PDA

View Full Version : Nieuwe versterker tips



TDZH
6 augustus 2009, 22:28
Hallo allemaal,

k ben een beginnende gitarist, speel nou bijna 2 maanden, en vind het gitaarspelen (het gigantische rotherrie creeren omdat ik geen ervaring en nog geen lessen heb, beter gezecht :hippie:) enorm leuk.
Maar ik heb een starterspakket. De gitaar die daar bijkwam kan ik nog wel fftjes mee door, maar die versterker is gewoon helemaal niks. Ding ruist alleen maar, en klink gewoon vreselijk.
Dus zou ik graag suggestier willen hebben voor het kopen van een nieuwe gitaarversterker. Bijvoordbeeld welke merken, waar ik op moet letten etc.
Ik ben bereid ongeveer tot de 200 euro te gaan. EN de versterker mag ook niet te groot en te zwaar zijn, want ik wil hem kunnen verplaatsen tussen het huis van mijn ouders. (gescheiden)

gr Tomas

ps. De muziek waar ik van hou, en dus ook wil spele, zijn meestal hardrock dingen.

Heynis
6 augustus 2009, 22:32
Roland cube.

Erikt
6 augustus 2009, 22:52
Of zo'n Hughes & Kettner Blue Edition. Daar ben ik ook mee gestart, echt prachtige amps. Eigelijk zou ik er best nog wel eens op willen spelen..

Rooker
7 augustus 2009, 00:08
Op andere topics hoor ik erg veel tevreden Roland cube klanten. He er zelf ff op zitten spelen bij kees dee en vond het op het eerste gezicht ( gehoor) een mooie amp voor thuis.

flitslicht
7 augustus 2009, 01:46
Als je het goedkoop en licht wil houden kan je een Vox amplug overwegen (ik heb de AC30), die weegt maar 40 gram en je krijgt er gegarandeerd warme oren van. Bovendien plegen je buren dan echt geen zelfmoord meer :rockon:

http://www.voxamps.com/amplug/

Puerco
7 augustus 2009, 07:13
eerste gitaar gekocht op:
27 juni '09.:strat:
Mijn buurman pleegde zelfmoord op:
28 juni '09. :???:

Hihi, die signature is helemaal geweldig :D (tenzij het echt waar is natuurlijk...)

René`
7 augustus 2009, 08:41
Roland cube.

+1

Perfect voor beginners, meteen een paar effectjes er in zodat je weet wat je wilt als je pedaaltjes gaat kopen/maken.

JeroenSchaaf
7 augustus 2009, 10:08
+1

Perfect voor beginners, meteen een paar effectjes er in zodat je weet wat je wilt als je pedaaltjes gaat kopen/maken.

Helemaal mee eens! Klinkt gewoon goed!

muziekschuur
7 augustus 2009, 10:15
Fame GTA-15 buizen combo. 12" speaker in een super compact doosje met metalen grill. 250 euro....

Gewoon bruut en kun je ook nog optreden.

tidalwave_sideburns
7 augustus 2009, 11:05
Hier gaan we weer, maar ik kan het niet laten.

ELKE beginner kan beter voor 50 Euro ergens een guitarport aanschaffen, en lekker met koptelefoon op oefenen. Kunnen de mensen om je heen ook waarderen. Met meegeleverde software kun je ontzettend veel verschillende klanken gebruiken, stemapparaat zit er al bij, metronoom, opnemen gaat heel makkelijk, en neemt geen ruimte in. Mocht je later in een bandje spelen, dan kan je dan wel voor een echte versterker gaan kijken, maar voor beginners is zo'n guitarport veel en veel praktischer, en afhankelijk van je speakers natuurlijk klinkt veel en veel beter. Ik heb zelf een setje logitech computerspeakers en een Sennheiser koptelefoon van 20 euro en ik heb echt een prima geluid.

EGH
7 augustus 2009, 11:25
Roland Cube 20 (http://www.thomann.de/nl/roland_cube_20x.htm) of de Cube 30 (http://www.thomann.de/nl/roland_cube30x.htm). Is gewoon de beste/meest uitgebreide versterker in deze prijsklasse.

flitslicht
7 augustus 2009, 12:53
Roland Cube 20 (http://www.thomann.de/nl/roland_cube_20x.htm) of de Cube 30 (http://www.thomann.de/nl/roland_cube30x.htm). Is gewoon de beste/meest uitgebreide versterker in deze prijsklasse.

Het klinkt wel goed maar er zit wel een enorme ruis in al die voorbeeld sounds.

Midwolda
7 augustus 2009, 13:49
Ietsjes duurder, maar zeer draagbaar, een uitstekend geluid en veel mogelijkheden:
de Fender Vibro Champ XD (1 kanaal, 5W, €259,-) of de Super Champ XD (2 kanalen, 15W, €299,-).
Hybride amps met buizen in voor- en eindtrap, 16 voices en 16 effects.
Een footswitch (aanrader!) kost €25,- maar heeft helaas een lange levertijd.
Ik heb nog geen milli-seconde spijt gehad van m'n SCXD.

Speeddemon
7 augustus 2009, 15:23
Als iemand die z'n eigen amps in de 2000-3000 prijsklasse zoekt, vind ik het nog steeds leuk om goeie beginnersamps te ontdekken.
Ik speel zelf ook voornamelijk hardrock/80's hair/heavy/speed/thrash metal en classic rock.

Ik zou een klein beetje doorsparen, zodat je naar de Roland Cube 30X kan kijken (219 euro), of iets dergelijks van Vox (AD30VT XL, VT30). Evt. die H&K Edition Blue 30 DFX.
Voor 289 heb je een Vox AD50VT XL met een 12" speaker; daar kun je serieus mee vooruit.
De Roland Cube's klinken iets strakker voor echte metal, maar voor rock vind ik de Voxjes beter en realistischer klinken. Qua effecten kan je ook meer met de Voxen; en die Valve reactor is leuk:
1 12AX7 buis in de eindtrap met een regelbaar output volume/wattage:
zo kan je de output bijvoorbeeld op 5W zetten, terwijl je de Master volume vol open zet; dan krijg je een beetje eindbuis-vervorming en 'sag' zoals bij grote versterkers, die daarvoor HEEL hard moeten (of een Variac nodig hebben).

Paar dingen waar beginners nog wel eens de fout ingaan:
60W is niet 2x zo hard als 30W. Is slechts 3dB harder=minimaal merkbaar verschil.
Wat WEL vaak uitmaakt, is dat de meeste 50/60/75/100W versterkers een grotere speaker hebben (12" ipv 10" of 8"), en deze meer lucht verplaatst, meer laag heeft, dus de impressie geeft dat ie goed harder gaat.

Voor thuis is 30W prima, met een 10" of 12" speaker. De kleinere amps (15W en 20W) hebben vaak 8" speakers, en dan mis je echt wat vetheid in het laag. Deze klinken vaak heel nasaal.
Ik zou persoonlijk uit de buurt blijven van de Marshall MG-serie, en absoluut NIET een Fender FM210R of FM212R kopen! Die zijn 3x niks.
De Line6 Spider III series heb ik geen ervaring mee; wel met de oudere Spiders en die vond ik ook niet je-van-het. Geluid blijft 'in de versterker hangen'.
De goedkope "MaxWatt" amps van HiWatt vind ik ook als een natte krant klinken, met een suffe overdrive, zonder kloten.

Ga naar een muziekzaak wat testen, en luister vooral naar de Roland Cubes (30x) en de Vox Valvetronix series.

EGH
7 augustus 2009, 16:47
Het klinkt wel goed maar er zit wel een enorme ruis in al die voorbeeld sounds.

Dat ligt aan de opname. Bij de echte versterker is dat niet zo.

Ik denk dat Speeddemon het heel goed allemaal even voor je op een rijtje zet. Aangezien je al kan spelen, is het beste gewoon naar de winkel te gaan waar ze zowel de Cube hebben als de Valvetronix hebben en ze daar allebei te proberen en te kijken welke jij het beste vind. Zelf vind ik de Cube beter klinken dan de Valvetronix, maar misschien vind jij de Valvetronix wel beter. Ook is de Valvetronix (30W €259 / 15W €195) een stukje duurder dan de Cube (30W €219 / 20W €155).

flitslicht
7 augustus 2009, 17:29
en die Valve reactor is leuk:
1 12AX7 buis in de eindtrap met een regelbaar output volume/wattage:
zo kan je de output bijvoorbeeld op 5W zetten, terwijl je de Master volume vol open zet; dan krijg je een beetje eindbuis-vervorming en 'sag' zoals bij grote versterkers, die daarvoor HEEL hard moeten (of een Variac nodig hebben).


Dat klopt en dat was ook één van de redenen dat ik hem gekocht heb, maar toch begrijp ik iets niet.

Want als ik over de hoofdtelefoon speel, die dus ná de Master volumeknop zit, heb ik meteen geluid als ik de versterker aanzet, zoals normaal bij een transistor versterker. Speel ik echter over de speaker dan duurt het een seconde of tien voordat er langzaam geluid uitkomt nadat ik hem heb aangezet, wat weer normaal is voor een (moderne) buizenamp. Maar in de gebruiksaanwijzing staat dat die eindtrap naar de speaker geheel transistor is en het geluid ná de Master volume onvervormd versterkt :???:

Speeddemon
8 augustus 2009, 00:04
@EGH, de Voxjes zijn wat goedkoper bij Feedback (mijn algemene referentie voor redelijke prijzen. Andere winkels zijn soms 10-20 euro goedkoper of duurder, maar dat ontloopt elkaar niet veel); de 30W voor 189.

Overigens schijnt de XL serie van Vox meer op rock/metal gefocussed te zijn. Ik heb ze nog niet kunnen A/B-en met de oudere AD30VT. Ben wel benieuwd.

@flitslicht: het kan zijn dat de aftapping van de koptelefoon gebeurt NA je mastervolume, maar VOOR het valvetronix circuit (waar de buis in zit).
Met Mastervolume bedoel ik de knop bovenop de versterker, bij de rest van de knoppen. De output/wattage knop is het kleinere knopje aan de achterkant.
Dat zou verklaren waarom je wel direct volume hebt. Sterker nog; het lijkt me logisch, want je koptelefoon wil alleen een pre-amp signaalniveau zien; terwijl dat valvetronix circuit onderdeel van de power-amp is (die dus de 30/50W levert en geen koptelefoon die ik ken, kan 50W signaal aan. :rockon: )

EGH
8 augustus 2009, 10:37
@EGH, de Voxjes zijn wat goedkoper bij Feedback (mijn algemene referentie voor redelijke prijzen. Andere winkels zijn soms 10-20 euro goedkoper of duurder, maar dat ontloopt elkaar niet veel); de 30W voor 189.


Ja ik zie het nu ook, maar dat is een aanbieding. Ik neem altijd Thomann als mijn referentie voor prijzen. Die is, voor zover ik weet, het goedkoopst.