PDA

View Full Version : Gitaar @ Spanje



Piet Verdriet
6 augustus 2009, 16:58
Hallo allemaal,

Ik speel al een jaar of 5 gitaar, bij een gitaarschool. Ik speel nog steeds op dezelfde gitaar (kostte destijds ongeveer 150 euro). Mijn leraar wijst me er steeds op dat ik nu wel een keer een nieuwe gitaar mag kopen. Mijn niveau is ondertussen hoger geworden.


Nu wil het toeval dat ik in spanje op vakantie ben en er dichtbij een grote gitaarfabriek staat. Ik ben opzoek naar een gitaar van ongeveer 300-500 euro. Ik ben echter op het gebied van gitaarmerken een leek.

Het zou ook nog kunnen dat mijn leraar het alleen maar zegt omdat ik dan bij hun een gitaar zal kopen. Momenteel speel ik liedjes van Tommy Emmanuel, Harry Sacksioni, etc. Ik merk af en toe wel een beetje dat het geluid misschien wel beter kan.

Zijn er mensen die me kunnen zeggen waar ik op moet letten tijdens het kopen van nieuwe gitaar of misschien een paar merken kunnen noemen. Of gaan jullie me nu vertellen dat ik echt op eigen gehoor/gevoel een keuze moet maken?

Mvg, Piet Verdriet

Git Aar
6 augustus 2009, 20:13
Volgens mij is de Alhambra daar echt heel goedkoop, of misschien een Manuel Rodriqeuz...
Ik denk dat je zelf het antwoord al gaf. Gehoor, gevoel ect.

Overigens geen zaak van verdriet lijkt me zo.
Mits je echt heel erg emotioneel gehecht ben aan je oude gitaar..

Pais
6 augustus 2009, 21:17
Weet je zeker dat je op zoek bent naar een spaanse gitaar? Tommy Emannuel en Harry Sacksioni hun muziek is vooral voor staalsnarige gitaren geschikt.

Fistfunk
6 augustus 2009, 21:21
Ik heb ook geen verstand van nylon-snarige merken, maar als je Emmanuel en Sacksioni een beetje verdienstelijk speelt is het zeker geen overbodige luxe om eens te upgraden!

snaarplukker
7 augustus 2009, 10:19
Bij die fabriek zal je ze waarschijnlijk niet kunnen kopen. Beter kan je daar langs een muziekwinkel gaan en een aantal gitaren uitproberen. Dan kan je ervaren wat lekker speelt en klinkt.

Don Capo
7 augustus 2009, 10:54
Het ligt er eeen beetje aan waar je in Spanje op vakantie bent. Laat even weten waar en ik kan je een aantal adressen doorgeven. Let wel, in Spanje is het niet veel goedkoper, behalve als je er eentje wilt laten bouwen. Ook is het vooral toegespeeld op de nylon gitaren, voor steelstring (voor Tommy Emmanuel) zou ik gewoon in Nederland kijken.

Besef je ook dat wanneer er problemen zijn met je gitaar je qua garantie natuurlijk ook niet in een goede positie zit, als er iets stuk gaat moet je eerst helemaal naar Spanje (wat eigenlijk ook niet heel vervelend is)

Succes ermee

Tokai187
7 augustus 2009, 13:01
Qua electrische gitaren scheelt het nauwelijks vergeleken met thomann etc.. Ik zat in Sevilla en omgeving van toeristisch tot lokaal en de prijzen vielen me echt tegen in vergelijking met wat je daar betaald voor andere dingen. :(

Superstick
7 augustus 2009, 13:16
Qua electrische gitaren scheelt het nauwelijks vergeleken met thomann etc.. Ik zat in Sevilla en omgeving van toeristisch tot lokaal en de prijzen vielen me echt tegen in vergelijking met wat je daar betaald voor andere dingen. :(

Ja dat zal best, maar we zitten hier toch echt in het akoestische forum! ;)

Don Capo
7 augustus 2009, 14:55
Ook met akoestisch zal je geen hele schrikbarende verschillen tegenkomen. Behalve wanneer je naar een goede gitaarbouwer gaat om daar eentje te laten maken. Ga je naar het goede adres, dan heb je voor, relatief weinig, een bijzonder goede gitaar. Voorheen zaten alle top of the art gitaarbouwers in Sevilla, maar tegenwoordig, jaartje of twintig, hoor mij nou, centreert het zich in en om Madrid. Heb zelf een paar supermooie gitaren bespeeld in Granada, kleine gitaarbouwer in het centrum. Heb nog spijt dat ik daar niks gekocht heb. Prachtig spul voor weinig.

Harald
7 augustus 2009, 15:36
De steelstrings van Alhambra zijn echt niet verkeerd. Of ze in Spanje duidelijk goedkoper zijn zou ik niet weten. In dat geval is het misschien interressant. En idd. voor TE steelstring. Bij Sacksioni wisselt het wat meer, dan heb je eigenlijk gewoon een kleine harem aan gitaren nodig, steel, nylon en 12 string :) (Tegenwoordig wel minder dan vroeger, toen heb ik hem wel eens met 8 gitaren zien optreden)

Piet Verdriet
11 augustus 2009, 13:47
Oke, bedankt allemaal voor de informatie!

Ik denk dat ik dan maar beter in Nederland een gitaar kan kopen. Het laten maken van een gitaar is een goed idee, alleen zal het denk ik te lang duren voordat ze er klaar mee zijn en zal er (naar mijn idee) ook wel een behoorlijk prijskaartje aanzitten..

Toch bedankt voor jullie reacties!