangezien hij ook ingebouwde effecten heeft.

Moraal van het verhaal: soms moet je gewoon iets kopen om het echt goed te kunnen testen en beoordelen, vaak kun je het voor dezelfde prijs of zelfs meer weer kwijt.

Liquid_Metal
28 oktober 2009, 14:21
Ja voor 30 euro zou ik zo'n preamp ook wel kopen ja! (heb je 'm nog btw?) Maar een quad van 700 euro koop ik niet ff. Dan wil ik eerst goed testen. En als je bij de eerste clips op internet al een afkeer krijgt, en die bij het testen versterkt wordt (meestal ga je dan sowieso niet testen) is de kans groot dat je er zelf ook niet veel moois uit kan halen.

interessander
28 oktober 2009, 15:11
Nee de Marshall is alweer weg. Bij welke pre-amp kreeg je afkeer van de clips?

Liquid_Metal
28 oktober 2009, 15:13
O ik had niet echt iets in m'n hoofd hoor, maar ik heb volgens mij nog nooit een Marshall JMP-1 gehoord waarvan ik zoiets had van "ja, da's echt mijn geluid!"

newbreed
29 oktober 2009, 23:53
Moet ik ook nog steeds eens goed afstellen. Heb een 3bands EQ in de G-Major2 zitten, dus dat moet lukken.



Ik hou niet van de Britse sound.

Britse sound?? Dan heb je het geluid van Marcel zeket
nooit gehoord? Dat is mega vet. Marcel zit soms op dit
forum dus Marcel....?

caliban
30 oktober 2009, 22:13
eq erbij :-)

Vond jij toch wat tegenvallen? :)

newbreed
31 oktober 2009, 22:22
Vond jij toch wat tegenvallen? :)

Wat tegenvallen is nog zachtjes uitgedrukt.. Maar
was ook meer een geintje
zat al op jou post te wachten...:-)

Liquid_Metal
31 oktober 2009, 22:28
Dat met die EQ vind ik eigenlijk wel érg moeilijk. Hij wordt al snel veel te dof. Gisteren wat mee lopen pielen maar het is toch wel erg moeilijk om de toon goed te houden.

caliban
31 oktober 2009, 23:55
En HCAF dude die een SE en een Fireball had vond een Fireball met een EQ in de loop op het leadkanaal, de leadkanalen van de SE benaderen, zelf een keer geprobeerd met de Fireball maar vond het vrij weinig verschil opleveren. En bij de e530 valt het blijkbaar harder tegen :)

newbreed
1 november 2009, 10:08
En HCAF dude die een SE en een Fireball had vond een Fireball met een EQ in de loop op het leadkanaal, de leadkanalen van de SE benaderen, zelf een keer geprobeerd met de Fireball maar vond het vrij weinig verschil opleveren. En bij de e530 valt het blijkbaar harder tegen :)

ik heb de 530 met 3 verschillende eq's getest,
een Dod, een Boss en een Mxr. Die laatste
gaf het minst slechte resultaat.
Het wordt zoals Liquid schrijft allemaal erg
dof , zeker in de sent/return of je hebt meteen teveel gain

caliban
2 november 2009, 01:03
Hangt misschien van de poweramp af, geen idee. Welke poweramp gebruik jij ook alweer?

newbreed
2 november 2009, 14:43
Hangt misschien van de poweramp af, geen idee. Welke poweramp gebruik jij ook alweer?

Engl 930/60

caliban
2 november 2009, 15:50
Engl 930/60

Spijtig dat ze op die spullen geen resonance hebben gezet, anders kon je hem wat vetter in de bassen maken. Zou bij de Fireball ook heel leuk zijn, maar ik weet niet of ik de modificatie aandurf :D.

Liquid_Metal
30 november 2009, 22:29
Vandaag zijn er hele goede vorderingen gemaakt wat betreft een nieuwe repetitieruimte en als het allemaal mee zit (ik duim!!!!!) kunnen we over minder dan twee weken onze intrek doen. Het wordt thuis oefenen bij de bassist op heel laag volume (elektronische drumkit en allemaal met headset) dus de Engl E530 gaat wss daarheen. Dat betekent dat ik vaart achter mijn zoektocht mag (!!) zetten :).

Snel dus een afspraak met SinneD maken voor de Quad (maar het wordt wegens drukte helaas pas na de kerst).

Liquid_Metal
6 december 2009, 18:04
Nou de afspraak heeft dus geen haast meer want ik heb al een amp (zie 2ehands tips topic): een Groove Tubes Trio Preamp.
En wát een lekkere sound. De clean is echt geweldig. Ik vond de Engl al goed, maar dit is echt een overtreffende trap.
Het 2e kanaal (genaamd Mean) is volgens de auteurs gebaseerd op de Tweed amps. Niet helemaal mijn ding: woody, donker. Maar toen ik mijn tubescreamer (Maxon TS9 kloon) aansloot werd het een supersound: strak, agressief en vol power. Helemaal geschikt voor mijn doeleinde: progressive metal.
In reviews had ik gelezen dat het derde kanaal (Scream) in vergelijking met het tweede kanaal nogal dun is. Dat is op zich wel zo, maar het valt me reuze mee. Ik ga dit kanaal gebruiken voor leads en met wat meer mids is het echt zeer geschikt. Lekker veel gain, erg strak en een mooie voicing. (en dat is zonder tubescreamer!)

Ik ben op dit moment érg tevreden over deze amp en denk dat ik hier een hele tijd plezier mee ga beleven. Ik heb nog maar weinig met de tone controls gedraaid dus ik kan nog alle kanten op.

Het schakelen is wel wat minder. Elk kanaal gebruikt 1 relais en ik heb er dus 3 nodig. Ik heb er nu 2 (G-major) dus zoek nog een device om dat aan te kunnen (zie m'n andere topic). Ik vind het gek dat ze niet een stereo relais gebruiken om met tip naar kanaal 2 te gaan, ring naar kanaal 3 en niets sturen naar clean. Het zijn zo te zien geen momentary maar latching switches. Maar 2 kanalen tegelijk aanzetten kan niet.

caliban
6 december 2009, 18:52
Proficiat kerel!

Liquid_Metal
25 januari 2010, 11:17
Een beetje een oud topic en ook een beetje laat, maar misschien wordt het een zo'n beetje tijd voor een korte review van mijn Groove Tubes Trio. Maar eigenlijk is de reden dat ik een vraag heb :P. Die komt straks.

De Trio heeft 3 kanalen (what's in a name) met volledig gescheiden tonecontrols. Elk kanaal heeft gain, bass, mid, treble en volume.

Bij het eerste kanaal (Clean) wordt aangeraden om de gain op 10 te zetten en dan met volume het algemene volume te regelen. Zelfs met mijn humbuckers (passief, dat wel) blijft hij heel mooi clean. Momenteel staat de gain bij mij op 9.
De tonecontrols reageren HEEL goed. Bijna Mesa Boogie stijl en ze zijn erg afhankelijk van elkaar: als de treble hoger dan 8 gezet wordt, reageren de mids en lows minder goed. En andersom ook. En alle controls (voornamelijk de treble) hebben echt een gigantische range. Je hoort het verschil heel goed. Mijn referentie is vooral met de Engl E530, en die wordt echt compleet weggeblazen.

Het tweede kanaal (Mean) wordt geschetst als Tweed. Niet helemaal mijn ding, maar zeer geschikt voor classic rock. Ik ga binnenkort op een optreden wat classic rock en popnummers spelen en daar is dit kanaal erg geschikt voor. Met de Tubescreamer er bij blaast deze preamp echt ontzettend hard. Hij wordt superstrak en klinkt echt heel goed. Ik kan me voorstellen dat ik hier niet mijn hele carriere tevreden mee blijf, maar het is zeer oke. Op dit moment gebruik ik een equalizer uit de G-Major2 waarmee ik de mids een beetje scoop en daar wordt 'ie nog geschikter voor metal mee.

Het derde kanaal (Scream) is Hotrodded Marshall, maar ik vind het wat betreft 'brownness' erg meevallen (in positieve zin). Vroeger vond ik Marshall lekker klinken, tegenwoordig loop ik er liever met een boog omheen. Het derde kanaal gebruik ik voor mijn solo's en de mids staan daarvoor vrij hoog. Gain op 7 en hij klinkt fantastisch. Met de Tubescreamer wordt het nog smeuiger en zie daarmee mijn 'Epic Lead'. Ik kan me voorstellen dat je hiermee, met minder mids, tubescreamer en EQ, ook een heel geschikte rhythm-sound kan produceren. Ik vind het echter fantastisch om de drie kanalen te gebruiken voor clean, overdrive en solo.
Het Scream kanaal heeft ook een 3+1 modus, waarbij je de Scream boost met het Clean kanaal. Voor mij niet geschikt (en zonde van het Scream kanaal) maar het geeft een heerlijke classic rock sound. Wat mij betreft beter geschikt voor de Deep Purple-toon dan het Mean kanaal.

Het schakelen van de Trio is een beetje omslachtig. Er is een stereo relais voor Mean en Scream en een mono relais voor Clean. 3 relais dus, terwijl het met 2 ook zou kunnen. 2 kanalen tegelijk aanzetten werkt namelijk niet (maar het kan dus wel). Ik heb er echter een trucje voor bedacht: de DIN-aansluiting.
De DIN-aansluiting is voor de officiele Trio footswitch, maar ik heb er een plug op aangesloten die twee pootjes kortsluit, waardoor de DIN altijd naar Clean schakelt. DIN wordt overruled door relais, dus heb ik enkel de stereo relais nodig om naar Mean en Scream te schakelen. Dat doe ik met de stereo relais van de G-Major2. Deze functie zou met CCs geschakeld kunnen worden (alleen zie ik daar atm het nut niet van in).


Mijn vraag:
Dan mijn vraag, betreffende het Mean kanaal. Op dit moment gebruik ik de equalizer uit de G-Major2, maar naar mijn idee is die niet shelving genoeg en een beetje te beperkt. Hij is erg lastig in te stellen en ik heb steeds het idee dat het beter kan. Zodoende vraag ik me af wat bijvoorbeeld een MXR EQ (http://www.thomann.de/nl/mxr_m_109_6bandeq.htm) voor mij zou kunnen doen.
Ik denk niet dat ik die binnenkort aan zou schaffen, want dan zou ik mijn rack radicaal om moeten gooien. Zo'n EQ wil ik namelijk postgain, maar ook in een loop, en de GCX zit in een ander rack dan de Trio. Wel zou ik willen weten of dit een verstandige investering zou zijn en ik dus de optie in gedachte moet houden. Want toon kan altijd beter :rockon:.

Liquid_Metal
29 januari 2010, 11:19
Zojuist de tip opgevolgd om met de stofzuiger naast de versterker de boel in te stellen. Het volume leek mee te vallen, maar ik merk nu toch wel dat het een beetje te hard stond :P.
Om in te stellen moet je natuurlijk dichtbij zitten, ik zat op zo'n halve meter afstand. Hopelijk krijg ik niet teveel last van het nabijheidseffect als ik op wat verder ga luisteren (dus te weinig bas heb).
Maar het resultaat is er wel naar. Binnenkort ook even de effecten op die manier instellen (gaat nóg meer werk worden).

Edit: is het overigens normaal dat mijn overdrive kanaal nu bijna als een crunch klinkt? Op hoog volume heeft 'ie echt balls en uiteraard ook meer treble. Ik heb de gain wel een stukje meer dichtgedraaid (maar niet eens zo heel veel).

Liquid_Metal
26 februari 2010, 16:45
Met de nieuwe poweramp ook maar even de Engl E530 aangesloten, maar MAN, WAT EEN SOUND!!!
In clean wordt ie totaal overmeesterd door de Trio, maar z'n lead kanaal is toch wel zéér meesterlijk. Als ik nu m'n chunky metal over de Trio speel, wordt ik eigenlijk een beetje sip... :P

Even een y-kabel in elkaar geflanst en ik kan nu dus met 1 druk op de knop wisselen tussen de Trio en de E530. Met wat meer gain en een tubescreamer klinkt de Trio best lekker, maar ik weet nog niet echt welke sound ik nou prefereer.

caliban
1 maart 2010, 17:49
Hou die ENGL bij man ;), echt waar.

Liquid_Metal
1 maart 2010, 18:00
Hou die ENGL bij man ;), echt waar.

Op dit moment is dat ook mijn plan. Ik zit nog te twijfelen of ik zou ruilen voor een Mesa Boogie Studio Preamp, want die keuze doet zich (min of meer) voor.

caliban
1 maart 2010, 18:29
Op dit moment is dat ook mijn plan. Ik zit nog te twijfelen of ik zou ruilen voor een Mesa Boogie Studio Preamp, want die keuze doet zich (min of meer) voor.

Persoonlijk vind ik (de preamp kennende :)) dat een goeie zaak voor de andere, maar je bent een Petrucci lova, dus misschien voor jou ook leuk...

Liquid_Metal
1 maart 2010, 18:30
Persoonlijk vind ik (de preamp kennende :)) dat een goeie zaak voor je andere, maar je bent een Petrucci lova, dus misschien voor jou ook leuk...

Goede zaak voor welke andere? Bedoel je Trio ruilen voor een Studio?

caliban
1 maart 2010, 18:31
Goede zaak voor welke andere? Bedoel je Trio ruilen voor een Studio?

K*t sorry, je moest de zijn.

Liquid_Metal
1 maart 2010, 18:33
Ik ben ook erg onder de indruk van de balls van de E530 nu ik er een andere eindtrap onder heb hangen :D. En de warme sounds (ook overdrive) die ik uit de Trio kan halen bevallen me ook. Hoewel ze niet zo strak zijn. Misschien dat Mesa toch een middenweg biedt?

caliban
1 maart 2010, 18:35
Ik ben ook erg onder de indruk van de balls van de E530 nu ik er een andere eindtrap onder heb hangen :D. En de warme sounds (ook overdrive) die ik uit de Trio kan halen bevallen me ook. Hoewel ze niet zo strak zijn. Misschien dat Mesa toch een middenweg biedt?

Probleem is dat ik de Trio-preamp niet ken. De ENGL zou ik gedeeltelijk ook houden omdat het clean superbruikbaar is, evenals de andere kanalen, mits misschien nog een beetje modificatie. En het derde kanaal is nu ook bruikbaar met boost denk ik.

Liquid_Metal
1 maart 2010, 18:43
Bij derde kanaal spreek je over het Lead kanaal met gain op laag, right? Waar zou je dat dan mee willen boosten? :P

caliban
1 maart 2010, 18:46
Bij derde kanaal spreek je over het Lead kanaal met gain op laag, right? Waar zou je dat dan mee willen boosten? :P

Ein Röhre-Weiner

:seriousf: (waarmee anders :))

minoin
1 maart 2010, 21:01
Met je huidige set-up zou ik de Studio Pre Amp zeker AB'en. Er is IMHO geen keuze tussen de E530 en de Studio Pre, anders dan voorkeur en smaak. De korrel, reactie en gainstructuur is gewoon heel anders. Ik verkies die van Mesa boven die van een ENGL, maar ik kan me voorstellen dat anderen daar anders over denken :)

Liquid_Metal
1 maart 2010, 21:40
@Minoïn: bedoel je daarmee dat ik 3 voorversterkers moet gebruiken? :P
Ik moet de Studio (of Quad desnoods) gewoon eens gaan vergelijken met mijn huidige twee preamps. Ik weet hoe de Mark series klinken en weet ook dat ik dat een heerlijk geluid vind, maar heb nog nooit een Mesa 1:1 met een Engl gehoord. En de Engl-scheur heeft ook wel veel attitude.

caliban
1 maart 2010, 23:12
Ik vind 3 preamps de enige juiste oplossing.

Liquid_Metal
2 maart 2010, 07:49
Maar zoveel sounds heb ik helemaal niet nodig. Eigenlijk heb ik maar 3 sounds nodig:
1. warm dynamisch clean (Trio Clean)
2. strakke agressieve drive (Engl Lead)
3. dikke volle lead (Trio Scream)

Nu overweeg ik om voor mijn Grand Overdrive (denk aan bv Lines in the Sand van Dream Theater) het Mean kanaal van de Trio te gebruiken, omdat die veel warmer en voller is dan de Engl.
Maar 3 preamps is zwaar overdreven en dat ga ik dus ook niet doen :).

caliban
2 maart 2010, 13:33
Maar zoveel sounds heb ik helemaal niet nodig. Eigenlijk heb ik maar 3 sounds nodig:
1. warm dynamisch clean (Trio Clean)
2. strakke agressieve drive (Engl Lead)
3. dikke volle lead (Trio Scream)

Nu overweeg ik om voor mijn Grand Overdrive (denk aan bv Lines in the Sand van Dream Theater) het Mean kanaal van de Trio te gebruiken, omdat die veel warmer en voller is dan de Engl.
Maar 3 preamps is zwaar overdreven en dat ga ik dus ook niet doen :).

Kan je ook niet de overdrive van twee preamps mengen... Kan goeie resultaten opleveren!

Liquid_Metal
2 maart 2010, 13:51
Dan zou ik een mixer moeten hebben, en een heel aparte setup (via loops van de GCX moet dat wel kunnen). Lijkt me niet zo zinvol dat ik het echt wil doen :P.

caliban
2 maart 2010, 15:38
Zijn daar geen simpele manieren voor, met mijn Fireball gaat het simpeltjes. Preamp in de fx-return, gitaar in de ingang van de preamp en de ingang van de amp zelf.

Liquid_Metal
2 maart 2010, 15:44
Werkt volgens mij alleen als je een parallele fxloop hebt. Zou zit die wel in de Trio, dus in feite zou het moeten kunnen. Maar dan zou ik de Engl volgens mij niet meer als standalone kunnen gebruiken. Of ik moet m in een loop stoppen waarbij ie door de fxloop van de Trio gaat, of gewoon mono. Lijkt me niet ideaal.

caliban
2 maart 2010, 18:47
Ik kon na de tweede zin al niet meer volgen... Dus misschien is het inderdaad wat ingewikkeld :D

Liquid_Metal
2 maart 2010, 19:33
Ik heb het geprobeerd en hij krijgt een enorme volumedrop als de loop rond 50% zit (vind ik nogal vreemd. Op 0 en 100 doet ie het wel goed).

Iceman
2 maart 2010, 20:17
Ik ben ook erg onder de indruk van de balls van de E530 nu ik er een andere eindtrap onder heb hangen :D. En de warme sounds (ook overdrive) die ik uit de Trio kan halen bevallen me ook. Hoewel ze niet zo strak zijn. Misschien dat Mesa toch een middenweg biedt?

Liquid, ik heb zowel de E530 als de Studio preamp, met de Peavey Classic 60/60 (6L6) als eindtrap.
Als je in de buurt van Zwolle bent, kun je ze wel A-B'en bij mij.

Liquid_Metal
2 maart 2010, 20:35
Liquid, ik heb zowel de E530 als de Studio preamp, met de Peavey Classic 60/60 (6L6) als eindtrap.
Als je in de buurt van Zwolle bent, kun je ze wel A-B'en bij mij.

Hey, dat klinkt goed! Ik zal het in overweging nemen. Zwolle is voor mij 1½ uur reizen met de trein, dus misschien een keertje op zaterdagmiddag ofzo. Ik zal je aanbod onthouden :).

caliban
2 maart 2010, 21:51
Let wel op dat jouw preamp (naar mijn 'eerlijke' mening) behoorlijk wat zwaarder klinkt dan de stock preamp.

Liquid_Metal
3 maart 2010, 23:07
Let wel op dat jouw preamp (naar mijn 'eerlijke' mening) behoorlijk wat zwaarder klinkt dan de stock preamp.

Ja daar zat ik ook aan te denken. Misschien zelfs wel leuk om 'm mee te nemen om eens te horen hoe goed jij eigenlijk kunt modificeren :cheerup:.
Vandaag maar heel kort gespeeld, maar het geluid bevalt me nog wel.

caliban
3 maart 2010, 23:16
horen hoe goed jij eigenlijk kunt modificeren :cheerup:.


OH SHIT :nervous:

:D:D:seriousf:

Geen idee, kan heel dik tegenvallen natuurlijk ;)