PDA

View Full Version : shielding thin line



barno
6 augustus 2009, 22:12
ik heb wel wat topics doorploegt over shielding, ik ken tenslotte niks van electronica. Maar nu vroeg ik me af hoe je moet shielden bij een body waarbij alle cavities min of meer open verbinding hebben met elkaar: think thinline met een smalle middenbalk maar voor de rest dus hol.

Het is maw niet mogelijk om een gesloten kooi te maken. Heeft shielding dan zin?

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/thkbodyback.jpg

Little Jay
6 augustus 2009, 23:14
Misschien zoals Gibson het deed vroeger met hollowbodies: alle pots en pluggen in "pot-cans" (soort blikje om de potmeters) en die allemaal aarden, net als de gevlochten mantels van de draden?

(zoek op Ebay maar eens op Gibson pot cans, dan weet je wat ik bedoel)

Chocola
6 augustus 2009, 23:41
Inderdaad, dat is wel vrij lang geleden maar okee. Ik heb het een keer gezien, scheen goed te werken, is wel gepriegel :(

no 1 hops
7 augustus 2009, 09:20
zo maar wat gedachten
met het stevigere alutape kun je ook wel een soort van wanden opzetten.
gebruik anders voor de draden buiten de control cav afgeschermde kabel en shield verder de ruimtes met tape.
het blikje is natuurlijk ook een idee, of een plastic bakje dat je van binnen bekleed met alu tape.
evt oude lamellen als zijwand gebruiken en die beplakken met alutape

aaronstonebeat
7 augustus 2009, 17:32
Op basis van de theorie zou ik denken dat de afscherming niet helemaal gesloten hoeft te zijn. Ik heb even ergens snel opgesnord dat de gaten niet groter mogen zijn dan een golflengte van de trilling die geweerd moet worden.

Elektromagnetische straling plant zich voort met de snelheid van het licht; dat is ongeveer 300.000.000 m/s. Bij een frequentie van 50 Hz is één golflengte dus zo'n 6000 km lang. Het shielden van de covers en de binnenkant van de top ter plaatse van de elektronica zou dus afdoende moeten zijn zolang eea maar met de aarde is verbonden.

En waar je niet kunt shielden, zoals al gezegd afgeschermde kabel gebruiken.

barno
7 augustus 2009, 18:02
thx
wat wordt juist bedoeld met afgeschermde kabel? kabel met metalen mantel aan buitenkant zoals P90 standaard kabeltjes?

en waar wat te kopen?

PS, is toch raar, dat shielding verhaal, je hoort zoveel verschillende waarheden, moet afgesloten, moet niet, koper, nee aluminium enz... ik ken er niets van maar dit maakt het doorgronden van deze waarschijnlijk toch objectiveerbare materie niet eenvoudiger.

ik ga voor aaron's waarheid (omdat die mij het best uitkomt :)

aaronstonebeat
7 augustus 2009, 18:21
Tja, waarheid is iets waar soms maar moeilijk vat op te krijgen is; soms vraag je je af of die überhaupt wel bestaat.

Afgeschermde kabel heeft inderdaad een extra mantel; als je die verbindt met de aarde zit je signaal veilig 'binnen'. Een gewone gitaarkabel is ook een afgeschermde kabel; maar niet zo handig (te dik) voor de binnenkant van de gitaar. Ik zou verwachten dat ook in het zuiden afgeschermde kabel gewoon bij de elektronicaboer te krijgen is. Soms is het handig om een kabel met meerdere kernen te nemen; ik geloof dat ze standaard met 1, 2 of 4 kernen worden geleverd.

no 1 hops
8 augustus 2009, 13:40
je hebt van die stereo kabel die gebruikt word voor het verbinden van een cd speler aan een versterker.
de betere zijn een tweevoudige kabel die ieders een gevlochten mantel.
zo'n kabel splits ik dan tot mono kabel als het nodig is.

het blijft allemaal een moeilijk verhaal.
sommigen menen het te kunnen horen, maar ik betwijfel dat zo nu en dan omdat je gehoor niet constant hetzelfde is.
je gehoor aan het begin van de dag na een goede nachtrust is anders dan wanneer je van je werk komt waar je in het lawaai hebt gestaan.

de enige optie was om twee identieke gitaren te maken, met het enige verschil de shielding en die dan op hetzelfde moment testen in dezelfde situatie.
liefst ook nog in een blind test met anderen die niet weten welke nu gebruikt word.

gertgert
8 augustus 2009, 22:33
er is geleidelak te koop.
deze is vloeibaar aan te brengen en zou dezelfde shieldingfunctie hebben als bijv. alu-tape.
heb zelf alle 'open' verbindingen tussen ruimtes (bijv. van elementruimte naar potmeters) hiermee bewerkt.
of het werkelijk effect heeft weet ik niet, maar het werd mij indertijd geadviseerd door Robberts, een bouwer in Hilversum.

aaronstonebeat
8 augustus 2009, 22:44
De tele die ik begin dit jaar heb gemaakt, is niet geshield; behalve de aluminium control plate. Ik had daarvan geen nadeel ondervonden tot er laatst een paar keer een soort mobiele opnamestudio in onze oefenruimte stond. Toen had ik toch plots een brom! En dan vooral als ik het volume (toon ook) niet op maximaal had. Alleen op 0 en op 10 was het aanvaardbaar; alles daar tussen echt hinderlijk.
Bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt ga ik er iets aan doen.

barno
8 augustus 2009, 23:12
wat gebrom: maakt me meestal niet uit -heel veel scoil gespeeld - maar ik heb es gespeeld op een indoorfestival (in Nederland :) ) en daar had ik een of andere danceradiostation dat bijna even luid binnenkwam als het signaal van mijn gitaar zelf: een absolute verschrikking, een heel optreden lang/op de drie gitaren die ik bijhad.

Het was zelfs zoerg dat ik op een bepaald moment opgelucht was omdat we iets in dezelfde key speelden dan de dancetrack die meerolde...

bij de band na ons was er niks aan de hand. geshield? ...

gertgert
8 augustus 2009, 23:19
zou kunnen.
ik vraag me af of het niet evenveel aan je versterker kan liggen.
soms ontvang je radio wanneer je gitaar niet is ingeplugt..
overigens had ik een zelfde live-ervaring (in zeeuws vlaanderen, dus bijna belgie ;-) waarbij ik bij vlagen een russische talkshow oppikte.

http://www.catalinaguitars.com/electrical_hum.htm

Will a shield solve all of my guitar noise problems?
A guitar wiring shield can be very effective when properly installed, but is only part of the guitar noise puzzle. There a few other reasons why your guitar or amp setup might be suffering from noise, ranging from your pickups, guitar cable, amp & ground loops.

aaronstonebeat
8 augustus 2009, 23:35
Ik kan me zo voorstellen dat buizen ook gevoelig zijn voor elektromagnetische straling; elke buis bestaat toch uit zo'n heel stel opgerichte antennetjes. Weinig lengte voor een antenne maar wel in dè essentiële onderdelen van een buizenversterker. En meestal zijn ze met het blote oog te zien. Dus ik zou me kunnen voorstellen dat het onweerstaanbaar is om daar wat energie te dissiperen als ik een radiogolf was.

Radiogolven variëren in lengte van grofweg 1000 km tot een millimeter. Voor delen daarvan moet je kooi al heel wat fijnmaziger zijn dan voor 50 HZ.

Maar alles kan in principe tegen elektromagnetische golven afgeschermd worden.

Ik vraag me alleen nog af in hoeverre er ook storende frequenties op de voedingsspanning kunnen staan en of die hoorbaar zouden zijn.

no 1 hops
9 augustus 2009, 08:45
dus even kort door de bocht zou je een versterker kast ook moeten afschermen aan de binnekant, bv met alu tape.
is het een closed back werkt het natuurlijk makkelijk is het een open back dan zou je daar een fijn metalen raster kunnen plaatsen.
daarbij, wat pikt je gitaarsnoer op vanuit de grond, wat ligt er aan kabels onder de vloer